Ilustracja przedstawia obraz olejny „Piaskarze”, autorstwa Aleksandra Gierymskiego. Płótno ukazuje pracujących na nabrzeżu Wisły piaskarzy. Ubrani w białe, luźne koszule i czarne spodnie robotnicy, ustawieni są w dwóch rzędach, na drewnianych podestach oraz przycumowanych do drewnianej ściany nabrzeża łodziach. Trzymający łopaty mężczyźni, uchwyceni zostali w różnych stadiach pracy. Na szczycie brzegu przechadzają się ciemne postacie, elegancko ubranych przechodniów. Wielopostaciowa scena umieszczona została po lewej stronie obrazu. Prawą stronę zajmuje widok rzeki z długim mostem w tle oraz zacumowanymi pod nim statkami z długimi masztami. Całość kompozycji utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie niebieskawych szarości i brązów z rozświetlającymi obraz akcentami pomarańczowego piasku. Temat lekcji: Pejzażyści XIX wieku.
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Piaskarze”, autorstwa Aleksandra Gierymskiego. Płótno ukazuje pracujących na nabrzeżu Wisły piaskarzy. Ubrani w białe, luźne koszule i czarne spodnie robotnicy, ustawieni są w dwóch rzędach, na drewnianych podestach oraz przycumowanych do drewnianej ściany nabrzeża łodziach. Trzymający łopaty mężczyźni, uchwyceni zostali w różnych stadiach pracy. Na szczycie brzegu przechadzają się ciemne postacie, elegancko ubranych przechodniów. Wielopostaciowa scena umieszczona została po lewej stronie obrazu. Prawą stronę zajmuje widok rzeki z długim mostem w tle oraz zacumowanymi pod nim statkami z długimi masztami. Całość kompozycji utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie niebieskawych szarości i brązów z rozświetlającymi obraz akcentami pomarańczowego piasku. Temat lekcji: Pejzażyści XIX wieku.
Pejzażyści XIX wieku
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
Ważne daty
1830‑1860 – Działalność grupy barbizończyków – francuskich malarzy pejzażystów,
1874 – Umowna data początku impresjonizmu związana z pierwszą wystawą grupy artystów w Paryżu, zorganizowaną w pracowni fotograficznej Nadara,
1884 – Pierwszy Salon Niezależnych – wystawy będącej wyrazem sprzeciwu artystów wobec Salonu Paryskiego – instytucji kontrolowanej przez Królewską Akademię Malarstwa i Rzeźby.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
R1ZEnRhObd5vO1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.
Nauczysz się
definiować pojęcie pejzażu w sztukach plastycznych;
wymieniać i charakteryzować poszczególne rodzaje pejzaży w sztukach plastycznych;
wymieniać najważniejszych twórców polskiego i europejskiego XIX‑wiecznego malarstwa pejzażowego, określać ich przynależność artystyczną i znać ich najważniejsze dzieła;
rozróżniać i wymieniać cechy charakterystyczne malarstwa pejzażowego w XIX w. w odniesieniu do poszczególnych szkół i kierunków artystycznych: romantyzmu, szkoły z Barbizon, realizmu;
wykonywać samodzielnie zdjęcie pejzażu, określać jego typ oraz dodać metryczkę do zdjęcia;
definiować pojęcia (w odniesieniu do sztuk plastycznych): pejzaż, weduta, sztafaż, nokturn, marina, romantyzm, barbizończycy, realizm, naturalizm, impresjonizm, dywizjonizm, pointylizm, postimpresjonizm, impasto.
Krajobraz
Przedstawiając fragment otaczającej przestrzeni, często używamy potocznego określenia „krajobraz”. W tym znaczeniu mówi się np. o krajobrazie górskim lub morskim, wiejskim bądź miejskim, letnim albo zimowym.
RjB6kiilQPuyK1
Ilustracja przedstawia miejski krajobraz. Na pierwszym planie ukazane zostały osiedla domków jednorodzinnych, dalej blokowiska z wieżowcami oraz biurowce. W tle, na obrzeżach miasta znajduje się fabryka z dwoma długimi kominami, za którą rozpościera się pasmo zarośniętych lasem, niebiesko-zielonych, niewysokich gór.
krajobraz, online-skills, CC BY 3.0
RaAjVGCtLnTXU1
Ilustracja przedstawia zimowy krajobraz nadmorski. Zdjęcie ukazuje zaśnieżony brzeg morza. Po lewej stronie kadru znajduje się fragment morza z piaszczystym, pokrytym małymi kamyczkami brzegiem. Lewą stronę kadru wypełnia pokryta śniegiem plaża, nad którą wznosi się porośnięta drzewami wydma.
Źródło: online-skills, cc0.
RGkUTSkfL5K3n1
Ilustracja przedstawia krajobraz wiejski. Zdjęcie ukazuje żółte pole z równo ściętym zbożem, na którym w nierównych odstępach poukładano zwinięte w okrągłe walce siano. W tle, na horyzoncie znajdują się kępy zielonych drzew. Nad ciepłą, żółtą płaszczyzną pola góruje niebieskie niebo z nielicznymi, rozmazanymi, białymi chmurkami.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1Hp02Kw3mWow1
Ilustracja przedstawia krajobraz górski. Zdjęcie ukazuje niebiesko‑białe, ostre szczyty gór pokrytych śniegiem. W dole kadru, pod monumentalną masą górskich skał znajdują się drobne, czarne drzewa, wystające z ośnieżonych pagórków. Nad pejzażem góruje niebo przykryte szaro‑błękitną warstwą chmur.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1adm4rYu2FRN
Ćwiczenie 1
Obejrzyj fotografie krajobrazów i przyporządkuj do nich określenia.
Obejrzyj fotografie krajobrazów i przyporządkuj do nich określenia.
Inna wersja zadania
Scharakteryzuj i wskaż cechy jednego z wymienionych krajobrazów: krajobraz miejski i letni, krajobraz górski i zimowy, krajobraz morski i zimowy, krajobraz wielski i letni.
Pejzaż
Dzieła sztuki (np. malarskie, graficzne, rysunkowe), których głównym tematem są prawdziwe lub fantastyczne (czyli będące wytworem wyobraźni artysty) widoki, nazywamy pejzażemPejzażpejzażem. Wiele wspaniałych pejzaży malarskich powstało w XIX wieku.
R1URlNsMK3O661
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Łan zboża”, autorstwa Johna Constable. Dzieło ukazuje wiejski krajobraz. Na pierwszym planie znajduje się tonąca w cieniu ścieżka otoczona z dwóch stron, starymi, wysokimi drzewami. Po ścieżce wędruje stado owiec zaganiane przez czarno‑białego psa. Z lewej strony kompozycji artysta namalował leżącą na brzuchu postać wieśniaka w białej koszuli, czerwonej kamizelce i brązowych spodniach. W tle, spośród drzew wyłania się jasny, żółto‑beżowy łan zboża, przed którym stoi żniwiarz. Dalej rozpościera się zielono‑brązowy pejzaż z drzewami i łąkami. Nad całością góruje niebo pełne skłębionych biało‑szarych chmur. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi i zwierząt stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie brązów i zieleni. Żółta plama zboża umieszczona w jego centrum stanowi mocny akcent kolorystyczny obrazu.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
ROgCfbJXOqw8M1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Pole maków”, autorstwa Clauda Moneta. Dzieło ukazuje dwie kobiety spacerujące z dziećmi po łące pełnej wysokich, szaro‑zielonych traw i czerwonych maków. Kobiety wędrują w dużej odległości od siebie. Pierwsza, znajdująca się z przodu, ubrana jest w jasno‑fioletową suknię oraz żółty kapelusz z ciemną wstążką. W dłoni trzyma jasno‑niebieską parasolkę. Obok niej stąpa dziecko w kapelusiku. Druga postać znajduje się w oddali, na szczycie ukwieconego pagórka. Ubrana jest w ciemną suknię i jasny kapelusz. Jej też towarzyszy dziecko. Na horyzoncie artysta namalował kępy zielonych drzew, pomiędzy którymi pośrodku kompozycji znajduje się wysoki, biały domek z czerwonym dachem. Nad pejzażem wznosi się niebieskie niebo zasnute kłębami gęstych, białych chmur. Obraz namalowany został techniką puentylistyczną, przy pomocy drobnych pociągnięć pędzla. Malarz nie skupiał się na detalu. Za pomocą płaszczyzn swobodnie nakładanego koloru starał się oddać nastrój uchwyconego pejzażu. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, przygaszonej gamie barw z akcentami czerwieni maków.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
RlhtokJ75wFwR1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Bordeaux, port”, autorstwa Eugène Boudin. Marynistyczna kompozycja ukazuje port pełen zacumowanych żaglowców oraz łódek, nad którymi górują wysokie, szpiczaste maszty. Sylwetki statków odbijają się na drobno pofalowanej powierzchni wody. Gdzieniegdzie, na łodziach ukazane zostały małe sylwetki ludzi. Nad pejzażem góruje niebiesko‑szare niebo zasnute rozmytymi kłębami chmur. Obraz namalowany został luźnymi pociągnięciami pędzla. Malarz nie skupiał się na detalu. Za pomocą swobodnie nakładanego koloru starał się oddać nastrój pejzażu. Kompozycja utrzymana została w chłodnej, wąskiej gamie błękitów, czerni i szarości rozświetlanych jedynie biało‑żółtymi przetarciami chmur.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
Do słynnych pejzażystów XIX wieku zalicza się między innymi:
Johna Constable’a,
Claude’a Moneta,
Vincenta van Gogha,
Jeana‑Francoisa Milleta,
Camille'a Pissarra,
Paula Cézanne’a.
W zależności od tego, jaki motyw dominował w dziełach, możemy wyróżnić: wedutęWedutawedutę, sztafażSztafaższtafaż (pejzaż z elementem dodatkowym: człowiekiem, zwierzęciem), nokturnNokturnnokturn (pejzaż nocny) oraz marinęMarinamarinę (pejzaż z widokiem morza, portu, a także bitwy morskiej).
R18xLmxQMKlT51
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Bulwar Montmartre, poranek, pochmurna pogoda”, autorstwa Camille Pissarro. Otwarta kompozycja ukazuje pejzaż miejski widziany z góry. W centrum obrazu znajduje się szeroka ulica otoczona z dwóch stron wysokimi kamienicami o jasnych elewacjach, przeprutych licznymi oknami. Obie strony drogi zdobią również szpalery drzew o wąskich pniach i drobnych, bezlistnych koronach. Chodniki zapełnia tłum przechodniów, natomiast po ulicy jadą zaprzężone w konie bryczki. W centrum, pośrodku drogi znajduje się duża, miejska latarnia. Obraz namalowany został techniką puentylistyczną, przy pomocy drobnych pociągnięć pędzla. Kompozycja utrzymana jest chłodnej, przygaszonej gamie szarości i błękitów ocieplonych gdzieniegdzie rdzawymi czerwieniami i ugrami.
Źródło: online-skills, cc0.
RWXp7thYWFmyK1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Las Fontainebleau”, autorstwa Jeana‑Baptiste‑Camille Corota. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. Na pierwszym planie znajduje się staw otoczony porośniętymi roślinnością głazami. Na drugim brzegu artysta namalował zagajnik z rozłożystymi, liściastymi drzewami. Po lewej stronie kompozycji, nad taflą wody zatrzymała się łaciata, biało‑brązowa krowa. Po prawej stronie znajduje się reszta idącego do wodopoju stada. Nad pejzażem góruje niebieskie niebo zasnute kłębami gęstych, białych chmur. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi i zwierząt, stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie barw z dominantą zieleni.
Źródło: online-skills, cc0.
R2MKbVoyTHuac1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Nokturn w błękicie i srebrze”, autorstwa Jamesa McNeilla Whistlera. Utrzymane w ciemnej, niebiesko‑czarnej tonacji płótno ukazuje nocny pejzaż morski. Na pierwszym planie znajdują się luźno malowane sylwetki czarnych łodzi unoszących się wraz z rybakami na tafli ciemnej wody. Wyżej, po lewej stronie wznosi się sylwetka dużego masztowca ze zwiniętymi żaglami. Dalej, na horyzoncie widnieje czarny zarys latarni morskiej. Skąpaną w mroku kompozycję rozświetlają gdzieniegdzie małe, żółte punkciki świateł miasta, które odbijają się w tafli wody, tworząc delikatne, pionowe smugi na jej powierzchni. Obraz namalowany został luźnymi, szerokimi pociągnięciami pędzla. Malarz nie skupiał się na detalu. Za pomocą swobodnie nakładanego koloru starał się oddać nastrój nocnego pejzażu.
Źródło: online-skills.
Rh1nVT3AvMdR81
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Holenderskie statki w wichurze”, autorstwa Williama Turnera. W centrum marynistycznej kompozycji namalowane zostały drewniane łodzie, zmagające się ze spienionymi falami wzburzonego morza. Środkowa łódź z rozwiniętym, żółtawym żaglem mocno przechyla się w lewą stronę. Statki oświetlone są światłem słońca przebijającego się przez nadciągające skłębione, ciężkie chmury. W oddali, na horyzoncie znajdują się sylwetki dwóch dużych masztowców o zwiniętych żaglach. Zamknięta kompozycja odznacza się dużą dynamiką. Artysta z niezwykłym realizmem ukazał grozę nadchodzącego sztormu. Dzieło utrzymane jest w chłodnej szaro‑niebiesko‑zielonej tonacji z wyraźnym akcentem ciepłej żółci żagla w centrum.
Źródło: online-skills, cc0.
R9ZwzC7MpsmQ0
Ćwiczenie 2
Przyjrzyj się reprodukcjom przedstawiającym różne rodzaje pejzażu. Przyporządkuj określenia do reprodukcji.
Przyjrzyj się reprodukcjom przedstawiającym różne rodzaje pejzażu. Przyporządkuj określenia do reprodukcji.
Inna wersja zadania
Wymień słynnych pejzażystów XIX wieku, których poznałeś w lekcji.
Romantyzm
Malarze kierunku artystycznego, nazwanego romantyzmem, fascynowali się pięknem i potęgą natury. W różny sposób wyrażali nastroje: melancholię, kontemplację, wzniosłość, zadumę, grozę, mistyczność, zachwyt.
Polecenie 1
Przypatrz się poniższym ilustracjom przedstawiającym dzieła dwóch wybitnych malarzy tej epoki: Caspara Davida Friedricha i Williama Turnera. Zastanów się, jakie nastroje w Tobie wywołują. Każdy obraz zatytułuj tak, aby odzwierciedlał emocje, które odczuwasz.
R1Qz2u7stEDPo1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Opactwo w lesie dębowym”, autorstwa Caspar David Friedrich. W centrum zamkniętej kompozycji ukazany został fragment ruin gotyckiej świątyni z zachowanym, ozdobionym maswerkiem, długim, ostrołukowym oknem. Ruiny otaczają powykrzywiane, bezlistne drzewa o grubych pniach. W dole płótna, w kierunku świątyni zmierza kondukt pogrzebowy składający się z kilku ciemnych sylwetek mnichów niosących trumnę i krzyż. Cały dół obrazu tonie w mroku. Nad pejzażem wznosi się rozświetlone żółtawą łuną wieczorne, bezchmurne niebo z księżycem w stanie niemal całkowitego zaćmienia. Ciemna, wąska gama barw ograniczająca się do chłodnych granatów, ciemnych brązów oraz czerni potęguje mroczną atmosferę ukazanej sceny.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
Ru7ASjhEHboaB1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Dwaj mężczyźni kontemplujący księżyc”, autorstwa Caspar David Friedrich. Centralna kompozycja ukazuje dwóch mężczyzn, wpatrujących się w księżyc. Stojące na wzniesieniu, po prawej stronie obrazu postacie, ubrane są w niebieskie płaszcze i czarne kapelusze. Ustawieni są tyłem do odbiorcy dzieła. Wokół nich, artysta namalował mroczny pejzaż pełen nagich skał i powykrzywianych korzeni. Po prawej stronie wyrasta z nieprzyjaznego gruntu, potężne drzewo o nagiej, bezlistnej koronie. Jego pień dramatycznie przechyla się na bok, niemal całkowicie odsłaniając poskręcane korzenie. Księżyc stanowiący najjaśniejszy, centralny punkt płótna jest w stanie zaćmienia. Ciemna, wąska gama barw ograniczająca się jedynie do brązów rozświetlonych gdzieniegdzie zielonkawymi błękitami, potęguje mroczną atmosferę ukazanej sceny.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
RTpjOvYMiIM4H1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Morze lodu”, autorstwa Caspar David Friedrich. Dzieło ukazuje uwięziony wśród lodowych tafli statek. Na pierwszym planie znajduje się dynamicznie ułożone rumowisko lodowych, popękanych bloków, tworzących pnącą się do góry, poszarpaną bryłę. Po prawej stronie sceny, pomiędzy blokami leży ciemny kadłub statku. W tle, na drugim planie znajduje się płaska tafla zamarzniętego morza, z której gdzieniegdzie wystają ostre szczyty skał. Tło wraz z rozświetlonym u góry białymi chmurkami niebem tonie w błękitach. Dynamiczna struktura lodu na pierwszym planie ocieplona została ugrami i beżami, co wzmacnia wrażenie przestrzeni w arktycznej scenerii.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
RWWwYqZwTGDog1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Pożar Izby Lordów i Izby Gmin”, autorstwa Williama Turnera. Płótno ukazuje żółto‑pomarańczową łunę pożaru unoszącą się nad taflą wody. Ogień odbija się w drobnych falach jej powierzchni. W dolnej partii kompozycji artysta przy pomocy ciemnych czerwieni, granatów i brązów namalował zatokę z portem. Horyzont zamyka most z arkadami, który ginie w płomieniach szalejącego w centrum pejzażu ognia. Obraz namalowany został szybkimi, dynamicznymi pociągnięciami pędzla. Kontrast pomiędzy gorącymi żółciami i oranżami płomieni, a chłodnym błękitem nieba, potęguje grozę ukazanego przez artystę żywiołu.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
RRB3G1dmShKW01
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Zamek Alnwick”, autorstwa Williama Turnera. Płótno ukazuje nocny pejzaż. Na pierwszym planie otwartej kompozycji, znajduje się rzeka, nad którą rozpościera się wysoki most arkadowy. Na brzegu, po lewej stronie stoi stado jeleni. Na drugim planie artysta namalował zamek z licznymi wieżami, otoczony murami. Obok sylwetki zamku, na tle nocnego nieba zawisł duży księżyc w pełni, który swym blaskiem rozświetla delikatne sunące nad nim obłoczki. Całość kompozycji utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie błękitów i beżów.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
R17aaADuJYpif
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania
Wymień cechy malarstwa dwóch wybitnych malarzy epoki romantyzmu: Caspara Davida Friedricha i Williama Turnera.
RBtT5lF6X0BG7
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z poniższymi propozycjami wymyślonych tytułów do dzieł. Przyporządkuj je do odpowiednich zdjęć.
Zapoznaj się z poniższymi propozycjami wymyślonych tytułów do dzieł. Przyporządkuj je do odpowiednich zdjęć.
Zapoznaj się z poniższymi propozycjami wymyślonych tytułów do dzieł. Przyporządkuj je do odpowiednich zdjęć.
Romantyzm Możliwe odpowiedzi: 1. w sztukach plastycznych to tendencja polegająca na dążeniu do wiernego przedstawiania rzeczywistości, dla której podstawą jest obserwacja natury. 2. w malarstwie rozwijał się w opozycji do klasycyzmu. Dlatego cechował się bogatą kolorystyką, dynamicznymi kompozycjami, swobodniejszą, niemal szkicową techniką wykonania prac. 3. kierunek w malarstwie francuskim końca XIX w. próbujący uściślić zasady impresjonizmu.
Barbizończycy
Sławnymi pejzażystami XIX wieku byli francuscy malarze nazwani barbizończykamiBarbizończycybarbizończykami. Była to pierwsza grupa malarzy, dla których pejzaż był podstawowym motywem ich sztuki. Nazwa pochodzi od francuskiej wsi Barbizon w okolicach Fontainebleau, gdzie malowali ulubioną przez siebie wiejską przyrodę, starając się ją wiernie przedstawić. Jako pierwsi wyszli w plener, łącząc pracę w terenie z realizacją dzieła w pracowni. Interesowali się ukazywaniem w swoich dziełach codziennego życia, scen rodzajowych i natury, odwołując się do takich motywów, jak: łany zbóż, zaorane pola uprawne, pracujący lub odpoczywający na nich ludzie, samotne, wielkie drzewa, pasące się bydło, lasy, zarośla, polne drogi.
RtpeB1vFVGyB61
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Dęby w Apremont”, autorstwa Théodore Rousseau. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. W centrum zamkniętej kompozycji znajduje się grupa dużych, rozłożystych dębów, w cieniu których stoi pasterz ze stadem pasących się krów. Naokoło kępy drzew rozpościera się dzika łąka z wystającymi kępami krzewów. W tle artysta namalował wąski pas krajobrazu z wijąca się pomiędzy pojedynczymi drzewkami dróżką. Nad całością pejzażu góruje niebieskie niebo pokryte gęstą warstwą białych, skłębionych obłoczków. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi i zwierząt stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie barw z dominantą zieleni. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Zapoznaj się z obrazem charakterystycznym dla tego nurtu malarstwa. Zwróć uwagę na ulubiony motyw autora Théodore’a Rousseau: wolnostojące, okazałe i piękne dęby.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Dęby w Apremont”, autorstwa Théodore Rousseau. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. W centrum zamkniętej kompozycji znajduje się grupa dużych, rozłożystych dębów, w cieniu których stoi pasterz ze stadem pasących się krów. Naokoło kępy drzew rozpościera się dzika łąka z wystającymi kępami krzewów. W tle artysta namalował wąski pas krajobrazu z wijąca się pomiędzy pojedynczymi drzewkami dróżką. Nad całością pejzażu góruje niebieskie niebo pokryte gęstą warstwą białych, skłębionych obłoczków. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi i zwierząt stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie barw z dominantą zieleni. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Zapoznaj się z obrazem charakterystycznym dla tego nurtu malarstwa. Zwróć uwagę na ulubiony motyw autora Théodore’a Rousseau: wolnostojące, okazałe i piękne dęby.
Polecenie 2
Przyjrzyj się uważnie innemu obrazowi Théodore’a Rousseau, który utrwalił w nim scenę z codziennego życia. Czy uda Ci się odnaleźć na obrazie psa, woźnicę i wieżę kościoła? Nie będzie to zadanie łatwe ze względu na sposób malowania Rousseau, który stosował wąską i jednorodną gamę kolorystyczną. Powiększaj fragmenty obrazu i odszukuj detale.
R4l8aMJLOWvS41
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Widok na peryferia Granville”, autorstwa Théodore Rousseau. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. Na pierwszym planie otwartej kompozycji ukazana została ścieżka biegnąca w głąb płótna pomiędzy pełnymi zarośli i krzaków - pagórkami. Na dróżce znajdują się idące postacie kobiety i chłopca. Po prawej stronie, nad nieregularną taflą bajorka, stoi wóz z woźnicą oraz końmi. Wzniesienie pagórka po lewej stronie obrazu kończy się kamienistym szczytem, którego biegnący w dół stok porastają zarośla drzew ciągnących się przez środek płótna, aż do jego prawej strony. Pomiędzy drzewami znajdują się fragmentarycznie widoczne dachy zabudowań wiejskich. W oddali, na drugim planie rozpościera się wąski pas zielonych pól. Nad całością pejzażu góruje rozświetlone, pełne skłębionych, szarych obłoków, niebo. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie barw z dominacją zieleni i rudawych brązów.
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Widok na peryferia Granville”, autorstwa Théodore Rousseau. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. Na pierwszym planie otwartej kompozycji ukazana została ścieżka biegnąca w głąb płótna pomiędzy pełnymi zarośli i krzaków pagórkami. Na dróżce znajdują się idące postacie kobiety i chłopca. Po prawej stronie, nad nieregularną taflą bajorka stoi wóz z woźnicą oraz końmi. Wzniesienie pagórka po lewej stronie obrazu kończy się kamienistym szczytem, którego biegnący w dół stok porastają zarośla drzew ciągnących się przez środek płótna aż do jego prawej strony. Pomiędzy drzewami znajdują się fragmentarycznie widoczne dachy zabudowań wiejskich. W oddali, na drugim planie rozpościera się wąski pas zielonych pól. Nad całością pejzażu góruje rozświetlone, pełne skłębionych, szarych obłoków, niebo. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie barw z dominacją zieleni i rudawych brązów. Na obrazie, przy pomocy czerwonych kółek zostały zaznaczone trzy miejsca.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
Inna wersja zadania
Poszukaj w Internecie ciekawych informacji o Théodore Roussea, o jego życiorysie lub twórczości. Przedstaw klasie najciekawsze z nich.
Realizm
Malarze kierunku artystycznego nazwanego realizmemRealizmrealizmem, podobnie jak barbizończycy, dążyli do wiernego przedstawiania rzeczywistości. W ich twórczości także często pojawiały się pejzaże, które określa się jako realistyczne, czyli dokładnie odtwarzające krajobrazy lub codzienność życia ludzi na wsi i w mieście. Tym samym w malarstwie realistów istotny był element krytyki ówczesnego społeczeństwa. Najbardziej znanymi reprezentantami tego nurtu są trzej francuscy malarze:
Gustave Courbet,
Honoré Daumier,
Jean‑François Millet.
RjWoH0kctjiT21
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Kobiety zbierające kłosy”, autorstwa Jean‑Françoisa Milleta. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. Na pierwszym planie centralnej kompozycji ukazane zostały trzy pochylone kobiety zbierające źdźbła zboża ze ścierniska. Skromnie ubrane wieśniaczki na biodrach zawieszone mają płócienne, szare worki, do których zbierają kłosy. Ich głowy okrywają kolorowe czepki. Na drugim planie, pośród snopków siana znajduje się wysoko załadowany wóz dwukołowy z siedzącą na jego szczycie postacią. Obok stoją zaprzężone konie. Na horyzoncie w oddali artysta namalował zabudowania wiejskie. Kompozycję zamyka od góry pokryte obłoczkami błękitno‑różowe niebo. Dzieło utrzymane jest w ciepłej, przygaszonej gamie barw.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
R5LkZsfVofqQF
Ćwiczenie 4
Obejrzyj za pomocą lupy obraz Jeana-Françoisa Milleta „Kobiety zbierające kłosy” i uzupełnij zdania. W tym pejzażu ważną rolę spełniają postacie 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (kobiet/mężczyzn) pracujących na polu.
Postacie te ubrane są w 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (ubogie/bogate) stroje.
Ich dłonie są 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (zadbane/poranione),
a sylwetki 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (wyprostowane/zgarbione).
Kobiety skupione są na ciężkiej pracy – samotnie 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (zbierają kłosy/stawiają snopki), dzięki którym będą mogły wyżywić swoją rodzinę.
Obejrzyj za pomocą lupy obraz Jeana-Françoisa Milleta „Kobiety zbierające kłosy” i uzupełnij zdania. W tym pejzażu ważną rolę spełniają postacie 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (kobiet/mężczyzn) pracujących na polu.
Postacie te ubrane są w 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (ubogie/bogate) stroje.
Ich dłonie są 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (zadbane/poranione),
a sylwetki 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (wyprostowane/zgarbione).
Kobiety skupione są na ciężkiej pracy – samotnie 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (zbierają kłosy/stawiają snopki), dzięki którym będą mogły wyżywić swoją rodzinę.
Obejrzyj za pomocą lupy obraz Jeana-Françoisa Milleta „Kobiety zbierające kłosy” i uzupełnij zdania.
W tym pejzażu ważną rolę spełniają postacie ................................ (kobiet/mężczyzn) pracujących na polu.
Postacie te ubrane są w ................................ (ubogie/bogate) stroje.
Ich dłonie są ................................ (zadbane/poranione),
a sylwetki ................................ (wyprostowane/zgarbione).
Kobiety skupione są na ciężkiej pracy – samotnie ................................ (zbierają kłosy/stawiają snopki), dzięki którym będą mogły wyżywić swoją rodzinę.
Wybitni pejzażyści z Polski
W Polsce w XIX wieku tworzyli wybitni pejzażyści, tacy jak:
Józef Chełmoński,
Wojciech Gerson,
Władysław Podkowiński.
R16ktMhMv60F91
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Odpoczynek oracza”, autorstwa Józefa Szermentowskiego. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. Na pierwszym planie rozpościera się dzika łąka z wystającymi kępami krzewów i małym zbiornikiem wody. W centrum zamkniętej kompozycji znajduje się duże samotne drzewo, w cieniu którego stoi para zaprzężonych do pługu krów. Nieopodal, na zielonej trawie odpoczywają postacie chłopa i dziecka. Po prawej stronie drzewa artysta namalował ciemne zagony zaoranej ziemi. Po lewej zaś rozpościera się żółty łan zboża. W tle ukazany został wąski pas pól zwieńczony ciemną linią lasu na horyzoncie. Nad całością pejzażu góruje niebieskie niebo z małymi, skłębionymi obłoczkami w dole. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi i zwierząt stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie barw z dominacją zieleni i beżów.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
RXLRdPJFsWn3V
Ćwiczenie 5
Wielu pejzażystów inspirowało się dziełami barbizończyków. Do tej grupy należał także polski artysta - Józef Szermentowski. Obejrzyj obraz „Odpoczynek oracza”. Zwróć uwagę na tematykę obrazu i występujące w nim charakterystyczne elementy. Spośród wymienionych poniżej motywów występujących w malarstwie barbizończyków wybierz te, które zauważasz w analizowanym obrazie. Możliwe odpowiedzi: 1. płot, 2. oracz, 3. łany zbóż, 4. stodoła, 5. zaorane pola uprawne, 6. bydło, 7. las, 8. potok, 9. głazy, 10. drzewo, 11. młyn.
Wielu pejzażystów inspirowało się dziełami barbizończyków. Do tej grupy należał także polski artysta Józef Szermentowski. Obejrzyj obraz „Odpoczynek oracza”. Zwróć uwagę na tematykę obrazu i występujące w nim charakterystyczne elementy. Spośród wymienionych poniżej motywów występujących w malarstwie barbizończyków wybierz te, które zauważasz w analizowanym obrazie.
płot
oracz
łany zbóż
stodoła
zaorane pola uprawne
bydło
las
potok
głazy
drzewo
młyn
Naturalizm
Do znanych polskich pejzażystów XIX wieku należeli bracia Maksymilian i Aleksander Gierymscy. Ze względu na obiektywny, tzn.: chłodny, dokumentacyjny i pozbawiony oceny sposób malowania uznaje się ich nie tylko za reprezentantów realizmu, lecz także naturalizmuNaturalizmnaturalizmu.
RglBJTB3JlHlW1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Piaskarze”, autorstwa Aleksandra Gierymskiego. Płótno ukazuje pracujących na nabrzeżu Wisły piaskarzy. Ubrani w białe, luźne koszule i czarne spodnie robotnicy, ustawieni są w dwóch rzędach, na drewnianych podestach oraz przycumowanych do drewnianej ściany nabrzeża łodziach. Trzymający łopaty mężczyźni, uchwyceni zostali w różnych stadiach pracy. Na szczycie brzegu przechadzają się ciemne postacie, elegancko ubranych przechodniów. Wielopostaciowa scena umieszczona została po lewej stronie obrazu. Prawą stronę zajmuje widok rzeki z długim mostem w tle oraz zacumowanymi pod nim statkami z długimi masztami. Całość kompozycji utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie niebieskawych szarości i brązów z rozświetlającymi obraz akcentami pomarańczowego piasku. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Niemal fotograficzna obserwacja dotyczyła także ukazywania ciemnych stron rzeczywistości. Dlatego również ich dzieła miały w sobie ładunek krytyki społecznej. Ilustruje to poniżej zamieszczony obraz Aleksandra Gierymskiego.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Piaskarze”, autorstwa Aleksandra Gierymskiego. Płótno ukazuje pracujących na nabrzeżu Wisły piaskarzy. Ubrani w białe, luźne koszule i czarne spodnie robotnicy, ustawieni są w dwóch rzędach, na drewnianych podestach oraz przycumowanych do drewnianej ściany nabrzeża łodziach. Trzymający łopaty mężczyźni, uchwyceni zostali w różnych stadiach pracy. Na szczycie brzegu przechadzają się ciemne postacie, elegancko ubranych przechodniów. Wielopostaciowa scena umieszczona została po lewej stronie obrazu. Prawą stronę zajmuje widok rzeki z długim mostem w tle oraz zacumowanymi pod nim statkami z długimi masztami. Całość kompozycji utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie niebieskawych szarości i brązów z rozświetlającymi obraz akcentami pomarańczowego piasku. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Niemal fotograficzna obserwacja dotyczyła także ukazywania ciemnych stron rzeczywistości. Dlatego również ich dzieła miały w sobie ładunek krytyki społecznej. Ilustruje to poniżej zamieszczony obraz Aleksandra Gierymskiego.
Polecenie 3
W takich obrazach, jak „Święto trąbek I” Aleksander Gierymski starał się w jak najbardziej obiektywny sposób ukazać sceny z warszawskiego Powiśla z drugiej połowy XIX wieku. W swojej wielkiej powieści realistycznej „Lalka”, podobnego zapisu tylko słowami, dokonał Bolesław Prus. Porównaj obie relacje.
R1SAZVe2ouF131
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Święto trąbek I”, autorstwa Aleksandra Gierymskiego. Płótno ukazuje judaistyczny obrzęd oczyszczenia z grzechu. Na pierwszym planie, po prawej stronie płótna znajduje się port na rzece, pełen przycumowanych łodzi i tratew. Po lewej stronie, na piaszczystym brzegu artysta namalował tłum rozproszonych postaci, modlących się żydów w długich, ciemnych płaszczach. Niektórzy z nich modlą się pojedynczo, stojąc z otwartymi książkami w rękach, inni natomiast zgromadzeni są w grupkach. Dalej, nad brzegiem znajduje się kilka domków otoczonych drzewami. W tle za rzeką rozciąga się pas rudawych pól zwieńczony lasem, nad którym góruje żółto‑złote niebo poprzecinane pasami niebiesko‑różowych chmur. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Artysta przy pomocy ciepłej palety barw ukazał nastrój zapadającego zmierzchu.
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
Inna wersja zadania
W takich obrazach, jak „Święto trąbek I” Aleksander Gierymski starał się w jak najbardziej obiektywny sposób ukazać sceny z warszawskiego Powiśla z drugiej połowy XIX wieku. W swojej wielkiej powieści realistycznej „Lalka”, podobnego zapisu tylko słowami, dokonał Bolesław Prus. Porównaj obie relacje.
„Wokulski ocknął się z tych dawnych wspomnień. Nie ma doktora ani jego mieszkania i nawet ich od dziesięciu miesięcy nie widział. Tu jest błotnista ulica Radna, tam Browarna. Na górze, spoza nagich drzew, wyglądają żółte gmachy uniwersyteckie, na dole parterowe domki, puste place i parkany, a niżej – Wisła.
Obok niego stał jakiś człowiek w wypłowiałej kapocie, z rudawym zarostem. Zdjął czapkę i całował Wokulskiego w rękę. Wokulski przypatrzył mu się uważniej.
- Wysocki?... – rzekł – Co ty tu robisz?
- Tu mieszkamy, wielmożny panie, w tym domu – odpowiedział człowiek, wskazując na niską lepiankę.
- Dlaczego nie przyjeżdżasz po transporta? – pytał Wokulski.
- Czym przyjadę, panie, kiedy jeszcze na Nowy Rok koń mi padł.
- Cóż robisz?
- A ot tak – razem nic. […]
Wokulski zamyślił się.
- Komorne wasze zapłacone? – spytał.
- Nawet nie ma, panie, co płacić, bo nas i tak wypędzą.
- A dlaczego nie przyszedłeś do sklepu, do pana Rzeckiego? – spytał Wokulski.
- Nie śmiałem, panie. […]
Wokulski wydobył portmonetkę.
- Masz tu – rzekł – dziesięć rubli, na święta. Jutro w południe przyjdziesz do sklepu i dostaniesz kartkę na Pragę. Tam u handlarza wybierzesz sobie konia, a po świętach przyjeżdżaj do roboty. U mnie zarobisz ze trzy ruble na dzień, więc dług spłacisz łatwo. Zresztą, dasz sobie radę.
Ubogi człowiek dotknąwszy pieniędzy, zaczął się trząść. Uważnie słuchał Wokulskiego, a łzy spływały mu po wychudzonej twarzy. […]
Ale Wokulski już nie słuchał; szedł w stronę Wisły, myśląc; „Jakże oni szczęśliwi, ci wszyscy, w których tylko głód wywołuje apatię, a jedynym cierpieniem jest zimno. I jak łatwo ich uszczęśliwić!... Nawet moim skromnym majątkiem mógłbym wydźwignąć parę tysięcy rodzin. Nieprawdopodobne, a przecież - tak jest”.
Wokulski doszedł do brzegu Wisły i zdumiał się. Na kilkumorgowej przestrzeni wznosił się tu pagórek najobrzydliwszych śmieci, cuchnących, nieomal ruszających się pod słońcem, a o kilkadziesiąt kroków dalej leżały zbiorniki wody, którą piła Warszawa.
„O, tutaj - myślał - jest ognisko wszelkiej zarazy. Co człowiek dziś wyrzucił ze swego mieszkania, jutro wypije; później przenosi się na Powązki z drugiej strony miasta razi bliźnich pozostałych przy życiu.
Bulwar tutaj, kanały i woda źródlana na górze i - można by ocalić rokrocznie kilka tysięcy ludzi od śmierci, a kilkadziesiąt tysięcy od chorób... Niewielka praca, a zysk nieobliczony; natura umie wynagradzać”.
R1SYHd2ZWC6hP1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Bociany”, autorstwa Józefa Chełmońskiego. W centrum kompozycji znajduje się postać siedzącego na zielonej trawie wieśniaka. Obok niego stoi mały chłopiec o blond włosach w brązowej czapce na głowie. Postacie zostały uchwycone w momencie odpoczynku. Obaj spoglądają w górę na klucz lecących bocianów. Ubrani są w skromne, chłopskie, płócienne stroje. Mężczyzna na kolanach ustawiony ma dwojak – gliniane, podwójne naczynie. W prawej ręce trzyma łyżkę. Obok niego leży ciemny kapelusz. Za nimi, po prawej stronie ukazany został fragment zaoranej ziemi, na której stoją zaprzężone do pługa dwie brązowe krowy. Na horyzoncie ciągnie się rząd wiejskich chat, pomiędzy którymi artysta namalował drzewo z bocianim gniazdem. Całość zamyka płaszczyzna niebieskiego nieba. Kompozycja utrzymana jest ciepłej gamie barw z dominacją nasyconej zieleni trawy na pierwszym planie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Znanym pejzażystą polskim był Józef Chełmoński. Podziw wzbudzało to, jak artysta oddawał nastrój polskiej przyrody, wsi i jej mieszkańców.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Bociany”, autorstwa Józefa Chełmońskiego. W centrum kompozycji znajduje się postać siedzącego na zielonej trawie wieśniaka. Obok niego stoi mały chłopiec o blond włosach w brązowej czapce na głowie. Postacie zostały uchwycone w momencie odpoczynku. Obaj spoglądają w górę na klucz lecących bocianów. Ubrani są w skromne, chłopskie, płócienne stroje. Mężczyzna na kolanach ustawiony ma dwojak – gliniane, podwójne naczynie. W prawej ręce trzyma łyżkę. Obok niego leży ciemny kapelusz. Za nimi, po prawej stronie ukazany został fragment zaoranej ziemi, na której stoją zaprzężone do pługa dwie brązowe krowy. Na horyzoncie ciągnie się rząd wiejskich chat, pomiędzy którymi artysta namalował drzewo z bocianim gniazdem. Całość zamyka płaszczyzna niebieskiego nieba. Kompozycja utrzymana jest ciepłej gamie barw z dominacją nasyconej zieleni trawy na pierwszym planie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Znanym pejzażystą polskim był Józef Chełmoński. Podziw wzbudzało to, jak artysta oddawał nastrój polskiej przyrody, wsi i jej mieszkańców.
Rv8MAYN52viaW1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Babie lato”, autorstwa Józefa Chełmońskiego. W centrum kompozycji znajduje się leżąca dziewczyna, która z wyraźną przyjemnością bawi się trzymaną w lewej dłoni nicią babiego lata. Prawa, wyciągnięta na ziemi ręka opiera się o położony obok kij. Postać ubrana jest w płócienną, bufiastą bluzkę oraz białą spódnicę, spod której wystają ubrudzone ziemią stopy. Jasne włosy owija żółta chusta, która luźno opada na ziemię za głową dziewczyny. Pasterka leży na grubej, workowej tkaninie przykrywającej zielono‑brązową ziemię z małymi kępami traw. W tle po lewej stronie znajduje się czarna sylwetka psa wpatrzonego w horyzont, na którym artysta namalował drobnymi punktami stado bydła. Nad bezkresnym pejzażem rozpościera się zachmurzone, niebiesko‑szare, rozjaśniające się ku dołowi niebo. Zamknięta kompozycja, utrzymana jest w wąskiej tonacji beżów i szarych błękitów z mocnym żółtym akcentem chusty na głowie dziewczyny.
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
R1ZM4eDtXY2S5
Ćwiczenie 6
Wpisz tytuły obrazów.
Wpisz tytuły obrazów.
Wpisz tytuły obrazów.
.................
.................
.................
Inna wersja zadania
Naturalizm Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w malarstwie francuskim końca XIX w. próbujący uściślić zasady impresjonizmu. 2. kierunek w malarstwie w drugiej połowie XIX w., którego przedstawiciele zmierzali do bardzo dokładnego, niemal fotograficznego naśladowania natury. 3. w sztukach plastycznych to tendencja polegająca na dążeniu do wiernego przedstawiania rzeczywistości, dla której podstawą jest obserwacja natury.
Impresjonizm
W XIX wieku tworzyli także malarze zwani impresjonistamiImpresjonizmimpresjonistami. To, co ich odróżniało od poprzedników, to sposób widzenia i przedstawiania świata. Malarze tego kierunku artystycznego, tworzyli w plenerze i zainspirowali się ulotnością wrażeń w naturze, światłem, ruchem i odkryciami naukowymi dotyczącymi mechanizmów widzenia i fizykalnej natury światła.
R1CMPI3urfx931
Ilustracja przedstawia obraz „Spacer po klifie w Pourville”, autorstwa Claudea Moneta. Artysta przedstawił impresjonistyczną wizję plaży w miejscowości Pourville. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Do swoich dzieł wnieśli charakterystyczną świetlistą kolorystykę. Impresjoniści dążyli do tego, aby swoim pejzażom nadać wrażenie pełnej zgodności z obserwowaną naturą.
Ilustracja przedstawia obraz „Spacer po klifie w Pourville”, autorstwa Claudea Moneta. Artysta przedstawił impresjonistyczną wizję plaży w miejscowości Pourville. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Do swoich dzieł wnieśli charakterystyczną świetlistą kolorystykę. Impresjoniści dążyli do tego, aby swoim pejzażom nadać wrażenie pełnej zgodności z obserwowaną naturą.
Polecenie 4
Impresjoniści zrezygnowali z wykonywania wcześniejszego szkicu do obrazu. Malowali w plenerze i bezpośrednio na płótnie. Znalazło to odzwierciedlenie w swobodnej, szkicowej technice wykonywania obrazów. Mogli w ten sposób uchwycić ulotne, zmienne wrażenia wzrokowe. Poniżej przedstawiono ilustrację pracy Claude’a Moneta pt. „Impresja. Wschód słońca”. To przykład dzieła, które ma charakter szkicowy. Wymień cechy świadczące o szkicowości/wrażeniowości obrazu Claude’a Moneta.
RM59VUtwC5HGB1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Impresja. Wschód słońca”, autorstwa Claude’a Moneta . Na pierwszym planie pejzażu morskiego znajduje się ciemny kształt łódki z dwoma postaciami, unoszącej się na tafli wody. Dalej namalowane zostały jeszcze dwie, jaśniejsze łódeczki, nad którymi rysują się rozmyte sylwetki dużych okrętów, żaglowców oraz statków parowych. Za nimi, na horyzoncie rozpościera się pas zabudowań portowych. Nad pejzażem góruje dynamicznie malowane, rudo‑niebieskie niebo z unoszącym się nad horyzontem, czerwonym słońcem, które odbija się w falach morza malowaną drobnymi plamkami pionową smugą. Kompozycja utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie błękitów i zieleni rozświetlonych akcentem czerwieni wschodzącego słońca. Obraz malowany jest dynamicznie, szybkimi pociągnięciami pędzla. Ma charakter raczej szybkiej notatki niż studium natury.
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
R1Kdz04mzRoVT
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania
Impresjoniści zrezygnowali z wykonywania wcześniejszego szkicu do obrazu. Malowali w plenerze i bezpośrednio na płótnie. Znalazło to odzwierciedlenie w swobodnej, szkicowej technice wykonywania obrazów. Mogli w ten sposób uchwycić ulotne, zmienne wrażenia wzrokowe. Wymień cechy świadczące o szkicowości obrazu.
Neoimpresjonizm i postimpresjonizm
Neoimpresjonizm
Neoimpresjonizm był kierunkiem, który rozwijał się w malarstwie francuskim w latach 80‑tych XIX w. Neoimpresjoniści korzystali ze zdobyczy impresjonistów, ale dążyli do sprecyzowania ich doświadczeń, wykorzystując do tego celu osiągnięcia ówczesnej nauki. Korzystając ze zdobyczy: optyki, fizjologii i psychologii widzenia, a także teorii barw dążyli do większej dyscypliny w swoich dziełach. Dlatego rozwinęli stosowaną przez impresjonistów technikę dywizjonizmu i nadali jej inny charakter.
RlIL8uiCa7TYO1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte”, autorstwa Georgesa Seurata. Dzieło ukazuje grupę ludzi wypoczywających na wyspie. Po lewej stronie kompozycji artysta namalował fragment wody z unoszącymi się na niej łódkami. Centralną część płótna stanowi zielona płaszczyzna trawy na której, w sielskiej atmosferze, pośród drzew odpoczywają postacie kobiet, mężczyzn i dzieci. Część z nich spaceruje inni siedzą lub leżą na trawie. Na pierwszym planie, po prawej stronie, w cieniu przechadza się para w czarnych melonikach. Kobieta z parasolką w granatowej sukni trzyma na smyczy małpkę. Obok małpki przebiega mały piesek. Po lewej stronie, na ziemi usadowiła się trójka ludzi: mężczyzna w czerwonej bluzce bez rękawów leży podparty na łokciach, kobieta w kapeluszu czyta, natomiast dżentelmen z laską w wysokim cylindrze, siedzi wpatrzony w dal, przed siebie. Obok nich przystanął czarny pies. Przedstawione na obrazie elementy zostały bardzo uproszczone. Postacie pozbawione są emocji, jakby zastygły w upozowanych, statycznych pozach. Artysta namalował swe dzieło techniką dywizjonizmu. Przy pomocy drobnych punktów czystego koloru stworzył iluzję przestrzeni. Kompozycja utrzymana jest w szerokiej gamie barw z dominacją ciepłej zieleni. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. O ile impresjoniści kładli na płótno drobne, nieregularne i czyste plamy barwne spontanicznie, to neoimpresjoniści robili to w sposób bardziej uporządkowany. Równomiernie i metodycznie pokrywali powierzchnię płótna barwnymi punktami, tworząc nową metodę malarską, czyli pointylizm.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte”, autorstwa Georgesa Seurata. Dzieło ukazuje grupę ludzi wypoczywających na wyspie. Po lewej stronie kompozycji artysta namalował fragment wody z unoszącymi się na niej łódkami. Centralną część płótna stanowi zielona płaszczyzna trawy na której, w sielskiej atmosferze, pośród drzew odpoczywają postacie kobiet, mężczyzn i dzieci. Część z nich spaceruje inni siedzą lub leżą na trawie. Na pierwszym planie, po prawej stronie, w cieniu przechadza się para w czarnych melonikach. Kobieta z parasolką w granatowej sukni trzyma na smyczy małpkę. Obok małpki przebiega mały piesek. Po lewej stronie, na ziemi usadowiła się trójka ludzi: mężczyzna w czerwonej bluzce bez rękawów leży podparty na łokciach, kobieta w kapeluszu czyta, natomiast dżentelmen z laską w wysokim cylindrze, siedzi wpatrzony w dal, przed siebie. Obok nich przystanął czarny pies. Przedstawione na obrazie elementy zostały bardzo uproszczone. Postacie pozbawione są emocji, jakby zastygły w upozowanych, statycznych pozach. Artysta namalował swe dzieło techniką dywizjonizmu. Przy pomocy drobnych punktów czystego koloru stworzył iluzję przestrzeni. Kompozycja utrzymana jest w szerokiej gamie barw z dominacją ciepłej zieleni. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. O ile impresjoniści kładli na płótno drobne, nieregularne i czyste plamy barwne spontanicznie, to neoimpresjoniści robili to w sposób bardziej uporządkowany. Równomiernie i metodycznie pokrywali powierzchnię płótna barwnymi punktami, tworząc nową metodę malarską, czyli pointylizm.
Postimpresjonizm
PostimpresjonizmPostimpresjonizmPostimpresjonizm to kierunek w sztuce, który pojawił się we Francji w połowie XIX w. i rozwijał się do 1905 r. Postimpresjoniści byli następcami impresjonistów, ale w swojej sztuce dążyli do autonomiczności dzieła malarskiego. Przejawiało się to np. w odejściu od naśladownictwa i wiernego odwzorowywania natury na rzecz tworzenia dzieł o charakterze bardziej subiektywnym: symbolicznym i emocjonalnym. Inspiracje czerpali również z dokonań neoimpresjonistów, a także z japońskich barwnych drzeworytów. Postimpresjoniści, tacy jak Paul Cézanne, Paul Gauguin i Vincent van Gogh to wielcy indywidualiści sztuki. Byli także pejzażystami, ale każdy z nich pracował inaczej i odmiennie definiował cele swojej pracy. Paul Cézanne dążył do nowej organizacji przestrzeni w obrazie. Paul Gauguin pracował nad nowymi rozwiązaniami kompozycyjnymi i odwoływał się do syntezy barwnej. Vincent van Gogh zmierzał do autonomiczności koloru, starając się doprowadzić go do jak największej skali ekspresji i nadając mu symboliczne znaczenia.
Polecenie 5
Obrazy Vincenta van Gogha charakteryzowały się ogromną ekspresją. Głównym środkiem wyrazu tego malarza były faktura i kolor, który można nazwać emocjonalnym. Wyrażał bowiem odczucia i stany psychiczne artysty. Silne emocje przedstawione na obrazie, który został umieszczony poniżej, uzyskał van Gogh poprzez grube i szerokie kładzenie farby na płótnie - impastoImpastimpasto.
Zastanów się i napisz krótko, jakie emocje wzbudza w Tobie obraz Vincenta van Gogha Gwiaździsta noc?
Rt7aDuGzkLX4B1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Gwiaździsta noc”, autorstwa Vincenta van Gogha. Dzieło ukazuje nocny pejzaż wiejski. Na pierwszym planie, po lewej stronie kompozycji artysta namalował wijącą się ku niebu, zieloną sylwetkę cyprysa. Za nim, w oddali znajduje się pas tonącej w chłodnych barwach wioski z małymi zabudowaniami i koronami schematycznie namalowanych drzew. Ponad budynkami wznoszą się pofalowane linie niebieskich pagórków. Nad pejzażem góruje duża, skłębiona płaszczyzna nieba, oddzielona od ziemi pasem jasnej łuny. Namalowane dynamicznie, wzburzone niebo pokryte jest jasno święcącymi gwiazdami. W prawym górnym rogu unosi się otoczony żółtym blaskiem duży księżyc. Dzieło utrzymane jest w ciemnej, wąskiej gamie barw z dominacją granatów. Mocnymi akcentami są żółcie gwiazd i księżyca oraz zieleń cyprysu na pierwszym planie. Artysta nie dbał o szczegół. Przy pomocy szerokich linii czystego koloru starał się oddać nastrój nocnego krajobrazu. Farba kładziona jest grubo wąskimi, falującymi pociągnięciami pędzla.
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
RVYOUZ2trvOLa
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania
Obrazy Vincenta van Gogha charakteryzowały się ogromną ekspresją. Głównym środkiem wyrazu tego malarza były faktura i kolor, który można nazwać emocjonalnym. Wyrażał bowiem odczucia i stany psychiczne artysty. Silne emocje przedstawione na obrazie, który został umieszczony poniżej, uzyskał van Gogh poprzez grube i szerokie kładzenie farby na płótnie - impasto.
Zastanów się i napisz krótko, jakie emocje wzbudza w Tobie obraz Vincenta van Gogha Gwiaździsta noc?
RycF6HtHjDwt5
Ćwiczenie 7
Która z zamieszczonych niżej reprodukcji wskazuje obraz, tworzony techniką impasto.
Która z zamieszczonych niżej reprodukcji wskazuje obraz, tworzony techniką impasto.
Która z zamieszczonych niżej reprodukcji wskazuje obraz tworzony techniką impasto.
1
2
Inna wersja zadania
Przygotuj pytanie na kartkówkę dotyczące techniki impasto.
Słownik pojęć
Barbizończycy
Barbizończycy
malarze realizujący koncepcje francuskiej szkoły w Barbizon, propagującej w połowie XIX wieku malarstwo realistycznych, sielskich pejzaży.
Dywizjonizm
Dywizjonizm
technika malarska zapoczątkowana przez impresjonistów, polegająca na malowaniu małymi, oddzielnymi plamami.
Impast
Impast
technika malarska stosowana głównie w malarstwie olejnym, polegająca na wypukłym nakładaniu farby pędzlem lub za pomocą szpachli.
Impresjonizm
Impresjonizm
kierunek w kulturze europejskiej, którego główną zasadą było utrwalanie ulotnych wrażeń artysty. Impresjoniści interesowali się zmiennymi formami natury, wzajemnymi związkami światła i barw w zależności od następujących pór roku lub dnia oraz zjawisk atmosferycznych.
Marina
Marina
to inaczej malarstwo marynistyczne. Jest rodzajem malarstwa, które przedstawia krajobraz z motywami morskimi: statkami, łodziami, widokami portów, wybrzeża morskiego, a także bitwy morskie. W kolejnych dekadach XIX w. pejzaż morski pojawiał się często w malarstwie impresjonistów, neoimpresjonistów i postimpresjonistów.
Naturalizm
Naturalizm
kierunek w malarstwie w drugiej połowie XIX w., którego przedstawiciele zmierzali do bardzo dokładnego, niemal fotograficznego naśladowania natury. Była to w założeniach obserwacja rzeczywistości maksymalnie obiektywna, tzn. nie tylko wierna, lecz także pozbawiona komentarza, oceny i interpretacji.
Neoimpresjonizm
Neoimpresjonizm
kierunek w malarstwie francuskim końca XIX w. próbujący uściślić zasady impresjonizmu. Skutkiem tych wysiłków było zdyscyplinowanie kompozycji obrazów oraz rozwinięcie stosowanej przez impresjonistów metody dywizjonizmu. Konsekwencją tego było powstanie techniki pointylistycznej, czyli metodycznego i zdyscyplinowanego pokrywania płaszczyzny płótna drobnymi punktami barwnymi o czystej chromatyce.
Nokturn
Nokturn
obraz przedstawiający pejzaż nocny lub scenę figuralną, rozgrywającą się w nocy.
Pejzaż
Pejzaż
gatunek malarstwa, który przedstawia krajobraz, widok natury lub otoczenia miejskiego. W zależności od rodzaju ukazywanej rzeczywistości wyróżnia się pejzaże topograficzne (które przedstawiają elementy realnej rzeczywistości) albo fantastyczne, które są wytworem fantazji artysty. Dokonuje się też podziału ze względu na przedstawiany motyw: weduty (pejzaże miejskie), mariny (pejzaże morskie), pejzaże ze sztafażem, nokturny (pejzaże nocne) i inne.
Pointylizm
Pointylizm
technika malarska polegająca na malowaniu drobnymi plamkami czystych kolorów.
Postimpresjonizm
Postimpresjonizm
ogół kierunków artystycznych występujących we Francji w XIX w., charakteryzujących się odwrotem od impresjonizmu i różnorodnością poszukiwań artystycznych. Tworzyły go wyraziste indywidualności artystyczne, takie jak: Paul Cézanne, Paul Gauguin, Vincent van Gogh, Henri Toulouse‑Lautrec. Postimpresjoniści wpłynęli na rozwój innych kierunków w sztuce XX w.: ekspresjonizmu, fowizmu, kubizmu, symbolizmu.
Realizm
Realizm
w sztukach plastycznych to tendencja polegająca na dążeniu do wiernego przedstawiania rzeczywistości, dla której podstawą jest obserwacja natury. Jako kierunek w malarstwie realizm pojawił się we Francji w pierwszej połowie XIX w. i dominował do lat 90. Francuscy malarze z grupy barbizończyków i inni przedstawiciele realizmu malowali życie codzienne, nie unikając przy tym ukazywania jego prozaiczności, a nawet brzydoty. Głównymi motywami były pejzaże i sceny rodzajowe.
Romantyzm
Romantyzm
w malarstwie rozwijał się w opozycji do klasycyzmu. Dlatego cechował się bogatą kolorystyką, dynamicznymi kompozycjami, swobodniejszą, niemal szkicową techniką wykonania prac.
Sztafaż
Sztafaż
to postacie ludzkie albo zwierzęce wprowadzane do kompozycji obrazu w malarstwie pejzażowym w celu jej ożywienia.
Weduta
Weduta
pejzaż miejski (obraz, rysunek, grafika), który przedstawia ogólny widok miasta, jego fragmenty, place, ulice. Znany w wieku XVII w Holandii. Niezwykle popularny w wieku XVIII (zwłaszcza w Wenecji) i z powodzeniem uprawiany w wieku XIX.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
m3c2994769d524191_0000000000440
Galeria dzieł sztuki
R1URlNsMK3O661
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Łan zboża”, autorstwa Johna Constable. Dzieło ukazuje wiejski krajobraz. Na pierwszym planie znajduje się tonąca w cieniu ścieżka otoczona z dwóch stron, starymi, wysokimi drzewami. Po ścieżce wędruje stado owiec zaganiane przez czarno‑białego psa. Z lewej strony kompozycji artysta namalował leżącą na brzuchu postać wieśniaka w białej koszuli, czerwonej kamizelce i brązowych spodniach. W tle, spośród drzew wyłania się jasny, żółto‑beżowy łan zboża, przed którym stoi żniwiarz. Dalej rozpościera się zielono‑brązowy pejzaż z drzewami i łąkami. Nad całością góruje niebo pełne skłębionych biało‑szarych chmur. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi i zwierząt stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie brązów i zieleni. Żółta plama zboża umieszczona w jego centrum stanowi mocny akcent kolorystyczny obrazu.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
ROgCfbJXOqw8M1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Pole maków”, autorstwa Clauda Moneta. Dzieło ukazuje dwie kobiety spacerujące z dziećmi po łące pełnej wysokich, szaro‑zielonych traw i czerwonych maków. Kobiety wędrują w dużej odległości od siebie. Pierwsza, znajdująca się z przodu, ubrana jest w jasno‑fioletową suknię oraz żółty kapelusz z ciemną wstążką. W dłoni trzyma jasno‑niebieską parasolkę. Obok niej stąpa dziecko w kapelusiku. Druga postać znajduje się w oddali, na szczycie ukwieconego pagórka. Ubrana jest w ciemną suknię i jasny kapelusz. Jej też towarzyszy dziecko. Na horyzoncie artysta namalował kępy zielonych drzew, pomiędzy którymi pośrodku kompozycji znajduje się wysoki, biały domek z czerwonym dachem. Nad pejzażem wznosi się niebieskie niebo zasnute kłębami gęstych, białych chmur. Obraz namalowany został techniką puentylistyczną, przy pomocy drobnych pociągnięć pędzla. Malarz nie skupiał się na detalu. Za pomocą płaszczyzn swobodnie nakładanego koloru starał się oddać nastrój uchwyconego pejzażu. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, przygaszonej gamie barw z akcentami czerwieni maków.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
RlhtokJ75wFwR1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Bordeaux, port”, autorstwa Eugène Boudin. Marynistyczna kompozycja ukazuje port pełen zacumowanych żaglowców oraz łódek, nad którymi górują wysokie, szpiczaste maszty. Sylwetki statków odbijają się na drobno pofalowanej powierzchni wody. Gdzieniegdzie, na łodziach ukazane zostały małe sylwetki ludzi. Nad pejzażem góruje niebiesko‑szare niebo zasnute rozmytymi kłębami chmur. Obraz namalowany został luźnymi pociągnięciami pędzla. Malarz nie skupiał się na detalu. Za pomocą swobodnie nakładanego koloru starał się oddać nastrój pejzażu. Kompozycja utrzymana została w chłodnej, wąskiej gamie błękitów, czerni i szarości rozświetlanych jedynie biało‑żółtymi przetarciami chmur.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
R18xLmxQMKlT51
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Bulwar Montmartre, poranek, pochmurna pogoda”, autorstwa Camille Pissarro. Otwarta kompozycja ukazuje pejzaż miejski widziany z góry. W centrum obrazu znajduje się szeroka ulica otoczona z dwóch stron wysokimi kamienicami o jasnych elewacjach, przeprutych licznymi oknami. Obie strony drogi zdobią również szpalery drzew o wąskich pniach i drobnych, bezlistnych koronach. Chodniki zapełnia tłum przechodniów, natomiast po ulicy jadą zaprzężone w konie bryczki. W centrum, pośrodku drogi znajduje się duża, miejska latarnia. Obraz namalowany został techniką puentylistyczną, przy pomocy drobnych pociągnięć pędzla. Kompozycja utrzymana jest chłodnej, przygaszonej gamie szarości i błękitów ocieplonych gdzieniegdzie rdzawymi czerwieniami i ugrami.
Źródło: online-skills, cc0.
RWXp7thYWFmyK1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Las Fontainebleau”, autorstwa Jeana‑Baptiste‑Camille Corota. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. Na pierwszym planie znajduje się staw otoczony porośniętymi roślinnością głazami. Na drugim brzegu artysta namalował zagajnik z rozłożystymi, liściastymi drzewami. Po lewej stronie kompozycji, nad taflą wody zatrzymała się łaciata, biało‑brązowa krowa. Po prawej stronie znajduje się reszta idącego do wodopoju stada. Nad pejzażem góruje niebieskie niebo zasnute kłębami gęstych, białych chmur. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi i zwierząt, stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie barw z dominantą zieleni.
Źródło: online-skills, cc0.
R2MKbVoyTHuac1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Nokturn w błękicie i srebrze”, autorstwa Jamesa McNeilla Whistlera. Utrzymane w ciemnej, niebiesko‑czarnej tonacji płótno ukazuje nocny pejzaż morski. Na pierwszym planie znajdują się luźno malowane sylwetki czarnych łodzi unoszących się wraz z rybakami na tafli ciemnej wody. Wyżej, po lewej stronie wznosi się sylwetka dużego masztowca ze zwiniętymi żaglami. Dalej, na horyzoncie widnieje czarny zarys latarni morskiej. Skąpaną w mroku kompozycję rozświetlają gdzieniegdzie małe, żółte punkciki świateł miasta, które odbijają się w tafli wody, tworząc delikatne, pionowe smugi na jej powierzchni. Obraz namalowany został luźnymi, szerokimi pociągnięciami pędzla. Malarz nie skupiał się na detalu. Za pomocą swobodnie nakładanego koloru starał się oddać nastrój nocnego pejzażu.
Źródło: online-skills.
Rh1nVT3AvMdR81
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Holenderskie statki w wichurze”, autorstwa Williama Turnera. W centrum marynistycznej kompozycji namalowane zostały drewniane łodzie, zmagające się ze spienionymi falami wzburzonego morza. Środkowa łódź z rozwiniętym, żółtawym żaglem mocno przechyla się w lewą stronę. Statki oświetlone są światłem słońca przebijającego się przez nadciągające skłębione, ciężkie chmury. W oddali, na horyzoncie znajdują się sylwetki dwóch dużych masztowców o zwiniętych żaglach. Zamknięta kompozycja odznacza się dużą dynamiką. Artysta z niezwykłym realizmem ukazał grozę nadchodzącego sztormu. Dzieło utrzymane jest w chłodnej szaro‑niebiesko‑zielonej tonacji z wyraźnym akcentem ciepłej żółci żagla w centrum.
Źródło: online-skills, cc0.
R1Qz2u7stEDPo1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Opactwo w lesie dębowym”, autorstwa Caspar David Friedrich. W centrum zamkniętej kompozycji ukazany został fragment ruin gotyckiej świątyni z zachowanym, ozdobionym maswerkiem, długim, ostrołukowym oknem. Ruiny otaczają powykrzywiane, bezlistne drzewa o grubych pniach. W dole płótna, w kierunku świątyni zmierza kondukt pogrzebowy składający się z kilku ciemnych sylwetek mnichów niosących trumnę i krzyż. Cały dół obrazu tonie w mroku. Nad pejzażem wznosi się rozświetlone żółtawą łuną wieczorne, bezchmurne niebo z księżycem w stanie niemal całkowitego zaćmienia. Ciemna, wąska gama barw ograniczająca się do chłodnych granatów, ciemnych brązów oraz czerni potęguje mroczną atmosferę ukazanej sceny.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
Ru7ASjhEHboaB1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Dwaj mężczyźni kontemplujący księżyc”, autorstwa Caspar David Friedrich. Centralna kompozycja ukazuje dwóch mężczyzn, wpatrujących się w księżyc. Stojące na wzniesieniu, po prawej stronie obrazu postacie, ubrane są w niebieskie płaszcze i czarne kapelusze. Ustawieni są tyłem do odbiorcy dzieła. Wokół nich, artysta namalował mroczny pejzaż pełen nagich skał i powykrzywianych korzeni. Po prawej stronie wyrasta z nieprzyjaznego gruntu, potężne drzewo o nagiej, bezlistnej koronie. Jego pień dramatycznie przechyla się na bok, niemal całkowicie odsłaniając poskręcane korzenie. Księżyc stanowiący najjaśniejszy, centralny punkt płótna jest w stanie zaćmienia. Ciemna, wąska gama barw ograniczająca się jedynie do brązów rozświetlonych gdzieniegdzie zielonkawymi błękitami, potęguje mroczną atmosferę ukazanej sceny.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
RTpjOvYMiIM4H1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Morze lodu”, autorstwa Caspar David Friedrich. Dzieło ukazuje uwięziony wśród lodowych tafli statek. Na pierwszym planie znajduje się dynamicznie ułożone rumowisko lodowych, popękanych bloków, tworzących pnącą się do góry, poszarpaną bryłę. Po prawej stronie sceny, pomiędzy blokami leży ciemny kadłub statku. W tle, na drugim planie znajduje się płaska tafla zamarzniętego morza, z której gdzieniegdzie wystają ostre szczyty skał. Tło wraz z rozświetlonym u góry białymi chmurkami niebem tonie w błękitach. Dynamiczna struktura lodu na pierwszym planie ocieplona została ugrami i beżami, co wzmacnia wrażenie przestrzeni w arktycznej scenerii.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
RWWwYqZwTGDog1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Pożar Izby Lordów i Izby Gmin”, autorstwa Williama Turnera. Płótno ukazuje żółto‑pomarańczową łunę pożaru unoszącą się nad taflą wody. Ogień odbija się w drobnych falach jej powierzchni. W dolnej partii kompozycji artysta przy pomocy ciemnych czerwieni, granatów i brązów namalował zatokę z portem. Horyzont zamyka most z arkadami, który ginie w płomieniach szalejącego w centrum pejzażu ognia. Obraz namalowany został szybkimi, dynamicznymi pociągnięciami pędzla. Kontrast pomiędzy gorącymi żółciami i oranżami płomieni, a chłodnym błękitem nieba, potęguje grozę ukazanego przez artystę żywiołu.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
RRB3G1dmShKW01
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Zamek Alnwick”, autorstwa Williama Turnera. Płótno ukazuje nocny pejzaż. Na pierwszym planie otwartej kompozycji, znajduje się rzeka, nad którą rozpościera się wysoki most arkadowy. Na brzegu, po lewej stronie stoi stado jeleni. Na drugim planie artysta namalował zamek z licznymi wieżami, otoczony murami. Obok sylwetki zamku, na tle nocnego nieba zawisł duży księżyc w pełni, który swym blaskiem rozświetla delikatne sunące nad nim obłoczki. Całość kompozycji utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie błękitów i beżów.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
R1Xjd6quiHKc91
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Dęby w Apremont”, autorstwa Théodore Rousseau. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. W centrum zamkniętej kompozycji znajduje się grupa dużych, rozłożystych dębów, w cieniu których stoi pasterz ze stadem pasących się krów. Naokoło kępy drzew rozpościera się dzika łąka z wystającymi kępami krzewów. W tle artysta namalował wąski pas krajobrazu z wijąca się pomiędzy pojedynczymi drzewkami, dróżką. Nad całością pejzażu góruje niebieskie niebo pokryte gęstą warstwą białych, skłębionych obłoczków. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi i zwierząt stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie barw z dominantą zieleni.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
R4l8aMJLOWvS41
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Widok na peryferia Granville”, autorstwa Théodore Rousseau. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. Na pierwszym planie otwartej kompozycji ukazana została ścieżka biegnąca w głąb płótna pomiędzy pełnymi zarośli i krzaków - pagórkami. Na dróżce znajdują się idące postacie kobiety i chłopca. Po prawej stronie, nad nieregularną taflą bajorka, stoi wóz z woźnicą oraz końmi. Wzniesienie pagórka po lewej stronie obrazu kończy się kamienistym szczytem, którego biegnący w dół stok porastają zarośla drzew ciągnących się przez środek płótna, aż do jego prawej strony. Pomiędzy drzewami znajdują się fragmentarycznie widoczne dachy zabudowań wiejskich. W oddali, na drugim planie rozpościera się wąski pas zielonych pól. Nad całością pejzażu góruje rozświetlone, pełne skłębionych, szarych obłoków, niebo. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie barw z dominacją zieleni i rudawych brązów.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
RjWoH0kctjiT21
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Kobiety zbierające kłosy”, autorstwa Jean‑Françoisa Milleta. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. Na pierwszym planie centralnej kompozycji ukazane zostały trzy pochylone kobiety zbierające źdźbła zboża ze ścierniska. Skromnie ubrane wieśniaczki na biodrach zawieszone mają płócienne, szare worki, do których zbierają kłosy. Ich głowy okrywają kolorowe czepki. Na drugim planie, pośród snopków siana znajduje się wysoko załadowany wóz dwukołowy z siedzącą na jego szczycie postacią. Obok stoją zaprzężone konie. Na horyzoncie w oddali artysta namalował zabudowania wiejskie. Kompozycję zamyka od góry pokryte obłoczkami błękitno‑różowe niebo. Dzieło utrzymane jest w ciepłej, przygaszonej gamie barw.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
R16ktMhMv60F91
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Odpoczynek oracza”, autorstwa Józefa Szermentowskiego. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. Na pierwszym planie rozpościera się dzika łąka z wystającymi kępami krzewów i małym zbiornikiem wody. W centrum zamkniętej kompozycji znajduje się duże samotne drzewo, w cieniu którego stoi para zaprzężonych do pługu krów. Nieopodal, na zielonej trawie odpoczywają postacie chłopa i dziecka. Po prawej stronie drzewa artysta namalował ciemne zagony zaoranej ziemi. Po lewej zaś rozpościera się żółty łan zboża. W tle ukazany został wąski pas pól zwieńczony ciemną linią lasu na horyzoncie. Nad całością pejzażu góruje niebieskie niebo z małymi, skłębionymi obłoczkami w dole. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi i zwierząt stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie barw z dominacją zieleni i beżów.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1SVux1PCyv2j1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Piaskarze”, autorstwa Aleksandra Gierymskiego. Płótno ukazuje pracujących na nabrzeżu Wisły piaskarzy. Ubrani w białe, luźne koszule i czarne spodnie robotnicy, ustawieni są w dwóch rzędach, na drewnianych podestach oraz przycumowanych do drewnianej ściany nabrzeża łodziach. Trzymający łopaty mężczyźni, uchwyceni zostali w różnych stadiach pracy. Na szczycie brzegu przechadzają się ciemne postacie, elegancko ubranych przechodniów. Wielopostaciowa scena umieszczona została po lewej stronie obrazu. Prawą stronę zajmuje widok rzeki z długim mostem w tle oraz zacumowanymi pod nim statkami z długimi masztami. Całość kompozycji utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie niebieskawych szarości i brązów z rozświetlającymi obraz akcentami pomarańczowego piasku. Temat lekcji: Pejzażyści XIX wieku.
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
R1SAZVe2ouF131
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Święto trąbek I”, autorstwa Aleksandra Gierymskiego. Płótno ukazuje judaistyczny obrzęd oczyszczenia z grzechu. Na pierwszym planie, po prawej stronie płótna znajduje się port na rzece, pełen przycumowanych łodzi i tratew. Po lewej stronie, na piaszczystym brzegu artysta namalował tłum rozproszonych postaci, modlących się żydów w długich, ciemnych płaszczach. Niektórzy z nich modlą się pojedynczo, stojąc z otwartymi książkami w rękach, inni natomiast zgromadzeni są w grupkach. Dalej, nad brzegiem znajduje się kilka domków otoczonych drzewami. W tle za rzeką rozciąga się pas rudawych pól zwieńczony lasem, nad którym góruje żółto‑złote niebo poprzecinane pasami niebiesko‑różowych chmur. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Artysta przy pomocy ciepłej palety barw ukazał nastrój zapadającego zmierzchu.
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
R1WfH0Y97ttxo1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Bociany”, autorstwa Józefa Chełmońskiego. W centrum kompozycji znajduje się postać siedzącego na zielonej trawie wieśniaka. Obok niego stoi mały chłopiec o blond włosach w brązowej czapce na głowie. Postacie zostały uchwycone w momencie odpoczynku. Obaj spoglądają w górę na klucz lecących bocianów. Ubrani są w skromne, chłopskie, płócienne stroje. Mężczyzna na kolanach ustawiony ma dwojak – gliniane, podwójne naczynie. W prawej ręce trzyma łyżkę. Obok niego leży ciemny kapelusz. Za nimi, po prawej stronie ukazany został fragment zaoranej ziemi, na której stoją zaprzężone do pługa dwie brązowe krowy. Na horyzoncie ciągnie się rząd wiejskich chat, pomiędzy którymi artysta namalował drzewo z bocianim gniazdem. Całość zamyka płaszczyzna niebieskiego nieba. Kompozycja utrzymana jest ciepłej gamie barw z dominacją nasyconej zieleni trawy na pierwszym planie.
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
Rv8MAYN52viaW1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Babie lato”, autorstwa Józefa Chełmońskiego. W centrum kompozycji znajduje się leżąca dziewczyna, która z wyraźną przyjemnością bawi się trzymaną w lewej dłoni nicią babiego lata. Prawa, wyciągnięta na ziemi ręka opiera się o położony obok kij. Postać ubrana jest w płócienną, bufiastą bluzkę oraz białą spódnicę, spod której wystają ubrudzone ziemią stopy. Jasne włosy owija żółta chusta, która luźno opada na ziemię za głową dziewczyny. Pasterka leży na grubej, workowej tkaninie przykrywającej zielono‑brązową ziemię z małymi kępami traw. W tle po lewej stronie znajduje się czarna sylwetka psa wpatrzonego w horyzont, na którym artysta namalował drobnymi punktami stado bydła. Nad bezkresnym pejzażem rozpościera się zachmurzone, niebiesko‑szare, rozjaśniające się ku dołowi niebo. Zamknięta kompozycja, utrzymana jest w wąskiej tonacji beżów i szarych błękitów z mocnym żółtym akcentem chusty na głowie dziewczyny.
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
RRmNNC4qW3YVM1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Spacer po klifie w Pourville”, autorstwa Clauda Moneta. Po prawej stronie kompozycji znajduje się jasny, oświetlony słońcem łuk piaszczystej plaży z zielonym klifem. Lewą część zajmuje turkusowo‑błękitne morze. Całość zamyka niebieskie niebo, na którym artysta szerokim gestem namalował skłębione chmury. Malarz nie skupia się na detalu. Przy pomocy luźnych pociągnięć pędzla stara się oddać nastrój ukazanego pejzażu. Dzieło utrzymane jest w jasnej tonacji błękitów, zieleni i chłodnych beżów.
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
RM59VUtwC5HGB1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Impresja. Wschód słońca”, autorstwa Claude’a Moneta . Na pierwszym planie pejzażu morskiego znajduje się ciemny kształt łódki z dwoma postaciami, unoszącej się na tafli wody. Dalej namalowane zostały jeszcze dwie, jaśniejsze łódeczki, nad którymi rysują się rozmyte sylwetki dużych okrętów, żaglowców oraz statków parowych. Za nimi, na horyzoncie rozpościera się pas zabudowań portowych. Nad pejzażem góruje dynamicznie malowane, rudo‑niebieskie niebo z unoszącym się nad horyzontem, czerwonym słońcem, które odbija się w falach morza malowaną drobnymi plamkami pionową smugą. Kompozycja utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie błękitów i zieleni rozświetlonych akcentem czerwieni wschodzącego słońca. Obraz malowany jest dynamicznie, szybkimi pociągnięciami pędzla. Ma charakter raczej szybkiej notatki niż studium natury.
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
RIymW9pzJK3gD1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte”, autorstwa Georgesa Seurata. Dzieło ukazuje grupę ludzi wypoczywających na wyspie. Po lewej stronie kompozycji artysta namalował fragment wody z unoszącymi się na niej łódkami. Centralną część płótna stanowi zielona płaszczyzna trawy, na której w sielskiej atmosferze, pośród drzew odpoczywają postacie kobiet, mężczyzn i dzieci. Część z nich spaceruje, inni siedzą lub leżą na trawie. Na pierwszym planie, po prawej stronie, w cieniu przechadza się para w czarnych melonikach. Kobieta z parasolką w granatowej sukni trzyma na smyczy małpkę. Obok małpki przebiega mały piesek. Po lewej stronie, na ziemi usadowiła się trójka ludzi: mężczyzna w czerwonej bluzce bez rękawów leży podparty na łokciach, kobieta w kapeluszu czyta, natomiast dżentelmen z laską w wysokim cylindrze, siedzi wpatrzony w dal, przed siebie. Obok nich przystanął czarny pies. Przedstawione na obrazie elementy zostały bardzo uproszczone. Postacie pozbawione są emocji, jakby zastygły w upozowanych, statycznych pozach. Artysta namalował swe dzieło techniką dywizjonizmu. Przy pomocy drobnych punktów czystego koloru stworzył iluzję przestrzeni. Kompozycja utrzymana jest w szerokiej gamie barw z dominacją ciepłej zieleni.
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
Rt7aDuGzkLX4B1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Gwiaździsta noc”, autorstwa Vincenta van Gogha. Dzieło ukazuje nocny pejzaż wiejski. Na pierwszym planie, po lewej stronie kompozycji artysta namalował wijącą się ku niebu, zieloną sylwetkę cyprysa. Za nim, w oddali znajduje się pas tonącej w chłodnych barwach wioski z małymi zabudowaniami i koronami schematycznie namalowanych drzew. Ponad budynkami wznoszą się pofalowane linie niebieskich pagórków. Nad pejzażem góruje duża, skłębiona płaszczyzna nieba, oddzielona od ziemi pasem jasnej łuny. Namalowane dynamicznie, wzburzone niebo pokryte jest jasno święcącymi gwiazdami. W prawym górnym rogu unosi się otoczony żółtym blaskiem duży księżyc. Dzieło utrzymane jest w ciemnej, wąskiej gamie barw z dominacją granatów. Mocnymi akcentami są żółcie gwiazd i księżyca oraz zieleń cyprysu na pierwszym planie. Artysta nie dbał o szczegół. Przy pomocy szerokich linii czystego koloru starał się oddać nastrój nocnego krajobrazu. Farba kładziona jest grubo wąskimi, falującymi pociągnięciami pędzla.
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
m3c2994769d524191_0000000000444
Bibliografia
A. Wojciechowski, Z dziejów malarstwa pejazażowego. Od renesansu do początków XX wieku, WAiF, Warszawa 1965.
B. Prus, Lalka, t. 1, Wrocław–Warszawa‑Kraków 1998.
E. Leszczyńska, Pejzaż w malarstwie polskim, Arkady, Warszawa 2017.