Pierwsza, druga, a trzeciej…
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZlVYsTnL
Na dzisiejszą lekcję zaprosimy panią Matematykę. Pomoże nam ona w nazywaniu cyfr arabskich i znaków rzymskich oraz podpowie wyniki działań.
Obejrzyjcie film. Ile kaczek w nim wystąpiło? Jak myślicie, dlaczego kaczorowi trudno było je policzyć?

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Trudny rachunek Trudny rachunek Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0, muzyka: audiojungle.net.
Przeczytaj głośno wiersz Juliana Tuwima „Trudny rachunek”. Zwróć uwagę na cyfry w nawiasach. Zapisz je słownie. Uwaga: pamiętaj, że wszystkie wersy zaczynają się wielką literą.
Szły raz drogą [3] ............ kaczuszki,
Grzeczne, że aż miło:
Pierwsza biała, [2] ............ czarna,
A [3] ................ nie było.
Na spotkanie tym kaczuszkom
[2] ............ znajome wyszły:
[1] ................ z krzaków, druga z sieni,
[3] .............. prosto z Wisły.
Aż tu jeszcze [1] ............ idzie,
Bardzo wesolutka,
Idzie sobie, podskakuje,
A ta [2] ............ – smutna.
Siadły wszystkie na ławeczce,
Wtem [9] .................... krzyczy:
„[5] ............ nas było, a jest [8] ............!
Kto nas wreszcie zliczy?”
Na to mówi jej ta [3] ..............:
„Sprawa bardzo trudna!
Wyszłam [1] ................, przyszłam [6] ..............,
Teraz jestem [7] ..............!”
I nie mogły się doliczyć,
Nic nie wyszło z tego,
Więc do domu, choć to kaczki,
Wróciły gęsiego.
Przyporządkuj wypisane z wiersza „Trudny rachunek” liczebniki główne i porządkowe.
dziewiąta, osiem, trzecia, trzeciej, jedna, szósta, dwie, pięć, trzy, pierwsza, druga, siódma
Liczebniki główne | |
---|---|
Liczebniki porządkowe |
Wskaż liczebnik w każdym zdaniu.
Urodziłem się w tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątym ósmym roku.
Mam dwóch braci.
Dostałam od babci dziesięć złotych.
Wczoraj miałem pięć lekcji.
Zapisz pytania, na jakie odpowiadają liczebniki w zdaniach, oraz określ, które są liczebnikami głównymi, a które porządkowymi.
Urodziłem się w tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątym ósmym roku.
Pytanie: .................... Liczebnik: ......................
Mam dwóch braci.
Pytanie: ............ Liczebnik: ................
Dostałam od babci dziesięć złotych.
Pytanie: ............ Liczebnik: ................
Wczoraj miałem pięć lekcji.
Pytanie: ............ Liczebnik: ................
Liczebniki występują w większości języków świata. Za wyjątek uchodzi język pirahã z dżungli amazońskiej. W języku tym występują tylko wyrazy „hoi” (mało) i „baagiso” (dużo).
Do podanych powiedzeń dopisz liczebnik w odpowiedniej formie. Wyróżnione litery w zdaniach, w które wstawiłeś liczebniki główne, utworzą hasło. Zapisz je poniżej.
Wycisnął ze mnie (7) .............. poty.
Marta słuchała go (1) ............ uchem.
Wziąłeś ze sobą (2) ............ śniadanie?
Musisz zawsze wtrącać swoje (3) ............ grosze?
Chciał z Alicją porozmawiać w (4) ............ oczy.
Przewrócił się na (2) ............ bok.
Będę zły jak (100) ............ diabłów!
Hasło: ......................!
Odpowiedz na pytania. Zapisz w zeszycie numery zdań, w których znajdą się liczebniki główne.
cztery, pierwsze, piąty, trzech, trzeci, siódmą, szósty, siedmiu, sto, sześć
1. Wiele radości to ile pociech? ................
2. Coś lichego to od ilu boleści? ................
3. Sprytny, cwany to kuty na ile nóg? ................
4. Nie ma co jeść, gdzie ile kucharek? ................
5. Do ilu razy sztuka? ................
6. Intuicja to który zmysł? ................
7. Za którą górą dzieją się baśnie? ................
8. Cztery kąty i który piec? ................
9. Który korzysta, gdzie dwóch się bije? ................
10. Które koty za płoty? ................
Zapisz liczby cyframi arabskimi.
czterdzieści osiem ............
sześć tysięcy ............
siedem ............
tysiąc dziewięćset ............
pięćset sześćdziesiąt jeden ............
sto dwanaście ............
Zapisz słowami liczby.
5 ............
10 ....................
56 ..............................................
2006 ........................................
962 ....................................................................
129 000 ........................................................................
1 000 000 ............
Wiedząc, że Rzymianie do zapisu liczb używali siedmiu liter, z których każda oznaczała określoną cyfrę lub liczbę, zapisz słownie liczby.
I = 1; V = 5; X = 10; L = 50; C = 100; D = 500; M = 1000
IX ....................
DCL ....................................................
VI ..............
MM ........................
LX ................................
CLXI ....................................................
Jakie miesiące ukryły się pod tymi znakami?
III ............
V ............
XI ................
VIII ..................
IV ..................
IX ..................
Odczytaj działania, zapisz słownie wynik.
7 ∙ 8 = ..............................................
22 – 3 = ................................
3 ∙ 5 = ........................
100 : 5 = ........................
50 + 13 = ..........................................
100 – 4 = ......................................................