Scenariusz zajęć „Pierwsza pomoc”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Pierwsza pomoc

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (9.8) [uczeń] opisuje zasady udzielania pierwszej pomocy w niektórych urazach (stłuczenia, zwichnięcia, skaleczenia, złamania, ukąszenia, użądlenia), potrafi wezwać pomoc w różnych sytuacjach;

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Rozumie termin pierwsza pomoc

Zna numery alarmowe

Zna zasady sztucznego oddychania i masażu serca

Zna zasady prawidłowego postępowania w udzielaniu pierwszej pomocy

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Opisuje zasady udzielania pierwszej pomocy w niektórych urazach (stłuczenia, zwichnięcia, skaleczenia, złamania, ukąszenia, użądlenia)

Potrafi wezwać pomoc w różnych sytuacjach

Potrafi ułożyć poszkodowanego w bezpiecznej pozycji

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Umiejętności praktyczne

  • Umiejętność uczenia się

  • Wzbudzenie poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Pierwsza pomoc. Nauczyciel inicjuje rozmowę.

  • Nauczyciel, zadaje pytania:

Co oznacza termin „pierwsza pomoc”?

Kiedy udzielamy pierwszej pomocy?

W jaki sposób udzielamy pierwszej pomocy?

Jakie znamy numery alarmowe?

  • Nauczyciel tłumaczy uczniom zasady prawidłowego postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy. Uczniowie na podstawie wykładu, podręcznika i/lub encyklopedii dokonują notatek.

  • Co wchodzi w skład apteczki pierwszej pomocy? Nauczyciel na podstawie apteczki demonstruje uczniom jej zawartość, informując do jakich przypadków i czynności służy jej wyposażenie.

  • Nauczyciel, aby utrwalić uczniom wiadomości, wyświetla film: Film „Sztuczne oddychanie” i „Masaż serca” (pokaz)

  • Nauczyciel opisuje zasady udzielania pierwszej pomocy w niektórych urazach (stłuczenia, zwichnięcia, skaleczenia, złamania, ukąszenia, użądlenia)

  • Ćwiczenie: na fantomie nauczyciel pokazuje uczniom jak wygląda prawidłowy masaż serca i sztuczne oddychanie. Informuje uczniów o właściwym ułożeniu ciała poszkodowanego oraz o zachowaniu się w miejscu wypadku.

  • Każdy z uczniów wykonuje te same czynności co nauczyciel. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, sprawdza czy masaż serca, sztuczne oddychanie są wykonywane prawidłowo, poucza uczniów. Każdy z uczniów zachowuje zasady higieny przykładając chusteczkę do ust fantomu.

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Fantom

  • Apteczka pierwszej pomocy

  • Chusteczki

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Rozmowa kierowana

  • Praca z podręcznikiem

  • Ćwiczenia

  • Obserwacja

  • Pokaz

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca z całą klasą

Praca domowa:

Napisz jak należy postępować z osobą, u której pojawiły się groźne zaburzenia oddychania.

Zadanie dla chętnych:

Stwórz plakat o tytule: „Nie bądź obojętny!” - zachęcający do udzielenia pierwszej pomocy w wypadku niebezpieczeństwa.

Lista załączników multimedialnych

Film „Sztuczne oddychanie”

Film „Masaż serca”

R1KfAcR2oHthf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 93.00 KB w języku polskim
Rvd3cxtVSsp0P

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.83 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3