Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1B6nKgicOjoE
Obraz przedstawia budynek z przeszklonymi ścianami. Wewnątrz pomieszczenia widoczny jest ciemny, drewniany bar w kształcie prostokąta, w którego środku stoi barman. Jest on łysy. Na głowie ma białą czapkę i ubrany jest w białą koszulę. Z jednej ze stron blatu siedzi odwrócony do widza mężczyzna w czarnym garniturze oraz kapeluszu. Na przeciwko niego, przy drugim boku lady, siedzi drugi mężczyzna w czarnym garniturze i kapeluszu. Obok niego, z jego lewej strony, siedzi ruda kobieta w czerwonej sukni. Obok niej stoją dwie wysokie, srebrne kawiarki. Para wpatruje się w barmana. Ściana za barem jest żółta i znajdują się na niej jasnobrązowe drzewa. Pomieszczenie jest w całości przeszklone. Nad szybką, po zewnętrznej stronie budynku, znajduje się napis Phillies. Przed budynkiem widoczny jest fragment betonowego chodnika. Za budynkiem z barem widoczny jest fragment piętrowego budynku o pomarańczowych ścianach. Na parterze znajdują się przeszklone witryny.

Pejzaże duszy

Nighthawks [Nocne jastrzębie]
Źródło: Edward Hopper, 1942, The Art Institute of Chicago, domena publiczna.

Celem poezji przełomu XIX i XX wieku było przede wszystkim kreowanie nastroju, wprawianie odbiorcy w stan emocjonalny trudny do jednoznacznego nazwania. Czytelnik miał nie tyle zrozumieć sens wiersza, ile odczuć jego klimat. Modernistyczni twórcy, opisujący świat widzialny, starali się dotrzeć dalej, w sferę tego, co niewidoczne, niewyrażalne. Tworzyli w ten sposób krajobrazy duszy: dekadencko ponure mare tenebrarummare tenebrarummare tenebrarum, zawikłane i niespokojne pejzaże ludzkiej psychepsychepsyche.

Już wiesz
  1. Wyjaśnij, co w kulturze katolickiej oznacza Anioł Pański.

RPhTbVvJ8nUk2
(Uzupełnij).
  1. Zapoznaj się z albumem malarstwa Edwarda HopperaEdward HopperEdwarda Hoppera. Wskaż reprodukcje, które wywarły na tobie największe wrażenie.

  1. Zapoznaj się z opisami najbardziej znanych obrazów Edwarda HopperaEdward HopperEdwarda Hoppera. Podaj tytułu reprodukcji, które wywarły na tobie największe wrażenie.

R17cqZacQUTwM
Miejsce na notatki ucznia.
mare tenebrarum
psyche
Edward Hopper
j0000000ERB2v23_0000000I
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RWMlbTNaEZLUn1
Anioł Pański
Źródło: Jean-François Millet, Anioł Pański, 1857, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Polecenie 1

Dokonaj analizy obrazu Jean‑François MilletaJean‑François MilletJean‑François Milleta Anioł Pański oraz omów znaczenie tytułowej modlitwy.

R1ZZsB4DsKfDE
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Zapoznaj się z opisem obrazu Jean‑François Milleta Anioł Pański. Omów znaczenie tytułowej modlitwy.

R17mynjj5mBD5
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
  • Określ kolorystykę dominującą w wybranych wierszach Młodej Polski.

  • Czy bohaterom lirycznym epoki udało się doświadczyć szczęścia? Odpowiedź uzasadnij.

R1DfOmz0B0rEw
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Podaj wyobrażenia ludzkiej duszy funkcjonujące w naszej kulturze.

R6ux1S5GcktjP
(Uzupełnij).
Jean‑François Millet
j0000000ERB2v23_00000017
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O autorze

Kazimierz Przerwa‑Tetmajer19401865
RhmHtkTCtZZcL
Portret Kazimierza Tetmajera
Źródło: Leon  Wyczółkowski, domena publiczna.

Kazimierz Przerwa‑Tetmajer

Jeden z najważniejszych literatów Młodej Polski. Pisał powieści, nowele i dramaty, ale szczególną sławę przyniosła mu twórczość poetycka. W jego twórczości można zaobserwować wiele inspiracji filozofią indyjską, echa myśli Friedricha NietzschegoFriedrich NietzscheFriedricha NietzschegoArthura SchopenhaueraArthur SchopenhauerArthura Schopenhauera, wpływy tradycji rodzimej (Słowacki, Mickiewicz), romantyzmu zachodnioeuropejskiego (ByronByronByron, GoetheGoetheGoethe) i dziewiętnastowiecznych poetów francuskich (BaudelaireBaudelaireBaudelaire, RimbaudRimbaudRimbaud). Kazimierz Przerwa‑Tetmajer upodobał sobie Tatry, podhalańską przyrodę i góralskie obyczaje. Fascynacja ta znalazła odzwierciedlenie w wielu utworach o tematyce tatrzańskiej, m.in. zbiorze opowiadań Na skalnym Podhalu i powieści Legenda Tatr.

Friedrich Nietzsche
Arthur Schopenhauer
Byron
Goethe
Baudelaire
Rimbaud
j0000000ERB2v23_0000001J
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Na Anioł Pański Kazimierza Przerwy‑Tetmajera stanowi pierwszą część tryptyku zatytułowanego Dzwony, opublikowanego w piątej serii Poezji. Jest to jeden z najbardziej znanych wierszy młodopolskiego poety.

Przeczytaj wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera, Na Anioł Pański. Spróbuj wyobrazić sobie świat przedstawiony w tym utworze, jego kolorystykę, dźwięki, ruch.

Na Anioł PańskiKazimierz Przerwa‑Tetmajer
Kazimierz Przerwa‑Tetmajer Na Anioł Pański

Na Anioł Pański biją dzwony,
niech będzie Maria pozdrowiona,
niech będzie Chrystus pozdrowiony...
Na Anioł Pański biją dzwony,
w niebiosach kędyś głos ich kona...

W wieczornym mroku, we mgle szarej,
idzie przez łąki i moczary,
po trzęsawiskach i rozłogach,
po zapomnianych dawno drogach,
zaduma polna, Osmętnica...
Idzie po polach, smutek sieje,
jako szron biały do księżyca...
Na wód topiele i rozchwieje,
na omroczone, śpiące gaje,
cień, zasępienie od niej wieje,
włóczą się za nią żal, tęsknica...
Hen, na cmentarzu ciemnym staje,
na grób dziewczyny młodej siada,
w świat się od grobu patrzy blada...

Na Anioł Pański biją dzwony,
niech będzie Maria pozdrowiona,
niech będzie Chrystus pozdrowiony...
Na Anioł Pański biją dzwony,
w niebiosach kędyś głos ich kona...

Na wodę ciche cienie schodzą,
tumany się po wydmach wodzą,
a rzeka szemrze, płynie w mrokach,
płynie i płynie coraz dalej...
A coś w niej wzdycha, coś zawodzi,
coś się w niej skarży, coś tak żali...
Płynie i płynie, aż gdzieś ginie,
traci się w górach i w obłokach,
i już nie wraca nigdy fala,
co taka smutna stąd odchodzi,
przepada kędyś w mórz głębinie
i już nie wraca nigdy z dala...

Na Anioł Pański biją dzwony,
niech będzie Maria pozdrowiona,
niech będzie Chrystus pozdrowiony...
Na Anioł Pański biją dzwony,
w niebiosach kędyś głos ich kona...

Szare się dymy wolno wleką
nad ciemne dachy, kryte słomą –
wleką się, snują gdzieś daleko,
zawisną chwilę nieruchomo
i giną w pustym gdzieś przestworzu...
Może za rzeczną płynąc falą
polecą kędyś aż ku morzu...
A mrok się rozpościera dalą
i coraz szerzej idzie, szerzej,
i coraz cięższy, gęstszy leży,
zatopił lasy, zalał góry,
pochłonął ziemię do rubieży,
na niebie oparł się ponury...

Na Anioł Pański biją dzwony,
niech będzie Maria pozdrowiona,
niech będzie Chrystus pozdrowiony...
Na Anioł Pański biją dzwony,
w niebiosach kędyś głos ich kona...

Idzie samotna dusza polem,
idzie ze swoim złem i bólem,
po zbożnym łanie i po lesie,
wszędy zło swoje, swój ból niesie
i swoją dolę klnie tułacza,
i swoje losy klnie straszliwe,
z ogromną skargą i rozpaczą
przez zasępioną idzie niwę...
Idzie jak widmo potępione,
gwiżdże koło niej wiatr i tańczy –
w którą się kolwiek zwróci stronę,
wszędzie gościniec jej wygnańczy –
nigdzie tu miejsca nie ma dla niej,
nie ma spoczynku ni przystani...
Idzie przez pola umęczona,
łamiąc nad głową swą ramiona...

Na Anioł Pański biją dzwony,
niech będzie Maria pozdrowiona,
niech będzie Chrystus pozdrowiony...

j0000000ERB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Na Anioł Pański, [w:] tegoż, Poezja, seria V, Warszawa 1912, s. 79–82.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Ćwiczenie 3.1

Określ nastrój wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

R5tgBZ2QrUfdN
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.2
  • Opisz krajobraz, jaki zrodził się w twojej wyobraźni podczas lektury utworu.

  • Opisz kolorystykę, jaka dominuje w tekście. Jaką pełni ona funkcję?

  • Określ, jaka pora dnia i roku najbardziej pasuje do wiersza.

RFECePHagEpAp
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.3
  • Zinterpretuj wymowę refrenu tekstu.

  • Określ, czy utwór Przerwy‑Tetmajera ma charakter religijny. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R33hfFkLsYrzF
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.4
  • Podziel wiersz na części.

  • Opisz każdą cząstkę wiersza.

  • Określ tematykę każdej z nich.

RQItvqK8SrSiS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.5

Scharakteryzuj podmiot liryczny utworu.

R1N78NT4I0JnP
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.6

Wymień słowa i wyrażenia dotyczące stanów psychicznych występujące w wierszu.

RoRJSlGOKuoG2
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.7

Określ, kim jest Tetmajerowska 'Osmętnica'. Jak można rozumieć to określenie?

R1LQjAchR3CoE
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.8

Objaśnij wymowę wiersza w kontekście filozoficznym (dotyczącym obrazu świata i kondycji ludzkiego życia).

R1Ht9tjBWQG6z
(Uzupełnij).
R1RDqQ0IA8Msr
Edward Okuń, ilustracja do Salve Regina Jana Kasprowicza, „Chimera” 1901, t. 1, z. 4‑5, s. 53.
Źródło: Edward Okuń, domena publiczna.
Polecenie 2

Przeprowadź analizę i interpretację ilustracji Edwarda Okunia, opublikowanej w czasopiśmie 'Chimera'. Wskaż związek pomiędzy grafiką a wierszem Przerwy‑Tetmajera.

RhP8DZjJmnFbF
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zapoznaj się z opisem powyższej ilustracji, a następnie podaj związek pomiędzy grafiką a wierszem Przerwy‑Tetmajera.

R1FBvkqlx3LSj
(Uzupełnij).
j0000000ERB2v23_0000003K
JPOL_E3_E4_Konteksty

O autorze

Edmund Bieder19371877

Edmund Bieder

młodopolski poeta często publikujący pod pseudonimami (Nygi, Stanisław Bedryszyński). W jego wierszach można znaleźć typową dla twórczości przełomu XIX i XX wieku nastrojowość oraz wiele nawiązań do przyrody (w szczególności tatrzańskiej).

JesieniąEdmund Bieder
Edmund Bieder Jesienią

Słońce na łąkach mgłę otęcza
I bladozłote sypie skry,
Jak zwiewna biała nić pajęcza,
Jak białorunne zwiewne mgły,
Z rozwianym włosem w pyle złota,
Jak niewyśnione nigdy sny,
Polami błąka się tęsknota,
A słońce blade sypie skry.

Kwiaty rumieńcem bladym płoną,
Powiędłe liście lecą z drzew,
Po cichu, z twarzą osmęconą,
Jak białej śmierci cichy wiew,
Z rozwianym włosem, w pyle złota,
Jak rój zbłąkanych nocą mew,
Polami błąka się tęsknota,
A zwiędłe liście lecą z drzew…

j0000000ERB2v23_00000_BIB_002 Źródło: Edmund Bieder, Jesienią, [w:] Ireneusz Sikora, Antologia liryki Młodej Polski, Wrocław 1990, s. 75.
Ćwiczenie 4.1

Omów sytuację liryczną przedstawioną w wierszu Edmunda Biedera.

Opisz sytuację liryczną przedstawioną w wierszu Edmunda Biedera.

RKkIWptaGZwKV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4.2
Rdv9ixxtqcUEI1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4.3

Na podstawie poprzedniego ćwiczenia określ, jakiego rodzaju epitety dominują w wierszu.

RG8LAJt7lfJRf
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4.4

Określ nastrój wiersza Edmunda Biedera.

R1DLhqIa1qmoU
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4.5

Opisz wizerunek tęsknoty. Wyjaśnij, w jaki sposób została ona przedstawiona w utworze.

RSNV8tbDg5Ik4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4.6
  • Sprecyzuj zagadnienie tęsknoty w wierszu. Uzasadnij swoją wypowiedź.

  • Analizując sposób kreowania tęsknoty, wyjaśnij, na czym polega synestezyjność poetyckiego obrazowania w liryce Młodej Polski. Odszukaj w słowniku definicję synestezji.

RRBVGMZNuzaWJ
(Uzupełnij).
j0000000ERB2v23_0000004H
JPOL_E3_E4_Preteksty

Melancholia, smutek, tęsknota trudna do sprecyzowania to nastroje, które niejednokrotnie łatwiej wyrazić za pomocą pędzla niż pióra. Zarówno na przełomie XIX i XX wieku, jak i znacznie później sztuki plastyczne obfitowały w różnorodne przedstawienia krajobrazów duszy; dzieła oddziałujące na odbiorcę nie tylko poprzez przedstawienia pogrążonych w zadumie, jakby nieobecnych postaci, lecz także poprzez barwę, kształt, kompozycję.

R18OkSPij69xi
Summer Interior [Letnie wnętrze]
Źródło: Edward Hopper, 1909, Whitney Museum of American Art, Nowy York, domena publiczna.
RVNhiaXjixkvS
Morning sun [Poranne słońce]
Źródło: Edward  Hopper, 1952, licencja: CC BY 2.0.
R1EUzqJOuMVkp
Nighthawks [Nocne jastrzębie]
Źródło: Edward Hopper, 1942, The Art Institute of Chicago, domena publiczna.
Edward Hopper19671882

Edward Hopper

malarz zaliczany do najważniejszych artystów w historii amerykańskiej sztuki XX wieku. Jednym z głównych tematów jego twórczości było miasto, ukazywane w dość zaskakujący sposób – nie jako miejsce tętniące życiem, ale jako przestrzeń opustoszała, wyludniona, niepokojąca. Postaci umieszczone na tle tego pejzażu są przeważnie samotne i zamyślone, zupełnie nieobecne. Warto podkreślić, że źródłem inspiracji Hoppera była dziewiętnastowieczna poezja, m.in. Baudelaire'a1Baudelaire'aVerlaine'aVerlaineVerlaine'a; amerykański twórca w mistrzowski sposób dokonał połączenia dekadenckiej nastrojowości z wizerunkiem dwudziestowiecznej rzeczywistości.

Obraz Summer InteriorSummer InteriorSummer Interior (Letnie wnętrze) powstał w 1909 roku, gdy malarz miał 17 lat. Technicznie przypomina bardziej dzieła francuskich twórców XIX wieku niż późniejsze prace Hoppera, jego tematyka jednak doskonale wpisuje się w styl charakterystyczny dla artysty. Postać kobiety na obrazie Morning SunMorning SunMorning Sun (1952) inspirowana była żoną HopperaJo. Malarz powraca tutaj do wizerunku kobiety na tle wielkiego miasta, prowokując tym samym do rozważań na temat sytuacji kobiet w świecie rozwijającym się z narastającą szybkością. NighthawksNighthawksNighthawks (Nocne jastrzębie/Nocne marki) to jedno z najsłynniejszych płócien Hoppera, obraz sztandarowy dla amerykańskiej sztuki. Artysta przedstawił na nim jedną z restauracji w Greenwich Village, a jego tytuł nawiązuje podobno do kształtu nosa jednego z mężczyzn siedzących za barem.

Summer Interior
Morning Sun
Nighthawks
Verlaine
1
Polecenie 3.1

Obejrzyj obrazy Edwarda Hoppera, które przygotowałeś na lekcję, a następnie określ, co je łączy i jakie emocje wzbudzają.

Przypomnij sobie podane przez ciebie na początku lekcji tytuły obrazów Edwarda Hoppera. Określ, co je łączy i jakie emocje wzbudzają.

R1MoAHFl5twSl
(Uzupełnij).
Polecenie 3.2

Określ, jak wygląda, według Hoppera, współczesny świat i miejsce, jakie zajmuje w nim człowiek.

R1OOCqd44rKP9
(Uzupełnij).
Polecenie 3.3

Omów sposób przedstawiania krajobrazu duszy, analizując wybrane obrazy Edwarda Hoppera.

Omów sposób przedstawiania krajobrazu duszy, analizując wybrane opisy obrazów Edwarda Hoppera.

Rk2JSSfX3UMQ3
(Uzupełnij).
Polecenie 3.4

Wyjaśnij, w jaki sposób obrazy Hoppera korespondują z wierszami Kazimierza Przerwy‑Tetmajera? Odpowiedź uzasadnij, interpretując wybrane dzieła obu artystów.

R3DqBsclH866h
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Polecenie 4.1

Porównaj krajobraz i człowieka ukazanego na jego tle, analizując poznane dotąd wiersze Jana Kasprowicza i Kazimierza Przerwy‑Tetmajera. Zwróć uwagę na podobieństwa i różnice.

R1Y7jJkTj5dXq
(Uzupełnij).
Polecenie 4.2

W chmurce, którą mógłbyś umieścić nad głową postaci z wybranego obrazu Edwarda Hoppera, zapisz jej monolog lub strumień myśli. Pamiętaj, by twoje propozycje były zgodne z wymową dzieła.

RTom3XHgkViDL
(Uzupełnij).
R10CZvBxmmyxS1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: Kazimierz Przerwa‑Tetmajer, Edmund Bieder, Edward Hopper, Anioł Pański, symbolizm, melancholia, jesień.

RKxQAAY8nrLuE
(Uzupełnij).