Pierwotne źródła energii
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Pierwotne źródła energii.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
6.3.: uczeń przedstawia, na podstawie różnych źródeł informacji, strukturę wykorzystania źródeł energii w Polsce i ocenia jej wpływ na stan środowiska przyrodniczego.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
wie, czym są alternatywne źródła energii,
rozumie różnicę między odnawialnymi a nieodnawialnymi źródłami energii,
zna strukturę wykorzystania źródeł energii w Polsce,
rozumie wpływ struktury wykorzystania źródeł energii w Polsce na stan środowiska przyrodniczego.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi wskazać na mapie najważniejsze elektrownie cieplne w Polsce,
potrafi wskazać na mapie miejsce występowania węgla kamiennego i węgla brunatnego w Polsce,
zna podział energetyki odnawialnej,
zna rozmieszczenie elektrowni geotermalnych w Polsce,
wie, w których rejonach kraju energetyka wiatrowa jest najbardziej popularna,
potrafi ocenić wpływ wybranego typu elektrowni na stan środowiska,
rozumie wady i zalety wykorzystania energetyki jądrowej w Polsce.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się | Nauczyciel podkreśla, jak ważną rolę w kraju pełni energetyka. Podkreśla, że ilość dostępnej energii jest istotna przy lokalizacji dużych zakładów przemysłowych. Pyta uczniów, jakie znają typy elektrowni. Zapisuje ich odpowiedzi na tablicy. Następnie prosi o wymienienie wad i zalet każdego z wymienionych rodzajów elektrowni. Nauczyciel komentuje i uzupełnia opowiedzi uczniów. | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia | indywidualna i zbiorowa, praca w grupach | |
Etap realizacji | Geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną (zasób nr 1). Omawia źródła energii. Pokazuje, gdzie znajdują się elektrownie cieplne. Uczniowie komentują odległość szkoły od najbliższej elektrowni. Nauczyciel podkreśla istotność paliw kopalnych w wytwarzaniu energii w Polsce. Pokazuje rozmieszczenie złóż węgla kamiennego i brunatnego. Pyta uczniów o wpływ elektrowni cieplnych na środowisko naturalne. Wspomina o odnawialnych źródłach energii i omawia podział energetyki odnawialnej ze względu na wykorzystane surowce. Wskazuje na mapie zamieszczonej w prezentacji rozmieszczenie elektrowni geotermalnych w Polsce. Informuje, które województwa korzystają z energetyki wiatrowej w największym stopniu. Opowiada o jej zaletach i wadach. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda z grup ma opracować informacje na temat podanego typu energetyki. Uczniowie powinni wziąć pod uwagę popularność danej formy w kraju, moc wytwarzaną przez typową elektrownię danego typu, koszt energii, wpływ na środowisko. Grupy otrzymują następujące tematy: Grupa 1 - energetyka cieplna, Grupa 2 - energetyka wodna, Grupa 3 - energetyka słoneczna, Grupa 4 - energetyka wiatrowa, Grupa 5 - energetyka jądrowa. Uczniowie pracują na podstawie materiałów dostarczonych przez nauczyciela bądź z komputerem podłączonym do Internetu. Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy. Nauczyciel pyta o opinię uczniów na temat wykorzystania energetyki jądrowej w Polsce. Omawia zalety i wady. | prezentacja multimedialna (zasób nr 1), materiały przygotowane przez nauczyciela, komputer z dostępem do Internetu | pogadanka, wykład, praca w grupach, ćwiczenia | praca w grupach, indywidualna i zbiorowa |
Etap podsumowujący | Geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | W ramach powtórzenia nauczyciel wykonuje z uczniami ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2). | ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2) | pogadanka, ćwiczenia | praca w grupach, indywidualna i zbiorowa |