Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pięciolinia – dom nutek

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest pięciolinia i klucz wiolinowy.

  • wie, jak zrobić klip – ptaszka.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wykonuje klip – ptaszka, według instrukcji nauczyciela,

  • sprawnie wycina, koloruje i klei papier,

  • porównuje cechy linii i odcinka,

  • rozpoznaje pięciolinię i klucz wiolinowy,

  • liczy linie pięciolinii,

  • kreśli klucz wiolinowy.

b) Postawy

Uczeń uważnie słucha poleceń nauczyciela i postępuje zgodnie z nimi.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • czynnościowa,

  • zabawowa,

  • pokaz.

Formy:

  • praca zbiorowa,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Wzory klip – ptaszków (Szantyr‑Królikowska K., Klip – ptaszki, „Świerszczyk” nr 5/2004) i materiały do ich wykonania (kartki z bloku technicznego, piórka, spinacze do bielizny, kredki, flamastry, taśma obustronnie klejąca, klej)

Pięć naciągniętych drutów

Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4. (Kp.)

Nagranie Czterech pór roku Vivaldiego

Karta pracy (załącznik 1)

Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 4, s. 42 – 43. (P.)

Karta z kluczem wiolinowym do pokazu (załącznik 2)

4. Przebieg lekcji

  1. Wykonanie klip – ptaszków, według instrukcji podanej przez nauczyciela.

  • Nauczyciel oznajmia uczniom, że będą wykonywali klip – ptaszki. Prezentuje pięć ptaków wykonanych przez siebie. Wyjaśnia, co jest potrzebne do ich wykonania. Dzieci z materiałów przyniesionych przez siebie lub zgromadzonych w klasie przygotowują potrzebne materiały: połowy kartek z bloku technicznego A4, flamastry, kredki, piórka, klej lub obustronnie klejąca taśma, spinacze do bielizny (najlepiej drewniane, nieco mniejszej wielkości niż zwykłe). Nauczyciel umieszcza na tablicy wzory pięciu ptaków (jaskółki, skowronka, kukułki, szpaka, dudka). Dzieci losują szablony jednego z tych ptaków i wykonują klip – ptaszka według instrukcji nauczyciela.

    • Przygotowaną kartkę z bloku technicznego złóż na pół.

    • Przyłóż wylosowany szablon ptaszka, tak by jego główka znalazła się na złożeniu.

    • Obrysuj szablon i wytnij ptaszka. Pamiętaj, by nie przecinać główki w miejscu złożenia kartki.

    • Pokoloruj ptaszka z obu stron według wzoru umieszczonego na tablicy.

    • Wnętrze ptaszka posmaruj klejem i do środka włóż spinacz, tak by część spinająca była na dole ptaszka (na przykład będą to jego nóżki). Ogonek możesz ozdobić piórkami. Spinacz możesz przykleić również taśmą obustronnie przylepną.

    • Przyciskaj połowy ptaszka do spinacza tak, by się dobrze przykleiły.

  1. Prezentacja i ocena wykonanych ptaszków.

  2. Zabawa ruchowa przy muzyce, np. Vivaldi Cztery pory roku Wiosna.

  3. Opowiadanie nauczyciela o ptasich powrotach, podczas których ptaki często odpoczywają na drutach wysokiego napięcia.

  • Nauczyciel wcześniej przygotowuje miejsce z pięcioma równolegle przymocowanymi drutami lub prętami.

  • Na rozciągniętych drutach dzieci przypinają swoje klip – ptaszki. Na pierwszym drucie od dołu jaskółki. Na drugim skowronki, na trzecim szpaki, na czwartym kukułki, a na piątym dudki.

  1. Wypowiedzi dzieci ukierunkowane pytaniami nauczyciela.

    • Jakie ptaki siedzą na pierwszym drucie od dołu?

    • Ile jest drutów?

    • Na tablicy narysowałam obraz tych drutów. Co przypomina obraz drutów?

    • Ile jest tych linii?

    • Dlaczego tych linii nie nazwiemy odcinkami?

    • Układ pięciu linii wykreślonych w równej odległości jedna nad drugą nazywamy pięciolinią.

  2. Ustalenie, jakie ptaki usiadły na kolejnych drutach przedstawionych w podręczniku (P. s. 42).

  3. Głośne czytanie informacji Sobieradzika i informacji o pięciolinii (P. s. 42).

  4. Liczenie i numerowanie kolejnych linii (załącznik 1).

  5. Pisanie numerów linii, na których siedzą ptaki przedstawione w zadaniu 4 Kp. 48.

  6. Rysowanie figur geometrycznych na pięciolinii według warunków podanych w zadaniu 5 Kp. 48.

  7. Śpiewanie refrenu piosenki Miła wiosno.

  • Odpowiedź dzieci na pytanie: Czym wiosna otwiera pąki kwiatów? (złotym kluczem – promykiem słońca).

  1. Ustalenie, do czego służą dwa klucze przedstawione na ilustracji w podręczniku i łączenie ich z napisami: do serca, do drzwi (P. s. 43). Pod uwagę należy wziąć dwa pierwsze klucze.

  • Swobodne wypowiedzi dzieci na temat tych kluczy.

  1. Wyjaśnienie nauczyciela, że dom nutek, czyli każdą pięciolinię otwiera się kluczem.

  • Zaprezentowanie klucza wiolinowego, jako jednego z możliwych kluczy do domu nutek.

  1. Pokaz sposobu pisania klucza wiolinowego.

  2. Ćwiczenia w pisaniu klucza wiolinowego bez pięciolinii.

  • Kreślenie klucza w powietrzu, na tacy z kaszą i pędzlem na papierze.

  • Kreślenie klucza po śladzie na papierze, mazakiem suchościeralnym na koszulce z folii.

  1. Pisanie klucza na pięciolinii w zadaniu 6 ze zwróceniem uwagi na jego początek (Kp. 48).

  2. Podsumowanie zajęć – rozwiązanie zagadki.

Jest pięć linii,

na nich kropki rozrzucone są po piętrach,

Żadna z nich stąd nie ucieknie,

Bo na kluczyk jest zamknięta. (pięciolinia)

  • A jak nazywa się ten klucz?

5. Bibliografia

  1. Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 4, WSiP, Warszawa 2000.

  2. Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4, WSiP, Warszawa 2000.

  3. Szantyr‑Królikowska K., Klip – ptaszki, „Świerszczyk” nr 5/2004.

  4. Vivaldi, Cztery pory roku, GM Distribution, 2005.

  5. Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Przewodnik metodyczny. Część 4, pod red. J. Straburzyńskiej, WSiP, Warszawa 2000.

  6. Zagadki dla najmłodszych, pod red. Cz. Cyrańskiego, P.W. „M.A.C.” Oficyna Wydawnicza i fotograficzna, Kielce 1992, s. 116.

  7. Złoty kluczyk weź, [w:] Piosenki radiowe, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1985, s. 13 – 14.

  8. http://office.microsoft.com/clipart

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Ponumeruj linie w domu nutek – pięciolinii. Pamiętaj licz od dołu.

Załącznik 2

KLUCZ WIOLINOWY

Źródło rys.: http://office.microsoft.com/clipart

b) Zadanie domowe

Poćwicz pisanie klucza wiolinowego.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć zintegrowanych z zakresu edukacji artystycznej realizowany w klasie I w szóstym dniu (Powroty ptaków) bloku tematycznego Witaj wiosno!

R6aAuDMFkusgY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 157.21 KB w języku polskim
R9LXFR7RavBK4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 49.50 KB w języku polskim