„Peleas i Melizanda” Claude’a Debussy’ego
„Peleas i Melizanda” Claude’a Debussy’ego
Zapoznanie uczniów z tematyką i problematyką opery Claude’a Debussy’ego „Peleas i Melizanda”. Omówienie i przedstawienie głównych bohaterów dzieła scenicznego. Wskazanie historii powstania utworu oraz wysłuchanie i percepcja poszczególnych części opery.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Omówić tematykę i problematykę opery „Peleas i Melizanda” Claude’a Debussy’ego.
Przedstawić i omówić główne postaci występujące w operze.
Wyjaśnić pojęcie impresjonizmu muzycznego.
Omówić historię powstania omawianej opery.
Rozpoznać i nazwać fragmenty wysłuchanych części „Peleas i Melizanda”.
Wskazać podstawowe cechy stylistyczne, zastosowane w operze „Peleas i Melizanda” przez Claude’a Debussy’ego.
Metoda i forma pracy
Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna. Analiza muzyczna – praca w grupach. Forma ćwiczeniowa.
Podręcznik: Janusz Ekiert; Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.
Stanowisko do odtwarzania płyt.
Nagranie CD lub video opery „Peleas i Melizanda” Claude’a Debussy’ego.
Karta pracy ucznia.
Partytura opery.
4. Przebieg lekcji
Sprawdzenie obecności.
Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby z trzech ostatnich lekcji.
Podanie tematu do zeszytu.
(10 min)
Metodą opisu, przedstawienie historii powstania opery „Peleas i Melizanda” Claude’a Debussy’ego oraz najważniejszych elementów charakterystycznych dla tej opery. Omówienie tematyki i stylistyki utworu.
Notatka:
„Peleas i Melizanda” opera w 5 aktach; Libretto wg Maurice Maeterlincka.
Prapremiera 5‑aktowego dramatu lirycznego „Pelléas et Mélizanda” odbyła się 30 kwietnia 1902 r. na scenie paryskiej Opera Comiquena i zakończyła się wielkim skandalem. Dochodziło do rękoczynów między zwolennikami nowej muzyki i jej przeciwnikami, przy czym ci drudzy byli w zdecydowanej większości. Kilka razy zanosiło się na to, że trzeba będzie opuścić kurtynę, ale powoli, powoli opera zaczęła zdobywać serca słuchaczy i ostatniego aktu wysłuchano we względnej ciszy. Nie przeszkodziło to jednak przeciwnikom, by zakończyli premierę głośną manifestacją niezadowolenia. Następnego dnia dyskusja przeniosła się na łamy paryskiej prasy.
Debussy, uciekając w swoim dziele od potęgi brzmień wagnerowskich dramatów i ich patosu, skupił się bardziej na subtelności i finezji oddania uczuć i nastrojów, przypisując przy tym szczególne znaczenie barwie dźwięku. Feeria barw orkiestry przekraczała wszystko, co w tym czasie było znane w tym względzie. Uczucia w tej muzyce wyrażane są „półgłosem”. Miłość i śmierć bez krzyku obrazowane są jedynie poprzez delikatne falowanie linii melodycznej. „Peleas” nigdy nie zyskał popularności równej operom Mozarta, Verdiego, Wagnera, Pucciniego czy Masseneta, pozostał jednak w historii muzyki dziełem jedynym w swoim rodzaju.
Metodą opisu, przedstawienie bohaterów opery „Peleas i Melizanda” oraz omówienie tematyki dzieła.
Notatka:
Bohaterowie:
Król Arkel
Peleas
Golound
Genowefa
Melizanda
Yniold
(25 min)
Wysłuchanie i percepcja fragmentów opery „Peleas i Meliznda” lub obejrzenie przedstawienia na video.
Zapisanie notatki do zeszytu.
(10 min)
5.Bibliografia
a. Janusz Ekiert; Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji „Peleas i Melizanda” Claude’a Debussy’ego.