RyKT3qoOQFOHl11
Zdjęcie przedstawia ujęte z profilu głowy dwóch osób ustawionych naprzeciw siebie jak w odbiciu lustrzanym. Ubrane są one najprawdopodobniej w stroje karnawałowe. Obie mają całe twarze skryte za maskami, które przedstawiają twarze ludzkie również w maskach, z tym że te zasłaniają tylko górną część „twarzy maski” tak, że widoczna jest część od nosa w dół z ustami pokrytymi czerwoną farbą. Maska osoby z lewej strony ma rysy mężczyzny, natomiast z prawej, kobiety. Obie osoby mają też bogato zdobione kapelusze z piórami i kokardami przypiętymi broszami. Kapelusz tej z lewej jest czarny, podobnie jak widoczny fragment, spiętego pod szyją złotą broszą z łańcuszkiem, płaszcza. Kolor kapelusza osoby po prawej jest czerwony i w takim kolorze jest również ukazany na fotografii fragment bogato zdobionej sukni. Widać również dłoń w białej rękawiczce, którą osoba nosząca maskę kobiecą dotyka brody maski męskiej.
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 2.0.
Polecenie 1

Przyjrzyj się swojej twarzy. Jak dziś wyglądasz? Co maluje się na twojej buzi? Czy można dostrzec na niej, co przeżywasz lub w jakim jesteś nastroju? Opisz tutaj lub w zeszycie, co widzisz.

RJEUHXa9s3NFU
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Dotknij swojej twarzy i opisz ją. Co ona dzisiaj wyraża? Jakieś wydarzenia, przeżycia, nastroje?

RWnr6WXJcxvy3
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
RCc3EAm40UHkv1
Należy dopasować związki wyrazowe do odpowiedniego ich wyjaśnienia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Ułóż trzy zdania z wybranymi z poprzedniego ćwiczenia związkami wyrazowymi, tak aby w kontekście wypowiedzeń zostało wyjaśnione ich znaczenie.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Przeczytaj bajkę Leszka Kołakowskiego.

Piękna twarzLeszek Kołakowski
Leszek Kołakowski Piękna twarz

Nino był czeladnikiemj0000008QQB6v21_000tp001czeladnikiem piekarskim, znanym ze swojej pięknej twarzy. Była to istotnie najpiękniejsza twarz w okolicy i wszystkie dziewczęta odwracały wzrok, kiedy Nino przechodził ulicą – tak przyciągała je piękna twarz młodego piekarza.
Niestety, Nino pracował przy piecu, w wilgotnej i gorącej piekarni, to zaś, jak wiadomo, niedobrze wpływa na piękne twarze. Prócz tego miewał niekiedy zmartwienia, jak wszyscy ludzie, a wiadomo, że zmartwienia szkodzą piękności. W rezultacie Nino, przeglądając się w lustrze, stwierdzał ze smutkiem, że na pięknej twarzy życie zaczyna powoli żłobić swój ślad. Mimo to była ona nadal niezwykle piękna i Nino rad był ustrzec to piękno przed złośliwością czasu. Wybrał się tedy do miasta Lipoli, gdzie sprzedawano specjalne kuferki do przechowywania twarzy. Kuferek taki był kosztowny i Nino musiał pożyczyć pieniądze od sąsiadów, aby za niego zapłacić. Uważał jednak, że sprawa jest na tyle ważna, iż warto się zadłużyć. Kupił tedy kuferek i schował swoją twarz w bezpiecznym schronieniu.
Kuferek poza tym, że był drogi, miał jeszcze jedną wadę; trzeba go było stale nosić przy sobie i nie rozstawać się ani na chwilę, bo przecież gubiąc go, traciło się zarazem twarz. Ale Nino tak cenił sobie piękno swojej twarzy, że zdecydował się na tę niewygodę. Schował twarz i nosił kuferek bez przerwy ze sobą – do pracy, do spaceru i do spania. Coraz bardziej dbał o to, żeby twarz się nie zniszczyła. Przez pierwsze tygodnie wyjmował twarz ostrożnie z kuferka i ubierał ją w dni świąteczne. Ale zauważył niebawem, że również w dni świąteczne zdarzają się człowiekowi zmartwienia i kłopoty i twarz może ulec zniszczeniu. Postanowił tedy nie wyjmować jej z kuferka w ogóle i odtąd nikt już nie mógł oglądać pięknej twarzy Nino. Dziewczęta przestały na niego zwracać uwagę, bo Nino bez twarzy nie interesował ich wcale. Ludzie, którzy dawniej pokazywali sobie palcami jego piękną twarz, przechodzili teraz obojętnie obok człowieka bez twarzy. Nino zaś tak się lękał o swoją urodę, że przestał nawet zaglądać do kuferka, aby nie wystawiać pięknej twarzy na wilgoć, słońce czy wiatr.
Mieszkańcy miasta zapomnieli niebawem, jak wygląda twarz pięknego Nino i on sam, ponieważ przestał zaglądać do kuferka, nie pamiętał już prawie, jak wygląda. Mimo to, niesłychanie był dumny, kiedy sobie przypomniał, że jest najpiękniejszym młodzieńcem w okolicy. Był istotnie najpiękniejszy, ale nikt tego nie mógł zobaczyć na własne oczy.
Pewien znany uczony lailońskij0000008QQB6v21_000tp002lailoński imieniem Kru przejeżdżał kiedyś przez miasteczko i złe pogody zmusiły go do zatrzymania się na kilka dni w miejscowej oberżyj0000008QQB6v21_000tp003oberży. Dowiedział się z rozmów gości o wypadku Nino i zapragnął go poznać. Udał się przeto do domku, gdzie mieszkał piękny młodzieniec i wdał się z nim w rozmowę.
– Mówią – zagadnął Kru – że jesteś najpiękniejszym chłopcem w okolicy.
– To prawda – powiedział Nino.
– Czy mógłbyś mi tego dowieść?
– Owszem mógłbym – powiedział Nino. Zaraz jednak przyszło mu do głowy, że musiałby w tym celu ubrać swoją twarz i wyciągnąć ją z kuferka; tymczasem wiatr i kurz mogłyby uszkodzić piękne oblicze. Dodał więc szybko: – mógłbym, ale nie chcę, ponieważ mam twarz schowaną.
– Więc wyjmij ją ze schowka i pokaż.
– Nie mogę, bo mogłaby się zniszczyć. Muszę oszczędzać swoją twarz.
– A dlaczego właściwie nie używasz swojej twarzy?
– Żeby ją mieć dłużej niezniszczoną.
– To znaczy, że w przyszłości będziesz jej używał?
Nino zamyślił się. Właściwie nie rozważał dotąd tej sprawy dokładnie. Sądził, że musi oszczędzać twarz, ale nie wiedział jasno, czy w przyszłości będzie ją jeszcze kiedyś nakładał: 'Nie wiem – powiedział. – Właściwie nie wiem, po co miałbym jej używać. Doświadczenie moje mnie uczy, że można doskonale żyć bez twarzy'.
– Owszem, można – potwierdził uczony Kru. – Wielu ludzi żyło bez twarzy. Ale czy tak żyje się lepiej?
– No, nie – odparł Nino. – Ale twarz się nie niszczy.
– Więc zachowujesz ją jednak na przyszłość?
– Chcę, żeby była wiecznie piękna.
– Dla kogo?
– Dla nikogo. W ogóle żeby była piękna.
– Boję się – powiedział Kru – że chciałbyś rzeczy niemożliwej. To powiedziawszy, pożegnał się z Nino i odszedł, litościwie kiwając głową.
Tymczasem dawno już minęła pora, kiedy Nino miał spłacić dług zaciągnięty na kupno kuferka. Ale czeladnik piekarski zarabia mało i Nino nie miał pieniędzy. Jego sąsiad‑wierzyciel domagał się stanowczo zwrotu pożyczki, grożąc sądem i więzieniem. Nino wpadł w rozpacz. Nikt nie chciał mu już udzielić pożyczki, skoro wiadomo było, że poprzedniej nie spłacił. A w Lailonii karze się więzieniem za niespłacone długi.
Po długich walkach wewnętrznych i bezskutecznych próbach zdobycia pieniędzy Nino zdecydował się odsprzedać kuferek w sklepie i ubrać swoją twarz ponownie. Pojechał do miasteczka Lipoli i udał się do sklepu, gdzie niegdyś kupił swój kuferek.
– Chciałbym odsprzedać swój kuferek – powiedział.
– Kiedy go kupiłeś? – spytał sprzedawca.
– Piętnaście lat temu – powiedział Nino. Dopiero w tym momencie uprzytomnił sobie, że już piętnaście lat nosi swoją twarz w kuferku i to go pocieszyło, że jednak o tyle lat dłużej zachował swoje młode i świeże oblicze.
Ale sprzedawca uśmiechnął się z politowaniem. – Piętnaście lat
– powiedział. – Spójrz na ten kuferek. Jest cały wytarty, obszarpany, obtłuczony i zużyty. Nikt nie kupi ode mnie takiego kuferka po raz drugi. Nie sprzedam go nawet za dziesiątą część pierwotnej ceny. Nie, mój drogi Nino, nie odkupię tego kuferka.
– Ależ – wyjąkał Nino przerażony – ja nie mogę teraz zwrócić pieniędzy, które pożyczyłem na zakup kuferka. Co mam zrobić?
– Nie wiem, co masz zrobić, mój drogi Nino. Ja nie mogę płacić twoich długów. Każdy płaci sam swoje długi i powinien się dobrze namyśleć, nim pożyczy pieniądze.
Nino wyszedł zgnębiony i wystraszony. Widział przed sobą perspektywę więzienia i żaden pomysł nie przychodził mu do głowy. Wrócił do domu, gdzie czekał już na niego strażnik, który kazał mu nazajutrz po południu stawić się na rozprawę sądową. Nino rozmyślał całą noc. Rano powziął decyzję i pojechał znów do miasteczka Lipoli.
Tym razem udał się do lombardu, gdzie pożyczano pieniądze pod zastaw wartościowych przedmiotów.
– Chciałbym uzyskać pożyczkę w wysokości trzystu patronatów – powiedział. (Patronat jest to złota moneta lailońska; tyle właśnie kosztował kiedyś kuferek.)
– Co mi chcesz dać w zastaw? – spytał właściciel lombardu.
– Daję ci – powiedział Nino – daję ci własną piękną twarz, nietkniętą przez czas, oraz kuferek niezmienności.
– Zaraz sprawdzę – powiedział właściciel. Zdjął z półki książkę, gdzie zapisane były ceny wszystkich twarzy ludzkich. Otworzył kuferek i zbadał pod lupą twarz Nino. Była istotnie młoda i prawie nienaruszona. Nino wzruszył się nieco, bo sam widział ją po raz pierwszy od wielu lat. Następnie właściciel zbadał jeszcze kuferek i po długich oględzinach oświadczył:
– Za twarz razem z kuferkiem mogę ci pożyczyć dwieście patronatów i ani grosza więcej. Za pół roku wykupisz wszystko ode mnie za trzysta patronatów.
Były to ciężkie warunki i Nino zawahał się; zresztą proponowana suma była jeszcze niższa od jego długu. Jednakże w okolicy nie było innego lombardu i zresztą było rzeczą wątpliwą, czy gdzie indziej dano by mu więcej.
– Dobrze, zgadzam się – powiedział Nino, bo cóż mu innego pozostało? Zostawił kuferek z twarzą, wziął dwieście patronatów i udał się do swojego miasteczka, gdzie pobiegł natychmiast do sąsiada‑wierzyciela. Oddał mu dwieście patronatów i przyrzekł resztę zwrócić niebawem. Nie wiedział, co prawda, w jaki sposób zdobędzie tę sumę, ale nic innego nie mógł przecież powiedzieć. Sąsiad zgodził się wycofać skargę do sądu, ale zapowiedział, że na resztę nie będzie czekał dłużej niż pół roku.
Nino został w rozterce i przygnębieniu. Nie groziło mu chwilowo więzienie, ale długi miał znowu wielkie, a twarzy nie było.
Minęło sześć miesięcy, w ciągu których Nino czynił bez przerwy gorączkowe starania o zdobycie jakichś pieniędzy w celu opłacenia sąsiada i wykupienia swojej twarzy z lombardu. Wszystko na próżno. Minęły jeszcze trzy miesiące i zniecierpliwiony sąsiad złożył znów skargę do sądu. Odbyła się rozprawa i Nino został zamknięty w więzieniu za długi.
Właściciel lombardu w Lipoli czekał długo na Nino, który miał wykupić swój kuferek z twarzą. Nie doczekał się jednak. Znudzony, doszedł do wniosku, że nic już z tego nie wyjdzie. Wyciągnął twarz Nino z kuferka i dał ją dzieciom do zabawy. Dzieci z twarzy Nino zrobiły sobie piłkę i grały nią w siatkówkę. Po krótkim czasie nikt już nie mógłby się domyśleć, że stara piłka była kiedyś piękną twarzą młodego Nino.
Ale Nino nic o tym nie wie. Siedzi w więzieniu i ma przynajmniej jedną pociechę. Wszystkim, z którymi rozmawia, opowiada, że ma piękną, bardzo piękną twarz, której nic nie zepsuje. 'Mam naprawdę najpiękniejszą twarz w okolicy – opowiada. – Jest piękniejsza, niż wszystko, co możecie sobie wyobrazić. Jest zamknięta w specjalnym kuferku, gdzie nie może się zniszczyć. Zobaczycie ją jeszcze. Zobaczycie, jaka jest piękna!'
Tak pociesza się Nino w więzieniu. Siedzi tam ciągle i jest pewien, że ma najpiękniejszą twarz na świecie.
W miasteczku wielu ludzi go żałuje. Uważają, że Nino jest nieszczęśliwy, chociaż sam jest winien swojemu nieszczęściu, bo przecież powinien był wiedzieć, że tylko bardzo bogaci ludzie mogą sobie pozwolić na kuferki, w których piękna twarz daje się przechować bez skazy.
Tymczasem dzieci właściciela lombardu bawią się na podwórzu piłką, która z dnia na dzień robi się coraz gorsza i coraz mniej zdatna do zabawy.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Leszek Kołakowski, Piękna twarz, [w:] tegoż, 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych oraz inne bajki, Warszawa 1995, s. 9–10.
Ćwiczenie 3
RL0jZ3T1Zo0aS1
Należy uszeregować chronologicznie wydarzenia z opowiadania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Wykorzystując kolejne punkty planu, opowiedz historię Nino o pięknej twarzy.

RtJgZfhAAtorY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Odpowiedz na pytania:

  • Dlaczego Nino kupił kuferek do przechowywania twarzy?

  • Jak traktowana jest twarz człowieka w tej bajce?

  • Co mędrzec Kru próbował uświadomić Nino?

  • Jakie pytania mędrzec zadawał Nino, chcąc uzmysłowić młodemu piekarzowi, że pragnie rzeczy niemożliwej?

  • Dlaczego po rozmowie z Nino mędrzec Kru odszedł, litościwie kiwając głową?

ROhF9uyvhHN35
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 5

Wykonaj poniższe polecenia.

  • Ustal, do jakiego gatunku literackiego należy tekst Piękna twarz.

  • Wyjaśnij, czego uczy tekst Leszka Kołakowskiego.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Znajdź w utworze trzy zdania, które mogą stać się sentencjami. Zapisz je poniżej.

R1YTg9jwAkzeu
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami przedstawiającymi twarze. Zwróć uwagę na słowa, których można użyć do ich opisu.

R1SAfLPlz9iDC
Ilustracja interaktywna przedstawia twarz starszego mężczyzny ubranego w grubą, szarą czapkę z dzianiny, szalik w kratkę oraz ciepłą, brązową wełnianą kurtkę lub płaszcz. Na ilustracji zostały umieszczone punkty interaktywne, pod którymi znajdują się informacje opisujące twarz. 1. Szczeciniasty gęsty zarost. 2. Krzaczaste brwi nad głęboko osadzonymi oczyma. 3. Głęboko pobrużdżone zmarszczkami czoło. 4. Masywny podbródek. 5. Wąskie usta.
Starszy mężczyzna, którego oblicze tchnie pięknem spokoju i mądrości wieku dojrzałego.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RMoZ83m1LrEjb
Ilustracja interaktywna przedstawiająca twarz dziewczynki, w wieku około trzech lat. Jej urodę podkreśla ciemna karnacja i orientalne rysy. Szklistość dużych oczu i zmarszczone brwi wyrażają smutek. Nie spogląda ona wprost w obiektyw, tylko koncentruje na tym, co obok zwróciło jej uwagę. Na ilustracji zostały umieszczone punkty interaktywne, pod którymi znajdują się informacje opisujące twarz. 1. Duże, ciemne, wyraziste oczy. 2. Płaski, niewielki nos. 3. Pełne policzki. 4. Podbródek z dołeczkiem. 5. Śniada cera.
Portret smutnej dziewczynki sfotografowanej w momencie, gdy świat nie wydaje się jej piękny.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RKZJvodARv7vI
Ilustracja interaktywna przedstawiająca fotograficzny portret młodej kobiety w czerwonej chuście. Jej uroda wskazuje na pochodzenie arabskie. Na ilustracji zostały umieszczone punkty interaktywne, pod którymi znajdują się informacje opisujące twarz. 1. Asymetryczne usta z lekko wysuniętą dolną wargą. 2. Wydatny podbródek. 3. Pełne policzki. 4. Ciemna oprawa oczu. 5. Owalna twarz.
Młoda, uśmiechnięta kobieta promieniująca wewnętrznym pięknem.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R1U8yZxMMFKSv
Ilustracja interaktywna przedstawiająca plenerowy, fotograficzny portret ubranego w dresową bluzę chłopca o zawracającej uwagę urodzie. Siedzi on na krześle bądź ławce, przez której oparcie przewieszono różową część garderoby. W tle dość niewyraźnie ukazane są kwitnące krzewy. Na ilustracji zostały umieszczone punkty interaktywne, pod którymi znajdują się informacje opisujące twarz. 1. Piegi na skórze twarzy. 2. Delikatne usta. 3. Ciemne oczy. 4. Drobna twarz o regularnych rysach. 5. Jasna karnacja.
Twarz małego chłopca ujmująca szczerością i naturalnym pięknem.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij znaczenie słów: karnacja, śniady, ogorzały, szczeciniasty, pobrużdżony.

uzupełnij treść
R1RFnIUn00Onm
Ćwiczenie 8
Uzupełnij zdania podanymi poniżej wyrazami określającymi twarz. Twarz Ani poprzez długie zmaganie się z trudnym problemem, stała się 1. zatroskana, 2. okrągła, 3. Śniada, 4. zmęczonej, 5. szlachetność rysów, 6. ogorzała, 7. pociągłą, 8. pomarszczona, 9. rozjaśniła, 10. wychudzonej, 11. posępna, 12. orli
i 1. zatroskana, 2. okrągła, 3. Śniada, 4. zmęczonej, 5. szlachetność rysów, 6. ogorzała, 7. pociągłą, 8. pomarszczona, 9. rozjaśniła, 10. wychudzonej, 11. posępna, 12. orli.
Dopiero gdy patrzeć na mojego brata z profilu, uwydatniał się jego 1. zatroskana, 2. okrągła, 3. Śniada, 4. zmęczonej, 5. szlachetność rysów, 6. ogorzała, 7. pociągłą, 8. pomarszczona, 9. rozjaśniła, 10. wychudzonej, 11. posępna, 12. orli nos.
Wskutek długiego przebywania na słońcu twarz mojej babci stała się 1. zatroskana, 2. okrągła, 3. Śniada, 4. zmęczonej, 5. szlachetność rysów, 6. ogorzała, 7. pociągłą, 8. pomarszczona, 9. rozjaśniła, 10. wychudzonej, 11. posępna, 12. orli
i 1. zatroskana, 2. okrągła, 3. Śniada, 4. zmęczonej, 5. szlachetność rysów, 6. ogorzała, 7. pociągłą, 8. pomarszczona, 9. rozjaśniła, 10. wychudzonej, 11. posępna, 12. orli.
Mimo upływu wielu lat 1. zatroskana, 2. okrągła, 3. Śniada, 4. zmęczonej, 5. szlachetność rysów, 6. ogorzała, 7. pociągłą, 8. pomarszczona, 9. rozjaśniła, 10. wychudzonej, 11. posępna, 12. orli twarz mojego dziadka była bardzo witalna.
Malarz ukazał w portrecie kobiety 1. zatroskana, 2. okrągła, 3. Śniada, 4. zmęczonej, 5. szlachetność rysów, 6. ogorzała, 7. pociągłą, 8. pomarszczona, 9. rozjaśniła, 10. wychudzonej, 11. posępna, 12. orli jej twarzy, niedostrzeganą przez wszystkich na co dzień.
1. zatroskana, 2. okrągła, 3. Śniada, 4. zmęczonej, 5. szlachetność rysów, 6. ogorzała, 7. pociągłą, 8. pomarszczona, 9. rozjaśniła, 10. wychudzonej, 11. posępna, 12. orli twarz Marysi naznaczona była wieloma pieprzykami i piegami.
Na 1. zatroskana, 2. okrągła, 3. Śniada, 4. zmęczonej, 5. szlachetność rysów, 6. ogorzała, 7. pociągłą, 8. pomarszczona, 9. rozjaśniła, 10. wychudzonej, 11. posępna, 12. orli i 1. zatroskana, 2. okrągła, 3. Śniada, 4. zmęczonej, 5. szlachetność rysów, 6. ogorzała, 7. pociągłą, 8. pomarszczona, 9. rozjaśniła, 10. wychudzonej, 11. posępna, 12. orli twarzy mojego wujka odcisnęły się liczne choroby.
Na widok dawno poszukiwanej książki twarz Kasi się 1. zatroskana, 2. okrągła, 3. Śniada, 4. zmęczonej, 5. szlachetność rysów, 6. ogorzała, 7. pociągłą, 8. pomarszczona, 9. rozjaśniła, 10. wychudzonej, 11. posępna, 12. orli.
Daniel miał 1. zatroskana, 2. okrągła, 3. Śniada, 4. zmęczonej, 5. szlachetność rysów, 6. ogorzała, 7. pociągłą, 8. pomarszczona, 9. rozjaśniła, 10. wychudzonej, 11. posępna, 12. orli twarz z charakterystycznie wysuniętą dolną szczęką.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Opisz pełnymi zdaniami jedną z przedstawionych wyżej twarzy.

RKWL6RGZSOv8C
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Utwórz pięć pełnych zdań, używając słów i zwrotów wykorzystanych do opisu twarzy na ilustracjach interaktywnych.

R1OdYMGD8pR9s
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Napisz, dlaczego spodobała ci się czyjaś twarz.

RNPaB4lsEdrC4
(Uzupełnij).
j0000008QQB6v21_000tp001
j0000008QQB6v21_000tp002
j0000008QQB6v21_000tp003