RCYCE8bBU9sQQ1

Pierwsza, druga, a trzeciej…

Ruchoma grafika przedstawia kawałki puzzli z rękami i nogami. Większość ma na sobie napis: wołacz, liczba pojedyncza, liczba mnoga, dopełniacz, biernik, rodzaj męski, rodzaj żeński. Są też elementy bez napisów. Dwa puzzle zawieszone są na linie, inne skaczą po pagórkach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Na dzisiejszą lekcję zaprosimy panią Matematykę. Pomoże nam ona w nazywaniu cyfr arabskich i znaków rzymskich oraz podpowie wyniki działań.

Polecenie 1

Obejrzyj film. Ile kaczek w nim wystąpiło? Jak myślisz, dlaczego kaczorowi trudno było je policzyć?

R1cuPHFlDMjQC
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Przeczytaj opis alternatywny filmu. Ile kaczek w nim wystąpiło? Jak myślisz, dlaczego kaczorowi trudno było je policzyć?

R1HtxBPPxcvBb
(Uzupełnij).
REYmjDPUrcu8X
Animacja filmowa przedstawiająca trzy kaczki idące jedna za drugą przez zielone pole w słoneczną pogodę. Po drodze mijają domek, wiatraki i bele siana. Co jakiś czas do tej grupy dołącza kolejna kaczka. Dwie z nich są zakryte białymi chustkami, tak że widać im tylko oczy i nóżki. W końcowej części filmu ukazuje się kaczor, który zastanawia się, ile było kaczek: sześć czy osiem. W filmie kaczor widział osiem kaczek, w tym dwie zakryte chustkami. Na końcu pojawia się plansza: scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego". czerwiec 2015.
ttsRnaSPkH_0000000G
1
Ćwiczenie 1
R1Nwc1xWqtF2v1
Przeczytaj głośno wiersz Juliana Tuwima Trudny rachunek. Zwróć uwagę na cyfry w nawiasach. Zapisz je słownie. Uwaga: pamiętaj, że wszystkie wersy zaczynają się wielką literą. Szły raz drogą [3] Tu uzupełnij kaczuszki, Grzeczne, że aż miło: Pierwsza biała, [2] Tu uzupełnij czarna, A [3] Tu uzupełnij nie było. Na spotkanie tym kaczuszkom [2] Tu uzupełnij znajome wyszły: [1] Tu uzupełnij z krzaków, druga z sieni, [3] Tu uzupełnij prosto z Wisły. Aż tu jeszcze [1] Tu uzupełnij idzie, Bardzo wesolutka, Idzie sobie, podskakuje, A ta [2] Tu uzupełnij – smutna. Siadły wszystkie na ławeczce, Wtem [9] Tu uzupełnij krzyczy: „[5] Tu uzupełnij nas było, a jest [8] Tu uzupełnij! Kto nas wreszcie zliczy?” Na to mówi jej ta [3] Tu uzupełnij: „Sprawa bardzo trudna! Wyszłam [1] Tu uzupełnij, przyszłam [6] Tu uzupełnij, Teraz jestem [7] Tu uzupełnij!” I nie mogły się doliczyć, Nic nie wyszło z tego, Więc do domu, choć to kaczki, Wróciły gęsiego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RkJSTDk1ovwGj
Szły raz drogą [3] Tu uzupełnij kaczuszki, Grzeczne, że aż miło: Pierwsza biała, [2] Tu uzupełnij czarna, A [3] Tu uzupełnij nie było. Na spotkanie tym kaczuszkom [2] Tu uzupełnij znajome wyszły: [1] Tu uzupełnij z krzaków, druga z sieni, [3] Tu uzupełnij prosto z Wisły. Aż tu jeszcze [1] Tu uzupełnij idzie, Bardzo wesolutka, Idzie sobie, podskakuje, A ta [2] Tu uzupełnij – smutna. Siadły wszystkie na ławeczce, Wtem [9] Tu uzupełnij krzyczy: „[5] Tu uzupełnij nas było, a jest [8] Tu uzupełnij! Kto nas wreszcie zliczy?” Na to mówi jej ta [3] Tu uzupełnij: „Sprawa bardzo trudna! Wyszłam [1] Tu uzupełnij, przyszłam [6] Tu uzupełnij, Teraz jestem [7] Tu uzupełnij!” I nie mogły się doliczyć, Nic nie wyszło z tego, Więc do domu, choć to kaczki, Wróciły gęsiego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ttsRnaSPkH_0000000M
RhsU1rbabDXpc1
Liczebnik główny i porządkowy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ttsRnaSPkH_0000000U
1
Ćwiczenie 2
RkGHdEpLHnv0b1
Przyporządkuj wypisane z wiersza „Trudny rachunek” liczebniki główne i porządkowe. Liczebniki główne Możliwe odpowiedzi: 1. pięć, 2. druga, 3. dwie, 4. osiem, 5. szósta, 6. jedna, 7. dziewiąta, 8. trzeciej, 9. siódma, 10. trzecia, 11. pierwsza, 12. trzy Liczebniki porządkowe Możliwe odpowiedzi: 1. pięć, 2. druga, 3. dwie, 4. osiem, 5. szósta, 6. jedna, 7. dziewiąta, 8. trzeciej, 9. siódma, 10. trzecia, 11. pierwsza, 12. trzy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ttsRnaSPkH_00000010
1
Ćwiczenie 3
R12wdvaA3EHow1
Wskaż liczebnik w każdym zdaniu. Urodziłem się w tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątym ósmym roku.

Mam dwóch braci.

Dostałam od babci dziesięć złotych.

Wczoraj miałem pięć lekcji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ttsRnaSPkH_00000016
1
Ćwiczenie 4
RFWBKSv7GgGH61
Zapisz pytania, na jakie odpowiadają liczebniki w zdaniach, oraz określ, które są liczebnikami głównymi, a które porządkowymi. Skorzystaj z informacji zawartych w dymku powyżej. Urodziłem się w tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątym ósmym roku. Pytanie: Tu uzupełnij Liczebnik: Tu uzupełnij Mam dwóch braci. Pytanie: Tu uzupełnij Liczebnik: Tu uzupełnij Dostałam od babci dziesięć złotych. Pytanie: Tu uzupełnij Liczebnik: Tu uzupełnij Wczoraj miałem pięć lekcji. Pytanie: Tu uzupełnij Liczebnik: Tu uzupełnij
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R7JofB7JQxM2L
Wołyński Dziennik Wojewódzki nr 17
Źródło: Alamy, domena publiczna.
R1Gp4wHd4S97Q
Ćwiczenie 5
Uzupełnij zapisem słownym podane poniżej liczebniki porządkowe zanotowane przy użyciu cyfr na stronie dziennika. Wybierz prawidłową formę liczebnika spośród podanych pod ćwiczeniem. 1. Łuck, dnia 6 1. czterysta cztery, 2. tysiąc dziewięćset trzydziestego dziewiątego, 3. tysiąc trzydzieści dziewięć, 4. tysiąc trzydziesty dziewiąty, 5. sto siedemdziesiąta pierwsza, 6. szóstego, 7. czterysta jedenasta, 8. siedemnasta, 9. Szósty, 10. szósta, 11. siedemnaście, 12. sto osiemdziesiąta szósta, 13. czterysta czwarty, 14. siedemnasty, 15. stu osiemdziesięciu sześciu, 16. sto siedemdziesiąt jeden, 17. czterysta czwarta, 18. czterysta jedenaście, 19. czterystu jedenastu, 20. sto osiemdziesiąt sześć, 21. sześć listopada 1939 1. czterysta cztery, 2. tysiąc dziewięćset trzydziestego dziewiątego, 3. tysiąc trzydzieści dziewięć, 4. tysiąc trzydziesty dziewiąty, 5. sto siedemdziesiąta pierwsza, 6. szóstego, 7. czterysta jedenasta, 8. siedemnasta, 9. Szósty, 10. szósta, 11. siedemnaście, 12. sto osiemdziesiąta szósta, 13. czterysta czwarty, 14. siedemnasty, 15. stu osiemdziesięciu sześciu, 16. sto siedemdziesiąt jeden, 17. czterysta czwarta, 18. czterysta jedenaście, 19. czterystu jedenastu, 20. sto osiemdziesiąt sześć, 21. sześć r.
2. Dziennik Wojewódzki No 17 (Numer 17) 1. czterysta cztery, 2. tysiąc dziewięćset trzydziestego dziewiątego, 3. tysiąc trzydzieści dziewięć, 4. tysiąc trzydziesty dziewiąty, 5. sto siedemdziesiąta pierwsza, 6. szóstego, 7. czterysta jedenasta, 8. siedemnasta, 9. Szósty, 10. szósta, 11. siedemnaście, 12. sto osiemdziesiąta szósta, 13. czterysta czwarty, 14. siedemnasty, 15. stu osiemdziesięciu sześciu, 16. sto siedemdziesiąt jeden, 17. czterysta czwarta, 18. czterysta jedenaście, 19. czterystu jedenastu, 20. sto osiemdziesiąt sześć, 21. sześć.
3. Poz. 171 (Pozycja 171) 1. czterysta cztery, 2. tysiąc dziewięćset trzydziestego dziewiątego, 3. tysiąc trzydzieści dziewięć, 4. tysiąc trzydziesty dziewiąty, 5. sto siedemdziesiąta pierwsza, 6. szóstego, 7. czterysta jedenasta, 8. siedemnasta, 9. Szósty, 10. szósta, 11. siedemnaście, 12. sto osiemdziesiąta szósta, 13. czterysta czwarty, 14. siedemnasty, 15. stu osiemdziesięciu sześciu, 16. sto siedemdziesiąt jeden, 17. czterysta czwarta, 18. czterysta jedenaście, 19. czterystu jedenastu, 20. sto osiemdziesiąt sześć, 21. sześć; Str. 404 (Strona 404) 1. czterysta cztery, 2. tysiąc dziewięćset trzydziestego dziewiątego, 3. tysiąc trzydzieści dziewięć, 4. tysiąc trzydziesty dziewiąty, 5. sto siedemdziesiąta pierwsza, 6. szóstego, 7. czterysta jedenasta, 8. siedemnasta, 9. Szósty, 10. szósta, 11. siedemnaście, 12. sto osiemdziesiąta szósta, 13. czterysta czwarty, 14. siedemnasty, 15. stu osiemdziesięciu sześciu, 16. sto siedemdziesiąt jeden, 17. czterysta czwarta, 18. czterysta jedenaście, 19. czterystu jedenastu, 20. sto osiemdziesiąt sześć, 21. sześć
4. Poz. 186 (Pozycja 186) 1. czterysta cztery, 2. tysiąc dziewięćset trzydziestego dziewiątego, 3. tysiąc trzydzieści dziewięć, 4. tysiąc trzydziesty dziewiąty, 5. sto siedemdziesiąta pierwsza, 6. szóstego, 7. czterysta jedenasta, 8. siedemnasta, 9. Szósty, 10. szósta, 11. siedemnaście, 12. sto osiemdziesiąta szósta, 13. czterysta czwarty, 14. siedemnasty, 15. stu osiemdziesięciu sześciu, 16. sto siedemdziesiąt jeden, 17. czterysta czwarta, 18. czterysta jedenaście, 19. czterystu jedenastu, 20. sto osiemdziesiąt sześć, 21. sześć; Str. 411 (Strona 411) 1. czterysta cztery, 2. tysiąc dziewięćset trzydziestego dziewiątego, 3. tysiąc trzydzieści dziewięć, 4. tysiąc trzydziesty dziewiąty, 5. sto siedemdziesiąta pierwsza, 6. szóstego, 7. czterysta jedenasta, 8. siedemnasta, 9. Szósty, 10. szósta, 11. siedemnaście, 12. sto osiemdziesiąta szósta, 13. czterysta czwarty, 14. siedemnasty, 15. stu osiemdziesięciu sześciu, 16. sto siedemdziesiąt jeden, 17. czterysta czwarta, 18. czterysta jedenaście, 19. czterystu jedenastu, 20. sto osiemdziesiąt sześć, 21. sześć.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Z opisu Wołyńskiego Dziennika Wojewódzkiego wypisz wszystkie cyfry. Następnie zapisz je jako liczebniki porządkowe. Pamiętaj o poprawnej pisowni.

R1OZzsFZVWnC9
(Uzupełnij).
Ciekawostka

Liczebniki występują w większości języków świata. Za wyjątek uchodzi język pirahã z dżungli amazońskiej. W języku tym występują tylko wyrazy 'hoi' (mało) i 'baagiso' (dużo).

RbwCBbdOcgmkg
Dworzec Główny we Wrocławiu
Źródło: Wikimedia Commons, Barbara Maliszewska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R47qQ6ZDTXirl
Ćwiczenie 6
Przyjrzyj się powyższej ilustracji. Uzupełnij zapisanymi słownie liczebnikami zdania odnoszące się do ilustracji przedstawiającej kasy na dworcu. Pamiętaj o właściwej pisowni liczebników. Na dworcu do kas biletowych oznaczonych numerami (12) 1. trzynastej, 2. dwanaście, 3. trzeci, 4. dwunasta, 5. trzynasta, 6. trzynaście, 7. Trzecią, 8. trzecia, 9. trzy, 10. dwunastej i (13) 1. trzynastej, 2. dwanaście, 3. trzeci, 4. dwunasta, 5. trzynasta, 6. trzynaście, 7. Trzecią, 8. trzecia, 9. trzy, 10. dwunastej ustawiły się dwie kolejki podróżnych. (3) 1. trzynastej, 2. dwanaście, 3. trzeci, 4. dwunasta, 5. trzynasta, 6. trzynaście, 7. Trzecią, 8. trzecia, 9. trzy, 10. dwunastej osobą w kolejce do kasy (13) 1. trzynastej, 2. dwanaście, 3. trzeci, 4. dwunasta, 5. trzynasta, 6. trzynaście, 7. Trzecią, 8. trzecia, 9. trzy, 10. dwunastej jest pani z czerwoną walizką.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Zapisz liczebniki porządkowe występujące przy imionach papieży. Pamiętaj o właściwej pisowni.

Jan XXIII, Paweł VI, Jan Paweł II, Benedykt XVI.

R482LyKgRNudq
(Uzupełnij).
R1em2rFH79cCi
Ćwiczenie 7
Uzupełnij informacje o polskich królach, zapisując słownie liczebniki porządkowe w nawiasach. Pamiętaj o właściwej pisowni. Kazimierz (I) Tu uzupełnij Odnowiciel – urodził się (25 lipca 1016) Tu uzupełnij roku, zmarł (19 marca 1058) Tu uzupełnij roku w Poznaniu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
REOZJceaaNISM
Ćwiczenie 7
Uzupełnij informacje o polskich królach, zapisując liczebniki porządkowe w nawiasach. Pamiętaj o właściwej pisowni.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R16TnYCrqnDob
Ćwiczenie 8
Wycisnął ze mnie (7) Tu uzupełnij poty. Marta słuchała go (1) Tu uzupełnij uchem. Wziąłeś ze sobą (2) Tu uzupełnij śniadanie? Musisz zawsze wtrącać swoje (3) Tu uzupełnij grosze? Chciał z Alicją porozmawiać w (4) Tu uzupełnij oczy. Przewrócił się na (2) Tu uzupełnij bok. Będę zły jak (100) Tu uzupełnij diabłów!
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RI89YoHUXpQNZ
Kartka z kalendarza: 1 stycznia 2007 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RqUudWcJMXLIY
Ćwiczenie 9
Uzupełnij zdania, zapisując słowami liczebniki porządkowe, które na powyższej kartce z kalendarza zostały zapisane przy użyciu cyfr. Pamiętaj o poprawnej pisowni liczebników. Dzisiaj jest (1.) Tu uzupełnij dzień Nowego Roku (2007) Tu uzupełnij. (1.) Tu uzupełnij dnia stycznia Słońce wzejdzie o godzinie (7.45) Tu uzupełnij, a zajdzie o godzinie (15.34) Tu uzupełnij. Wschód Księżyca nastąpi o godzinie (9.27) Tu uzupełnij, a zachód o godzinie 16.51 Tu uzupełnij.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1FNMwZp9eedJ
Ćwiczenie 9
Uzupełnij zdania, zapisując słowami liczebniki porządkowe, które w opisie kartki z kalendarza zostały zapisane przy użyciu cyfr. Pamiętaj o poprawnej pisowni liczebników.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
ttsRnaSPkH_0000001K
1
Ćwiczenie 10
R8t83aJnPGTMe1
Odpowiedziami na poniższe pytania są znane przysłowia. Korzystając z liczebników podanych pod pytaniami, wpisz właściwe odpowiedzi. 1. Wiele radości to ile pociech? 1. cztery, 2. sto, 3. pierwsze, 4. sześć, 5. trzeci, 6. szósty, 7. siódmą, 8. piąty, 9. trzech, 10. siedmiu
2. Coś lichego to od ilu boleści? 1. cztery, 2. sto, 3. pierwsze, 4. sześć, 5. trzeci, 6. szósty, 7. siódmą, 8. piąty, 9. trzech, 10. siedmiu
3. Sprytny, cwany to kuty na ile nóg? 1. cztery, 2. sto, 3. pierwsze, 4. sześć, 5. trzeci, 6. szósty, 7. siódmą, 8. piąty, 9. trzech, 10. siedmiu
4. Nie ma co jeść, gdzie ile kucharek? 1. cztery, 2. sto, 3. pierwsze, 4. sześć, 5. trzeci, 6. szósty, 7. siódmą, 8. piąty, 9. trzech, 10. siedmiu
5. Do ilu razy sztuka? 1. cztery, 2. sto, 3. pierwsze, 4. sześć, 5. trzeci, 6. szósty, 7. siódmą, 8. piąty, 9. trzech, 10. siedmiu
6. Intuicja to który zmysł? 1. cztery, 2. sto, 3. pierwsze, 4. sześć, 5. trzeci, 6. szósty, 7. siódmą, 8. piąty, 9. trzech, 10. siedmiu
7. Za którą górą dzieją się baśnie? 1. cztery, 2. sto, 3. pierwsze, 4. sześć, 5. trzeci, 6. szósty, 7. siódmą, 8. piąty, 9. trzech, 10. siedmiu
8. Cztery kąty i który piec? 1. cztery, 2. sto, 3. pierwsze, 4. sześć, 5. trzeci, 6. szósty, 7. siódmą, 8. piąty, 9. trzech, 10. siedmiu
9. Który korzysta, gdzie dwóch się bije? 1. cztery, 2. sto, 3. pierwsze, 4. sześć, 5. trzeci, 6. szósty, 7. siódmą, 8. piąty, 9. trzech, 10. siedmiu
10. Które koty za płoty? 1. cztery, 2. sto, 3. pierwsze, 4. sześć, 5. trzeci, 6. szósty, 7. siódmą, 8. piąty, 9. trzech, 10. siedmiu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ttsRnaSPkH_0000001Q
RV2xlKcOvqO4Z
Dworzec Centralny w Warszawie, peron trzeci
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ciekawostka

Dworzec to miejsce, gdzie możemy zobaczyć liczebniki porządkowe. Są one używane do oznaczenia kolejności peronów, torów, wagonów i miejsc w wagonie. Na przykład peron 3 (trzeci), tor 2 (drugi), wagon 5 (piąty) miejsce 12 (dwunaste). Dzięki tym liczebnikom nie zgubimy się na peronie i łatwo odnajdziemy miejsce, z którego odjeżdża nasz pociąg.

ttsRnaSPkH_0000001W
1
Ćwiczenie 11
RQWXVCRh5nyMS1
Zapisz słowami liczby. Zwróć uwagę na poprawny zapis liczebników. 5 Tu uzupełnij 10 Tu uzupełnij 56 Tu uzupełnij 2006 Tu uzupełnij 962 Tu uzupełnij 129 000 Tu uzupełnij 1 000 000 Tu uzupełnij
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RI4hkR6ubalWr
Ćwiczenie 11
Zapisz słowami liczby. Zwróć uwagę na poprawny zapis liczebników.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ttsRnaSPkH_00000022
1
Ćwiczenie 12
R1TKWPaE5COqm1
Wiedząc, że Rzymianie do zapisu liczb używali siedmiu liter, z których każda oznaczała określoną cyfrę lub liczbę, zapisz słownie liczby. Pamiętaj o właściwej pisowni liczebników. I = 1; V = 5; X = 10; L = 50; C = 100; D = 500; M = 1000 IX Tu uzupełnij DCL Tu uzupełnij VI Tu uzupełnij MM Tu uzupełnij LX Tu uzupełnij CLXI Tu uzupełnij
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Zapisz, stosując liczebniki, swoją datę urodzenia. Zachowaj kolejność: dzień, miesiąc, rok.

Rge21NH9vs65w
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 13
RaRJzfATY3sw21
Jakie miesiące ukryły się pod cyframi rzymskimi? III Tu uzupełnij V Tu uzupełnij XI Tu uzupełnij VIII Tu uzupełnij IV Tu uzupełnij IX Tu uzupełnij
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R5Wv21fw9VTHQ
Ćwiczenie 13
Jakie miesiące ukryły się pod cyframi rzymskimi?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1O16GoLjy4lr
Zegar
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 14

Na tarczy budzika przedstawionego na fotografii, oznaczono cyframi rzymskimi dwanaście godzin. Wypisz w słupku rzymskie cyfry z budzika
i dopisz stosowny liczebnik.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 14

Na tarczy budzików często oznaczano godziny cyframi rzymskimi. Poniżej wypisano niektóre cyfry rzymskie oznaczające godziny. Dopisz do nich stosowny liczebnik.

II

III

IV

VI

VII

VIII

IX

XI

XII

R1c5eR8jpp9Om
(Uzupełnij).
Ważne!

Liczebniki zbiorowe nazywają liczbę osób, zwierząt czy przedmiotów. Stosujemy je z:

  • rzeczownikami oznaczającymi istoty niedorosłe, np. pięcioro szczeniąt, troje źrebiąt, czworo jagniąt;

  • niektórymi rzeczownikami, które nie posiadają liczby pojedynczej i występują wyłącznie w liczbie mnogiej, np. troje skrzypiec, ośmioro sań;

  • rzeczownikami nazywającymi części ciała, które występują w parach, np. dwoje oczu, rąk;

  • rzeczownikami lub zaimkami oznaczającymi grupę, w której znajdują się istoty różnej płci (mężczyźni i kobiety lub chłopcy i dziewczynki), np. dziewięcioro szachistów, ich czworo.

R1XcoGfTzyADP
Uczniowie
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R1CSQS45hQljG
Ćwiczenie 15
Uzupełnij odpowiedzi słownym zapisem liczebników zbiorowych. Wybierz je spośród liczebników podanych poniżej. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej formy liczebnika zbiorowego. Ile osób znajduje się na fotografii? Odpowiedź: 1. siedmioro, 2. cztery, 3. czterech, 4. siedem, 5. sześcioro, 6. czworo, 7. sześciu, 8. siedmiu, 9. sześć.
Ilu uczniów znajduje się na fotografii? Odpowiedź: 1. siedmioro, 2. cztery, 3. czterech, 4. siedem, 5. sześcioro, 6. czworo, 7. sześciu, 8. siedmiu, 9. sześć.
Ile dzieci siedzi w pierwszym rzędzie? Odpowiedź: 1. siedmioro, 2. cztery, 3. czterech, 4. siedem, 5. sześcioro, 6. czworo, 7. sześciu, 8. siedmiu, 9. sześć.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1PxPI7NTxgjT
Ćwiczenie 15
Uzupełnij odpowiedzi słownym zapisem liczebników zbiorowych. Wybierz je spośród liczebników podanych poniżej. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej formy liczebnika zbiorowego.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RIOJd8U1i9RXA
Skrzypce
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Polecenie 2

Określ, ile skrzypiec znajduje się na fotografii? Pamiętaj o użyciu właściwej formy liczebnika zbiorowego.

RwQXSteKTICXY
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie opisu ilustracji, zapisz, ile skrzypiec się na niej znajduje. Pamiętaj o użyciu właściwej formy liczebnika zbiorowego.

R19rz4PEBE6nv
(Uzupełnij).
RN7fLJzgFsOIP
Warchlaki
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Polecenie 3

Zapisz, ile warchlaków skryło się w jamie na fotografii. Pamiętaj o użyciu
w odpowiedzi liczebnika zbiorowego.

R7pCxFdXy11rJ
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Na podstawie opisu fotografii zapisz, ile warchlaków skryło się w jamie. Pamiętaj o użyciu w odpowiedzi liczebnika zbiorowego.

RsiaQCHWmjoR7
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 16
R13mG50GlDOsV1
Zapisz słownie, według wzoru, działania matematyczne i ich wyniki. Pamiętaj o właściwej pisowni liczebników. 7 ∙ 8 = Siedem pomnożone przez osiem równa się pięćdziesiąt sześć. 22 – 3 = Tu uzupełnij 3 ∙ 5 = Tu uzupełnij 100 : 5 = Tu uzupełnij 50 + 13 = Tu uzupełnij 100 – 4 = Tu uzupełnij
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16

Podane poniżej liczby zapisz jako liczebniki.

56, 19, 15, 20, 63, 96

RovwBOOxnk1kf
(Uzupełnij).