RcvVxysdvG5q81
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego przedstawia fragment obrazu Claude’a Lorraina „Port morski z Villa Medici” z postaciami na portowym brzegu. NA tle znajduje się czarny pasek z napisem: „Pejzaż w klasycyzującym stylu - malarstwo Claude’a Lorraina”.

Pejzaż w klasycyzującym stylu – malarstwo Claude’a Lorraina

Ważne daty

ok. 1600‑1682 – lata życia Claude Lorraina

ok. 1622‑1625 - pełnienie przez Lorraina funkcji pomocnika u pejzażysty Agostina Tassi'ego

1625‑1626 – nauka u  Claude'a Derueta

1627 – osiedlenie się na stałe w  Rzymie

1634 – wstąpienie do rzymskiej Akademii św. Łukasza

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RwxrOszyMXddK
Pobierz plik: scenariusz lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 174.42 KB w języku polskim

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

11. rozpoznaje gatunek artystyczny, który dzieło reprezentuje;

12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;

14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;

17. analizuje dzieła pod względem ikonograficznym, z wykorzystaniem słowników symboli;

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

charakteryzować cechy twórczości Lorraina;

określać motywy obecne w obrazach malarza;

wskazywać rolę pejzażu w obrazach artysty;

wyjaśniać rolę postaci w dziełach Lorraina;

dokonywać analizy dzieł malarza.

Weduta, sztafaż i marina –pejzaż w twórczości Lorraina

W malarstwie francuskim XVII wieku szczególnie widoczne są wpływy włoskie. Stosunki artystyczne pomiędzy Francją a Półwyspem Apenińskim zaistniały już w XV wieku, dzięki wyprawom wojennym trwały przez cały wiek XVI i XVII. Większość artystów udawała się do Włoch na studia, a część z nich osiadła tam na stałe. Prawie całe życie spędził we Włoszech Claude Lorrain (właściwie Claude Gellée), jeden z najsłynniejszych barokowych twórców pejzażu. W 1613 roku, jeszcze jako dziecko, wyprowadził się z Lotaryngii. Duże wrażenie na artyście wywarł dwuletni pobyt w Neapolu. Pod wpływem dzieł Annibale Carraciego styl artysty coraz bardziej kierował się w kierunku klasycyzmu widocznym w elegancji i wywarzeniu. Jego pejzaże oparte są na podobnym schemacie: zatoka morska, okręt w centrum, architektoniczna zabudowa po bokach oraz drzewa tworzące dalsze plany. Na pierwszym planie marynistycznychMarinamarynistycznych widoków zazwyczaj umieszczał postacie ludzkie, tworząc sztafażSztafaższtafaż, który zawiera temat dzieła. Można doszukać się w jego malarstwie, podobne jak u Poussina, łączenia elementów realistycznych z treściami pochodzącymi z mitologii i historii. Krajobrazy malarza często są heroizowane. Cechą jego obrazów jest stosowanie stonowanych efektów świetlnych i subtelnej gamy barwnej. Po przybyciu do Rzymu uległ urokowi miasta i często spędzał czas na obserwacji natury, zwłaszcza zmian oświetlenia uwarunkowanych porami dnia i roku . Spostrzeżenia te wykorzystywał w obrazach w różnych wariantach, tworząc liryczne krajobrazy o charakterze teatralnym. Nadrzędną rolę w wedutachWedutawedutach: Port morski z Villa Medici Widok portu o zachodzie słońca pełnią światło i kolor. Mimo iż dzieła przedstawiają scenę w stylu włoskim, nie oddają rzeczywistości, architektura i łodzie są zestawieniem scen widzianych przez malarza, lecz w innym miejscu i innym czasie.

R3laY4fd66krx1
lustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Claude’a Lorraina „Port morski z Villa Medici”. Przy brzegu portu czeka tłum ludzi. Po prawej znajdują się zabudowania architektury miejskiej, po lewej fragment statku z wyeksponowanym dziobem. Na tle zachodzącego słońca wyłania się morska latarnia. Tafla wody połyskuje od słonecznego blasku, widać na niej odpływające żaglowce i łodzie. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Fragment statku po lewej stronie z wyeksponowanym dziobem w zestawieniu z architekturą po prawej równoważny kompozycyjnie obraz. 2. Elementem łączącym lewą i prawą stronę jest brzeg kupieckiego portu z grupami postaci, poruszających się w różne strony i dynamizujących dzieło. 3. W prawą stronę lądu zamyka Villa Medici, ujęta w perspektywie czołowej. 4. Na tle zachodzącego słońca wyróżnia latarnia.
Claude Lorrain, „Port morski z Villa Medici”, 1637, Galeria Uffizi, Florencja, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
R1V2SIJLrm6jn1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Claude’a Lorraina „Widok portu o zachodzie słońca”. Ukazuje port z postaciami na pierwszym planie. Po lewej stronie obrazu znajdują się elementy architektury, po prawej zacumowane łodzie i płynącego na tratwie flisaka. Tło stanowi zachodzące słońce, które odbija się w tafli wody i na niebie tworzy barwne efekty świetlne. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Kompozycja obrazu jest wyważona – elementy architektury po lewej stronie zostały oddane z wykorzystaniem perspektywie linearnej oraz perspektywy powietrznej, stopniującej intensywność kolorów. 2. Zachodzące słońce jest źródłem światła, odbija się w wodzie i rozjaśnia niebo, tworząc nad horyzontem łunę o żółto-różowym zabarwieniu. 3. Na łodzi znajduje się herb z lilijkami. 4. Namalowane w ciepłych barwach łodzie po prawej stronie i wybrzeże kontrastują z zimnymi tonacjami wody. 5. Na pierwszym planie zamieścił ożywione grupy postaci, tworzących sztafaż.
Claude Lorrain, „Widok portu o zachodzie słońca”, 1639, Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

Sceny mitologiczne i biblijne jako pretekst do ukazania pejzażu

Wizja rzymskiego pejzażu Claude'a Lorraina opierała się na uważnej obserwacji natury, ale przekształcił krajobraz w ponadczasowy, wyidealizowany świat poprzez mistrzowskie oddanie światła słonecznego i ścisłą strukturę przestrzeni. W dziełach Lorraina często pojawiają się sceny zaczerpnięte z mitologii oraz Starego i Nowego Testamentu. Nie zdominowały jednak obrazu – postacie są małe i, chociaż zamieszczone na pierwszym planie, uzupełniają krajobraz natury bądź pejzaż architektoniczny.

Sądzie Parysa malarz ukazuje scenę z początku opowieści, gdy boginie przyszły do Parysa. Jako scenerię malarz wybrał krajobraz Kampanii, obszar nizinny w środkowych Włoszech, w regionie Lacjum, wokół Rzymu. Oprócz Parysa, który w tym regionie żył, trzy boginie Hera (Moc), Atena (Mądrość) i Afrodyta (Miłość) stoją przed nim, twierdząc, że są najpiękniejsze. Malarz skomponował scenę tak, że oko widza skupia się na drzewie na pierwszym planie i prowadzone jest do masywnych zielonych drzew pośrodku, następnie przez krętą rzekę w tle, aż do znikających we mgle gór. Podobnie jak Nicolas Poussin, Claude Lorrain uporządkował naturę przez równoległe, połączone ze sobą płaszczyzny przestrzeni.

Hermes przyprowadził do Parysa trzy boginie i wyjaśnił jaką rolę przypisał mu Zeus. Parys nie mógł się zdecydować, której bogini podarować jabłko. Te widząc jego niezdecydowanie postanowiły go przekupić. Pierwszy krok uczyniła Hera. Obiecała Parysowi, że jeśli ją wybierze, to jako królowa nieba uczyni go wielkim władcą, najbogatszym z ludzi. (…) Atena obiecała mu, że uczyni go najmądrzejszym z ludzi i zawsze zwycięskim wojownikiem (…) Afrodyta obiecała mu za żonę najpiękniejszą kobietę na ziemi – Helenę. (…) Parys wybrał Afrodytę i jej dar. Uznał ją za najpiękniejszą boginię. Hera i Atena znienawidziły Parysa i całą jego ojczyznę – Troję.

Źródło: http://www.moja-grecja.pl/kultura/mitologia/wojna-trojanska/sad-parysaa   (dostęp z dnia 31.03.2018)

RgTo3c2cJrLRe1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Claude’a Lorraina „Sąd Parysa”. Ukazuje pejzaż z postaciami i zwierzętami. Na pierwszym planie widać pasące się kozy. Po lewej stronie - scena sądu Parysa. Daleki pejzaż tworzą liczne drzewa, kręta droga i górzysty teren w tle. Niebo wypełniają chmury tworzące od blasku słońca efekty barwne. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Hera jako królowa przekonuje Parysa. 2. Parys siedzi na skale, gestem prawej ręki wskazuje na boginię. 3. Gesty Afrodyty świadczą o jej wdzięku. 4. Mimo, że temat wskazuje na mitologię, postacie nie znajdują się w centrum, zajmują lewą stronę dzieła, a większość obrazu wypełnia pejzaż. 5. Kręta rzeka i góry tworzą drugi plan. 6. Horyzont znikający w atmosferycznej mgle świadczy o mistrzowskim opanowaniu perspektywy powietrznej. 7. Z tyłu siedzi Atena i zawiązuje sandał.
Claude Lorrain, „Sąd Parysa”, 1645-1646, National Gallery of Art, Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna

Począwszy od 1640 r. Lorrain zaczął tworzyć bardziej klasyczne i monumentalne kompozycje. W ciągu tego dziesięciolecia opierał dzieła na schemacie: wysokie drzewa po jednej stronie, zrównoważone klasyczną ruiną i mniejszymi drzewami po drugiej; pierwszy plan z postaciami; kręta rzeka prowadząca oko po stopniach przez otwarty krajobraz do horyzontu; odległe wzgórza, często z widokiem morza. Taki wzorzec ma obraz Pejzaż ze znalezieniem Mojżesza, który powstał na zlecenie Filipa IV jako część drugiego cyklu przeznaczonego do Galerii Pejzaży w madryckim pałacu Buen Retiro. Obrazy te prezentowały nowy sposób obrazowania natury, charakteryzujący się świadomością wpływu światła i atmosfery rzymskiej wsi. Epizod ze Starego Testamentu, w którym Mojżesz ocalił od Nilu egipską córkę faraona i jej świtę, stał się pretekstem do ukazania wyidealizowanego krajobrazu z okolic Rzymu.

RNQUe72StkGSi1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Claude’a Lorraina „Pejzaż ze znalezieniem Mojżesza”. Ukazuje grupę postaci w pejzażu. Na pierwszym planie widać śpiącego pastuszka, za którym znajduje się kilka innych postaci i pasące się zwierzęta. Z prawej strony w oddali widać siedzącego w zaroślach mężczyznę i stojącą obok kobietę. Po lewej stronie znajdują się wysokie drzewa, po prawej trochę dalej obok rzeki rośnie kilka drzew. Tuż obok biegnie most, W tle widoczny jest zarys miasta i zamglony, górski teren. Niebo jest pogodne. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Na pierwszym planie śpi pastuszek obojętny na wydarzenia rozgrywające się za nim. 2. Głównym elementem jest światło, zwierciadło wody przy kaskadzie i zamglone niebo z chmurami. 3. Miasto w tle po prawej stronie nie nawiązuje do architektury egipskiej. Budowle nad rzeką, rzymski most i wzgórza tworzą pejzaż idealny w stylu rzymskim. 4. Pierwotną roślinność przywołuje tylko jeden element – palma na prawym brzegu rzeki. 5. Pomiędzy elementami architektury a obrzeżami Rzymu zachodzą niejasne relacje, ponieważ prawa część miasta przypomina port Porta Ostiense. Lorrain użył dosłownej kopii krajobrazu w swoim Krajobrazie z odpoczynkiem podczas ucieczki do Egiptu.
Claude Lorrain, „Pejzaż ze znalezieniem Mojżesza”, 1639-1640, Prado, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna

Postacie na obrazach Lorraina zawsze mają założone klasyczne lub biblijne stroje. Niekiedy są pasterzami, ale zazwyczaj ucieleśniają temat klasycznej mitologii lub opowieści biblijnej. Światło stało się jaśniejsze niż w obrazach we wczesnym okresie twórczości artysty. Przestrzenne, spokojne kompozycje zostały równomiernie rozświetlone, co widoczne jest w Pejzażu z zaślubinami Izaaka i Rebeki. Temat starotestamentowy, zrealizowany dla kardynała Camillo Pamphili, bratanka Innocentego X. Ślub Izaaka i Rebeki był jedynie pretekstem do namalowania idealnego pejzażu, inspirowanego okolicami Rzymu, który zdominował prawie całą kompozycję. Jedyny związek z biblijną historią Izaaka i Rebeki to napis na pniu drzewa pośrodku obrazu.

R1B2mXCOwruSd1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Claude’a Lorraina „Pejzaż z zaślubinami Izaaka i Rebeki”. Ukazuje postaci na tle pejzażu. Na pierwszym planie, po lewej stronie pasterz prowadzi stado. Dalej widoczny jest młyn wodny. Po prawej znajduje się tańcząca tytułowa młodożeńców i weselni goście. W centralnej części, w tle rozpościera się szeroka rzeka, przez którą przerzucony jest most. Płyną po niej łodzie. Po bokach rosną drzewa, a po lewej stronie prześwitują przez nie budynki. Tło stanowi błękitne jasne niebo i wzgórza. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. W prawej dolnej części obrazu ukazana jest tańcząca para otoczona przez innych uczestników zaślubin. 2. Po lewej stronie pasterz prowadzi swoje stada. 3. W centrum znajduje się rzeka z łodziami rybackimi, na której usytuowany jest most. 4. W tle, po lewej stronie, za gajem widać budynki, wśród których znajduje się młyn wodny, zwieńczony wysoką zaokrągloną wieżą; obok niego kobiety piorą ubrania w rzece. 5. Za wysokimi drzewami, wypełniającą prawą stronę dzieła, w tle widać miasto. 6. Górne partie obrazu zdominowane są przez przezroczyste błękitne niebo z chmurami.

Krajobrazy Lorraina są zakorzenione w silnym realizmie, ale jednocześnie upiększone i wyidealizowane – nigdy nie pokazują trudnych realiów świata, ale raczej doskonały obraz natury. Zwłaszcza w okresie dojrzałym dzieła malarza charakteryzują się wpływami klasycyzmu, o czym świadczy obecność starożytnych ruin i figur w antycznych togach. Dominującą paletą są błękity, zielenie i szarości. Szczególną rolę pełni jednak uwielbienie światła. Lorrain ukazuje najbardziej poetyckie pory dnia, zamieszcza sceny zazwyczaj o świcie lub zmierzchu.

Polecenie 1
Jaka rolę pełni sztafaż w pejzażach Claude’a Lorraina?
Jaka rolę pełni sztafaż w pejzażach Claude’a Lorraina?
6,6
R9VDnJukRLnOO1
Claude Lorrain, „Sąd Parysa”, 1645-1646, National Gallery of Art, Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
RYXBOFFB8970D1
Nicolas Poussin, „Pejzaż z prochami Fokiona”, 1648, Walker Art Gallery, Liverpool, Anglia, wikimedia.org, domena publiczna
RV9ugz7ZXZd56
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
RgzGVlPRrb4Wx1
Ćwiczenie 1
Wymień cztery tytuły dzieł Claude’a Lorraina.
R1299DLz9iNrc
Ćwiczenie 2
Do dzieł przyporządkuj miejsca, w których się znajdują. Pejzaż z zaślubinami Izaaka i Rebeki Możliwe odpowiedzi: 1. Prado, Madryt, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery of Art, Waszyngton, 4. Galeria Uffizi, Florencja, 5. Luwr, Paryż. Pejzaż ze znalezieniem Mojżesza Możliwe odpowiedzi: 1. Prado, Madryt, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery of Art, Waszyngton, 4. Galeria Uffizi, Florencja, 5. Luwr, Paryż. Sąd Parysa Możliwe odpowiedzi: 1. Prado, Madryt, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery of Art, Waszyngton, 4. Galeria Uffizi, Florencja, 5. Luwr, Paryż. Widok portu o zachodzie słońca Możliwe odpowiedzi: 1. Prado, Madryt, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery of Art, Waszyngton, 4. Galeria Uffizi, Florencja, 5. Luwr, Paryż. Port morski z Villa Medici Możliwe odpowiedzi: 1. Prado, Madryt, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery of Art, Waszyngton, 4. Galeria Uffizi, Florencja, 5. Luwr, Paryż.
RJOrH7eFuPm0d
Ćwiczenie 3
Wymień postacie z obrazu „Sąd Parysa”.
RHshNDwaLu1WX
Ćwiczenie 4
Określ źródła tematu obrazów: Sąd Parysa, Pejzaż ze znalezieniem Mojżesza, Pejzaż z zaślubinami Izaaka i Rebeki.
R14rwTtPY0cUh
Ćwiczenie 5
Dopisz terminy, których dotyczą definicje. Tu uzupełnij – wprowadzenie do niego postaci ludzkich, zwierząt, niewielkich scen rodzajowych w celu ożywienia lub pogłębienia treści obrazu. Tu uzupełnij – z włoskiego "panorama", pejzaż przedstawiający ujęcie całości miasta lub jego fragmenty. Tu uzupełnij – przedstawienie malarskie krajobrazu morskiego; także przedstawienie sceny odbywającej się na morzu, jak bitwa morska.
R1DwnYdGUQFlR
Ćwiczenie 6
Do alegorii dopisz imiona bogiń. Moc – Tu uzupełnij. Mądrość – Tu uzupełnij. Miłość – Tu uzupełnij.
R1RWDLh7idYjc
Ćwiczenie 7
Uzupełnij tekst. Wpisz brakujące słowa w puste miejsca. Pejzaż ze znalezieniem Mojżesza został namalowany na zlecenie króla Tu uzupełnij i przeznaczony był do Tu uzupełnij w madryckim pałacu Tu uzupełnij.
Polecenie 2
Na czym polega klasycyzm w dziełach Lorraina?
Na czym polega klasycyzm w dziełach Lorraina?
RBEom8ItXbo8N1
Źródło: online-skills.
R16xCbKMojv17
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Słownik pojęć

Sztafaż
Sztafaż

wprowadzenie do pejzażu postaci ludzkich, zwierząt, niewielkich scen rodzajowych w celu ożywienia lub pogłębienia treści obrazu.

Marina
Marina

przedstawienie malarskie krajobrazu morskiego, jak np. morza z łodziami, okrętami i partią brzegu, ożywionego niekiedy sztafażem; także przedstawienie sceny odbywającej się na morzu, jak bitwa morska (nie zalicza się jej do przedstawień batalistycznych, jeżeli przeważa w niej element krajobrazowy); marina łączy się czasem z wedutą, jeśli przedstawia fragment portu i zabudowań nadbrzeżnych.

Weduta
Weduta

[wł. veduta ‘widok’], w malarstwie, rysunku i grafice przedstawienie ogólnego widoku miasta (panorama) lub jego fragmentu, często ze sztafażem

Słownik pojęć powstał na podstawie:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

A. Dulewicz, Encyklopedia sztuki francuskiej, WAiF Warszawa, 1997.

Muzea świata, Prado, Świat Książki, Warszawa 2005.

Muzea świata, Luwr, Świat Książki, Warszawa 2005.

https://www.nga.gov/collection/art-object-page.51095.html (dostęp z dnia 31.03.2018)