Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Peleas i Melizanda” Claude’a Debussy’ego

Zapoznanie uczniów z tematyką i problematyką opery Claude’a Debussy’ego „Peleas i Melizanda”. Omówienie i przedstawienie głównych bohaterów dzieła scenicznego. Wskazanie historii powstania utworu oraz wysłuchanie i percepcja poszczególnych części opery.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Omówić tematykę i problematykę opery „Peleas i Melizanda” Claude’a Debussy’ego.

  2. Przedstawić i omówić główne postaci występujące w operze.

  3. Wyjaśnić pojęcie impresjonizmu muzycznego.

  4. Omówić historię powstania omawianej opery.

  5. Rozpoznać i nazwać fragmenty wysłuchanych części „Peleas i Melizanda”.

  6. Wskazać podstawowe cechy stylistyczne, zastosowane w operze „Peleas i Melizanda” przez Claude’a Debussy’ego.

Metoda i forma pracy

Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna. Analiza muzyczna – praca w grupach. Forma ćwiczeniowa.

    1. Podręcznik: Janusz Ekiert; Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.

    2. Stanowisko do odtwarzania płyt.

    3. Nagranie CD lub video opery „Peleas i Melizanda” Claude’a Debussy’ego.

  1. Karta pracy ucznia.

  2. Partytura opery.

4. Przebieg lekcji

    1. Sprawdzenie obecności.

    2. Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby z trzech ostatnich lekcji.

    3. Podanie tematu do zeszytu.

(10 min)

    1. Metodą opisu, przedstawienie historii powstania opery „Peleas i Melizanda” Claude’a Debussy’ego oraz najważniejszych elementów charakterystycznych dla tej opery. Omówienie tematyki i stylistyki utworu.

  • Notatka:

„Peleas i Melizanda” opera w 5 aktach; Libretto wg Maurice Maeterlincka.

Prapremiera 5‑aktowego dramatu lirycznego „Pelléas et Mélizanda” odbyła się 30 kwietnia 1902 r. na scenie paryskiej Opera Comiquena i zakończyła się wielkim skandalem. Dochodziło do rękoczynów między zwolennikami nowej muzyki i jej przeciwnikami, przy czym ci drudzy byli w zdecydowanej większości. Kilka razy zanosiło się na to, że trzeba będzie opuścić kurtynę, ale powoli, powoli opera zaczęła zdobywać serca słuchaczy i ostatniego aktu wysłuchano we względnej ciszy. Nie przeszkodziło to jednak przeciwnikom, by zakończyli premierę głośną manifestacją niezadowolenia. Następnego dnia dyskusja przeniosła się na łamy paryskiej prasy.
Debussy, uciekając w swoim dziele od potęgi brzmień wagnerowskich dramatów i ich patosu, skupił się bardziej na subtelności i finezji oddania uczuć i nastrojów, przypisując przy tym szczególne znaczenie barwie dźwięku. Feeria barw orkiestry przekraczała wszystko, co w tym czasie było znane w tym względzie. Uczucia w tej muzyce wyrażane są „półgłosem”. Miłość i śmierć bez krzyku obrazowane są jedynie poprzez delikatne falowanie linii melodycznej. „Peleas” nigdy nie zyskał popularności równej operom Mozarta, Verdiego, Wagnera, Pucciniego czy Masseneta, pozostał jednak w historii muzyki dziełem jedynym w swoim rodzaju.

  1. Metodą opisu, przedstawienie bohaterów opery „Peleas i Melizanda” oraz omówienie tematyki dzieła.

  • Notatka:

Bohaterowie:

  • Król Arkel

  • Peleas

  • Golound

  • Genowefa

  • Melizanda

  • Yniold

(25 min)

    1. Wysłuchanie i percepcja fragmentów opery „Peleas i Meliznda” lub obejrzenie przedstawienia na video.

    2. Zapisanie notatki do zeszytu.

(10 min)

5.Bibliografia

a. Janusz Ekiert; Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji „Peleas i Melizanda” Claude’a Debussy’ego.

Zadanie domowe

R1N8jcuGAqHv0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 40.50 KB w języku polskim