Pierwsza pomoc
Scenariusz zajęć „Pierwsza pomoc”
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: Pierwsza pomoc
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (9.8) [uczeń] opisuje zasady udzielania pierwszej pomocy w niektórych urazach (stłuczenia, zwichnięcia, skaleczenia, złamania, ukąszenia, użądlenia), potrafi wezwać pomoc w różnych sytuacjach;
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | Rozumie termin pierwsza pomoc |
Zna numery alarmowe | |
Zna zasady sztucznego oddychania i masażu serca | |
Zna zasady prawidłowego postępowania w udzielaniu pierwszej pomocy |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Opisuje zasady udzielania pierwszej pomocy w niektórych urazach (stłuczenia, zwichnięcia, skaleczenia, złamania, ukąszenia, użądlenia) |
Potrafi wezwać pomoc w różnych sytuacjach | |
Potrafi ułożyć poszkodowanego w bezpiecznej pozycji |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje naukowe
Umiejętności praktyczne
Umiejętność uczenia się
Wzbudzenie poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka
Etapy lekcji
Wstęp:
Powitanie uczniów przez nauczyciela
Czynności organizacyjne
Przebieg zajęć:
Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Pierwsza pomoc. Nauczyciel inicjuje rozmowę.
Nauczyciel, zadaje pytania:
Co oznacza termin „pierwsza pomoc”?
Kiedy udzielamy pierwszej pomocy?
W jaki sposób udzielamy pierwszej pomocy?
Jakie znamy numery alarmowe?
Nauczyciel tłumaczy uczniom zasady prawidłowego postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy. Uczniowie na podstawie wykładu, podręcznika i/lub encyklopedii dokonują notatek.
Co wchodzi w skład apteczki pierwszej pomocy? Nauczyciel na podstawie apteczki demonstruje uczniom jej zawartość, informując do jakich przypadków i czynności służy jej wyposażenie.
Nauczyciel, aby utrwalić uczniom wiadomości, wyświetla film: Film „Sztuczne oddychanie” i „Masaż serca” (pokaz)
Nauczyciel opisuje zasady udzielania pierwszej pomocy w niektórych urazach (stłuczenia, zwichnięcia, skaleczenia, złamania, ukąszenia, użądlenia)
Ćwiczenie: na fantomie nauczyciel pokazuje uczniom jak wygląda prawidłowy masaż serca i sztuczne oddychanie. Informuje uczniów o właściwym ułożeniu ciała poszkodowanego oraz o zachowaniu się w miejscu wypadku.
Każdy z uczniów wykonuje te same czynności co nauczyciel. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, sprawdza czy masaż serca, sztuczne oddychanie są wykonywane prawidłowo, poucza uczniów. Każdy z uczniów zachowuje zasady higieny przykładając chusteczkę do ust fantomu.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.
Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.
Zadanie pracy domowej.
Uporządkowanie miejsca pracy.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Encyklopedia
Fantom
Apteczka pierwszej pomocy
Chusteczki
Metody nauczania
Pogawędka
Rozmowa kierowana
Praca z podręcznikiem
Ćwiczenia
Obserwacja
Pokaz
Formy pracy
Praca indywidualna
Praca z całą klasą
Praca domowa:
Napisz jak należy postępować z osobą, u której pojawiły się groźne zaburzenia oddychania.
Zadanie dla chętnych:
Stwórz plakat o tytule: „Nie bądź obojętny!” - zachęcający do udzielenia pierwszej pomocy w wypadku niebezpieczeństwa.
Lista załączników multimedialnych
Film „Sztuczne oddychanie”
Film „Masaż serca”