R2lqJfYeklgbP
Ilustracja przedstawia śpiewającą kobietę, która w prawej ręce trzyma mikrofon, a lewą ma uniesioną do góry z rozpostartą dłonią. Kobieta ma na sobie pomarańczową bluzę z długimi rękawami oraz okulary przeciwsłoneczne. Głowę ma przechyloną w prawo. Ma rozpuszczone długie, rude włosy. Ma uchylone usta. Tło jest w kolorze żółtym.

Pięknie śpiewam

Śpiewająca kobieta, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Śpiewająca kobieta, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Nauczysz się
  • wymieniać podstawowe elementy budowy aparatu głosowego;

  • opowiadać o procesie wydobycia dźwięku i głównych zasadach dbania o higienę głosu;

  • tworzyć i stosować głosowe ilustracje dźwiękowe (onomatopeje);

  • wykorzystywać gestodźwięki;

  • śpiewać pięć pieśni: „Mazurka Dąbrowskiego”, „Odę do Radości”, „My, Pierwsza Brygada”, „Rotę” oraz „Prząśniczkę”;

  • śpiewać pięć piosenek w dwugłosie: „Lipkę”, „Do‑Re‑Mi”, „Dwa serduszka, cztery oczy”, „Płonie ognisko w lesie” oraz „Czerwone Jabłuszko”;

  • rozpoznawać, czym jest kanon;

  • śpiewać dwa kanony na głosy;

  • samodzielnie tworzyć nowy tekst do istniejącej piosenki.

Marek Woźniak
Marek Woźniak Aikido. Japońska sztuka walki

Oddychanie jest Panem siły.

cyt1 Źródło: Marek Woźniak, Aikido. Japońska sztuka walki, 1991, s. 24, dostępny w internecie: https://pl.wikiquote.org/wiki/Oddychanie [dostęp 3.10.2022].

Eric Emmanuel Schmitt [czytaj: erik emmanuel szmit] w niewielkiej książce „Kiki van Beethoven” [czytaj; kiki wan betowen] napisał, że „Muzyka, nawet ponura, daje okazję do radości, ponieważ wzbudza we mnie zapał”. Tą myśl warto rozwinąć w kontekście pięknego śpiewu.

Możemy kochać swój głos lub wręcz go unikać, ale jest to na pewno wielki dar.

Dotychczasową wiedzę na temat pięknego głosu będzie można skonfrontować w niniejszym dość obszernie przygotowanym materiale.

Zawierać on będzie filmy, w których zaprezentowana zostanie budowa aparatu głosowego, proces wydobycia dźwięku oraz główne zasady dbania o głos i jego higienę. Kolejna ekranizacja obejmować będzie sposoby wzorcowego rozśpiewania, a potem zostanie zaprezentowana szeroko pojęta improwizacja wokalnaImprowizacja głosowaimprowizacja wokalna i instrukcje, zasady, do jej zastosowania w praktyce.

Tutaj również znajdziesz pomocną aplikację „karaoke”, zawierającą zestaw piosenek dla dzieci i młodzieży utrzymanych w różnych stylach muzycznych.

Wzorcowe wykonanie wybranych pieśni, w tym hymnu państwowego i hymn Unii Europejskiej  wraz z podkładem instrumentalnym i zapisem nutowym będzie stanowić zawsze dostępną pomoc dydaktyczną w lekcji.

Ostatnią częścią lekcji będzie pokaz  i omówienie wybranych kanonów wraz z zapisem nutowym, słowami i wzorcowym wykonaniem, możliwość skorzystania z aplikacji umożliwiającej ułożenie nowego tekstu do poznanej piosenkiprezentacja multimedialna , która przedstawi głosowe ilustracje dźwiękowe (onomatopejeOnomatopejaonomatopeje) do scen sytuacyjnych, tekstów literackich.

Czy dobrze śpiewam?

Sprawa codziennego wydobywania głosu dla zdrowych ludzi wydaje się rzeczą oczywistą i niczym niezwykłym. Samo emitowanie głosu podchodzi pod definicję jako skoordynowany zespół czynności oddychania, fonacji i artykulacjiArtykulacjaartykulacji oraz powstającego przy tym rezonansuRezonansrezonansu. To dość trudnie brzmiące połączenie stwarza warunki  do wydawania i umiejętnego posługiwania się głosem w połączeniu z  prawidłowym sposobem oddychania. Jak wygląda ta nasza codzienna czynność zwana oddychaniem pokaże nam film.

R1ecsz9OZNKKG
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Dbam o emisję głosu”.
Polecenie 1

Wyjaśnij, jak rozumiesz definicję emisji dźwięku?

RyPTh4HVyMt9I
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Zapisz poniżej kilka podstawowych zasad wydobywania dźwięku.

RRaEvPgsjnnIM
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Wyjaśnij, czym jest artykulacja?

R1NlAm9hBj6Ya
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Urszula Dudziak to jedna z najbardziej znanych polskich wokalistek jazzowych [czytaj: dżezowych], której emisja głosu jest rozpoznawalna na całym świecie. Artystka charakteryzuje się nie tylko wyjątkowym wyczuciem muzycznym, ale również umiejętnością operowania swoim głosem na granicy ludzkiego głosu i instrumentu. Dzięki swoim niezwykłym umiejętnościom wokalnym, Urszula Dudziak stała się ikoną polskiej muzyki, która przyczyniła się do promocji jazzu i kultury muzycznej naszego kraju na całym świecie.

Dyskografia Pani Urszuli zawiera zarówno utwory jazzowe [czytaj: dżezowe], jak i popowe, a także kolaboracje z takimi muzykami jak Michał Urbaniak, Archie Shepp [czytaj: arczi szep], czy też Bobby McFerrin [czytaj: bobi makferin].

R1QtegouSfAKK
Urszula Dudziak w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), nospr.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Źródło: Urszula Dudziak w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), fotografia, dostępny w internecie: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/wtorkowy-klub-jazzowy-urszula-dudziak-wyspiewam-wam-wiecej [dostęp 22.08.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Rozgrzewamy nasz głos

Przygotowanie głosu do codziennego wysiłku nie zabiera dużo czasu. Najważniejszym czynnikiem – jak przy każdej nauce - jest konsekwencja i regularność wykonywania ćwiczeń. Kilka krótkich ćwiczeń, które na stałe wprowadzimy do naszej porannej rozgrzewki głosowej możemy rozpocząć tuż po przebudzeniu: w łazience, zanim się ubierzemy lub w trakcie podróży samochodem do szkoły lub pracy. W zależności jak intensywnie pracujemy głosem musimy dostosować ilość i jakość ćwiczeń emisyjnych, by być zawsze w gotowości.

Kolejny film zatytułowany „Wzorcowe rozśpiewanie”  da odpowiedź na nurtujące pytania i wskaże praktyczne ćwiczenia głosowe.

Re1DaUwIAWzL7
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Wzorcowe rozśpiewanie”.
Polecenie 4

Zapisz poniżej przykłady ćwiczeń oddechowych.

R10hPj7lQ1yhR
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Zapisz poniżej przykłady ćwiczeń poprawiających artykulację.

RY9Anh81dWtfC
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Zapisz poniżej przykłady ćwiczeń poprawiających emisję głosu.

Rk5yZuvr9esk2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Improwizacja głosowa

Jednym z największych mistrzów improwizacji głosowej jest Bobby McFerrin [czytaj: bobi makferin] - amerykański wokalista, kompozytor i dyrygent, którego twórczość była inspiracją dla wielu innych artystów. McFerrin jest znany ze swojego niezwykłego głosu i umiejętności tworzenia muzyki na żywo, co przyczyniło się do jego międzynarodowej sławy i uznania w świecie muzyki jazzowej [czytaj: dżezowej].  McFerrin eksploruje różne style muzyczne, łącząc je w swojej muzyce i dodając do tego elementy improwizacji głosowej.

Dzięki swojej innowacyjnej i niepowtarzalnej technice, Bobby McFerrin pozostaje jednym z największych artystów jazzowych wszech czasów i inspiracją dla wielu młodych muzyków.

R1DftkJCOUO6A
Bobby McFerrinCarnegie, pinterest.com, materiał wykorzystany na podstawie art.29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych(prawo cytatu)
Źródło: Bobby McFerrin w Carnegie, Fotografia, dostępny w internecie: https://pl.pinterest.com/pin/275141858454671508/ [dostęp 22.08.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Sztuka improwizacji w muzyce kojarzona jest zazwyczaj z jazzem lub bluesem [czytaj: blusem], których muzykę teoretycznie nie sposób zapisać „nuta w nutę”. Te gatunki nie stanowią klasycznego zapisu przykładowej symfonii Beethovena [czytaj: betowena] czy sonaty Jana Sebastiana Bacha. Kompozytorzy w drugiej połowie XX wieku zaczynają postrzegać muzykę w inny niż dotychczasowy sposób, odbiegając od szczegółowego i drobiazgowego zapisu nut. Przekładając to na język muzyki wokalnej i samego śpiewu jest bardzo podobnie. Improwizacja to sposób wymyślania, organizowania sobie nowych przestrzeni muzycznych, których upust możemy pokazać w grze na instrumencie jakim jest między innymi głos. Ci, którzy zamysł muzyczny mają tak wysoce wyspecjalizowany operują bogatym warsztatem wokalnym, niezapomnianą barwą głosu, są technicznie niedościgłymi mistrzami śpiewu. Kreują nam wzorce i stanowią wzór świetnego zmysłu zespolenia się z otaczającym go tłem zespołu wokalnego, chóru czy orkiestry.

Jakim bogactwem dźwięków potrafią zaskoczyć nas mistrzowie śpiewu dowiemy się z kolejnego fragmentu filmowego zatytułowanego „Improwizacja wokalna”.

RwdFPx3cFOwfm
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Improwizacja wokalna”.
Polecenie 7

Odpowiedz na pytanie. Jak budować improwizację wokalną?

RuboCc4CR7EDn
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Odpowiedz na pytanie. Jakie są środki wyrazu w improwizacji dźwiękowej?

R13ThXGG41s2U
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Podaj, jedną z wybitnych postaci, która zrewolucjonizowała improwizacje wokalną.

R1UlaGX86esvw
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Test wyobraźni - onomatopeje

Mowa, rozmowa, dialogowanie, a zwłaszcza śpiew to nie jedyne sposoby wykorzystania naszego głosu. Często życie przysparza wielu sytuacji kiedy głos zmieniamy w krzyk, śmiech, czasami wyrażamy nim zdziwienie i wiele innych emocji. Najczęściej spotykanym przykładem jest naśladowanie zwierząt i otaczającej nas rzeczywistości. Tworzone wyrazy, które mają na celu naśladowanie różnych odgłosów i dźwięków nazywamy onomatopeją (wyrazy dźwiękonaśladowcze).

W literaturze, zwłaszcza w poezji, onomatopeja jest często używana, aby lepiej oddać realistyczny obraz sytuacji lub zwiększyć ekspresję utworu. Przykładem takiego wykorzystania onomatopei jest wiersz Juliana Tuwima „Lokomotywa”. Wiersz ten w szczególny sposób wykorzystuje onomatopeję, aby oddać dźwięki i ruch lokomotywy, a także emocje towarzyszące temu zjawisku.

R1JcTFytVxYvl
Wiersz „Lokomotywa” Juliana Tuwima, polszczyzna.pl, materiał wykorzystany na podstawie art.29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych(prawo cytatu)
Źródło: Wiersza „Lokomotywa” Juliana Tuwima, Rysunek, dostępny w internecie: https://polszczyzna.pl/onomatopeja-definicja-przyklady/ [dostęp 22.08.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Ilustrowanie różnych zjawisk poprzez efekty dźwiękonaśladowcze można uzyskać dzięki:

  • Pstrykaniu palcami (pojedyncze osoby lub w zespole z różnych stron/miejsc na przykład: w chórze).

  • Klaskaniu.

  • Pocieraniu dłoni.

  • Klepaniu w klatkę piersiową.

  • Oklepywaniu ud z różnych stron.

  • Podskakiwaniu (na jednej lub na dwóch nogach).

  • Wszelkie onomatopeje tworzone wokalnie poprzez modulowanie głosu, cmokanie, mlaskanie, ziewanie, okrzyki, buczenie, brzęczenie, pogwizdywanie, pohukiwanie (jak sowa), posykiwanie.

Marcin Wawruk
Marcin Wawruk Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach

Badania specjalistów prowadzone w ciągu ostatniego półwiecza w dziedzinach psychoakustyki, neurobiologii i antropologii wykazały, że wskutek ewolucji naszego gatunku nasz słuch jest szczególnie uwrażliwiony na obecność szmerów (tonów nieharmonicznych) w otoczeniu dźwiękowym.(…) W muzyce zwiększona szmerowość również wzmaga emocjonalną reakcję słuchaczy, nie bez powodów zatem zjawisko to wykorzystuje się powszechnie w celach artystycznych i komercyjnych - w muzyce popularnej, rockowej, jazzowej i filmowej, a zwłaszcza w reklamach.

cyt2 Źródło: Marcin Wawruk, Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach, Kraków 2019, s. 55.

Wydawać by się mogło, że...

Marcin Wawruk
Marcin Wawruk Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach

typowy chór występujący a cappella, bez wsparcia kosztownej technologii estradowej i studyjnej nie jest w stanie wygenerować stosownego „czadu”- odpowiednio wyrazistej ekspresji i pulsacji, które towarzyszyły oryginalnemu wykonaniu znanego przeboju, którego przykładem może być porywające wykonanie niniejszego zespołu.

cyt3 Źródło: Marcin Wawruk, Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach, Kraków 2019, s. 57.
R1WqFU2Nc4y3f
Utwór pod tytułem „Naturally 7 Live in Paris Subway” autorstwa zespołu Naturally 7 i wykonywany ten sam zespół. Utwór trwający 4 minuty i 55 sekund. Kompozycja jest wokalna, wykonywana przez chór. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma brzmienie charakterystyczne dla R&B; część wokalistów wykorzystuje beatbox, co poszerza klasyczny charakter utworów a capella, tworząc wrażenie, że przy nagrywaniu zostały użyte instrumenty. Tekst jest śpiewany w języku angielskim.
Polecenie 10
RMCHYZ94XV81z
Na co, według psychoakustyków, neurobiologów oraz antropologów, jest szczególnie wyczulony słuch ludzki i co może wzmagać emocjonalną reakcję słuchaczy? Wybierz prawidłową odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Wysłuchaj powyższego utworu, a następnie zwróć uwagę na technikę śpiewu.

W jakich sytuacjach warto pamiętać o wyrazach dźwiękonaśladowczych sprawdzimy na poniżej przedstawionej prezentacji.

P1707aAkf
R15dbq0cxehBz
Śpiewająca kobieta, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Śpiewająca kobieta, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
PUHqWTaG4

Czym jest onomatopeja?

RhXfzRLPe5LBk
Papuga przy mikrofonie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Papuga przy mikrofonie, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
Pb49Skdus

Wyrazy dźwiękonaśladowcze i ich znaczenie

R10yxO7ymcjQB
Mama z dzieckiem, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Mama z dzieckiem, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
PDGZCQ9Bf

Wyrazy dźwiękonaśladowcze jako ćwiczenia dykcji

R166GVWi3tLsB
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Wymowa onomatopei.
Transkrypcjablackwhite
PlA1VmgXC

Spróbuj na głos!

R1FVlvnPXcr5P
Zabawa w kalambury, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Zabawa w kalambury, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
PEFSuCFat

Wyrazy dźwiękonaśladowcze w literaturze

RR73eEe5wd9MK
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Wyrazy dźwiękonaśladowcze w wierszu „Lokomotywa” Juliana Tuwima.
Transkrypcjablackwhite
PcyJD6Mgc

Wyrazy dźwiękonaśladowcze w literaturze

R16YmGAk23UhV
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Wyrazy dźwiękonaśladowcze w sonecie „Burza” Adama Mickiewicza.
Transkrypcjablackwhite
P3KiK3Lf2

Interpretacja sonetu „Burza” Adama Mickiewicza

R1UytqkrAyiQS
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Interpretacja sonetu „Burza” Adama Mickiewicza.
Transkrypcjablackwhite
Ppq8n51rC

Wyrazy dźwiękonaśladowcze w obrazach

RAwSjtDZcL7Wy
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Wyrazy dźwiękonaśladowcze w obrazach.
Transkrypcjablackwhite
P2koDXP8t

Wyrazy dźwiękonaśladowcze w scenach sytuacyjnych

RGGaRvFAkqRrl
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Wyrazy dźwiękonaśladowcze w scenach sytuacyjnych.
Transkrypcjablackwhite
PnjHHv0eD

Wyrazy dźwiękonaśladowcze w scenach sytuacyjnych

Gra – karty z onomatopejami.

RGkDTR5890fPc
Karty z obrazkami, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Karty z obrazkami, licencja: CC BY 3.0.
RFMowvEDf8mWM
Karty z obrazkami, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Karty z obrazkami, licencja: CC BY 3.0.
RfXk2zwvChrHo
Karty z obrazkami, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Karty z obrazkami, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
Pc4ZAysWk

Wierszyki

M. Terlikowski
M. Terlikowski Kran

Myła ręce jakaś gapa,

kap, kap, kap.

Poszła, a kran dalej kapał,

kap, kap, kap.

Wczoraj kapał i dziś kapie:

kap, kap, kap.

I źle myśli o tej gapie,

kap, kap, kap!

cyt_kran Źródło: M. Terlikowska, Kran, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
W. Chotomska
W. Chotomska Co słychać na wsi?

Co słychać? Zależy - gdzie.

Na łące słychać: Kle, kle!

Na stawie: Kum, kum!

Na polu: Ku - ku, ku - ku!

Przed kurnikiem: Kukuryku!

Ko - ko - ko - ko - ko - w kurniku.

Koło budy słychać: Hau, hau!

A na progu: Miau...

A co słychać w domu,

Nie powiem nikomu!

cyt_wies Źródło: W. Chotomska, Co słychać na wsi?, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
E. M. Skorek
E. M. Skorek Zegary

W dużym pokoju,

w kącie przy ścianie

stojący zegar

zaczął bimbanie:

bimm‑bamm, bimm‑bamm, bimm‑bamm

W tym samym czasie

na nocnej szafce

zadzwonił budzik,

dzwoniąc jak zawsze:

-Drr, drr, drrr...

Zegar z kukułką

wisi na ścianie,

on także zaczął głośne kukanie:

-Kuku, kuku, kuku....

Wszystkie zegary

w tym samym czasie

mają swój udział

w głośnym hałasie:

-Bimm‑bamm...

-Drrr, drrr...

-Kuku, kuku...

cyt_zegary Źródło: E. M. Skorek, Zegary, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Transkrypcjablackwhite
PbIs99qhh

Na zakończenie

Pamiętaj! To, jak mówisz, wpływa na to, jak jesteś postrzegany/-a przez innych:

  • dbaj o odpowiednią emisję i higienę głosu;

  • mów tak, aby druga osoba Cię rozumiała;

  • stosuj ćwiczenia wymowy, aby ją poprawić.

R1WXtcHphcJ3T
Swobodna rozmowa, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Swobodna rozmowa, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 11

Podaj przykłady onomatopei.

R3UKef6D98aA2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 12

Podaj przykład wykorzystania wyrazów dźwiękonaśladowczych w literaturze.

RMy96KkUqHClI
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 13

W jakich sytuacjach i dziedzinach, oprócz wspomnianej w poprzednim poleceniu literatury, stosowane są wyrazy dźwiękonaśladowcze? Podaj kilka przykładów.

R1VkT1kWYpMqq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Śpiewam i tworzę akompaniament

Miejsce teorii zastąpmy praktyką. Dalsza cześć materiału to przykłady do wykorzystania w praktyce. W poniżej zaprezentowanych przykładach można znaleźć utwory bardzo znane jak i te widziane po raz pierwszy. Zaproponowany repertuar to piosenki, które służą do stworzenia akompaniamentu perkusyjnego w zadanym metrum. To zadanie to pełna improwizacja, która zależna jest jedynie od Waszych pomysłów. Liczy się oczywiście zgodność rytmu z metrum i przypadającą ilością wartości rytmicznych w danym takcie.

Należy zatem zachować następującą kolejność przy realizacji poniższych zadań:

  1. Uczniowie uczą się piosenki (ze słuchu z obserwacją nut- wymagany zapis),

  2. Nauczyciel omawia z Wami sposób uzupełnienia partytury,

  3. Uczniowie samodzielnie uzupełniają partyturę,

  4. Wspólnie muzykujemy, czyli uczniowie ćwiczą akompaniament,

  5. Uczniowie wykonują piosenkę z akompaniamentem.

Proponowane piosenki przedstawione są poniżej.

Śpiewam całym sobą

Śpiew to nie tylko jedyny dźwięk, który możemy wydobywać z siebie. Body percussion, [czytaj: body perkaszyn], czyli gra całego ciała i sposoby wydobywania z niego dźwięków to dość popularna i znana metoda nauki śpiewu. Dzięki dodatkowym ruchom, sposobom znajdowania dźwięków poprzez pstrykanie, klaskanie, tupanie itd. zapamiętujemy lepiej tekst, melodię i na długo utrwalamy treść emocjonalną piosenki.

Artystami, którzy metodę instrumentalnego użycia wdechu wykorzystali w stopniu mistrzowskim  byli między innymi Michael Jackson [czytaj: majkel dżekson] i Bobby McFerrin [czytaj: bobi makferin].

Ten pierwszy prócz charakterystycznego i niepowtarzalnego układu tanecznego przy piosenkach  stworzył „unikalny styl wokalny, w którym przerywane wdechy zostały wkomponowane w puls frazy, czym artysta wywoływał w słuchaczach nadzwyczajną emocjonalną ekscytację (…)” (źródło: Marcin Wawruk, „Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach i podpowiedziach. Podręcznik”, PWM, Kraków 2019, s. 55).

Przykładem zastosowania wdechu jako perkusyjnego tła jest drugi z wymienionych twórców. Jego słynne „Don't Worry Be Happy [czytaj: dont łory bi hepi] do złudzenia przypomina wieloosobowy zespół śpiewaków, który w rzeczywistości okazuje się… jednym wykonawcą, czyli Bobbim McFerrinem!

R1WsH32gKxh7T
Utwór pod tytułem „Don’t Worry, Be Happy” autorstwa Bobby’ego McFerrina, wykonywany przez wokalistę. Fragment trwający 29 sekund. Kompozycja jest wokalna, wykonywana przez głos męski. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma mocno rytmiczny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie głos McFerrina, który poza wykonaniem linii wokalnej imituje różne instrumenty poprzez nakładanie na siebie poszczególnych ścieżek. Tekst jest śpiewany w języku angielskim.

Po nich oczywiście nastała „era” perkusyjnego potraktowania swojego ciała, którą rozpoczęli niezliczeni wokaliści i beatboxerzy znani z internetowych kanałów muzycznych.

Animacja przedstawiająca piosenkę, której towarzyszą gestodźwięki

R7VPFL3onx90J
Materiał filmowy do lekcji, zatytułowany: Utwór „Czerwone jabłuszko” z akompaniamentem gestodźwięków.
Polecenie 14
ROc28jDXHwbw1
Uzupełnij słowa utworu „Czerwone jabłuszko”, zgodnie z przedstawionymi w powyższej animacji.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14

Określ dominujący w utworze instrument.

R1VkT1kWYpMqq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 15

Odpowiedz, do jakiego gatunku muzycznego należy utwór?

R1PNV8VSPwWGH
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 16

Wymień przynajmniej pięć innych polskich pieśni ludowych.

R1arB0ikhdaat
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 16

Powtarzaj po maskotce z animacji poszczególne gesty odpowiadające dźwiękom, a następnie postaraj się wykonać je samodzielnie, słuchając w tle utworu.

Repertuar utworów

Do dobrego śpiewania potrzebny jest repertuar. Ciekawie dobrane pieśni i piosenki nie tylko wprawiają nas w dobry nastrój, ale pozwalają kształtować głos w różnym zakresie. Poprzez praktyczne zajęcia solo, w małym zespole czy nawet w chórze poznajemy nowe utwory po to, by rozwijać swoją wrażliwość i coraz bardziej podnosić sobie poprzeczkę własnych możliwości wokalnych.

Pod okiem instruktora czy nauczyciela warto sięgać po znane i sprawdzone dzieła, ale również stawiać czoła nowościom i wokalnym wyzwaniom. Poniżej znajdują się przykładowe kanony, piosenki z repertuaru dziecięcego, młodzieżowego, popularnego i ludowego, Hymn Polski oraz Unii Europejskiej, a także pieśni wraz z zapisem nutowym.

Zestaw pięciu pieśni

Hymn Państwowy „Mazurek Dąbrowskiego”, słowa: Józef Wybicki, muzyka: autor nieznany.

RG3XFr39Zuz6I
Hymn polski, „Mazurek Dąbrowskiego”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, „Mazurek Dąbrowskiego”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Józef Wybicki (słowa)
Józef Wybicki (słowa) Mazurek Dąbrowskiego (1797)

Jeszcze Polska nie zginęła,

póki my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła

szablą odbierzemy.

Ref. Marsz, marsz Dąbrowski,

z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem,

złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę,  przejdziem Wartę,

będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte

jak zwyciężać mamy.

Ref. Marsz, marsz Dąbrowski …

Jak Czarniecki do Poznania

po szwedzkim zaborze,

dla ojczyzny ratowania

wrócim się przez morze.

Ref. Marsz, marsz Dąbrowski …

Już tam ojciec do swej Basi

mówi zapłakany –

Słuchaj jeno, pono nasi

biją w tarabany.

Ref. Marsz, marsz Dąbrowski …

cyt_Hymn Źródło: Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego (1797), dostępny w internecie: https://www.spiewnikniepodleglosci.pl/teksty/tekst-utworu-mazurek-dabrowskiego/ [dostęp 25.10.2022].
Rsmjr93BzgUo7
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego” ze słowami autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, podniosłe oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R15g94nyn32P5
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego – linia melodyczna oraz akompaniament” autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma mocno podniosły, uroczysty i rytmiczny charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię.
RucS5DO5Tx5Kw
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego – akompaniament” autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma mocno podniosły, uroczysty i rytmiczny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię.

Hymn Unii Europejskiej „Oda do radości” - fragment IX Symfonii Ludwiga van Beethovena [czytaj: ludwiga wan betowena] do słów Fryderyka Schillera [czytaj: fryderyka szilera].

R1cHScWkubIxF
Partytura do utworu „Oda do radości”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Oda do radości”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Friedrich Schiller
Friedrich Schiller Oda do radości

O radości, iskro bogów,

kwiecie Elizejskich Pól

święta, na twym świętym progu staje

nasz natchniony chór.

Jasność twoja wszystko zaćmi,

złączy, co rozdzielił los.

Wszyscy ludzie będą braćmi tam,

gdzie twój przemówi głos.

Jasność twoja wszystko zaćmi,

złączy, co rozdzielił los.

Wszyscy ludzie będą braćmi tam,

gdzie twój przemówi głos.

Ona w sercu, w zbożu, w śpiewie,

ona w splocie ludzkich rąk,

z niej najlichszy robak czerpie,

w niej najwyższy niebios krąg.

Wstańcie ludzie, wstańcie wszędzie,

ja nowinę niosę wam:

na gwiaździstym firmamencie

bliska radość błyszczy nam.

Wstańcie ludzie, wstańcie wszędzie,

ja nowinę niosę wam:

na gwiaździstym firmamencie

bliska radość błyszczy nam.

cyt_Oda_do_radosci Źródło: Friedrich Schiller, Oda do radości, dostępny w internecie: https://umtychy.pl/upload/pdf/folders/119/oda-do-radosci.pdf [dostęp 24.10.2022].
RMSypGNgc268K
Utwór pod tytułem „Oda do Radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena ze słowami autorstwa Fryderyka Schillera. Utwór trwający 2 minuty i 17 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w dość wolnym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, uroczyste oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R18DvJPHzB2CG
Utwór pod tytułem „Oda do Radości (fragment IX Symfonii) – linia melodyczna oraz akompaniament”, uznawana za hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór trwający 2 minuty i 16 sekund. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w raczej szybkim tempie i ma mocno dostojny, uroczysty i żywy charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię. Autorem tekstu utworu jest Friedrich Schiller.
R66Q6mtIY2qXo
Utwór pod tytułem „Oda do Radości (fragment IX Symfonii) – akompaniament”, uznawana za hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór trwający 2 minuty i 16 sekund. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w raczej szybkim tempie i ma mocno dostojny, uroczysty i żywy charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię. Autorem tekstu utworu jest Friedrich Schiller.

My, Pierwsza Brygada – pieśń I Brygady Legionów Polskich, dowodzonych przez Józefa Piłsudskiego – pieśń patriotyczna, słowa i muzyka: Andrzej Brzuchal Sikorski

R1BnAmoQWwEjy
Partytura do utworu: „My, pierwsza brygada”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu: „My, pierwsza brygada”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Andrzej Brzuchal Sikorski My, Pierwsza Brygada

Legiony to żołnierska nuta,

Legiony to ofiarny stos,

Legiony to żołnierska buta,

Legiony to ofiarny stos.

My, Pierwsza Brygada,

Strzelecka gromada,

Na stos rzuciliśmy nasz życia los,

Na stos, na stos.

My, Pierwsza Brygada,

Strzelecka gromada,

Na stos rzuciliśmy nasz życia los,

Na stos, na stos.

O ileż męk, ileż cierpienia,

O ileż krwi, wylanych łez.

Pomimo to - nie ma zwątpienia,

Dodawał sił - wędrówki kres.

My, Pierwsza Brygada,

Strzelecka gromada,

Na stos rzuciliśmy nasz życia los,

Na stos, na stos.

My, Pierwsza Brygada,

Strzelecka gromada,

Na stos rzuciliśmy nasz życia los,

Na stos, na stos.

cyt_brygada Źródło: Andrzej Brzuchal Sikorski, My, Pierwsza Brygada.
R1ZJFdBWPQjjR
Utwór pod tytułem „My, Pierwsza Brygada” z muzyką oraz słowami autorstwa Andrzeja Brzuchala Sikorskiego. Utwór trwający 1 minutę i 53 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, sentymentalne oraz nostalgiczne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
RHsVTydcsurLs
Utwór pod tytułem „My, Pierwsza Brygada” z muzyką oraz słowami autorstwa Andrzeja Brzuchala Sikorskiego. Utwór trwający 1 minutę i 55 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na fortepian wykonujący melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, sentymentalne oraz nostalgiczne.
RIdABWziILMpI
Utwór pod tytułem „My, Pierwsza Brygada” z muzyką oraz słowami autorstwa Andrzeja Brzuchala Sikorskiego. Utwór trwający 1 minutę i 55 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na fortepian wykonujący akompaniament. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, sentymentalne oraz nostalgiczne.

„Rota” - pieśń patriotyczna, słowa: Maria Konopnicka, muzyka: Feliks Nowowiejski.

Rtv2IgysxR8ij
Partytura do pieśni patriotycznej „Rota”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do pieśni patriotycznej „Rota”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Feliks Nowowiejski, Maria Konopnicka
Feliks Nowowiejski, Maria Konopnicka Rota

Nie rzucim ziemi skąd nasz ród!

Nie damy pogrześć mowy.

Polski my naród, polski lud,

Królewski szczep Piastowy.

Nie damy, by nas zgnębił wróg!

Tak nam dopomóż Bóg!

Tak nam dopomóż Bóg!

Do krwi ostatniej kropli z żył

Bronić będziemy ducha,

Aż się rozpadnie w proch i w pył

Krzyżacka zawierucha.

Twierdzą nam będzie każdy próg!

Tak nam dopomóż Bóg!

Tak nam dopomóż Bóg!

Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz

Ni dzieci nam germanił,

Orężny stanie hufiec nasz,

Duch będzie nam hetmanił.

Pójdziem, gdy zabrzmi złoty róg!

Tak nam dopomóż Bóg!

Tak nam dopomóż Bóg!

Nie damy miana Polski zgnieść

Nie pójdziem żywo w trumnę

Na Polski imię, na jej cześć

Podnosi czoła dumne.

Odzyska ziemi dziadów wnuk!

Tak nam dopomóż Bóg!

Tak nam dopomóż Bóg!

cyt_Rota Źródło: Maria Konopnicka, Feliks Nowowiejski, Rota, dostępny w internecie: https://www.spiewnikniepodleglosci.pl/teksty/tekst-utworu-rota/ [dostęp 24.10.2022].
R1OZvt6yFTIW0
Utwór pod tytułem „Rota” z muzyką autorstwa Feliksa Nowowiejskiego oraz słowami autorstwa Marii Konopnickiej. Utwór trwający 3 minuty i 25 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, dramatyczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R1eTYB5QFHNpE
Utwór pod tytułem „Rota” z muzyką autorstwa Feliksa Nowowiejskiego oraz słowami autorstwa Marii Konopnickiej. Utwór trwający 3 minuty i 24 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na fortepian wykonujący melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, dramatyczne oraz żywe.
RcuDBsbQjPAVI
Utwór pod tytułem „Rota” z muzyką autorstwa Feliksa Nowowiejskiego oraz słowami autorstwa Marii Konopnickiej. Utwór trwający 3 minuty i 24 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na fortepian wykonujący akompaniament. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, dramatyczne oraz żywe.

Prząśniczka – słowa: Jan Czeczot, muzyka: Stanisław Moniuszko.

R18LL4vRU7tBL
Partytura do utworu „Prząśniczka” autorstwa Stanisława Moniuszki, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Prząśniczka” autorstwa Stanisława Moniuszki, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Jan Czeczot Prząśniczka

U prząśniczki siedzą, jak anioł dzieweczki,

Przędą sobie, przędą jedwabne niteczki,

Kręć się, kręć, wrzeciono,

Wić się tobie wić!

Ta pamięta lepiej,

Czyja dłuższa nić!

Poszedł do Królewca młodzieniec z wiciną,

Łzami się zalewał, żegnając z dziewczyną.

Kręć się, kręć, wrzeciono,

Wić się tobie wić!

Ta pamięta lepiej,

Czyja dłuższa nić!

Gładko idzie przędza, wesoło dziewczynie,

Pamiętała trzy dni o wiernym chłopczynie.

Kręć się, kręć, wrzeciono,

Wić się tobie wić!

Ta pamięta lepiej,

Czyja dłuższa nić!

Inny się młodzieniec podsuwa z ubocza,

I innemu rada dziewczyna ochocza.

Kręć się, kręć, wrzeciono,

Prysła wątła nić;

Wstydem dziewczę płonie,

Wstydź się, dziewczę, wstydź!

cyt_przasniczka Źródło: Jan Czeczot, Prząśniczka.
R12Y8W1bJb9oO
Utwór pod tytułem „Prząśniczka” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszko oraz słowami autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 33 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo żywe, wesołe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
RTcgHp0nNfWI6
Utwór pod tytułem „Prząśniczka – linia melodyczna oraz akompaniament” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszki oraz tekstem autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 32 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny, żywy i sentymentalny charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię.
RBqENYk5YfFfy
Utwór pod tytułem „Prząśniczka – akompaniament” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszki oraz tekstem autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 32 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny, żywy i sentymentalny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię.

Zestaw pięciu piosenek

Piosenka ludowa - „Lipka”

R117zMFRbPP96
Partytura do utworu „Lipka”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Lipka”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
autor nieznany Lipka

Z tamtej strony jeziora

Stoi lipka zielona

A na tej lipce, na tej zieloniutkiej

Trzej ptaszkowie śpiewają

A na tej lipce, na tej zieloniutkiej

Trzej ptaszkowie śpiewają

Nie byli to ptaszkowie

Tylko trzej braciszkowie

Co się spierali o jedną dziewczynę

Który ci ją dostanie

Co się spierali o jedną dziewczynę

Który ci ją dostanie

Jeden mówi: „Tyś moja”

Drugi mówi: „Jak Bóg da”

A trzeci mówi: „Moja najmilejsza,

Czemuś ty mi tak smutna?”

A trzeci mówi: „Moja najmilejsza,

Czemuś ty mi tak smutna?”

„Jakże nie mam smutna być?

Za starego każą iść

Czasu niewiele, jeszcze dwie niedziele

Mogę miły z tobą być!”

Czasu niewiele, jeszcze dwie niedziele

Mogę miły z tobą być!”

Z tamtej strony jeziora

Stoi lipka zielona

A na tej lipce, na tej zieloniutkiej

Trzej ptaszkowie śpiewają.

A na tej lipce, na tej zieloniutkiej

Trzej ptaszkowie śpiewają.

cyt_lipka Źródło: autor nieznany, Lipka.
RcN88eIEemIJr
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R2uWuVF4KWrUJ
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe.
R1GweRBrNLfMx
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe.
R19o4WxSPGAeO
Partytura do utworu „Lipka”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Lipka”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RQfe6XFJMJMTv
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w dwugłosie w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
ReHS3Geeiu22R
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński realizujący drugi głos w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R1J2OIosBKiWt
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię w dwugłosie wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe.
R1Jpme96bt4Um
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe.

„Do‑re‑mi” to utwór z muzyką Richarda Rogersa [czytaj: riczarda rodżersa] i Oskara Hammersteina [czytaj: oskara hamersztajna] i polskimi słowami nieznanego autora. Utwór pochodzi z rewelacyjnego musicalu „Dźwięki muzyki” („The Sound of Music” [czytaj: de sałnd of mjuzik]).

R6wGK0p41jnso
Partytura do utworu „Do re mi”, autorzy: Richard RogersOskar Hammerstein, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Do re mi”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RP7frdzdRDdL9
Partytura do utworu „Do re mi”, autorzy: Richard RogersOskar Hammerstein, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Oskar Hammerstein, Richard Rogers, Partytura do utworu „Do re mi”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Oscar Hammerstein II Do re mi

DO jak piękny domek z kart

RE jak rechot w stawie żab

MI jak miękki, biały miś

FA jesteśmy fajni dziś

SOL jak solone paluszki

LA jak lala do poduszki

SI sikorek choćby sto

i wracamy znów do DO DO DO DO

DO jak piękny domek z kart

RE jak rechot w stawie żab

MI jak miękki, biały miś

FA jesteśmy fajni dziś

SOL jak solone paluszki

LA jak lala do poduszki

SI sikorek choćby sto

i wracamy znów do DO

DO RE MI FA SOL LA SI DO SOL DO

Biorąc nasze DO RE MI

Stworzysz wiele melodii!

Biorąc nasze DO RE MI

Stworzysz wiele melodii!

DO jak piękny domek z kart

RE jak rechot w stawie żab

MI jak miękki, biały miś

FA jesteśmy fajni dziś

SOL jak solone paluszki

LA jak lala do poduszki

SI sikorek choćby sto

i wracamy znów do DO

DO RE MI FA SOL LA SI DO SOL DO

cyt_doremi Źródło: Oscar Hammerstein II, Do re mi.
R1E5ZAoZgy2DP
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
ROEb4zxCFgeT9
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe.
RLway6493yisG
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe.
R18fo4gOjZBIG
Partytura do utworu „Do re mi”, autorzy: Richard RogersOskar Hammerstein, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Oskar Hammerstein, Richard Rogers, Partytura do utworu „Do re mi”, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R4Drb9vpXAlpE
Partytura do utworu „Do re mi”, autorzy: Richard RogersOskar Hammerstein, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Oskar Hammerstein, Richard Rogers, Partytura do utworu „Do re mi”, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RS8pUaCwl11PP
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w dwugłosie w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
RpEmG4Vrj80gj
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński realizujący drugi głos w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R19Q6xKm3oGNq
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię w dwugłosie wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe.
Rk4POFfOp06iD
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe.

Pieśń ludowa - „Dwa serduszka, cztery oczy”.

R1efaAGtLzO5Z
Partytura do utworu „Dwa serduszka”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Dwa serduszka”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Magda Umer
Magda Umer Dwa serduszka cztery oczy

Dwa serduszka, cztery oczy, ojojoj

Co płakały we dnie, w nocy, ojojoj

Czarne oczka co płaczecie, że się spotkać nie możecie

Że się spotkać nie możecie, ojojoj

Mnie matula zakazała, ojojoj

Żebym chłopca nie kochała, ojojoj

Starzy o miłości dbają, młodym kochać zabraniają

Młodym kochać zabraniają, ojojoj

Kiedy chłopiec hoży, miły, ojojoj

I któż by miał tyle siły, ojojoj

Kamienne by serce było, żeby chłopca nie lubiło

Żeby chłopca nie lubiło, ojojoj

Mnie matula zakazała, ojojoj

Żebym chłopca nie kochała, ojojoj

A ja chłopca chaps za szyję, będę kochać, póki żyję

Będę kochać, póki żyję, ojojoj

cyt_dwa‑serduszka Źródło: T. Sygietyński, M. Zimińska-Sygietyńska, Dwa serduszka cztery oczy, dostępny w internecie: http://magdaumer.pl/home/spiewnik/dwa-serduszka-cztery-oczy/ [dostęp 24.04.2023].
R1eZztXaPpf4p
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
RAs62Dd1ML7fV
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe.
RyFhoYHgrUZ9f
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe.
RZ6kkgx8W5xq7
Partytura do utworu „Dwa serduszka”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Dwa serduszka”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RfJXTJq2kkTAE
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w dwugłosie w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R1IACDNgfx1WX
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński realizujący drugi głos w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
RcB4Ss4DnKbHt
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię w dwugłosie wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe.
RWzwlgERGLvFI
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe.

„Płonie ognisko w lesie”

RSQRL9YdMSMKq
Partytura do utworu „Płonie ognisko w lesie”, autor: nieznany, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, autor nieznany, Partytura do utworu „Płonie ognisko w lesie”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1GmPhkCmglC8
Partytura do utworu „Płonie ognisko w lesie”, autor: nieznany, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, autor nieznany, Partytura do utworu „Płonie ognisko w lesie”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
autor nieznany Płonie ognisko w lesie

Płonie ognisko w lesie,

Wiatr smętną piosnkę niesie.

Przy ogniu zaś drużyna

Gawędę rozpoczyna.

Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!

Rozlega się dokoła.

Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!

Najstarszy druh zawoła:

Przestańcie się już bawić

I czas swój marnotrawić.

Niech każdy z was się szczerze

Do pracy swej zabierze.

Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!

Rozlega się dokoła.

Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!

Najstarszy druh zawoła:

Wiatr w lesie cicho gwarzy,

Śpią wszyscy oprócz straży,

A ponad śpiących głowy

Rozlega się krzyk sowy:

Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!

Rozlega się dokoła.

Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!

Najstarszy druh zawoła:

Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!

Rozlega się dokoła.

Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!

Najstarszy druh zawoła.

cyt_plonie Źródło: autor nieznany, Płonie ognisko w lesie.
R1HpTb8hctHhA
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R1WkTRvvbI5TU
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne.
R1cr5GfptomtG
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne.
R1DPTRtvAcr5J
Partytura do utworu „Płonie ognisko w lesie”, autor: nieznany, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, autor nieznany, Partytura do utworu „Płonie ognisko w lesie”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1HiKE13cOr0j
Partytura do utworu „Płonie ognisko w lesie”, autor: nieznany, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, autor nieznany, Partytura do utworu „Płonie ognisko w lesie”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R19v7mKRsSy1X
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w dwugłosie w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R1IwrdV0oQWoy
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński realizujący drugi głos w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
ReVupgLKvR5db
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię w dwugłosie wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne.
RsH9HuY89Vm0L
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne.

Pieśń ludowa „Czerwone jabłuszko”.

R18Tez971kOR9
Partytura do utworu „Czerwone jabłuszko”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Czerwone jabłuszko”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R10VKnCSPTr6U
Partytura do utworu „Czerwone jabłuszko”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Czerwone jabłuszko”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
autor nieznany Czerwone jabłuszko

Czerwone jabłuszko przekrojone na krzyż

Czemu ty dziewczyno krzywo na mnie patrzysz

Gęsi za wodą kaczki za wodą uciekaj dziewczyno

Bo cię pobodą. Ja ci buzi dam ty mi buzi dasz

Ja cię nie wydam ty mnie nie wydasz

Gęsi za wodą kaczki za wodą uciekaj dziewczyno

Bo cię pobodą. Ja ci buzi dam ty mi buzi dasz

Ja cię nie wydam ty mnie nie wydasz

Mazurek mazureczek oberek obereczek

Kujawiak kujawiaczek chodźże Maryś chodźże chodź!

Mazurek mazureczek oberek obereczek

Kujawiak kujawiaczek chodźże Maryś chodźże chodź!

Tam, gdzie czysta woda, tam koniki piją,

Gdzie ładne dziewczyny, tam się chłopcy biją.

Gęsi za wodą kaczki za wodą uciekaj dziewczyno

Bo cię pobodą. Ja ci buzi dam ty mi buzi dasz

Ja cię nie wydam ty mnie nie wydasz

Gęsi za wodą kaczki za wodą uciekaj dziewczyno

Bo cię pobodą. Ja ci buzi dam ty mi buzi dasz

Ja cię nie wydam ty mnie nie wydasz

Mazurek mazureczek oberek obereczek

Kujawiak kujawiaczek chodźże Maryś chodźże chodź!

Mazurek mazureczek oberek obereczek

Kujawiak kujawiaczek chodźże Maryś chodźże chodź!

Czerwone jabłuszko upadło pod łóżko,

Spodobało mi się Jasiowe serduszko.

cyt_czerwone Źródło: autor nieznany, Czerwone jabłuszko.
R1UR7AUQ2YYd8
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R19G8vy9t6gSo
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne.
RVJpphIkWPQBz
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne.
RuU8tvDrL14IC
Partytura do utworu „Czerwone jabłuszko”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Czerwone jabłuszko”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R133ojkZbAw16
Partytura do utworu „Czerwone jabłuszko”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Czerwone jabłuszko”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R45mM6x48emyn
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w dwugłosie w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R7mVqrLfymqpT
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński realizujący drugi głos w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R1TsOj4BOm3YA
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię w dwugłosie wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne.
R1AX89VG3Bxym
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne.

Zestaw dwóch kanonów

Kanon trzygłosowy Ludwiga van Beethovena „Jak wielka moc posiada śpiew”.

RVn6zQkfu6GPl
Partytura do utworu „Jak wielką moc posiada śpiew”, autor: Ludwig van Beethoven, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Jak wielką moc powiada śpiew”, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R5IQHaOGbpVlB
Utwór pod tytułem „Jak wielką moc posiada śpiew” autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór trwający 55 sekund. Kompozycja jest wokalna, wykonywana przez chór a capella. Utwór jest wykonywany w dość wolnym tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, podniosłe oraz pogodne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.

Kanon trzygłosowy pod tytułem „Kanon owocowy”- autor muzyki i słów nieznany.

R17qe7N8QO7f0
Partytura do utworu „Kanon owocowy”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Kanon owocowy”, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1mU0B0kfCKxI
Utwór pod tytułem „Owocowy kanon” wykonywany przez Chór dziecięcy klas 1‑3 Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych imienia Ludomira Różyckiego w Kielcach. Utwór trwający 1 minutę i 35 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, wykonywana przez chór dziecięcy oraz zespół muzyczny z następującymi instrumentami: syntezatorami, gitarą basową oraz perkusją. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma typowy dla muzyki dziecięcej rytmiczny charakter, z bardzo wesołym brzmieniem. Tekst jest śpiewany w języku polskim.

Tworzenie nowego tekstu do znanej piosenki

Zanim zostaniesz kompozytorem poćwicz na znanym materiale. Wybierz „w głowie” treść piosenki, którą lubisz i znasz. Może w rytm i takt melodii zmienisz jej słowa? Teraz masz taka okazję! Sprawdź na poniższej aplikacji, która umożliwi Ci ułożenie nowego tekstu do poznanej piosenki zgodnie z instrukcją.

Poniżej znajduje się alternatywa aplikacji.

Ćwiczenie 1

Wymyśl nowe słowa do utworu „Śpiewanka do‑re‑mi‑fanka” a następnie go zaśpiewaj.

RNN0X19STUVsQ
Utwór trwający 2 minuty i 8 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na kilka instrumentów wykonujących melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe.
Roo6VdP88r6Rg
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RbcarsO4mJmbO
Wybierz prawidłową odpowiedź. Kto jest autorem kanonu trzygłosowego „Jak wielką moc posiada śpiew”?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
ROZ4ZLNJrwqEt
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Który z utworów jest Hymnem Unii Europejskiej?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Aplikacja umożliwiająca ułożenie nowego tekstu do poznanej piosenki i ułożenie nut do melodii.

Instrukcja obsługi aplikacji.

Aplikacja „Muzyczni twórcy” pozwala tworzyć, zapisywać i odtwarzać partytury. Aplikacja daje również możliwość pisania tekstów do tworzonych partytur. Całość składa się z czterech modułów: Kompozytor, Autor tekstu, Edytor, Znaki muzyczne.

Kompozytor - po wybraniu tego modułu, widoczna jest pięciolinia z nutami. Klikanie na poszczególne nuty powoduje pojawienie się fioletowego panelu ze strzałkami (w górę i w dół) wokół wybranej nuty. Za pomocą tych strzałek możemy zmieniać położenie danej nuty na pięciolinii tak, aby powstał właściwy utwór. Do przewijania pięciolinii służą dwie strzałki (w lewo, w prawo), znajdujące się po bokach pięciolinii. W prawym dolnym rogu widoczne są przyciski: „Wyczyść” - powoduje powrót do początkowego układu nut; „Pomoc” - zawiera instrukcję, w której opisana jest treść zadania i prawidłowy układ nut; „Odtwórz” - Umożliwia odtworzenie melodii, zgodnie z ustawieniem nut.

Autor tekstu - po wybraniu tego modułu, widoczna jest partytura śpiewanki do‑re‑mi‑fanki. Pod każdą nutą znajduje się fioletowe pole tekstowe, które możemy edytować. W prawym, dolnym rogu znajdują się przyciski: „Resetuj” - przywraca początkowe słowa piosenki; „Pomoc” - wyświetla instrukcję do zadania; „Otwórz” - umożliwia załadowanie zapisanej partytury z tekstem; „Zapisz” - umożliwia zapisanie partytury z tekstem; „Wyczyść” - usuwa słowa piosenki; „Karaoke” - Powoduje odtworzenie melodii z dodanym tekstem. Poszczególne słowa piosenki podświetlają się w momentach, w których powinny być śpiewane.

Edytor - po wybraniu tego modułu, otwiera się edytor partytur. Posiada on główny obszar roboczy na środku i dwa panele boczne po obu jego stronach. Z prawej strony znajduje się panel z obiektami, które możemy wstawiać do obszaru roboczego. Są to m.in. nuty, pięciolinie, oznaczenia metrum, pauzy. Aby dodać element do obszaru roboczego, należy kliknąć na nim lewym przyciskiem myszy. Wówczas wybrany element zostaje dodany w centralnej części arkusza roboczego. Po kliknięciu w wybrany obiekt na obszarze roboczym, możemy edytować jego położenie, wielkość, nachylenie (pociągając za odpowiednie kwadraciki na krawędzi elementu). Dodatkowo możemy zmienić tytuł utworu i słowa piosenki poprzez dwukrotne kliknięcie na wybrany tekst. Panel, znajdujący się przy lewej krawędzi ekranu, zawiera wiele przycisków: „Przesuń” - domyślnie wybrana opcja, która umożliwia zmienianie położenia poszczególnych elementów na arkuszu; „Widok” - narzędzie do przesuwania widoku arkusza partytury w dół; „Powiększ”/”Pomniejsz” - powoduje przybliżenie/oddalenie fragmentu arkusza; „Front”/”Tył” - powoduje przesunięcie danego elementu „na wierzch” lub „pod spód” w odniesieniu do pozostałych elementów; „Usuń” - usuwa wybrany element; „Nowy” - powoduje otworzenie czystego arkusza; „Otwórz” - umożliwia załadowanie wcześniej zapisanego arkusza; „Zapisz” - umożliwia zapisanie arkusza; „Import” - umożliwia zaimportowanie do arkusza różnego rodzaju plików graficznych (dodanie tła dla partytury, obrazków, autorskich grafik); „Eksport” - powoduje pobranie arkusza w formie pliku png.

Znaki muzyczne - dodatkowy komponent aplikacji, umożliwiający pobieranie poszczególnych elementów partytur (grafik nut, pięciolinii, oznaczeń metrum itp.) w formacie svg.

R9V427vQ2GW1x
Aplikacja „Muzyczni twórcy” umożliwia ułożenie nowego tekstu do poznanej piosenki. Zamiast tekstu piosenki pod zapisem nutowym są wolne miejsca: pod każdą wartością rytmiczną jedna kratka do uzupełnienia. Aplikacja zawiera funkcję karaoke i pozwala na uruchomienie podkładu muzycznego, aby można było zaśpiewać piosenkę z nowym tekstem. Dodatkowo w aplikacji można układać nuty do melodii.
Muzyczni twórcy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Muzyczni twórcy, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 17

Ułóż nuty tak, by można było poprawnie zagrać utwór „Wlazł kotek na płotek”.

Polecenie 18

Stwórz własny, oryginalny tekst do utworu „Śpiewanka do‑re‑mi‑fanka”.

Polecenie 19

Stwórz własną piosenkę, posługując się nutami znajdującymi się w aplikacji. Następnie zanuć ją lub zagraj.

Poniżej znajduje się alternatywa aplikacji.

Ćwiczenie 1

Posłuchaj utworu w oryginalnym wykonaniu a następnie włącz ścieżkę melodyczną i samodzielnie go zaśpiewaj.

Prząśniczka

R12Y8W1bJb9oO
Utwór pod tytułem „Prząśniczka” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszko oraz słowami autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 33 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo żywe, wesołe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
RTcgHp0nNfWI6
Utwór pod tytułem „Prząśniczka – linia melodyczna oraz akompaniament” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszki oraz tekstem autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 32 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny, żywy i sentymentalny charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię.

Lipka

RcN88eIEemIJr
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R2uWuVF4KWrUJ
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe.

Rota

R1OZvt6yFTIW0
Utwór pod tytułem „Rota” z muzyką autorstwa Feliksa Nowowiejskiego oraz słowami autorstwa Marii Konopnickiej. Utwór trwający 3 minuty i 25 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, dramatyczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R1eTYB5QFHNpE
Utwór pod tytułem „Rota” z muzyką autorstwa Feliksa Nowowiejskiego oraz słowami autorstwa Marii Konopnickiej. Utwór trwający 3 minuty i 24 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na fortepian wykonujący melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, dramatyczne oraz żywe.

Do re mi

R1E5ZAoZgy2DP
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
ROEb4zxCFgeT9
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe.

Czerwone jabłuszko

R1UR7AUQ2YYd8
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R19G8vy9t6gSo
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne.
Ćwiczenie 2
R1I16X8uEB1UI
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Kto jest autorem utworu „Dwa serduszka, cztery oczy”?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1eRw8CQMvrYB
Zaznacz poprawną odpowiedź. Która z piosenek jest piosenką harcerską?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rel00ID1CR46k
Aplikacja „Karaoke” zawiera zestaw 5 piosenek autorskich w różnych stylach muzycznych: rock, pop, poezja śpiewana, reagge. Każda z piosenek posiada podkład instrumentalny z linią melodyczną, zapis nutowy, słowa piosenki. Słowa piosenki wyświetlane są na ekranie wraz z odtwarzającym się podkładem muzycznym.
Karaoke, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Karaoke, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 20

Zaśpiewaj z podkładem muzycznym utwór „Fortepian”.

Polecenie 21

Zaśpiewaj z podkładem muzycznym utwór „Mój język to muzyka”, zwracając uwagę na zapis nutowy.

Polecenie 22

Nagraj swoją własną wersję piosenki „Akcenty Dęte”.

Ćwiczenia

3
Ćwiczenie 1

Opisz swoimi słowami, na czym polega technika śpiewania kanonu oraz co może być jego treścią?

RetwRGAttIqpX
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 1

Wysłuchaj trzygłosowego utworu pod tytułem: „Kanon owocowy”. Opisz swoimi słowami, na czym polega technika śpiewania kanonu oraz co jest jego treścią? Możesz część swojej odpowiedzi wyrazić graficznie.

R1mU0B0kfCKxI
Utwór pod tytułem „Owocowy kanon” wykonywany przez Chór dziecięcy klas 1‑3 Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych imienia Ludomira Różyckiego w Kielcach. Utwór trwający 1 minutę i 35 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, wykonywana przez chór dziecięcy oraz zespół muzyczny z następującymi instrumentami: syntezatorami, gitarą basową oraz perkusją. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma typowy dla muzyki dziecięcej rytmiczny charakter, z bardzo wesołym brzmieniem. Tekst jest śpiewany w języku polskim.
R1J9PEDFsXNPo
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RF6I81JCvlzGF
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Fragmentem której symfonii Ludwiga van Beethovena jest pieśń „Oda do Radości”?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
Ru4K9JKuyXFA0
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Która z poniższych odpowiedzi nie jest onomatopeją?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4
R182G4ySffNUO
Jakie nazwy dźwięków stanowią podstawę tekstu piosenki „Do-Re-Mi”? Wybierz prawidłową odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RgwfDd46P35L61
Ćwiczenie 5
Z poniższych propozycji wybierz nazwiska twórców improwizacji wokalnej. Możliwe odpowiedzi: 1. Paweł Pawlikowski, 2. Louis Armstrong, 3. Urszula Dudziak, 4. Richard Rogers
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
RUfI7Xa2qR7Ij
Aby długo i korzystnie dla zdrowia emitować swój głos należy: Możliwe odpowiedzi: 1. Pić dużo zimnej wody, 2. Na małej przestrzeni w sposób donośny wykorzystywać swój głos, 3. Pamiętać przy śpiewie, mówieniu o postawie całego ciała - od stóp po głowę, 4. Chodzić do szkoły (lub do pracy), mimo kilkudniowej choroby, 5. Mówić monotonnie nie robiąc pauz, ani zmian intonacji
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7
R16vGARCtmNOO
Połącz w pary słowa z ich definicjami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Poniżej zaprezentowany jest tekst hymnu państwowego. Uzupełnij brakujące wyrazy, zwracając uwagę na ich pisownię.

RRLnwqaQobo68
Jeszcze Polska nie zginęła, Tu uzupełnij my żyjemy. Co nam obca przemoc wzięła, Szablą Tu uzupełnij. Marsz, marsz Dąbrowski, Z ziemi Tu uzupełnij do Polski. Za twoim przewodem Tu uzupełnij się z narodem. Przejdziem Wisłę, przejdziem Tu uzupełnij, Bedziem Polakami. Dał nam przykład Tu uzupełnij, Jak zwyciężać mamy. Jak Tu uzupełnij do Poznania Po szwedzkim zaborze, Dla ojczyzny ratowania Tu uzupełnij się przez morze. Już tam ojciec do swej Tu uzupełnij Mówi zapłakany- Słuchaj jeno, pono nasi Biją w Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RRCZ8wQjPnQ9r2
Ćwiczenie 9
Uzupełnij podany fragment tekstu piosenki „Lipka” brakującymi słowami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wysłuchaj nagrania utworu „W deszczowym rytmie” i zapoznaj się z partyturą. Twoim zadaniem będzie stworzenie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki. Zapoznaj się z nią ponownie, tym razem analizując, jak można uzupełnić melodię oraz akordy w taki sposób, by utwór na tym zyskał.

Do Twojej dyspozycji jest partytura z pustą linią w kluczu perkusyjnym, którą należy uzupełnić. Materiał wydrukuj lub przepisz do zeszytu nutowego, a następnie rozpisz akompaniament, który Twoim zdaniem będzie najlepiej pasował.

R1Txv6lTczgka
Piosenka „W deszczowym rytmie”
RTgaZJAYzltMq
Partytura piosenki „W deszczowym rytmie”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura piosenki „W deszczowym rytmie”, licencja: CC BY 3.0.
Rrd1rlFZbpVEN
Partytura piosenki „W deszczowym rytmie” z pustą linią perkusyjną, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura piosenki „W deszczowym rytmie” z pustą linią perkusyjną, licencja: CC BY 3.0.
RngXh2WbQ4LpY
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1EmwZD3KO6Jz
Ćwiczenie 10
Uzupełnij podany fragment tekstu pieśni patriotycznej „Rota” brakującymi słowami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Wysłuchaj nagrania utworu „Na cztery i na sześć” i zapoznaj się z partyturą. Twoim zadaniem będzie stworzenie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki. Najpierw naucz się piosenki w taki sposób, by swobodnie śpiewać melodię oraz rozpoznawać jej części (zwrotki oraz refreny). Następnie poddaj utwór analizie, rozważając, jak można własnym akompaniamentem perkusyjnym uzupełnić melodię oraz akordy w taki sposób, by utwór na tym zyskał.

Do Twojej dyspozycji jest partytura z pustą linią w kluczu perkusyjnym, którą należy uzupełnić. Materiał wydrukuj lub przepisz do zeszytu nutowego, a następnie rozpisz akompaniament, który Twoim zdaniem będzie najlepiej pasował.

Po zakończeniu tworzenia własnego akompaniamentu przećwicz go z nagraniem, a następnie zagraj.

R14eHrcB8zQDx
Piosenka „Na cztery i na sześć”
R1TqKoEKs7Rw7
Partytura piosenki „Na cztery i na sześć”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura piosenki „Na cztery i na sześć”, licencja: CC BY 3.0.
RT4bIKeNpFN4l
Partytura piosenki „Na cztery i na sześć” z pustą linią perkusyjną, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura piosenki „Na cztery i na sześć” z pustą linią perkusyjną, licencja: CC BY 3.0.
R1LTDfWyVGQK3
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik

Artykulacja
Artykulacja

dotyczy sposobu wydobywania dźwięku. Oznaczenia artykulacyjne określają, w jaki sposób należy grać dany dźwięk, na przykład krótko i ostro (staccato [czytaj: stakato]) lub płynnie przechodząc od jednego dźwięku do drugiego (legato).

Improwizacja głosowa
Improwizacja głosowa

to technika wykorzystywana wokalnie, polegająca na spontanicznym tworzeniu melodii rytmów i fraz bez wcześniejszego przygotowania lub ustalonej partii muzycznej. Improwizacja głosowa może być stosowana w różnych gatunkach muzycznych takich jak jazz [czytaj: dżez], blues [czytaj: blus], soul [czytaj: sołl], funk [czytaj: fank], czy gospel, a także w muzyce ludowej i etnicznej.

Onomatopeja
Onomatopeja

to figura retoryczna stosowana w poezji jako środek stylistyczny. Polega na dobieraniu słów w taki sposób, aby naśladowały one dźwięki jakiegoś zjawiska albo oddawały ich brzmienie, np. szczekanie psa czy stukot kół pociągu.

Rezonans
Rezonans

zjawisko rezonansu zachodzące dla fal dźwiękowych, polegające na pobieraniu energii fal akustycznych przez układ akustyczny ze źródła drgań o częstotliwościach równych lub zbliżonych do częstotliwości drgań własnych układu. W wyniku czego dochodzi do generowania, wzmacniania lub filtrowania drgań o tych częstotliwościach.

Notatki ucznia

RARoaGP0ECJ3n
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Biblioteka audio

Galeria

Bibliografia

  • https://muzykotekaszkolna.pl

  • https://www.universitas.com.pl/produkt/1922/Mowie-i-spiewam-swiadomie-Podrecznik-do-nauki-emisji-glosu

  • https://zdrowie.tvn.pl/a/emisja-glosu-co-to-jest-czemu-sluzy-i-jak-sie-jej-nauczyc?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=pastehttps://zdrowie.tvn.pl/a/emisja-glosu-co-to-jest-czemu-sluzy-i-jak-sie-jej-nauczyc

  • https://universitas.com.pl/public/storage/1/tarasiewicz_mowie.jpg

  • https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2021

  • https://psmskarzysko.pl/rytmika-klasa-iii-6/

  • https://muzykotekaszkolna.pl

  • https://view.genial.ly/5e981ffc37cbd20d78d54eb0/presentation-melodyczne-instrumenty-perkusyjne

  • https://niepodlegla.gov.pl/wp-content/uploads/2020/10/hymn_nuty-C-dur1.pdf

  • https://www.nfm.wroclaw.pl/ach-wydawnictwa

  • www.slowacki.edu.pl

  • https://www.spiewnikniepodleglosci.pl/rota/

  • https://sjp.pwn.pl

  • https://www.komlogo.pl/index.php/encyklopedia

  • https://centrumkultury.jaworzno.pl/10-podstawowych-pojec-wokalnych/