Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Aneta Chyczewska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II

2. Przedmiot

historia

3. Temat zajęć

Pierwsza wolna elekcja w Polsce.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z wymaganiami podstawy programowej nauczania historii w klasie II liceum.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wykorzystanie TIK na lekcji podnosi atrakcyjność zajęć , zwiększa motywację uczniów do pracy, rozwija ich kreatywność i zmusza do samodzielnego myślenia. Padlet - uczniowie przedstawiają informacje, pojęcia, rozwijają twórcze myślenie, uczą się konstruktywnego korzystania z zasobów internetu . LearningApps- ułatwia zapamiętanie pojęć związanych z wolną elekcją. Informacje ZPE przekazują niezbędną wiedzę do wykonania zadań. Jamboard- aktywizuje wszystkich uczniów i stanowi interesującą alternatywę dla pracy z tradycyjną tablicą. Ankieta w Formularzach Forms- to sposób na szybką i sprawną informację zwrotną dla nauczyciela dotyczącą lekcji.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń zna zasady , przebieg i następstwa wolnej elekcji.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. opisuje zmiany, które zaszły w 1573 r. w ustroju Rzeczypospolitej

  2. poprawnie posługuje się terminami artykuły henrykowskie , pacta conventa, elekcja

  3. zna zasady wolnej elekcji

  4. dostrzega korzyści i zagrożenia dla Rzeczypospolitej wynikające z nowego sposobu wyboru króla

9. Metody i formy pracy

metoda aktywizująca - drama 
dyskusja 
praca z tekstem źródłowym
elementy wykładu
Formy:
indywidualna 
grupowa
zbiorowa

10. Środki dydaktyczne

komputer
rzutnik
padlet
aplikacja Jamboard
aplikacja LearningApps
Zintegrowana Platforma Edukacyjna 
teksty źródłowe Wiek XVI‑XVIII w źródłach: wybór tekstów źródłowych,opr.M.Sobańska -Bondaruk i S.B.Lenard,Warszawa 1999,str.110‑111.
podręcznik Zrozumieć Przeszłość 2.Zakres rozszerzony str.162.

11. Wymagania w zakresie technologii

komputer z dostępem do internetu dla nauczyciela, 3 smartfony z dostępem do internetu dla 3 grup. Na smartfonie należy wcześniej zainstalować aplikacje, z których uczniowie będą korzystać na lekcji: Jamboard, Padlet .

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Faza wprowadzająca

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel w formie wykładu przedstawia okoliczności prowadzące do pierwszej wolnej elekcji. Wyjaśnia  pojęcie interrex. Następnie opisuje zasady wolnej elekcji. 
        2. Inscenizacja pt.”Spotkanie szlachty w karczmie po pierwszej elekcji”
        Poniższy link przdstawia scenariusz inscenizacji. 
        Link https://padlet.com/anetachyczewska/ynwvirib70dyale7 
        Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy pytania dla grup wysyła na Jambordzie .Uczniowie zapoznają się z pytaniami przed obejrzeniem inscenizacji.
        https://jamboard.google.com/d/1dH2z6JWLUgpTLTJhx8I9hBSp2-vZNWoPcuI-HuK7_JM/edit?usp=sharing 
        3. Uczniowie oglądają inscenizację przedstawioną  przez kolegów z klasy

  • Aktywność 2

    • Temat: Elekcja

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat inscenizacji, zadaje pytania. Czy wszytko było dla nich jasne? Jak wam się podobała ta forma pracy? Jakie pojawiły się emocje? Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat nowego doświadczenia w obcowaniu z elementami dramy. Następnie uczniowie w grupach na podstawie inscenizacji odpowiadają na 3 pytania zadane na Jamboardzie przez nauczyciela.(jedno pytanie dla każdej grupy)

  • Aktywność 3

    • Temat: Wybór Henryka Walezego

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie czytają dwa teksty źródłowe z podręcznika 1 grupa  fragment artykułów henrykowskich 2 grupa fragment pacta conventa. Odpowiadają na  pytania do tekstów źródłowych. (po jednym pytaniu do tekstu dla każdej grupy)

      2. Nauczyciel przedstawia uczniom ilustrację „Ucieczka H. Walezego” i wspólnie z uczniami analizowane są motywy decyzji króla o jego ucieczce z Rzeczypospolitej
      link https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/18371700

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

link https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=heH1-CMWek288AanRSrRAL5VKRg9N_tDsKUDSbv1tlNUQTBUQVcxR0FCMTBLRDBUN05LTFhaT09GWS4u

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcja prowadzona stacjonarnie.Praca w grupach musi przebiegać sprawnie.Nauczyciel powinien kontrolować czas trwania poszczególnych etapów lekcji.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna