Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • zna przymiotniki opisujące charakter/osobowość i ich przeciwieństwa;

      • zna zasady tworzenia przeciwieństw – antonimów.

    2. Umiejętności Uczeń:

      • potrafi pogrupować przymiotniki na pozytywne i negatywne;

      • potrafi utworzyć przeciwieństwa przymiotników za pomocą przedrostków un-, in-, il-, ir-, dis-;

      • potrafi opisać charakter osoby.

  2. Metoda pracy Rozmowa dydaktyczna, prezentacja, rozwiązywanie ćwiczeń, wypowiedź ustna i pisemna, dyskusja.

  3. Forma pracy Praca z całą klasą, praca indywidualna z wykorzystaniem karty pracy ucznia.

  4. Środki dydaktyczne Karta pracy ucznia z ćwiczeniami nr 1, 2 i 3.

  5. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności.

      2. Rozgrzewka:

        • Nauczyciel prosi uczniów o opisanie wyglądu innej osoby z klasy.
          Cel: przypomnienie przymiotników związanych z wyglądem.

      3. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Burza mózgów – uczniowie wymieniają znane im czasowniki określające charakter. Nauczyciel przedstawia i wyjaśnia nowe przymiotniki.

      2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie na karcie pracy ucznia nr 1 – grupują przymiotniki na pozytywne i negatywne.
        Klucz:
        mature (P), careless (N), easy‑going (P), conceited (N), selfish (N), sociable(P), serious (D), lazy (N), talkative (D), bad‑tempered (N), shy (D), bossy (N), creative (P), generous (P), narrow‑minded (N), arrogant (N), stubborn (N), self‑confident (D), self‑conscious (N), modest (P), polite (P), resourceful (P), boring (N), jealous (N), honest (P), silly (N), rude (N), outgoing (P), calm (P), quiet (D), mean (N), sensible (P), sensitive (P), reliable (P), responsible (P), curious (D)

      3. Uczniowie na tej samej karcie rozwiązują ćwiczenie 2 – znajdują wśród podanych przymiotników przeciwieństwa. (Uczniowie mogą odpowiedzieć w różny sposób – powinni uzasadnić swoją decyzję.)
        Klucz (możliwe odpowiedzi):
        mature, sensible – silly
        shy – sociable, outgoing, self‑confident
        careless – serious, responsible
        talkative – quiet, calm
        generous – mean
        narrow‑minded – creative, resourceful
        polite – arrogant, rude
        self‑confident – self‑conscious, shy
        conceited – modest
        bad‑tempered – calm

      4. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie na karcie pracy ucznia nr 2.
        Klucz:

        1. conceited

        2. self‑conscious

        3. bossy

        4. honest

        5. narrow‑minded

        6. sociable, outgoing

        7. selfish, mean

        8. resourceful

        9. bad‑tempered

        10. sensible

      5. Prezentacja przedrostków un-, in-, im-, ir-, il-, dis- za pomocą przeciwieństw zapisanych na tablicy:
        kind – unkind responsible – irresponsible
        reliable – unreliable sensitive – insensitive
        polite – impolite logical – illogical
        mature – immature honest – dishonest
        Nauczyciel podaje zasady, jednocześnie wyjaśniając uczniom, że jest wiele wyjątków.
        -im – przed m, p, b
        -ir – przed r
        -il – przed l

      6. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie na karcie pracy ucznia nr 3.
        Klucz:
        impatient irrational
        unfriendly disorganized
        impractical untidy
        intolerant unhelpful
        unsociable inexperienced

      7. Uczniowie tworzą opis pisemny wybranej osoby – np. kolegi/koleżanki z ławki, używając jak największej liczby przymiotników.

    3. Faza podsumowująca

      1. Uczniowie odczytują swoje opisy.

      2. Krótka dyskusja – „What qualities are the most important in a friend? What qualities can’t a person have to be your friend?”

      3. Omówienie zadania domowego.

  6. Bibliografia

    1. Longman Dictionary of Contemporary English, Pearson Education Ltd., 2003

  7. Załączniki

    1. Karta pracy ucznia

        • Decide whether these adjectives are positive (P) or negative (N). If you think they can be both, write (D) = it depends.

        • Find opposites among these adjectives.
          mature, careless, easy‑going, conceited, selfish, introvert, sociable, serious, lazy, talkative, bad‑tempered, shy, bossy, creative, generous, narrow‑minded, arrogant, stubborn, self‑confident, self‑conscious, modest, polite, resourceful, boring, jealous, honest, silly, rude, outgoing, calm, quiet, mean, sensible, sensitive, reliable, responsible, curious

      1. Read the definitions and guess which personality adjective it describes:
        1) a person who thinks they are best in everything _________________
        2) a person who is always worried about what other people think of them _________________
        3) a person who likes giving orders to other people _________________
        4) a person who always tells the truth ______________________
        5) a person who doesn’t want to accept new ideas and different opinions __________________
        6) a person who likes meeting people and makes friends easily _____________________
        7) a person who doesn’t like sharing things with others __________________________
        8) a person who easily finds ways of dealing with practical problems _________________
        9) a person who becomes easily annoyed _____________________
        10) a person who is reasonable, practical and shows good judgment __________________

      2. Write the correct prefixes to make opposites.
        ____ patient ____ rational
        ____ friendly ____ organized
        ____ practical ____ tidy
        ____ tolerant ____ helpful
        ____ sociable ____ experienced

    2. Zadanie domowe Write a short description of people born under your sign of zodiac. Do you match this description?
      Find your sign from another zodiac – e.g. Chinese? Compare the descriptions – are they different?

  8. Czas trwania lekcji 45 minut

R1WKwTqOOjuf8

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 74.07 KB w języku polskim
RVx1rrKGEBSGI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.50 KB w języku polskim