Pierwsza wolna elekcja w Polsce.
Autor/autorka
Aneta Chyczewska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II
2. Przedmiot
historia
3. Temat zajęć
Pierwsza wolna elekcja w Polsce.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z wymaganiami podstawy programowej nauczania historii w klasie II liceum.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie TIK na lekcji podnosi atrakcyjność zajęć , zwiększa motywację uczniów do pracy, rozwija ich kreatywność i zmusza do samodzielnego myślenia. Padlet - uczniowie przedstawiają informacje, pojęcia, rozwijają twórcze myślenie, uczą się konstruktywnego korzystania z zasobów internetu . LearningApps- ułatwia zapamiętanie pojęć związanych z wolną elekcją. Informacje ZPE przekazują niezbędną wiedzę do wykonania zadań. Jamboard- aktywizuje wszystkich uczniów i stanowi interesującą alternatywę dla pracy z tradycyjną tablicą. Ankieta w Formularzach Forms- to sposób na szybką i sprawną informację zwrotną dla nauczyciela dotyczącą lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń zna zasady , przebieg i następstwa wolnej elekcji.
8. Cele szczegółowe zajęć
opisuje zmiany, które zaszły w 1573 r. w ustroju Rzeczypospolitej
poprawnie posługuje się terminami artykuły henrykowskie , pacta conventa, elekcja
zna zasady wolnej elekcji
dostrzega korzyści i zagrożenia dla Rzeczypospolitej wynikające z nowego sposobu wyboru króla
9. Metody i formy pracy
metoda aktywizująca - drama
dyskusja
praca z tekstem źródłowym
elementy wykładu
Formy:
indywidualna
grupowa
zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
komputer
rzutnik
padlet
aplikacja Jamboard
aplikacja LearningApps
Zintegrowana Platforma Edukacyjna
teksty źródłowe Wiek XVI‑XVIII w źródłach: wybór tekstów źródłowych,opr.M.Sobańska -Bondaruk i S.B.Lenard,Warszawa 1999,str.110‑111.
podręcznik Zrozumieć Przeszłość 2.Zakres rozszerzony str.162.
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer z dostępem do internetu dla nauczyciela, 3 smartfony z dostępem do internetu dla 3 grup. Na smartfonie należy wcześniej zainstalować aplikacje, z których uczniowie będą korzystać na lekcji: Jamboard, Padlet .
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Faza wprowadzająca
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Nauczyciel w formie wykładu przedstawia okoliczności prowadzące do pierwszej wolnej elekcji. Wyjaśnia pojęcie interrex. Następnie opisuje zasady wolnej elekcji.
2. Inscenizacja pt.”Spotkanie szlachty w karczmie po pierwszej elekcji”
Poniższy link przdstawia scenariusz inscenizacji.
Link https://padlet.com/anetachyczewska/ynwvirib70dyale7
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy pytania dla grup wysyła na Jambordzie .Uczniowie zapoznają się z pytaniami przed obejrzeniem inscenizacji.
https://jamboard.google.com/d/1dH2z6JWLUgpTLTJhx8I9hBSp2-vZNWoPcuI-HuK7_JM/edit?usp=sharing
3. Uczniowie oglądają inscenizację przedstawioną przez kolegów z klasy
Aktywność 2
Temat: Elekcja
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat inscenizacji, zadaje pytania. Czy wszytko było dla nich jasne? Jak wam się podobała ta forma pracy? Jakie pojawiły się emocje? Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat nowego doświadczenia w obcowaniu z elementami dramy. Następnie uczniowie w grupach na podstawie inscenizacji odpowiadają na 3 pytania zadane na Jamboardzie przez nauczyciela.(jedno pytanie dla każdej grupy)
Aktywność 3
Temat: Wybór Henryka Walezego
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
1. Uczniowie czytają dwa teksty źródłowe z podręcznika 1 grupa fragment artykułów henrykowskich 2 grupa fragment pacta conventa. Odpowiadają na pytania do tekstów źródłowych. (po jednym pytaniu do tekstu dla każdej grupy)
2. Nauczyciel przedstawia uczniom ilustrację „Ucieczka H. Walezego” i wspólnie z uczniami analizowane są motywy decyzji króla o jego ucieczce z Rzeczypospolitej
link https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/18371700
Aktywność 4
Temat: Faza podsumowująca - uporządkowanie wiedzy
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Dyskusja pod kierunkiem nauczyciela o negatywnych i pozytywnych aspektach wolnej elekcji. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenie na Jamboardzie.
link https://jamboard.google.com/d/1T0HwIBJvjCyedcsHAOeE3v8DF6eoigyHSYGGQGkr-VQ/edit?usp=sharing
13. Sposób ewaluacji zajęć
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcja prowadzona stacjonarnie.Praca w grupach musi przebiegać sprawnie.Nauczyciel powinien kontrolować czas trwania poszczególnych etapów lekcji.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna