Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1SVux1PCyv2j1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Piaskarze”, autorstwa Aleksandra Gierymskiego. Płótno ukazuje pracujących na nabrzeżu Wisły piaskarzy. Ubrani w białe, luźne koszule i czarne spodnie robotnicy, ustawieni są w dwóch rzędach, na drewnianych podestach oraz przycumowanych do drewnianej ściany nabrzeża łodziach. Trzymający łopaty mężczyźni, uchwyceni zostali w różnych stadiach pracy. Na szczycie brzegu przechadzają się ciemne postacie, elegancko ubranych przechodniów. Wielopostaciowa scena umieszczona została po lewej stronie obrazu. Prawą stronę zajmuje widok rzeki z długim mostem w tle oraz zacumowanymi pod nim statkami z długimi masztami. Całość kompozycji utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie niebieskawych szarości i brązów z rozświetlającymi obraz akcentami pomarańczowego piasku. Temat lekcji: Pejzażyści XIX wieku.

Pejzażyści XIX wieku

Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.

Ważne daty

1830‑1860 – Działalność grupy barbizończyków – francuskich malarzy pejzażystów,

1874 – Umowna data początku impresjonizmu związana z pierwszą wystawą grupy artystów w Paryżu, zorganizowaną w pracowni fotograficznej  Nadara,

1884 – Pierwszy Salon Niezależnych – wystawy będącej wyrazem sprzeciwu artystów wobec Salonu Paryskiego – instytucji kontrolowanej przez Królewską Akademię Malarstwa i Rzeźby.

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela:

R1ZEnRhObd5vO1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
1

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.

4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;

6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.

Nauczysz się

definiować pojęcie pejzażu w sztukach plastycznych;

wymieniać i charakteryzować poszczególne rodzaje pejzaży w sztukach plastycznych;

wymieniać najważniejszych twórców polskiego i europejskiego XIX‑wiecznego malarstwa pejzażowego, określać ich przynależność artystyczną i znać ich najważniejsze dzieła;

rozróżniać i wymieniać cechy charakterystyczne malarstwa pejzażowego w XIX w. w odniesieniu do poszczególnych szkół i kierunków artystycznych: romantyzmu, szkoły z Barbizon, realizmu;

wykonywać samodzielnie zdjęcie pejzażu, określać jego typ oraz dodać metryczkę do zdjęcia;

definiować pojęcia (w odniesieniu do sztuk plastycznych): pejzaż, weduta, sztafaż, nokturn, marina, romantyzm, barbizończycy, realizm, naturalizm, impresjonizm, dywizjonizm, pointylizm, postimpresjonizm, impasto.

Krajobraz

Przedstawiając fragment otaczającej przestrzeni, często używamy potocznego określenia „krajobraz”. W tym znaczeniu mówi się np. o krajobrazie górskim lub morskim, wiejskim bądź miejskim, letnim albo zimowym.

R1adm4rYu2FRN
Ćwiczenie 1
Obejrzyj fotografie krajobrazów i przyporządkuj do nich określenia.
Inna wersja zadania

Scharakteryzuj i wskaż cechy jednego z wymienionych krajobrazów: krajobraz miejski i letni, krajobraz górski i zimowy, krajobraz morski i zimowy, krajobraz wielski i letni.

Pejzaż

Dzieła sztuki (np. malarskie, graficzne, rysunkowe), których głównym tematem są prawdziwe lub fantastyczne (czyli będące wytworem wyobraźni artysty) widoki, nazywamy pejzażemPejzażpejzażem. Wiele wspaniałych pejzaży malarskich powstało w XIX wieku.

Do słynnych pejzażystów XIX wieku zalicza się między innymi:

  • Johna Constable’a,

  • Claude’a Moneta,

  • Vincenta van Gogha,

  • Jeana‑Francoisa Milleta,

  • Camille'a Pissarra,

  • Paula Cézanne’a.

W zależności od tego, jaki motyw dominował w dziełach, możemy wyróżnić: wedutęWedutawedutę, sztafażSztafaższtafaż (pejzaż z elementem dodatkowym: człowiekiem, zwierzęciem), nokturnNokturnnokturn (pejzaż nocny) oraz marinęMarinamarinę (pejzaż z widokiem morza, portu, a także bitwy morskiej).

R9ZwzC7MpsmQ0
Ćwiczenie 2
Przyjrzyj się reprodukcjom przedstawiającym różne rodzaje pejzażu. Przyporządkuj określenia do reprodukcji.
Inna wersja zadania

Wymień słynnych pejzażystów XIX wieku, których poznałeś w lekcji.

Romantyzm

Malarze kierunku artystycznego, nazwanego romantyzmem, fascynowali się pięknem i potęgą natury. W różny sposób wyrażali nastroje: melancholię, kontemplację, wzniosłość, zadumę, grozę, mistyczność, zachwyt.

Polecenie 1

Przypatrz się poniższym ilustracjom przedstawiającym dzieła dwóch wybitnych malarzy tej epoki: Caspara Davida Friedricha i Williama Turnera. Zastanów się, jakie nastroje w Tobie wywołują. Każdy obraz zatytułuj tak, aby odzwierciedlał emocje, które odczuwasz.

R17aaADuJYpif
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Wymień cechy malarstwa dwóch wybitnych malarzy epoki romantyzmu: Caspara Davida Friedricha i Williama Turnera.

RBtT5lF6X0BG7
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z poniższymi propozycjami wymyślonych tytułów do dzieł. Przyporządkuj je do odpowiednich zdjęć.
Inna wersja zadania

Romantyzm Możliwe odpowiedzi: 1. w sztukach plastycznych to tendencja polegająca na dążeniu do wiernego przedstawiania rzeczywistości, dla której podstawą jest obserwacja natury. 2. w malarstwie rozwijał się w opozycji do klasycyzmu. Dlatego cechował się bogatą kolorystyką, dynamicznymi kompozycjami, swobodniejszą, niemal szkicową techniką wykonania prac. 3. kierunek w malarstwie francuskim końca XIX w. próbujący uściślić zasady impresjonizmu.

Barbizończycy

Sławnymi pejzażystami XIX wieku byli francuscy malarze nazwani barbizończykamiBarbizończycybarbizończykami. Była to pierwsza grupa malarzy, dla których pejzaż był podstawowym motywem ich sztuki. Nazwa pochodzi od francuskiej wsi Barbizon w okolicach Fontainebleau, gdzie malowali ulubioną przez siebie wiejską przyrodę, starając się ją wiernie przedstawić. Jako pierwsi wyszli w plener, łącząc pracę w terenie z realizacją dzieła w pracowni. Interesowali się ukazywaniem w swoich dziełach codziennego życia, scen rodzajowych i natury, odwołując się do takich motywów, jak: łany zbóż, zaorane pola uprawne, pracujący lub odpoczywający na nich ludzie, samotne, wielkie drzewa, pasące się bydło, lasy, zarośla, polne drogi.

RtpeB1vFVGyB61
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Dęby w Apremont”, autorstwa Théodore Rousseau. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. W centrum zamkniętej kompozycji znajduje się grupa dużych, rozłożystych dębów, w cieniu których stoi pasterz ze stadem pasących się krów. Naokoło kępy drzew rozpościera się dzika łąka z wystającymi kępami krzewów. W tle artysta namalował wąski pas krajobrazu z wijąca się pomiędzy pojedynczymi drzewkami dróżką. Nad całością pejzażu góruje niebieskie niebo pokryte gęstą warstwą białych, skłębionych obłoczków. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi i zwierząt stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie barw z dominantą zieleni. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Zapoznaj się z obrazem charakterystycznym dla tego nurtu malarstwa. Zwróć uwagę na ulubiony motyw autora Théodore’a Rousseau: wolnostojące, okazałe i piękne dęby.
Polecenie 2

Przyjrzyj się uważnie innemu obrazowi Théodore’a Rousseau, który utrwalił w nim scenę z codziennego życia. Czy uda Ci się odnaleźć na obrazie psa, woźnicę i wieżę kościoła? Nie będzie to zadanie łatwe ze względu na sposób malowania Rousseau, który stosował wąską i jednorodną gamę kolorystyczną.  Powiększaj fragmenty obrazu i odszukuj detale.

R4l8aMJLOWvS41
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.

Odpowiedźm3c2994769d524191_0000000000019Odpowiedź

m3c2994769d524191_0000000000019
Inna wersja zadania

Poszukaj w Internecie ciekawych informacji o Théodore Roussea, o jego życiorysie lub twórczości. Przedstaw klasie najciekawsze z nich.

Realizm

Malarze kierunku artystycznego nazwanego realizmemRealizmrealizmem, podobnie jak barbizończycy, dążyli do wiernego przedstawiania rzeczywistości. W ich twórczości także często pojawiały się pejzaże, które określa się jako realistyczne, czyli dokładnie odtwarzające krajobrazy lub codzienność życia ludzi na wsi i w mieście. Tym samym w malarstwie realistów istotny był element krytyki ówczesnego społeczeństwa. Najbardziej znanymi reprezentantami tego nurtu są trzej francuscy malarze:

  • Gustave Courbet,

  • Honoré Daumier,

  • Jean‑François Millet.

RjWoH0kctjiT21
Źródło: Marcin Jaworski, licencja: CC0.
R5LkZsfVofqQF
Ćwiczenie 4
Obejrzyj za pomocą lupy obraz Jeana-Françoisa Milleta „Kobiety zbierające kłosy” i uzupełnij zdania. W tym pejzażu ważną rolę spełniają postacie 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (kobiet/mężczyzn) pracujących na polu.
Postacie te ubrane są w 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (ubogie/bogate) stroje.
Ich dłonie są 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (zadbane/poranione),
a sylwetki 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (wyprostowane/zgarbione).
Kobiety skupione są na ciężkiej pracy – samotnie 1. poranione, 2. zbierają kłosy, 3. ubogie, 4. zgarbione, 5. zadbane, 6. mężczyzn, 7. bogate, 8. stawiają snopki, 9. wyprostowane, 10. kobiet (zbierają kłosy/stawiają snopki), dzięki którym będą mogły wyżywić swoją rodzinę.

Wybitni pejzażyści z Polski

W Polsce w XIX wieku tworzyli wybitni pejzażyści, tacy jak:

  • Józef Chełmoński,

  • Wojciech Gerson,

  • Władysław Podkowiński.

R16ktMhMv60F91
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
RXLRdPJFsWn3V
Ćwiczenie 5
Wielu pejzażystów inspirowało się dziełami barbizończyków. Do tej grupy należał także polski artysta - Józef Szermentowski. Obejrzyj obraz „Odpoczynek oracza”. Zwróć uwagę na tematykę obrazu i występujące w nim charakterystyczne elementy. Spośród wymienionych poniżej motywów występujących w malarstwie barbizończyków wybierz te, które zauważasz w analizowanym obrazie. Możliwe odpowiedzi: 1. płot, 2. oracz, 3. łany zbóż, 4. stodoła, 5. zaorane pola uprawne, 6. bydło, 7. las, 8. potok, 9. głazy, 10. drzewo, 11. młyn.

Naturalizm

Do znanych polskich pejzażystów XIX wieku należeli bracia Maksymilian i Aleksander Gierymscy. Ze względu na obiektywny, tzn.: chłodny, dokumentacyjny i pozbawiony oceny sposób malowania uznaje się ich nie tylko za reprezentantów realizmu, lecz także naturalizmuNaturalizmnaturalizmu.

RglBJTB3JlHlW1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Piaskarze”, autorstwa Aleksandra Gierymskiego. Płótno ukazuje pracujących na nabrzeżu Wisły piaskarzy. Ubrani w białe, luźne koszule i czarne spodnie robotnicy, ustawieni są w dwóch rzędach, na drewnianych podestach oraz przycumowanych do drewnianej ściany nabrzeża łodziach. Trzymający łopaty mężczyźni, uchwyceni zostali w różnych stadiach pracy. Na szczycie brzegu przechadzają się ciemne postacie, elegancko ubranych przechodniów. Wielopostaciowa scena umieszczona została po lewej stronie obrazu. Prawą stronę zajmuje widok rzeki z długim mostem w tle oraz zacumowanymi pod nim statkami z długimi masztami. Całość kompozycji utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie niebieskawych szarości i brązów z rozświetlającymi obraz akcentami pomarańczowego piasku. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Niemal fotograficzna obserwacja dotyczyła także ukazywania ciemnych stron rzeczywistości. Dlatego również ich dzieła miały w sobie ładunek krytyki społecznej. Ilustruje to poniżej zamieszczony obraz Aleksandra Gierymskiego.
Polecenie 3

W takich obrazach, jak „Święto trąbek I” Aleksander Gierymski starał się w jak najbardziej obiektywny sposób ukazać sceny z warszawskiego Powiśla z drugiej połowy XIX wieku.  W swojej wielkiej powieści realistycznej „Lalka”, podobnego zapisu tylko słowami, dokonał Bolesław Prus. Porównaj obie relacje.

R1SAZVe2ouF131
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
Inna wersja zadania

W takich obrazach, jak „Święto trąbek I” Aleksander Gierymski starał się w jak najbardziej obiektywny sposób ukazać sceny z warszawskiego Powiśla z drugiej połowy XIX wieku. W swojej wielkiej powieści realistycznej „Lalka”, podobnego zapisu tylko słowami, dokonał Bolesław Prus. Porównaj obie relacje.

„Wokulski ocknął się z tych dawnych wspomnień. Nie ma doktora ani jego mieszkania i nawet ich od dziesięciu miesięcy nie widział. Tu jest błotnista ulica Radna, tam Browarna. Na górze, spoza nagich drzew, wyglądają żółte gmachy uniwersyteckie, na dole parterowe domki, puste place i parkany, a niżej – Wisła.

Obok niego stał jakiś człowiek w wypłowiałej kapocie, z rudawym zarostem. Zdjął czapkę i całował Wokulskiego w rękę. Wokulski przypatrzył mu się uważniej.

- Wysocki?... – rzekł – Co ty tu robisz?

- Tu mieszkamy, wielmożny panie, w tym domu – odpowiedział człowiek, wskazując na niską lepiankę.

- Dlaczego nie przyjeżdżasz po transporta? – pytał Wokulski.

- Czym przyjadę, panie, kiedy jeszcze na Nowy Rok koń mi padł.

- Cóż robisz?

- A ot tak – razem nic. […]

Wokulski zamyślił się.

- Komorne wasze zapłacone? – spytał.

- Nawet nie ma, panie, co płacić, bo nas i tak wypędzą.

- A dlaczego nie przyszedłeś do sklepu, do pana Rzeckiego? – spytał Wokulski.

- Nie śmiałem, panie. […]

Wokulski wydobył portmonetkę.

- Masz tu – rzekł – dziesięć rubli, na święta. Jutro w południe przyjdziesz do sklepu i dostaniesz kartkę na Pragę. Tam u handlarza wybierzesz sobie konia, a po świętach przyjeżdżaj do roboty. U mnie zarobisz ze trzy ruble na dzień, więc dług spłacisz łatwo. Zresztą, dasz sobie radę.

Ubogi człowiek dotknąwszy pieniędzy, zaczął się trząść. Uważnie słuchał Wokulskiego, a łzy spływały mu po wychudzonej twarzy. […]

Ale Wokulski już nie słuchał; szedł w stronę Wisły, myśląc; „Jakże oni szczęśliwi, ci wszyscy, w których tylko głód wywołuje apatię, a jedynym cierpieniem jest zimno. I jak łatwo ich uszczęśliwić!... Nawet moim skromnym majątkiem mógłbym wydźwignąć parę tysięcy rodzin. Nieprawdopodobne, a przecież - tak jest”.

Wokulski doszedł do brzegu Wisły i zdumiał się. Na kilkumorgowej przestrzeni wznosił się tu pagórek najobrzydliwszych śmieci, cuchnących, nieomal ruszających się pod słońcem, a o kilkadziesiąt kroków dalej leżały zbiorniki wody, którą piła Warszawa.

„O, tutaj - myślał - jest ognisko wszelkiej zarazy. Co człowiek dziś wyrzucił ze swego mieszkania, jutro wypije; później przenosi się na Powązki z drugiej strony miasta razi bliźnich pozostałych przy życiu.

Bulwar tutaj, kanały i woda źródlana na górze i - można by ocalić rokrocznie kilka tysięcy ludzi od śmierci, a kilkadziesiąt tysięcy od chorób... Niewielka praca, a zysk nieobliczony; natura umie wynagradzać”.

R1SYHd2ZWC6hP1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Bociany”, autorstwa Józefa Chełmońskiego. W centrum kompozycji znajduje się postać siedzącego na zielonej trawie wieśniaka. Obok niego stoi mały chłopiec o blond włosach w brązowej czapce na głowie. Postacie zostały uchwycone w momencie odpoczynku. Obaj spoglądają w górę na klucz lecących bocianów. Ubrani są w skromne, chłopskie, płócienne stroje. Mężczyzna na kolanach ustawiony ma dwojak – gliniane, podwójne naczynie. W prawej ręce trzyma łyżkę. Obok niego leży ciemny kapelusz. Za nimi, po prawej stronie ukazany został fragment zaoranej ziemi, na której stoją zaprzężone do pługa dwie brązowe krowy. Na horyzoncie ciągnie się rząd wiejskich chat, pomiędzy którymi artysta namalował drzewo z bocianim gniazdem. Całość zamyka płaszczyzna niebieskiego nieba. Kompozycja utrzymana jest ciepłej gamie barw z dominacją nasyconej zieleni trawy na pierwszym planie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Znanym pejzażystą polskim był Józef Chełmoński. Podziw wzbudzało to, jak artysta oddawał nastrój polskiej przyrody, wsi i jej mieszkańców.
Rv8MAYN52viaW1
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
R1ZM4eDtXY2S5
Ćwiczenie 6
Wpisz tytuły obrazów.
Inna wersja zadania

Naturalizm Możliwe odpowiedzi: 1. kierunek w malarstwie francuskim końca XIX w. próbujący uściślić zasady impresjonizmu. 2. kierunek w malarstwie w drugiej połowie XIX w., którego przedstawiciele zmierzali do bardzo dokładnego, niemal fotograficznego naśladowania natury. 3. w sztukach plastycznych to tendencja polegająca na dążeniu do wiernego przedstawiania rzeczywistości, dla której podstawą jest obserwacja natury.

Impresjonizm

W XIX wieku tworzyli także malarze zwani impresjonistamiImpresjonizmimpresjonistami. To, co ich odróżniało od poprzedników, to sposób widzenia i przedstawiania świata. Malarze tego kierunku artystycznego, tworzyli w plenerze i zainspirowali się ulotnością wrażeń w naturze, światłem, ruchem i odkryciami naukowymi dotyczącymi mechanizmów widzenia i fizykalnej natury światła.

R1CMPI3urfx931
Ilustracja przedstawia obraz „Spacer po klifie w Pourville”, autorstwa Claudea Moneta. Artysta przedstawił impresjonistyczną wizję plaży w miejscowości Pourville. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Do swoich dzieł wnieśli charakterystyczną świetlistą kolorystykę. Impresjoniści dążyli do tego, aby swoim pejzażom nadać wrażenie pełnej zgodności z obserwowaną naturą.
Polecenie 4

Impresjoniści zrezygnowali z wykonywania wcześniejszego szkicu do obrazu. Malowali w plenerze i bezpośrednio na płótnie. Znalazło to odzwierciedlenie w swobodnej, szkicowej technice wykonywania obrazów. Mogli w ten sposób uchwycić ulotne, zmienne wrażenia wzrokowe. Poniżej przedstawiono ilustrację pracy Claude’a Moneta pt. „Impresja. Wschód słońca”. To przykład dzieła, które ma charakter szkicowy. Wymień cechy świadczące o szkicowości/wrażeniowości obrazu Claude’a Moneta.

RM59VUtwC5HGB1
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
R1Kdz04mzRoVT
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Impresjoniści zrezygnowali z wykonywania wcześniejszego szkicu do obrazu. Malowali w plenerze i bezpośrednio na płótnie. Znalazło to odzwierciedlenie w swobodnej, szkicowej technice wykonywania obrazów. Mogli w ten sposób uchwycić ulotne, zmienne wrażenia wzrokowe. Wymień cechy świadczące o szkicowości obrazu.

Neoimpresjonizm i postimpresjonizm

Neoimpresjonizm

Neoimpresjonizm był kierunkiem, który rozwijał się w malarstwie francuskim w latach 80‑tych XIX w. Neoimpresjoniści korzystali ze zdobyczy impresjonistów, ale dążyli do sprecyzowania ich doświadczeń, wykorzystując do tego celu osiągnięcia ówczesnej nauki. Korzystając ze zdobyczy: optyki, fizjologii i psychologii widzenia, a także teorii barw dążyli do większej dyscypliny w swoich dziełach. Dlatego rozwinęli stosowaną przez impresjonistów technikę dywizjonizmu i nadali jej inny charakter.

RlIL8uiCa7TYO1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte”, autorstwa Georgesa Seurata. Dzieło ukazuje grupę ludzi wypoczywających na wyspie. Po lewej stronie kompozycji artysta namalował fragment wody z unoszącymi się na niej łódkami. Centralną część płótna stanowi zielona płaszczyzna trawy na której, w sielskiej atmosferze, pośród drzew odpoczywają postacie kobiet, mężczyzn i dzieci. Część z nich spaceruje inni siedzą lub leżą na trawie. Na pierwszym planie, po prawej stronie, w cieniu przechadza się para w czarnych melonikach. Kobieta z parasolką w granatowej sukni trzyma na smyczy małpkę. Obok małpki przebiega mały piesek. Po lewej stronie, na ziemi usadowiła się trójka ludzi: mężczyzna w czerwonej bluzce bez rękawów leży podparty na łokciach, kobieta w kapeluszu czyta, natomiast dżentelmen z laską w wysokim cylindrze, siedzi wpatrzony w dal, przed siebie. Obok nich przystanął czarny pies. Przedstawione na obrazie elementy zostały bardzo uproszczone. Postacie pozbawione są emocji, jakby zastygły w upozowanych, statycznych pozach. Artysta namalował swe dzieło techniką dywizjonizmu. Przy pomocy drobnych punktów czystego koloru stworzył iluzję przestrzeni. Kompozycja utrzymana jest w szerokiej gamie barw z dominacją ciepłej zieleni. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. O ile impresjoniści kładli na płótno drobne, nieregularne i czyste plamy barwne spontanicznie, to neoimpresjoniści robili to w sposób bardziej uporządkowany. Równomiernie i metodycznie pokrywali powierzchnię płótna barwnymi punktami, tworząc nową metodę malarską, czyli pointylizm.

Postimpresjonizm

PostimpresjonizmPostimpresjonizmPostimpresjonizm to kierunek w sztuce, który pojawił się we Francji w połowie XIX w. i rozwijał się do 1905 r. Postimpresjoniści byli następcami impresjonistów, ale w swojej sztuce dążyli do autonomiczności dzieła malarskiego. Przejawiało się to np. w odejściu od naśladownictwa i wiernego odwzorowywania natury na rzecz tworzenia dzieł o charakterze bardziej subiektywnym: symbolicznym i emocjonalnym. Inspiracje czerpali również z dokonań neoimpresjonistów, a także z japońskich barwnych drzeworytów. Postimpresjoniści, tacy jak Paul Cézanne, Paul Gauguin i Vincent van Gogh to wielcy indywidualiści sztuki. Byli także pejzażystami, ale każdy z nich pracował inaczej i odmiennie definiował cele swojej pracy. Paul Cézanne dążył do nowej organizacji przestrzeni w obrazie. Paul Gauguin pracował nad nowymi rozwiązaniami kompozycyjnymi i odwoływał się do syntezy barwnej. Vincent van Gogh zmierzał do autonomiczności koloru, starając się doprowadzić go do jak największej skali ekspresji i nadając mu symboliczne znaczenia.

Polecenie 5

Obrazy Vincenta van Gogha charakteryzowały się ogromną ekspresją. Głównym środkiem wyrazu tego malarza były faktura i kolor, który można nazwać emocjonalnym. Wyrażał bowiem odczucia i stany psychiczne artysty. Silne emocje przedstawione na obrazie, który został umieszczony poniżej, uzyskał van Gogh poprzez grube i szerokie kładzenie farby na płótnie - impastoImpastimpasto.

Zastanów się i napisz krótko, jakie emocje wzbudza w Tobie obraz Vincenta van Gogha Gwiaździsta noc?

Rt7aDuGzkLX4B1
Źródło: Jan Kowalski, cc0.
RVYOUZ2trvOLa
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Obrazy Vincenta van Gogha charakteryzowały się ogromną ekspresją. Głównym środkiem wyrazu tego malarza były faktura i kolor, który można nazwać emocjonalnym. Wyrażał bowiem odczucia i stany psychiczne artysty. Silne emocje przedstawione na obrazie, który został umieszczony poniżej, uzyskał van Gogh poprzez grube i szerokie kładzenie farby na płótnie - impasto.

Zastanów się i napisz krótko, jakie emocje wzbudza w Tobie obraz Vincenta van Gogha Gwiaździsta noc?

RycF6HtHjDwt5
Ćwiczenie 7
Która z zamieszczonych niżej reprodukcji wskazuje obraz, tworzony techniką impasto.
Inna wersja zadania

Przygotuj pytanie na kartkówkę dotyczące techniki impasto.

Słownik pojęć

Barbizończycy
Barbizończycy

malarze realizujący koncepcje francuskiej szkoły w Barbizon, propagującej w połowie XIX wieku malarstwo realistycznych, sielskich pejzaży.

Dywizjonizm
Dywizjonizm

technika malarska zapoczątkowana przez impresjonistów, polegająca na malowaniu małymi, oddzielnymi plamami.

Impast
Impast

technika malarska stosowana głównie w malarstwie olejnym, polegająca na wypukłym nakładaniu farby pędzlem lub za pomocą szpachli.

Impresjonizm
Impresjonizm

kierunek w kulturze europejskiej, którego główną zasadą było utrwalanie ulotnych wrażeń artysty. Impresjoniści interesowali się zmiennymi formami natury, wzajemnymi związkami światła i barw w zależności od następujących pór roku lub dnia oraz zjawisk atmosferycznych.

Marina
Marina

to inaczej malarstwo marynistyczne. Jest rodzajem malarstwa, które przedstawia krajobraz z motywami morskimi: statkami, łodziami, widokami portów, wybrzeża morskiego, a także bitwy morskie. W kolejnych dekadach XIX w. pejzaż morski pojawiał się często w malarstwie impresjonistów, neoimpresjonistów i postimpresjonistów.

Naturalizm
Naturalizm

kierunek w malarstwie w drugiej połowie XIX w., którego przedstawiciele zmierzali do bardzo dokładnego, niemal fotograficznego naśladowania natury. Była to w założeniach obserwacja rzeczywistości maksymalnie obiektywna, tzn. nie tylko wierna, lecz także pozbawiona komentarza, oceny i interpretacji.

Neoimpresjonizm
Neoimpresjonizm

kierunek w malarstwie francuskim końca XIX w. próbujący uściślić zasady impresjonizmu. Skutkiem tych wysiłków było zdyscyplinowanie kompozycji obrazów oraz rozwinięcie stosowanej przez impresjonistów metody dywizjonizmu. Konsekwencją tego było powstanie techniki pointylistycznej, czyli metodycznego i zdyscyplinowanego pokrywania płaszczyzny płótna drobnymi punktami barwnymi o czystej chromatyce.

Nokturn
Nokturn

obraz przedstawiający pejzaż nocny lub scenę figuralną, rozgrywającą się w nocy.

Pejzaż
Pejzaż

gatunek malarstwa, który przedstawia krajobraz, widok natury lub otoczenia miejskiego. W zależności od rodzaju ukazywanej rzeczywistości wyróżnia się pejzaże topograficzne (które przedstawiają elementy realnej rzeczywistości) albo fantastyczne, które są wytworem fantazji artysty. Dokonuje się też podziału ze względu na przedstawiany motyw: weduty (pejzaże miejskie), mariny (pejzaże morskie), pejzaże ze sztafażem, nokturny (pejzaże nocne) i inne.

Pointylizm
Pointylizm

technika malarska polegająca na malowaniu drobnymi plamkami czystych kolorów.

Postimpresjonizm
Postimpresjonizm

ogół kierunków artystycznych występujących we Francji w XIX w., charakteryzujących się odwrotem od impresjonizmu i różnorodnością poszukiwań artystycznych. Tworzyły go wyraziste indywidualności artystyczne, takie jak: Paul Cézanne, Paul Gauguin, Vincent van Gogh, Henri Toulouse‑Lautrec. Postimpresjoniści wpłynęli na rozwój innych kierunków w sztuce XX w.: ekspresjonizmu, fowizmu, kubizmu, symbolizmu.

Realizm
Realizm

w sztukach plastycznych to tendencja polegająca na dążeniu do wiernego przedstawiania rzeczywistości, dla której podstawą jest obserwacja natury. Jako kierunek w malarstwie realizm pojawił się we Francji w pierwszej połowie XIX w. i dominował do lat 90. Francuscy malarze z grupy barbizończyków i inni przedstawiciele realizmu malowali życie codzienne, nie unikając przy tym ukazywania jego prozaiczności, a nawet brzydoty. Głównymi motywami były pejzaże i sceny rodzajowe.

Romantyzm
Romantyzm

w malarstwie rozwijał się w opozycji do klasycyzmu. Dlatego cechował się bogatą kolorystyką, dynamicznymi kompozycjami, swobodniejszą, niemal szkicową techniką wykonania prac.

Sztafaż
Sztafaż

to postacie ludzkie albo zwierzęce wprowadzane do kompozycji obrazu w malarstwie pejzażowym w celu jej ożywienia.

Weduta
Weduta

pejzaż miejski (obraz, rysunek, grafika), który przedstawia ogólny widok miasta, jego fragmenty, place, ulice. Znany w wieku XVII w Holandii. Niezwykle popularny w wieku XVIII (zwłaszcza w Wenecji) i z powodzeniem uprawiany w wieku XIX.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

m3c2994769d524191_0000000000440

Galeria dzieł sztuki

m3c2994769d524191_0000000000444

Bibliografia

A. Wojciechowski, Z dziejów malarstwa pejazażowego. Od renesansu do początków XX wieku, WAiF, Warszawa 1965.

B. Prus, Lalka, t. 1, Wrocław–Warszawa‑Kraków 1998.

E. Leszczyńska, Pejzaż w malarstwie polskim, Arkady, Warszawa 2017.