epoka kamienia – (ok. 2 mln lat - 3400/2000 p.n.e.), w której wyróżniamy:
paleolit – zwany inaczej epoką kamienia łupanego (ok. 2 mln lat - ok. 11000 p.n.e.)
mezolit – zwany inaczej środkową epoką kamienia (ok. 10000 - ok. 5000 p.n.e.)
neolit – zwany inaczej epoką kamienia gładzonego (ok. 9000 - ok. 3400/2000 p.n.e.)
epoka brązu – (ok. 3400 - ok. 1200/750 p.n.e.)
epoka żelaza – (ok. 1200 p.n.e. do starożytności).
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1Xp4vBUBQVFZ1
1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
I.1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
I.2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form; I.3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy; I.5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
II.1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
II.2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
Nauczysz się
określać ramy czasowe epok prehistorycznych;
charakteryzować malarstwo jaskiniowe i sztukę prehistoryczną oraz ich zasięg;
wskazywać lokalizacje wybranych jaskiń na mapie;
rozpoznawać tematykę, techniki i barwy malowideł naskalnych;
odróżniać oryginalną sztukę prehistoryczną od sztuki współczesnej inspirowanej sztuką prehistoryczną;
stosować środki wyrazu plastycznego właściwe dla malarstwa jaskiniowego, w tym tworzyć prace inspirowane malarstwem prehistorycznym;
Współcześnie galerie sztuki to specjalnie wydzielone miejsca, w których artyści prezentują swoje dzieła: obrazy, rzeźby, rysunki. Jednak najstarsze dzieła sztuki - malowidła i rysunki naskalne, były tworzone na ścianach jaskiń. Prawdopodobnie spełniały ważne funkcje magiczne. Tworzone były w czasach prehistorycznychSztuka prehistorycznaprehistorycznych. Prehistoria to najstarszy okres dziejów ludzkości, w której nie znano jeszcze pisma, dlatego wiedzę o nim czerpiemy z wykopalisk archeologicznych. Dzieli się na trzy podstawowe epoki, których nazwy nawiązują do dominującego w danym okresie materiału używanego do produkcji narzędzi:
1. epoka kamienia - (ok. 2 mln lat - 3400/2000 p.n.e.), w której wyróżniamy:
paleolit – zwany inaczej epoką kamienia łupanego (ok. 2 mln lat - ok. 11000 p.n.e.)
mezolit – zwany inaczej środkową epoką kamienia (ok. 10000 - ok. 5000 p.n.e.)
neolit – zwany inaczej epoką kamienia gładzonego (ok. 9000 - ok. 3400/2000 p.n.e.)
2. epoka brązu - (ok. 3400 - ok. 1200/750 p.n.e.)
3. epoka żelaza - (ok. 1200 p.n.e. do starożytności).
R1YuzWq796lt8
Ćwiczenie 1
Inna wersja zadania
Wskaż przedział czasowy dla epoki żelaza, neolitu, kamienia, paleolitu, brązu i mezolitu.
Rysunki naskalne
Zapamiętaj!
Najwięcej jaskiń, w których odkryto malarstwo prehistoryczne, znajduje się na obszarze dzisiejszej Francji i Hiszpanii. Do najbardziej znanych należą: jaskinia w Altamirze (odkryta w XIX wieku), jaskinia w Lascaux (odkryta w 1940 r.), jaskinia Chauveta (odkryta w 1994 r.).
Obejrzyj poniższe ilustracje i zwróć uwagę na kształty, linie i barwy, które tworzą przedstawienia występujące w rysunkach naskalnych z jaskini Chauveta.
R4CiiGgzDi1uY1
R18MQpH74Xatj1
RZPWNp5NgbOr91
R1aO2fSm1bjYE1
R1VH8NFI8qxDw1
R1Ih3yg0Ze5Bw1
R2s4TOpe7jjRq1
R3lBvymd3adof1
RtHuj1NnO4brH1
R16YL0OpxCyts1
RfXR9y5j9qQUt
Ćwiczenie 2
Inna wersja zadania
Wymień cechy rysunków naskalnych.
Sztuka w jaskiniach
Ze względu na koczowniczy tryb, życie ludzi w czasach prehistorycznych uzależnione było od przyrody. Przyjmuje się jednak, że funkcją sztuki w tym okresie nie było naśladowanie, utrwalenie natury, ale wyrażenie idei – groty z malowidłami prawdopodobnie były miejscami kultu. Początkowo w malarstwie bardzo rzadko występowała postać ludzka. Dlatego w jaskiniach z okresu paleolitu (głównie z obszaru dzisiejszej Francji i Hiszpanii) widzimy bardzo realistyczne odwzorowanie postaci zwierzęcych, zazwyczaj z profilu i uchwyconych w ruchu, zaś postacie ludzkie były pomijane, a jak się już pojawiały to były malowane schematycznie. Liczne ślady sztuki prehistorycznej znaleziono także w innych miejscach Europy (np. w Skandynawii), w Afryce, w Australii, mniej liczne w Ameryce oraz Azji. W odniesieniu do sztuki naskalnej ze Skandynawii oraz północnej Rosji – Syberii, używamy nazwy sztuka arktyczna. Rysunki tam odnalezione wykonane były przy pomocy ostrych narzędzi, a ich głównymi motywami były: łodzie, sylwetki polujących ludzi, ryby, ssaki (w tym łosie, renifery, wieloryby), gady, ptaki. Również malowidła z Afryki ukazują sceny z polowań, walk i życia codziennego. Początkowo dominują tu przedstawienia dużych zwierząt, jak nosorożce, żyrafy, słonie, wielbłądy, bawoły, tury, antylopy i niewielkich rozmiarów postacie ludzkie. Z czasem pojawiają się sceny z życia obozowisk pasterskich, konie zaprzężone do rydwanów oraz uzbrojone postacie ludzkie. Sztukę naskalną z Afryki nazywamy sztuką południową i sztuką saharyjską.
RU6Hcd4MQ3Ydn1
R4EfVqqfhqlSH1
RT4bC458ixWr61
RQ3ysYAeaMME5
Ćwiczenie 3
Inna wersja zadania
Przygotuj pytanie na kartkówkę dotyczące sztuki w jaskiniach.
Zadania
RkGZwWF9wnRxK
Ćwiczenie 4
Inna wersja zadania
Wymień barwy używane przez twórców malarstwa naskalnego.
Analiza obrazów naskalnych pokazuje intensywność barw oraz wielość i zróżnicowanie linii tworzących silne kontrasty. Mimo upływu lat malarstwo to nie tylko przetrwało, ale zachowało swój pierwotny wygląd. Intersujące jest jakimi narzędziami i środkami artystycznymi mogli dysponować ówcześni twórcy.
R17wV9y423jsC
Ćwiczenie 5
Inna wersja zadania
Wyjaśnij pojęcie sztuka prehistoryczna.
Już w epoce kamienia używano farbyFarbafarby, pigmentuPigmentpigmentu i spoiwaSpoiwospoiwa. Zapoznaj się z tymi pojęciami.
RAB60gfnOEzfz
Ćwiczenie 6
Do tworzenia rysunków i malowideł naskalnych w różnych częściach świata, już od czasów prehistorycznych, stosowano ochręOchraochrę. To naturalny, nieorganiczny pigment uzyskiwany ze skał i ziemi, stąd w malarstwie prehistorycznym zauważamy różnorodną tonację ochry zależną od miejsca pozyskiwania barwnika.
R1aMBO3yI6Kj9
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
Twórz tradycyjnie
Potrzebne będą: kartki papieru, wybrane pigmenty: np. herbata, liście, sok wyciśnięty z owoców lub warzyw, patyk, słomka
Nawiązując do sztuki prehistorycznej stwórz ilustrację z motywem zwierząt. Wykorzystaj do tego celu naturalne pigmenty, jakie możesz znaleźć w domu, na przykład herbatę, soki z owoców i warzyw, zielone liście, przyprawy: kurkumę, mielony pieprz, paprykę. Jako spoiwa możesz użyć wody, pasty do zębów, kremu. Nanoś je na kartkę tak jak czynili to ludzie w czasach prehistorycznych: palcami, za pomocą mchu lub patyka, pryskając barwnikiem przez słomkę. Po wykonaniu zadania „podpisz” je na odwrocie swoim odciskiem dłoni.
Słownik pojęć
Ochra
Ochra
Naturalny, nieorganiczny pigment występujący w środowisku naturalnym i pozyskiwany między innymi z glinokrzemianów, krzemianów, siarczanów i barwnych tlenków. W zależności od składu i stopnia rozdrobnienia tlenków ochra przybiera barwę od kremowożółtej do brązowej, a nawet czarnej.
Pigment
Pigment
Substancja barwiąca nierozpuszczalna w wodzie i olejach, używana do wyrobu farb.
Sztuka prehistoryczna
Sztuka prehistoryczna
Działalność człowieka z epoki prehistorycznej, obejmująca pierwsze wytwory jego rąk, takie jak narzędzia, ozdoby, rysunki naskalne, figurki.
Spoiwo
Spoiwo
Stała lub płynna substancja, która w połączeniu z substancją barwiącą tworzy farbę.
Farba
Farba
Substancja stosowana do dekoracyjnego lub ochronnego pokrywania różnych powierzchni. Składa się z substancji barwiących i dodatkowych (np. spoiw, wypełniaczy, rozcieńczalników).,Źródła: www.sjp.pwn.pl
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
R2s4TOpe7jjRq1
R1Ih3yg0Ze5Bw1
R3lBvymd3adof1
RtHuj1NnO4brH1
RU6Hcd4MQ3Ydn1
R4EfVqqfhqlSH1
RT4bC458ixWr61
R16YL0OpxCyts1
Bibliografia
Sztuka świata, t. 1, praca zbiorowa, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989.
Jean Clottes, Światło w jaskini. Archeologia Żywa, Wrocław 2010.
Michel Brézillon, Encyklopedia kultur pradziejowych., Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1981.