Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pierwiastki godne szacunku

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. zna pojęcie pierwiastka arytmetycznego II i III stopnia z liczby nieujemnej;

  2. zna pojęcie liczby niewymiernej;

  3. rozumie różnicę w rozwinięciu dziesiętnym liczby wymiernej i niewymiernej;

  4. umie obliczyć pierwiastek arytmetyczny II i III stopnia z liczby nieujemnej;

  5. umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki;

  6. umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki.

b) Umiejętności

  1. Uczeń potrafi obliczać pierwiastki drugiego i trzeciego stopnia.

  2. Uczeń potrafi oszacować wartość pierwiastka.

  3. Uczeń potrafi zastosować obliczone wielkości do rozwiązywania zadań.

2. Metoda i forma pracy

Prezentacja, dyskusja, wykonywanie ćwiczeń. Uczniowie pracują indywidualnie i w parach.

3. Środki dydaktyczne

Kalkulatory, karty pracy, panel projekcyjny RM wraz z kalkulatorem graficznym Casio.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zajęcia zaczynam od powtórzenia, ile to jest: 4,9,16,25,36,49,64,81,100,144,

83,273,643,1253,2163,10003.

Szacowanie wielkości nie zawsze jest łatwe. Jak policzyć w przybliżeniu wartości pierwiastków, które są liczbami niewymiernymi?

Przypomnijcie, jakie znacie liczby niewymierne.

Kiedy dana liczba jest liczbą niewymierną?

Ile to jest w przybliżeniu:

10,15,1923,50,61

Tu zaczynają się najczęściej na schody. Trudno jest dzieciom przewidzieć, jakimi liczbami są podane pierwiastki.

b) Faza realizacyjna

Przy pomocy kalkulatora z panelem projekcyjnym obliczamy wartości przybliżone kilku pierwiastków, jak na rysunkach:

RfPEDVbQklcly

Uczniowie zauważają, iż wartości pierwiastków liczb od 10 do 15 mieszczą się w granicach między 3 a 4, ponadto 10to niewiele ponad 3, zaś 15 to prawie 4.

Obie liczby, zarówno 10jak i 15 mieszczą się między 9, a 16, a te pierwiastki dzieci liczą bez kłopotów.

W takim razie między jakimi pierwiastkami, które potraficie obliczyć dokładnie, można umieścić 19i23?

Odpowiedź nie będzie trudna:

między 1625, czyli między liczbami 4 i 5, oczywiście 19bliżej czwórki, zaś 23bliżej piątki. Przybliżoną wartością 19może być 4,3, zaś23 około 4,8.

Sprawdzamy przy pomocy kalkulatora nasze przypuszczenia

Pomyłka niewielka w pierwszym przypadku.

R4lzGsqIgRO7U

Zostały jeszcze dwie liczby. Oszacujmy wielkość 50i61.

Najpierw umieszczamy obie liczby między 49, a 64, czyli między 7, a 8. Przybliżone wartości szukanych pierwiastków to około 7,1 oraz 7,7.

R24fnLD1KHnrU

Sprawdzamy ponownie z kalkulatorem w ręku:

Podobnie możemy szacować wartości pierwiastków trzeciego stopnia.

Oszacuj wielkość 303.

273< 303 < 643

Czyli 3 < 303 < 4

Stąd przybliżona wielkość 3033,1

Sprawdzamy przy pomocy kalkulatora:

RuOAPPqSa1dH0

Zadania do samodzielnego rozwiązania (karta pracy):

  1. Oszacuj wartości pierwiastków, umieszczając je najpierw między dwiema kolejnymi liczbami całkowitymi. Staraj się liczyć najpierw bez kalkulatora, następnie sprawdź swoje obliczenia po uzupełnieniu brakujących wielkości.

  • 268397103119147

  • 1131936331213

c) Faza podsumowująca

Umiejętność szacowania pierwiastków jest bardzo przydatna przy obliczaniu pól powierzchni, czy objętości brył, zwłaszcza w sytuacjach praktycznych. Postarajcie się zdobyte wiadomości i umiejętności wykorzystać przy szacowaniu wielkości zadanych w pracy domowej.

5. Załączniki

a) Zadanie domowe

Jaką objętość w przybliżeniu będzie miał pojemnik, jeżeli z dokładnych obliczeń mamy (317+8)m3?

Czy powierzchnia 107m2 to więcej, czy mniej niż 30m2?

Oszacuj długość (100123+100)m.

Sprawdź swoje przypuszczenia przy pomocy kalkulatora.

Rrhnb4YIeq0wt

Odp.

b) Karta pracy ucznia

R1QwpYOhDFrQ8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 130.50 KB w języku polskim