Piękny świat
Piękny świat
1. Cele lekcji
Cel ogólny: Rozwijanie wyobraźni.
a) Wiadomości
Uczeń wie, co to jest państwo.
Uczeń wie, co to jest rząd.
Uczeń zna główne religie świata.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi odszukać na globusie Polskę.
Uczeń potrafi wskazać największe i najmniejsze państwo świata.
c) Postawy
Uczeń uważnie słucha.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy:
Zadania niedokończone
Wykład
Praktycznego działania
Forma pracy:
Indywidualna
Grupowa
Zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Globus
Materiały plastyczne (arkusz szarego papieru, kredki świecowe)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zdania niedokończone.
Uczniowie siadają w kręgu, a nauczyciel pokazuje uczniom globus. Następnie przekazuje globus uczniowi po swojej prawej stronie. Uczeń, który otrzymał globus, kończy zdanie wypowiedziane przez nauczyciela Świat jest… Następnie uczeń podaje globus koledze po swojej prawej stronie, który kończy takie samo zdanie jak poprzednik. Rundka kończy się, gdy wszyscy uczniowie dokończą zdania, a globus powróci do nauczyciela.
b) Faza realizacyjna
Wykład – O świecie słów kilka.
Na świecie żyje wiele miliardów ludzi. Mieszkańców określonych miejsc czy obszarów nazywamy populacją. Człowiek pojawił się na Ziemi stosunkowo niedawno w porównaniu do wieku naszej planety. Świat jest podzielony na państwa. (Chętny uczeń odszukuje na globusie Polskę). Państwo to obszar niezależny, na którym ludzie tam mieszkający, ustanowili własne prawo. Państwo posiada wytyczone granice, uznane przez inne kraje. Państwo ma własny hymn narodowy i flagę. (Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o hymn i flagę Polski). Największym państwem na świecie jest Rosja. Państwo to rozciąga się od wschodniej Europy poprzez północną część Azji aż po Ocean Spokojny. Najmniejszym państwem świata jest Watykan, państwo leżące w stolicy Włoch – Rzymie. Watykan to siedziba najwyższych władz Kościoła rzymskokatolickiego, gdzie rezyduje papież.
Każde państwo ma swój rząd, czyli grupę ludzi kierujących państwem. Ludzie zajmujący się kierowaniem państwa to politycy, a praca, którą wykonują, to polityka. (Chętny uczeń odpowiada na pytanie, kto jest prezydentem, a kto premierem Polski).
Obecnie na świecie używa się około sześciu tysięcy języków, ale wieloma z nich posługują się tylko nieliczne grupy. Najbardziej popularnymi językami świata, którymi posługują się ludzie jako językami ojczystymi, są: język chiński, angielski i hiszpański.
Na świecie są trzy główne religie: chrześcijaństwo, islam i hinduizm. Ponadto istnieje kilkanaście religii o mniejszym zasięgu i tysiące – wyznawane przez niewielkie grupy ludzi. Każda z religii różni się zasadami wiary i obrządkiem. Niektórzy ludzie wierzą w jednego Boga, inni w wielu. Większość ceremonii odbywa się w specjalnych budynkach, zwanych świątyniami lub kościołami.
c) Faza podsumowująca
Praktyczne działanie: praca plastyczna – Piękni ludzie – piękny świat.
Uczniowie przy pomocy nauczyciela na arkuszu szarego papieru przedstawiają ludzi świata. Ważne jest uwzględnienie charakterystycznych strojów różnych narodów, np. Japonii. Uczniowie pracę wykonują przy użyciu kredek świecowych.
5. Bibliografia
Gaff J., Świat bez tajemnic. Człowiek i otoczenie, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1991.
http://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyki_%C5%9Bwiata
http://pl.wikipedia.org/wiki/Watykan
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rosja
http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiat
http://pl.wikipedia.org/wiki/Najcz%C4%99%C5%9Bciej_u%C5%BCywane_j%C4%99zyki_%C5%9Bwiata
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji nauczania zintegrowanego jest przeznaczony dla klasy trzeciej szkoły podstawowej.