Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Pierwotne źródła energii.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • 6.3.: uczeń przedstawia, na podstawie różnych źródeł informacji, strukturę wykorzystania źródeł energii w Polsce i ocenia jej wpływ na stan środowiska przyrodniczego.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wie, czym są alternatywne źródła energii,

  • rozumie różnicę między odnawialnymi a nieodnawialnymi źródłami energii,

  • zna strukturę wykorzystania źródeł energii w Polsce,

  • rozumie wpływ struktury wykorzystania źródeł energii w Polsce na stan środowiska przyrodniczego.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi wskazać na mapie najważniejsze elektrownie cieplne w Polsce,

  • potrafi wskazać na mapie miejsce występowania węgla kamiennego i węgla brunatnego w Polsce,

  • zna podział energetyki odnawialnej,

  • zna rozmieszczenie elektrowni geotermalnych w Polsce,

  • wie, w których rejonach kraju energetyka wiatrowa jest najbardziej popularna,

  • potrafi ocenić wpływ wybranego typu elektrowni na stan środowiska,

  • rozumie wady i zalety wykorzystania energetyki jądrowej w Polsce.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap

wstępny

Geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się

Nauczyciel podkreśla, jak ważną rolę w kraju pełni energetyka. Podkreśla, że ilość dostępnej energii jest istotna przy lokalizacji dużych zakładów przemysłowych. Pyta uczniów, jakie znają typy elektrowni. Zapisuje ich odpowiedzi na tablicy. Następnie prosi o wymienienie wad i zalet każdego z wymienionych rodzajów elektrowni. Nauczyciel komentuje i uzupełnia opowiedzi uczniów.

pogadanka,

praca w grupach,

ćwiczenia

indywidualna i zbiorowa,

praca w grupach

Etap realizacji

Geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się

Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną (zasób nr 1). Omawia źródła energii. Pokazuje, gdzie znajdują się elektrownie cieplne. Uczniowie komentują odległość szkoły od najbliższej elektrowni. Nauczyciel podkreśla istotność paliw kopalnych w wytwarzaniu energii w Polsce. Pokazuje rozmieszczenie złóż węgla kamiennego i brunatnego. Pyta uczniów o wpływ elektrowni cieplnych na środowisko naturalne. Wspomina o odnawialnych źródłach energii i omawia podział energetyki odnawialnej ze względu na wykorzystane surowce. Wskazuje na mapie zamieszczonej w prezentacji rozmieszczenie elektrowni geotermalnych w Polsce. Informuje, które województwa korzystają z energetyki wiatrowej w największym stopniu. Opowiada o jej zaletach i wadach.

Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda z grup ma opracować informacje na temat podanego typu energetyki. Uczniowie powinni wziąć pod uwagę popularność danej formy w kraju, moc wytwarzaną przez typową elektrownię danego typu, koszt energii, wpływ na środowisko. Grupy otrzymują następujące tematy:

Grupa 1 - energetyka cieplna,

Grupa 2 - energetyka wodna,

Grupa 3 - energetyka słoneczna,

Grupa 4 - energetyka wiatrowa,

Grupa 5 - energetyka jądrowa.

Uczniowie pracują na podstawie materiałów dostarczonych przez nauczyciela bądź z komputerem podłączonym do Internetu.

Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy.

Nauczyciel pyta o opinię uczniów na temat wykorzystania energetyki jądrowej w Polsce. Omawia zalety i wady.

prezentacja multimedialna (zasób nr 1), materiały przygotowane przez nauczyciela, komputer z dostępem do Internetu

pogadanka, wykład, praca w grupach, ćwiczenia

praca w grupach,

indywidualna i zbiorowa

Etap podsumowujący

Geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się

W ramach powtórzenia nauczyciel wykonuje z uczniami ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2).

ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2)

pogadanka,

ćwiczenia

praca w grupach,

indywidualna i zbiorowa

RRXanaELrIpgM

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 84.14 KB w języku polskim
R1CUd8yDV90Y2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 90.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3