Pięknie śpiewam
wymieniać podstawowe elementy budowy aparatu głosowego;
opowiadać o procesie wydobycia dźwięku i głównych zasadach dbania o higienę głosu;
tworzyć i stosować głosowe ilustracje dźwiękowe (onomatopeje);
wykorzystywać gestodźwięki;
śpiewać pięć pieśni: „Mazurka Dąbrowskiego”, „Odę do Radości”, „My, Pierwsza Brygada”, „Rotę” oraz „Prząśniczkę”;
śpiewać pięć piosenek w dwugłosie: „Lipkę”, „Do‑Re‑Mi”, „Dwa serduszka, cztery oczy”, „Płonie ognisko w lesie” oraz „Czerwone Jabłuszko”;
rozpoznawać, czym jest kanon;
śpiewać dwa kanony na głosy;
samodzielnie tworzyć nowy tekst do istniejącej piosenki.
Aikido. Japońska sztuka walkiOddychanie jest Panem siły.
Źródło: Marek Woźniak, Aikido. Japońska sztuka walki, 1991, s. 24, dostępny w internecie: https://pl.wikiquote.org/wiki/Oddychanie [dostęp 3.10.2022].
Eric Emmanuel Schmitt [czytaj: erik emmanuel szmit] w niewielkiej książce „Kiki van Beethoven” [czytaj; kiki wan betowen] napisał, że „Muzyka, nawet ponura, daje okazję do radości, ponieważ wzbudza we mnie zapał”. Tą myśl warto rozwinąć w kontekście pięknego śpiewu.
Możemy kochać swój głos lub wręcz go unikać, ale jest to na pewno wielki dar.
Dotychczasową wiedzę na temat pięknego głosu będzie można skonfrontować w niniejszym dość obszernie przygotowanym materiale.
Zawierać on będzie filmy, w których zaprezentowana zostanie budowa aparatu głosowego, proces wydobycia dźwięku oraz główne zasady dbania o głos i jego higienę. Kolejna ekranizacja obejmować będzie sposoby wzorcowego rozśpiewania, a potem zostanie zaprezentowana szeroko pojęta improwizacja wokalnaimprowizacja wokalna i instrukcje, zasady, do jej zastosowania w praktyce.
Tutaj również znajdziesz pomocną aplikację „karaoke”, zawierającą zestaw piosenek dla dzieci i młodzieży utrzymanych w różnych stylach muzycznych.
Wzorcowe wykonanie wybranych pieśni, w tym hymnu państwowego i hymn Unii Europejskiej wraz z podkładem instrumentalnym i zapisem nutowym będzie stanowić zawsze dostępną pomoc dydaktyczną w lekcji.
Ostatnią częścią lekcji będzie pokaz i omówienie wybranych kanonów wraz z zapisem nutowym, słowami i wzorcowym wykonaniem, możliwość skorzystania z aplikacji umożliwiającej ułożenie nowego tekstu do poznanej piosenki i prezentacja multimedialna , która przedstawi głosowe ilustracje dźwiękowe (onomatopejeonomatopeje) do scen sytuacyjnych, tekstów literackich.
Czy dobrze śpiewam?
Sprawa codziennego wydobywania głosu dla zdrowych ludzi wydaje się rzeczą oczywistą i niczym niezwykłym. Samo emitowanie głosu podchodzi pod definicję jako skoordynowany zespół czynności oddychania, fonacji i artykulacjiartykulacji oraz powstającego przy tym rezonansurezonansu. To dość trudnie brzmiące połączenie stwarza warunki do wydawania i umiejętnego posługiwania się głosem w połączeniu z prawidłowym sposobem oddychania. Jak wygląda ta nasza codzienna czynność zwana oddychaniem pokaże nam film.
Wyjaśnij, jak rozumiesz definicję emisji dźwięku?
Zapisz poniżej kilka podstawowych zasad wydobywania dźwięku.
Wyjaśnij, czym jest artykulacja?
Urszula Dudziak to jedna z najbardziej znanych polskich wokalistek jazzowych [czytaj: dżezowych], której emisja głosu jest rozpoznawalna na całym świecie. Artystka charakteryzuje się nie tylko wyjątkowym wyczuciem muzycznym, ale również umiejętnością operowania swoim głosem na granicy ludzkiego głosu i instrumentu. Dzięki swoim niezwykłym umiejętnościom wokalnym, Urszula Dudziak stała się ikoną polskiej muzyki, która przyczyniła się do promocji jazzu i kultury muzycznej naszego kraju na całym świecie.
Dyskografia Pani Urszuli zawiera zarówno utwory jazzowe [czytaj: dżezowe], jak i popowe, a także kolaboracje z takimi muzykami jak Michał Urbaniak, Archie Shepp [czytaj: arczi szep], czy też Bobby McFerrin [czytaj: bobi makferin].

Rozgrzewamy nasz głos
Przygotowanie głosu do codziennego wysiłku nie zabiera dużo czasu. Najważniejszym czynnikiem – jak przy każdej nauce - jest konsekwencja i regularność wykonywania ćwiczeń. Kilka krótkich ćwiczeń, które na stałe wprowadzimy do naszej porannej rozgrzewki głosowej możemy rozpocząć tuż po przebudzeniu: w łazience, zanim się ubierzemy lub w trakcie podróży samochodem do szkoły lub pracy. W zależności jak intensywnie pracujemy głosem musimy dostosować ilość i jakość ćwiczeń emisyjnych, by być zawsze w gotowości.
Kolejny film zatytułowany „Wzorcowe rozśpiewanie” da odpowiedź na nurtujące pytania i wskaże praktyczne ćwiczenia głosowe.
Zapisz poniżej przykłady ćwiczeń oddechowych.
Zapisz poniżej przykłady ćwiczeń poprawiających artykulację.
Zapisz poniżej przykłady ćwiczeń poprawiających emisję głosu.
Improwizacja głosowa
Jednym z największych mistrzów improwizacji głosowej jest Bobby McFerrin [czytaj: bobi makferin] - amerykański wokalista, kompozytor i dyrygent, którego twórczość była inspiracją dla wielu innych artystów. McFerrin jest znany ze swojego niezwykłego głosu i umiejętności tworzenia muzyki na żywo, co przyczyniło się do jego międzynarodowej sławy i uznania w świecie muzyki jazzowej [czytaj: dżezowej]. McFerrin eksploruje różne style muzyczne, łącząc je w swojej muzyce i dodając do tego elementy improwizacji głosowej.
Dzięki swojej innowacyjnej i niepowtarzalnej technice, Bobby McFerrin pozostaje jednym z największych artystów jazzowych wszech czasów i inspiracją dla wielu młodych muzyków.

Sztuka improwizacji w muzyce kojarzona jest zazwyczaj z jazzem lub bluesem [czytaj: blusem], których muzykę teoretycznie nie sposób zapisać „nuta w nutę”. Te gatunki nie stanowią klasycznego zapisu przykładowej symfonii Beethovena [czytaj: betowena] czy sonaty Jana Sebastiana Bacha. Kompozytorzy w drugiej połowie XX wieku zaczynają postrzegać muzykę w inny niż dotychczasowy sposób, odbiegając od szczegółowego i drobiazgowego zapisu nut. Przekładając to na język muzyki wokalnej i samego śpiewu jest bardzo podobnie. Improwizacja to sposób wymyślania, organizowania sobie nowych przestrzeni muzycznych, których upust możemy pokazać w grze na instrumencie jakim jest między innymi głos. Ci, którzy zamysł muzyczny mają tak wysoce wyspecjalizowany operują bogatym warsztatem wokalnym, niezapomnianą barwą głosu, są technicznie niedościgłymi mistrzami śpiewu. Kreują nam wzorce i stanowią wzór świetnego zmysłu zespolenia się z otaczającym go tłem zespołu wokalnego, chóru czy orkiestry.
Jakim bogactwem dźwięków potrafią zaskoczyć nas mistrzowie śpiewu dowiemy się z kolejnego fragmentu filmowego zatytułowanego „Improwizacja wokalna”.
Odpowiedz na pytanie. Jak budować improwizację wokalną?
Odpowiedz na pytanie. Jakie są środki wyrazu w improwizacji dźwiękowej?
Podaj, jedną z wybitnych postaci, która zrewolucjonizowała improwizacje wokalną.
Test wyobraźni - onomatopeje
Mowa, rozmowa, dialogowanie, a zwłaszcza śpiew to nie jedyne sposoby wykorzystania naszego głosu. Często życie przysparza wielu sytuacji kiedy głos zmieniamy w krzyk, śmiech, czasami wyrażamy nim zdziwienie i wiele innych emocji. Najczęściej spotykanym przykładem jest naśladowanie zwierząt i otaczającej nas rzeczywistości. Tworzone wyrazy, które mają na celu naśladowanie różnych odgłosów i dźwięków nazywamy onomatopeją (wyrazy dźwiękonaśladowcze).
W literaturze, zwłaszcza w poezji, onomatopeja jest często używana, aby lepiej oddać realistyczny obraz sytuacji lub zwiększyć ekspresję utworu. Przykładem takiego wykorzystania onomatopei jest wiersz Juliana Tuwima „Lokomotywa”. Wiersz ten w szczególny sposób wykorzystuje onomatopeję, aby oddać dźwięki i ruch lokomotywy, a także emocje towarzyszące temu zjawisku.

Ilustrowanie różnych zjawisk poprzez efekty dźwiękonaśladowcze można uzyskać dzięki:
Pstrykaniu palcami (pojedyncze osoby lub w zespole z różnych stron/miejsc na przykład: w chórze).
Klaskaniu.
Pocieraniu dłoni.
Klepaniu w klatkę piersiową.
Oklepywaniu ud z różnych stron.
Podskakiwaniu (na jednej lub na dwóch nogach).
Wszelkie onomatopeje tworzone wokalnie poprzez modulowanie głosu, cmokanie, mlaskanie, ziewanie, okrzyki, buczenie, brzęczenie, pogwizdywanie, pohukiwanie (jak sowa), posykiwanie.
Rytmetyka chóralna w ćwiczeniachBadania specjalistów prowadzone w ciągu ostatniego półwiecza w dziedzinach psychoakustyki, neurobiologii i antropologii wykazały, że wskutek ewolucji naszego gatunku nasz słuch jest szczególnie uwrażliwiony na obecność szmerów (tonów nieharmonicznych) w otoczeniu dźwiękowym.(…) W muzyce zwiększona szmerowość również wzmaga emocjonalną reakcję słuchaczy, nie bez powodów zatem zjawisko to wykorzystuje się powszechnie w celach artystycznych i komercyjnych - w muzyce popularnej, rockowej, jazzowej i filmowej, a zwłaszcza w reklamach.
Źródło: Marcin Wawruk, Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach, Kraków 2019, s. 55.
Wydawać by się mogło, że...
Rytmetyka chóralna w ćwiczeniachtypowy chór występujący a cappella, bez wsparcia kosztownej technologii estradowej i studyjnej nie jest w stanie wygenerować stosownego „czadu”- odpowiednio wyrazistej ekspresji i pulsacji, które towarzyszyły oryginalnemu wykonaniu znanego przeboju, którego przykładem może być porywające wykonanie niniejszego zespołu.
Źródło: Marcin Wawruk, Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach, Kraków 2019, s. 57.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Naturally 7 Live in Paris Subway” autorstwa zespołu Naturally 7 i wykonywany ten sam zespół. Utwór trwający 4 minuty i 55 sekund. Kompozycja jest wokalna, wykonywana przez chór. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma brzmienie charakterystyczne dla R&B; część wokalistów wykorzystuje beatbox, co poszerza klasyczny charakter utworów a capella, tworząc wrażenie, że przy nagrywaniu zostały użyte instrumenty. Tekst jest śpiewany w języku angielskim.
Wysłuchaj powyższego utworu, a następnie zwróć uwagę na technikę śpiewu.
W jakich sytuacjach warto pamiętać o wyrazach dźwiękonaśladowczych sprawdzimy na poniżej przedstawionej prezentacji.
Podaj przykłady onomatopei.
Podaj przykład wykorzystania wyrazów dźwiękonaśladowczych w literaturze.
W jakich sytuacjach i dziedzinach, oprócz wspomnianej w poprzednim poleceniu literatury, stosowane są wyrazy dźwiękonaśladowcze? Podaj kilka przykładów.
Śpiewam i tworzę akompaniament
Miejsce teorii zastąpmy praktyką. Dalsza cześć materiału to przykłady do wykorzystania w praktyce. W poniżej zaprezentowanych przykładach można znaleźć utwory bardzo znane jak i te widziane po raz pierwszy. Zaproponowany repertuar to piosenki, które służą do stworzenia akompaniamentu perkusyjnego w zadanym metrum. To zadanie to pełna improwizacja, która zależna jest jedynie od Waszych pomysłów. Liczy się oczywiście zgodność rytmu z metrum i przypadającą ilością wartości rytmicznych w danym takcie.
Należy zatem zachować następującą kolejność przy realizacji poniższych zadań:
Uczniowie uczą się piosenki (ze słuchu z obserwacją nut- wymagany zapis),
Nauczyciel omawia z Wami sposób uzupełnienia partytury,
Uczniowie samodzielnie uzupełniają partyturę,
Wspólnie muzykujemy, czyli uczniowie ćwiczą akompaniament,
Uczniowie wykonują piosenkę z akompaniamentem.
Proponowane piosenki przedstawione są poniżej.
Śpiewam całym sobą
Śpiew to nie tylko jedyny dźwięk, który możemy wydobywać z siebie. Body percussion, [czytaj: body perkaszyn], czyli gra całego ciała i sposoby wydobywania z niego dźwięków to dość popularna i znana metoda nauki śpiewu. Dzięki dodatkowym ruchom, sposobom znajdowania dźwięków poprzez pstrykanie, klaskanie, tupanie itd. zapamiętujemy lepiej tekst, melodię i na długo utrwalamy treść emocjonalną piosenki.
Artystami, którzy metodę instrumentalnego użycia wdechu wykorzystali w stopniu mistrzowskim byli między innymi Michael Jackson [czytaj: majkel dżekson] i Bobby McFerrin [czytaj: bobi makferin].
Ten pierwszy prócz charakterystycznego i niepowtarzalnego układu tanecznego przy piosenkach stworzył „unikalny styl wokalny, w którym przerywane wdechy zostały wkomponowane w puls frazy, czym artysta wywoływał w słuchaczach nadzwyczajną emocjonalną ekscytację (…)” (źródło: Marcin Wawruk, „Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach i podpowiedziach. Podręcznik”, PWM, Kraków 2019, s. 55).
Przykładem zastosowania wdechu jako perkusyjnego tła jest drugi z wymienionych twórców. Jego słynne „Don't Worry Be Happy” [czytaj: dont łory bi hepi] do złudzenia przypomina wieloosobowy zespół śpiewaków, który w rzeczywistości okazuje się… jednym wykonawcą, czyli Bobbim McFerrinem!
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Don’t Worry, Be Happy” autorstwa Bobby’ego McFerrina, wykonywany przez wokalistę. Fragment trwający 29 sekund. Kompozycja jest wokalna, wykonywana przez głos męski. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma mocno rytmiczny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie głos McFerrina, który poza wykonaniem linii wokalnej imituje różne instrumenty poprzez nakładanie na siebie poszczególnych ścieżek. Tekst jest śpiewany w języku angielskim.
Po nich oczywiście nastała „era” perkusyjnego potraktowania swojego ciała, którą rozpoczęli niezliczeni wokaliści i beatboxerzy znani z internetowych kanałów muzycznych.
Animacja przedstawiająca piosenkę, której towarzyszą gestodźwięki

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R7VPFL3onx90J
Materiał filmowy do lekcji, zatytułowany: Utwór „Czerwone jabłuszko” z akompaniamentem gestodźwięków.
Określ dominujący w utworze instrument.
Odpowiedz, do jakiego gatunku muzycznego należy utwór?
Wymień przynajmniej pięć innych polskich pieśni ludowych.
Powtarzaj po maskotce z animacji poszczególne gesty odpowiadające dźwiękom, a następnie postaraj się wykonać je samodzielnie, słuchając w tle utworu.
Repertuar utworów
Do dobrego śpiewania potrzebny jest repertuar. Ciekawie dobrane pieśni i piosenki nie tylko wprawiają nas w dobry nastrój, ale pozwalają kształtować głos w różnym zakresie. Poprzez praktyczne zajęcia solo, w małym zespole czy nawet w chórze poznajemy nowe utwory po to, by rozwijać swoją wrażliwość i coraz bardziej podnosić sobie poprzeczkę własnych możliwości wokalnych.
Pod okiem instruktora czy nauczyciela warto sięgać po znane i sprawdzone dzieła, ale również stawiać czoła nowościom i wokalnym wyzwaniom. Poniżej znajdują się przykładowe kanony, piosenki z repertuaru dziecięcego, młodzieżowego, popularnego i ludowego, Hymn Polski oraz Unii Europejskiej, a także pieśni wraz z zapisem nutowym.
Zestaw pięciu pieśni
Hymn Państwowy „Mazurek Dąbrowskiego”, słowa: Józef Wybicki, muzyka: autor nieznany.

Mazurek Dąbrowskiego (1797)Jeszcze Polska nie zginęła,
póki my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła
szablą odbierzemy.
Ref. Marsz, marsz Dąbrowski,
z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem,
złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte
jak zwyciężać mamy.
Ref. Marsz, marsz Dąbrowski …
Jak Czarniecki do Poznania
po szwedzkim zaborze,
dla ojczyzny ratowania
wrócim się przez morze.
Ref. Marsz, marsz Dąbrowski …
Już tam ojciec do swej Basi
mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
biją w tarabany.
Ref. Marsz, marsz Dąbrowski …
Źródło: Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego (1797), dostępny w internecie: https://www.spiewnikniepodleglosci.pl/teksty/tekst-utworu-mazurek-dabrowskiego/ [dostęp 25.10.2022].
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego” ze słowami autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, podniosłe oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego – linia melodyczna oraz akompaniament” autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma mocno podniosły, uroczysty i rytmiczny charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego – akompaniament” autorstwa Józefa Wybickiego. Utwór trwający 2 minuty i 43 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma mocno podniosły, uroczysty i rytmiczny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię.
Hymn Unii Europejskiej „Oda do radości” - fragment IX Symfonii Ludwiga van Beethovena [czytaj: ludwiga wan betowena] do słów Fryderyka Schillera [czytaj: fryderyka szilera].

Oda do radościO radości, iskro bogów,
kwiecie Elizejskich Pól
święta, na twym świętym progu staje
nasz natchniony chór.
Jasność twoja wszystko zaćmi,
złączy, co rozdzielił los.
Wszyscy ludzie będą braćmi tam,
gdzie twój przemówi głos.
Jasność twoja wszystko zaćmi,
złączy, co rozdzielił los.
Wszyscy ludzie będą braćmi tam,
gdzie twój przemówi głos.
Ona w sercu, w zbożu, w śpiewie,
ona w splocie ludzkich rąk,
z niej najlichszy robak czerpie,
w niej najwyższy niebios krąg.
Wstańcie ludzie, wstańcie wszędzie,
ja nowinę niosę wam:
na gwiaździstym firmamencie
bliska radość błyszczy nam.
Wstańcie ludzie, wstańcie wszędzie,
ja nowinę niosę wam:
na gwiaździstym firmamencie
bliska radość błyszczy nam.
Źródło: Friedrich Schiller, Oda do radości, dostępny w internecie: https://umtychy.pl/upload/pdf/folders/119/oda-do-radosci.pdf [dostęp 24.10.2022].
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Oda do Radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena ze słowami autorstwa Fryderyka Schillera. Utwór trwający 2 minuty i 17 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w dość wolnym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, uroczyste oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Oda do Radości (fragment IX Symfonii) – linia melodyczna oraz akompaniament”, uznawana za hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór trwający 2 minuty i 16 sekund. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w raczej szybkim tempie i ma mocno dostojny, uroczysty i żywy charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię. Autorem tekstu utworu jest Friedrich Schiller.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Oda do Radości (fragment IX Symfonii) – akompaniament”, uznawana za hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór trwający 2 minuty i 16 sekund. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w raczej szybkim tempie i ma mocno dostojny, uroczysty i żywy charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię. Autorem tekstu utworu jest Friedrich Schiller.
My, Pierwsza Brygada – pieśń I Brygady Legionów Polskich, dowodzonych przez Józefa Piłsudskiego – pieśń patriotyczna, słowa i muzyka: Andrzej Brzuchal Sikorski

My, Pierwsza BrygadaLegiony to żołnierska nuta,
Legiony to ofiarny stos,
Legiony to żołnierska buta,
Legiony to ofiarny stos.
My, Pierwsza Brygada,
Strzelecka gromada,
Na stos rzuciliśmy nasz życia los,
Na stos, na stos.
My, Pierwsza Brygada,
Strzelecka gromada,
Na stos rzuciliśmy nasz życia los,
Na stos, na stos.
O ileż męk, ileż cierpienia,
O ileż krwi, wylanych łez.
Pomimo to - nie ma zwątpienia,
Dodawał sił - wędrówki kres.
My, Pierwsza Brygada,
Strzelecka gromada,
Na stos rzuciliśmy nasz życia los,
Na stos, na stos.
My, Pierwsza Brygada,
Strzelecka gromada,
Na stos rzuciliśmy nasz życia los,
Na stos, na stos.
Źródło: Andrzej Brzuchal Sikorski, My, Pierwsza Brygada.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „My, Pierwsza Brygada” z muzyką oraz słowami autorstwa Andrzeja Brzuchala Sikorskiego. Utwór trwający 1 minutę i 53 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, sentymentalne oraz nostalgiczne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „My, Pierwsza Brygada” z muzyką oraz słowami autorstwa Andrzeja Brzuchala Sikorskiego. Utwór trwający 1 minutę i 55 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na fortepian wykonujący melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, sentymentalne oraz nostalgiczne.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „My, Pierwsza Brygada” z muzyką oraz słowami autorstwa Andrzeja Brzuchala Sikorskiego. Utwór trwający 1 minutę i 55 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na fortepian wykonujący akompaniament. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, sentymentalne oraz nostalgiczne.
„Rota” - pieśń patriotyczna, słowa: Maria Konopnicka, muzyka: Feliks Nowowiejski.

RotaNie rzucim ziemi skąd nasz ród!
Nie damy pogrześć mowy.
Polski my naród, polski lud,
Królewski szczep Piastowy.
Nie damy, by nas zgnębił wróg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Do krwi ostatniej kropli z żył
Bronić będziemy ducha,
Aż się rozpadnie w proch i w pył
Krzyżacka zawierucha.
Twierdzą nam będzie każdy próg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz
Ni dzieci nam germanił,
Orężny stanie hufiec nasz,
Duch będzie nam hetmanił.
Pójdziem, gdy zabrzmi złoty róg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Nie damy miana Polski zgnieść
Nie pójdziem żywo w trumnę
Na Polski imię, na jej cześć
Podnosi czoła dumne.
Odzyska ziemi dziadów wnuk!
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Źródło: Maria Konopnicka, Feliks Nowowiejski, Rota, dostępny w internecie: https://www.spiewnikniepodleglosci.pl/teksty/tekst-utworu-rota/ [dostęp 24.10.2022].
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Rota” z muzyką autorstwa Feliksa Nowowiejskiego oraz słowami autorstwa Marii Konopnickiej. Utwór trwający 3 minuty i 25 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, dramatyczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Rota” z muzyką autorstwa Feliksa Nowowiejskiego oraz słowami autorstwa Marii Konopnickiej. Utwór trwający 3 minuty i 24 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na fortepian wykonujący melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, dramatyczne oraz żywe.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Rota” z muzyką autorstwa Feliksa Nowowiejskiego oraz słowami autorstwa Marii Konopnickiej. Utwór trwający 3 minuty i 24 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na fortepian wykonujący akompaniament. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, dramatyczne oraz żywe.
Prząśniczka – słowa: Jan Czeczot, muzyka: Stanisław Moniuszko.

PrząśniczkaU prząśniczki siedzą, jak anioł dzieweczki,
Przędą sobie, przędą jedwabne niteczki,
Kręć się, kręć, wrzeciono,
Wić się tobie wić!
Ta pamięta lepiej,
Czyja dłuższa nić!
Poszedł do Królewca młodzieniec z wiciną,
Łzami się zalewał, żegnając z dziewczyną.
Kręć się, kręć, wrzeciono,
Wić się tobie wić!
Ta pamięta lepiej,
Czyja dłuższa nić!
Gładko idzie przędza, wesoło dziewczynie,
Pamiętała trzy dni o wiernym chłopczynie.
Kręć się, kręć, wrzeciono,
Wić się tobie wić!
Ta pamięta lepiej,
Czyja dłuższa nić!
Inny się młodzieniec podsuwa z ubocza,
I innemu rada dziewczyna ochocza.
Kręć się, kręć, wrzeciono,
Prysła wątła nić;
Wstydem dziewczę płonie,
Wstydź się, dziewczę, wstydź!
Źródło: Jan Czeczot, Prząśniczka.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Prząśniczka” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszko oraz słowami autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 33 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo żywe, wesołe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Prząśniczka – linia melodyczna oraz akompaniament” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszki oraz tekstem autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 32 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny, żywy i sentymentalny charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Prząśniczka – akompaniament” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszki oraz tekstem autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 32 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny, żywy i sentymentalny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię.
Zestaw pięciu piosenek
Piosenka ludowa - „Lipka”

LipkaZ tamtej strony jeziora
Stoi lipka zielona
A na tej lipce, na tej zieloniutkiej
Trzej ptaszkowie śpiewają
A na tej lipce, na tej zieloniutkiej
Trzej ptaszkowie śpiewają
Nie byli to ptaszkowie
Tylko trzej braciszkowie
Co się spierali o jedną dziewczynę
Który ci ją dostanie
Co się spierali o jedną dziewczynę
Który ci ją dostanie
Jeden mówi: „Tyś moja”
Drugi mówi: „Jak Bóg da”
A trzeci mówi: „Moja najmilejsza,
Czemuś ty mi tak smutna?”
A trzeci mówi: „Moja najmilejsza,
Czemuś ty mi tak smutna?”
„Jakże nie mam smutna być?
Za starego każą iść
Czasu niewiele, jeszcze dwie niedziele
Mogę miły z tobą być!”
Czasu niewiele, jeszcze dwie niedziele
Mogę miły z tobą być!”
Z tamtej strony jeziora
Stoi lipka zielona
A na tej lipce, na tej zieloniutkiej
Trzej ptaszkowie śpiewają.
A na tej lipce, na tej zieloniutkiej
Trzej ptaszkowie śpiewają.
Źródło: autor nieznany, Lipka.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w dwugłosie w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński realizujący drugi głos w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię w dwugłosie wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe.
„Do‑re‑mi” to utwór z muzyką Richarda Rogersa [czytaj: riczarda rodżersa] i Oskara Hammersteina [czytaj: oskara hamersztajna] i polskimi słowami nieznanego autora. Utwór pochodzi z rewelacyjnego musicalu „Dźwięki muzyki” („The Sound of Music” [czytaj: de sałnd of mjuzik]).


Do re miDO jak piękny domek z kart
RE jak rechot w stawie żab
MI jak miękki, biały miś
FA jesteśmy fajni dziś
SOL jak solone paluszki
LA jak lala do poduszki
SI sikorek choćby sto
i wracamy znów do DO DO DO DO
DO jak piękny domek z kart
RE jak rechot w stawie żab
MI jak miękki, biały miś
FA jesteśmy fajni dziś
SOL jak solone paluszki
LA jak lala do poduszki
SI sikorek choćby sto
i wracamy znów do DO
DO RE MI FA SOL LA SI DO SOL DO
Biorąc nasze DO RE MI
Stworzysz wiele melodii!
Biorąc nasze DO RE MI
Stworzysz wiele melodii!
DO jak piękny domek z kart
RE jak rechot w stawie żab
MI jak miękki, biały miś
FA jesteśmy fajni dziś
SOL jak solone paluszki
LA jak lala do poduszki
SI sikorek choćby sto
i wracamy znów do DO
DO RE MI FA SOL LA SI DO SOL DO
Źródło: Oscar Hammerstein II, Do re mi.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe.


Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w dwugłosie w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński realizujący drugi głos w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię w dwugłosie wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe.
Pieśń ludowa - „Dwa serduszka, cztery oczy”.

Dwa serduszka cztery oczyDwa serduszka, cztery oczy, ojojoj
Co płakały we dnie, w nocy, ojojoj
Czarne oczka co płaczecie, że się spotkać nie możecie
Że się spotkać nie możecie, ojojoj
Mnie matula zakazała, ojojoj
Żebym chłopca nie kochała, ojojoj
Starzy o miłości dbają, młodym kochać zabraniają
Młodym kochać zabraniają, ojojoj
Kiedy chłopiec hoży, miły, ojojoj
I któż by miał tyle siły, ojojoj
Kamienne by serce było, żeby chłopca nie lubiło
Żeby chłopca nie lubiło, ojojoj
Mnie matula zakazała, ojojoj
Żebym chłopca nie kochała, ojojoj
A ja chłopca chaps za szyję, będę kochać, póki żyję
Będę kochać, póki żyję, ojojoj
Źródło: T. Sygietyński, M. Zimińska-Sygietyńska, Dwa serduszka cztery oczy, dostępny w internecie: http://magdaumer.pl/home/spiewnik/dwa-serduszka-cztery-oczy/ [dostęp 24.04.2023].
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w dwugłosie w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński realizujący drugi głos w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię w dwugłosie wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Dwa serduszka, cztery oczy”, trwający 2 minuty i 20 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, żywe oraz niewesołe.
„Płonie ognisko w lesie”


Płonie ognisko w lesiePłonie ognisko w lesie,
Wiatr smętną piosnkę niesie.
Przy ogniu zaś drużyna
Gawędę rozpoczyna.
Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!
Rozlega się dokoła.
Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!
Najstarszy druh zawoła:
Przestańcie się już bawić
I czas swój marnotrawić.
Niech każdy z was się szczerze
Do pracy swej zabierze.
Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!
Rozlega się dokoła.
Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!
Najstarszy druh zawoła:
Wiatr w lesie cicho gwarzy,
Śpią wszyscy oprócz straży,
A ponad śpiących głowy
Rozlega się krzyk sowy:
Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!
Rozlega się dokoła.
Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!
Najstarszy druh zawoła:
Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!
Rozlega się dokoła.
Czuj, czuj, czuwaj! Czuj, czuj, czuwaj!
Najstarszy druh zawoła.
Źródło: autor nieznany, Płonie ognisko w lesie.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne.


Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w dwugłosie w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński realizujący drugi głos w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię w dwugłosie wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Płonie ognisko w lesie”, trwający 2 minuty i 48 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, pogodne oraz dynamiczne.
Pieśń ludowa „Czerwone jabłuszko”.


Czerwone jabłuszkoCzerwone jabłuszko przekrojone na krzyż
Czemu ty dziewczyno krzywo na mnie patrzysz
Gęsi za wodą kaczki za wodą uciekaj dziewczyno
Bo cię pobodą. Ja ci buzi dam ty mi buzi dasz
Ja cię nie wydam ty mnie nie wydasz
Gęsi za wodą kaczki za wodą uciekaj dziewczyno
Bo cię pobodą. Ja ci buzi dam ty mi buzi dasz
Ja cię nie wydam ty mnie nie wydasz
Mazurek mazureczek oberek obereczek
Kujawiak kujawiaczek chodźże Maryś chodźże chodź!
Mazurek mazureczek oberek obereczek
Kujawiak kujawiaczek chodźże Maryś chodźże chodź!
Tam, gdzie czysta woda, tam koniki piją,
Gdzie ładne dziewczyny, tam się chłopcy biją.
Gęsi za wodą kaczki za wodą uciekaj dziewczyno
Bo cię pobodą. Ja ci buzi dam ty mi buzi dasz
Ja cię nie wydam ty mnie nie wydasz
Gęsi za wodą kaczki za wodą uciekaj dziewczyno
Bo cię pobodą. Ja ci buzi dam ty mi buzi dasz
Ja cię nie wydam ty mnie nie wydasz
Mazurek mazureczek oberek obereczek
Kujawiak kujawiaczek chodźże Maryś chodźże chodź!
Mazurek mazureczek oberek obereczek
Kujawiak kujawiaczek chodźże Maryś chodźże chodź!
Czerwone jabłuszko upadło pod łóżko,
Spodobało mi się Jasiowe serduszko.
Źródło: autor nieznany, Czerwone jabłuszko.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne.


Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w dwugłosie w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński realizujący drugi głos w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię w dwugłosie wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą akompaniament. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne.
Zestaw dwóch kanonów
Kanon trzygłosowy Ludwiga van Beethovena „Jak wielka moc posiada śpiew”.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Jak wielką moc posiada śpiew” autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór trwający 55 sekund. Kompozycja jest wokalna, wykonywana przez chór a capella. Utwór jest wykonywany w dość wolnym tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, podniosłe oraz pogodne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Kanon trzygłosowy pod tytułem „Kanon owocowy”- autor muzyki i słów nieznany.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Owocowy kanon” wykonywany przez Chór dziecięcy klas 1‑3 Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych imienia Ludomira Różyckiego w Kielcach. Utwór trwający 1 minutę i 35 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, wykonywana przez chór dziecięcy oraz zespół muzyczny z następującymi instrumentami: syntezatorami, gitarą basową oraz perkusją. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma typowy dla muzyki dziecięcej rytmiczny charakter, z bardzo wesołym brzmieniem. Tekst jest śpiewany w języku polskim.
Tworzenie nowego tekstu do znanej piosenki
Zanim zostaniesz kompozytorem poćwicz na znanym materiale. Wybierz „w głowie” treść piosenki, którą lubisz i znasz. Może w rytm i takt melodii zmienisz jej słowa? Teraz masz taka okazję! Sprawdź na poniższej aplikacji, która umożliwi Ci ułożenie nowego tekstu do poznanej piosenki zgodnie z instrukcją.
Poniżej znajduje się alternatywa aplikacji.
Wymyśl nowe słowa do utworu „Śpiewanka do‑re‑mi‑fanka” a następnie go zaśpiewaj.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór trwający 2 minuty i 8 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na kilka instrumentów wykonujących melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe.
Aplikacja umożliwiająca ułożenie nowego tekstu do poznanej piosenki i ułożenie nut do melodii.
Instrukcja obsługi aplikacji.
Aplikacja „Muzyczni twórcy” pozwala tworzyć, zapisywać i odtwarzać partytury. Aplikacja daje również możliwość pisania tekstów do tworzonych partytur. Całość składa się z czterech modułów: Kompozytor, Autor tekstu, Edytor, Znaki muzyczne.
Kompozytor - po wybraniu tego modułu, widoczna jest pięciolinia z nutami. Klikanie na poszczególne nuty powoduje pojawienie się fioletowego panelu ze strzałkami (w górę i w dół) wokół wybranej nuty. Za pomocą tych strzałek możemy zmieniać położenie danej nuty na pięciolinii tak, aby powstał właściwy utwór. Do przewijania pięciolinii służą dwie strzałki (w lewo, w prawo), znajdujące się po bokach pięciolinii. W prawym dolnym rogu widoczne są przyciski: „Wyczyść” - powoduje powrót do początkowego układu nut; „Pomoc” - zawiera instrukcję, w której opisana jest treść zadania i prawidłowy układ nut; „Odtwórz” - Umożliwia odtworzenie melodii, zgodnie z ustawieniem nut.
Autor tekstu - po wybraniu tego modułu, widoczna jest partytura śpiewanki do‑re‑mi‑fanki. Pod każdą nutą znajduje się fioletowe pole tekstowe, które możemy edytować. W prawym, dolnym rogu znajdują się przyciski: „Resetuj” - przywraca początkowe słowa piosenki; „Pomoc” - wyświetla instrukcję do zadania; „Otwórz” - umożliwia załadowanie zapisanej partytury z tekstem; „Zapisz” - umożliwia zapisanie partytury z tekstem; „Wyczyść” - usuwa słowa piosenki; „Karaoke” - Powoduje odtworzenie melodii z dodanym tekstem. Poszczególne słowa piosenki podświetlają się w momentach, w których powinny być śpiewane.
Edytor - po wybraniu tego modułu, otwiera się edytor partytur. Posiada on główny obszar roboczy na środku i dwa panele boczne po obu jego stronach. Z prawej strony znajduje się panel z obiektami, które możemy wstawiać do obszaru roboczego. Są to m.in. nuty, pięciolinie, oznaczenia metrum, pauzy. Aby dodać element do obszaru roboczego, należy kliknąć na nim lewym przyciskiem myszy. Wówczas wybrany element zostaje dodany w centralnej części arkusza roboczego. Po kliknięciu w wybrany obiekt na obszarze roboczym, możemy edytować jego położenie, wielkość, nachylenie (pociągając za odpowiednie kwadraciki na krawędzi elementu). Dodatkowo możemy zmienić tytuł utworu i słowa piosenki poprzez dwukrotne kliknięcie na wybrany tekst. Panel, znajdujący się przy lewej krawędzi ekranu, zawiera wiele przycisków: „Przesuń” - domyślnie wybrana opcja, która umożliwia zmienianie położenia poszczególnych elementów na arkuszu; „Widok” - narzędzie do przesuwania widoku arkusza partytury w dół; „Powiększ”/”Pomniejsz” - powoduje przybliżenie/oddalenie fragmentu arkusza; „Front”/”Tył” - powoduje przesunięcie danego elementu „na wierzch” lub „pod spód” w odniesieniu do pozostałych elementów; „Usuń” - usuwa wybrany element; „Nowy” - powoduje otworzenie czystego arkusza; „Otwórz” - umożliwia załadowanie wcześniej zapisanego arkusza; „Zapisz” - umożliwia zapisanie arkusza; „Import” - umożliwia zaimportowanie do arkusza różnego rodzaju plików graficznych (dodanie tła dla partytury, obrazków, autorskich grafik); „Eksport” - powoduje pobranie arkusza w formie pliku png.
Znaki muzyczne - dodatkowy komponent aplikacji, umożliwiający pobieranie poszczególnych elementów partytur (grafik nut, pięciolinii, oznaczeń metrum itp.) w formacie svg.
Ułóż nuty tak, by można było poprawnie zagrać utwór „Wlazł kotek na płotek”.
Stwórz własny, oryginalny tekst do utworu „Śpiewanka do‑re‑mi‑fanka”.
Stwórz własną piosenkę, posługując się nutami znajdującymi się w aplikacji. Następnie zanuć ją lub zagraj.
Poniżej znajduje się alternatywa aplikacji.
Posłuchaj utworu w oryginalnym wykonaniu a następnie włącz ścieżkę melodyczną i samodzielnie go zaśpiewaj.
Prząśniczka
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Prząśniczka” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszko oraz słowami autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 33 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo żywe, wesołe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Prząśniczka – linia melodyczna oraz akompaniament” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszki oraz tekstem autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 32 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny, żywy i sentymentalny charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię.
Lipka
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Lipka”, trwający 3 minuty i 9 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo sentymentalne, nostalgiczne oraz żywe.
Rota
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Rota” z muzyką autorstwa Feliksa Nowowiejskiego oraz słowami autorstwa Marii Konopnickiej. Utwór trwający 3 minuty i 25 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, dramatyczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Rota” z muzyką autorstwa Feliksa Nowowiejskiego oraz słowami autorstwa Marii Konopnickiej. Utwór trwający 3 minuty i 24 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na fortepian wykonujący melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, dramatyczne oraz żywe.
Do re mi
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Do‑Re‑Mi” z muzyką autorstwa Oscara Hammersteina II oraz słowami autorstwa Richarda Rodgersa. Utwór trwający 2 minuty i 27 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo wesołe, dynamiczne oraz żywe.
Czerwone jabłuszko
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie gitary akustycznej. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Czerwone Jabłuszko”, trwający 2 minuty i 30 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na gitarę akustyczną wykonującą melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo dynamiczne, żywe oraz sentymentalne.
Zaśpiewaj z podkładem muzycznym utwór „Fortepian”.
Zaśpiewaj z podkładem muzycznym utwór „Mój język to muzyka”, zwracając uwagę na zapis nutowy.
Nagraj swoją własną wersję piosenki „Akcenty Dęte”.
Ćwiczenia
Opisz swoimi słowami, na czym polega technika śpiewania kanonu oraz co może być jego treścią?
Wysłuchaj trzygłosowego utworu pod tytułem: „Kanon owocowy”. Opisz swoimi słowami, na czym polega technika śpiewania kanonu oraz co jest jego treścią? Możesz część swojej odpowiedzi wyrazić graficznie.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Utwór pod tytułem „Owocowy kanon” wykonywany przez Chór dziecięcy klas 1‑3 Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych imienia Ludomira Różyckiego w Kielcach. Utwór trwający 1 minutę i 35 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, wykonywana przez chór dziecięcy oraz zespół muzyczny z następującymi instrumentami: syntezatorami, gitarą basową oraz perkusją. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma typowy dla muzyki dziecięcej rytmiczny charakter, z bardzo wesołym brzmieniem. Tekst jest śpiewany w języku polskim.
Poniżej zaprezentowany jest tekst hymnu państwowego. Uzupełnij brakujące wyrazy, zwracając uwagę na ich pisownię.
Wysłuchaj nagrania utworu „W deszczowym rytmie” i zapoznaj się z partyturą. Twoim zadaniem będzie stworzenie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki. Zapoznaj się z nią ponownie, tym razem analizując, jak można uzupełnić melodię oraz akordy w taki sposób, by utwór na tym zyskał.
Do Twojej dyspozycji jest partytura z pustą linią w kluczu perkusyjnym, którą należy uzupełnić. Materiał wydrukuj lub przepisz do zeszytu nutowego, a następnie rozpisz akompaniament, który Twoim zdaniem będzie najlepiej pasował.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Piosenka „W deszczowym rytmie”


Wysłuchaj nagrania utworu „Na cztery i na sześć” i zapoznaj się z partyturą. Twoim zadaniem będzie stworzenie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki. Najpierw naucz się piosenki w taki sposób, by swobodnie śpiewać melodię oraz rozpoznawać jej części (zwrotki oraz refreny). Następnie poddaj utwór analizie, rozważając, jak można własnym akompaniamentem perkusyjnym uzupełnić melodię oraz akordy w taki sposób, by utwór na tym zyskał.
Do Twojej dyspozycji jest partytura z pustą linią w kluczu perkusyjnym, którą należy uzupełnić. Materiał wydrukuj lub przepisz do zeszytu nutowego, a następnie rozpisz akompaniament, który Twoim zdaniem będzie najlepiej pasował.
Po zakończeniu tworzenia własnego akompaniamentu przećwicz go z nagraniem, a następnie zagraj.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PF9gMbY6d
Piosenka „Na cztery i na sześć”


Słownik
dotyczy sposobu wydobywania dźwięku. Oznaczenia artykulacyjne określają, w jaki sposób należy grać dany dźwięk, na przykład krótko i ostro (staccato [czytaj: stakato]) lub płynnie przechodząc od jednego dźwięku do drugiego (legato).
to technika wykorzystywana wokalnie, polegająca na spontanicznym tworzeniu melodii rytmów i fraz bez wcześniejszego przygotowania lub ustalonej partii muzycznej. Improwizacja głosowa może być stosowana w różnych gatunkach muzycznych takich jak jazz [czytaj: dżez], blues [czytaj: blus], soul [czytaj: sołl], funk [czytaj: fank], czy gospel, a także w muzyce ludowej i etnicznej.
to figura retoryczna stosowana w poezji jako środek stylistyczny. Polega na dobieraniu słów w taki sposób, aby naśladowały one dźwięki jakiegoś zjawiska albo oddawały ich brzmienie, np. szczekanie psa czy stukot kół pociągu.
zjawisko rezonansu zachodzące dla fal dźwiękowych, polegające na pobieraniu energii fal akustycznych przez układ akustyczny ze źródła drgań o częstotliwościach równych lub zbliżonych do częstotliwości drgań własnych układu. W wyniku czego dochodzi do generowania, wzmacniania lub filtrowania drgań o tych częstotliwościach.
Notatki ucznia
Biblioteka audio
Galeria
Bibliografia
https://muzykotekaszkolna.pl
https://www.universitas.com.pl/produkt/1922/Mowie-i-spiewam-swiadomie-Podrecznik-do-nauki-emisji-glosu
https://zdrowie.tvn.pl/a/emisja-glosu-co-to-jest-czemu-sluzy-i-jak-sie-jej-nauczyc?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=pastehttps://zdrowie.tvn.pl/a/emisja-glosu-co-to-jest-czemu-sluzy-i-jak-sie-jej-nauczyc
https://universitas.com.pl/public/storage/1/tarasiewicz_mowie.jpg
https://msa-kszt-aud.blogspot.com/2021
https://psmskarzysko.pl/rytmika-klasa-iii-6/
https://muzykotekaszkolna.pl
https://view.genial.ly/5e981ffc37cbd20d78d54eb0/presentation-melodyczne-instrumenty-perkusyjne
https://niepodlegla.gov.pl/wp-content/uploads/2020/10/hymn_nuty-C-dur1.pdf
https://www.nfm.wroclaw.pl/ach-wydawnictwa
www.slowacki.edu.pl
https://www.spiewnikniepodleglosci.pl/rota/
https://sjp.pwn.pl
https://www.komlogo.pl/index.php/encyklopedia
https://centrumkultury.jaworzno.pl/10-podstawowych-pojec-wokalnych/















