Pierwszy dobroczyńca ludzkości. Poznajemy mit o Prometeuszu
Pierwszy dobroczyńca ludzkości. Poznajemy mit o Prometeuszu
1.Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wydarzenia mitu,
wymienia dokonania Prometeusza,
podaje, na czym polega postawa dobroczyńcy, altruisty.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
zanalizować dzieje Prometeusza,
wyjaśnić, jakimi cechami musi wyróżniać się dobroczyńca, altruista,
dokonać oceny Prometeusza.
c) Postawy
Uczeń:
doskonali postawę bezinteresowności,
pracuje nad swoją motywacją i zaangażowaniem w działania na rzecz innych.
2. Metoda i formy pracy
Praca z tekstem, praca ze słownikiem.
3. Środki dydaktyczne
Słowniki, treść mitu.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na początku zajęć nauczyciel prosi o przypomnienie zdarzeń opowiedzianych w micie o Prometeuszu. Można je zapisać w formie mapy skojarzeń, na której umieścimy wszystkie dokonania boga (załącznik 1).
Następnie nauczyciel prosi o wskazanie przykładów potwierdzających, iż Prometeusz zrobił to wszystko dla ludzi.
Po omówieniu i przerysowaniu schematu prowadzący wraz uczniami zastanawia się, jakimi cechami charakteru można byłoby określić Prometeusza. Nauczyciel poleca wykonanie ćwiczenia 1 (załącznik 2).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie wyszukują uzasadnienia, argumenty na poparcie swojego wyboru cech. Wykonują ćwiczenie 2 (załącznik 2). Dzieci same zapewne zauważą, iż ten grecki bóg bardzo kochał ludzi, poświęcił dla nich własne życie.
Następnie nauczyciel poleca uczniom odnaleźć w słowniku języka polskiego wszystkie rzeczowniki, które rozpoczynają się od słowa dobro:
dobrodziej
dobroduszność
dobroczynność
dobrodziejstwa
dobrotliwość
Wszystkie te wyrazy określają bardzo pozytywne, wartościowe zachowania. Łączy je jedna cecha, że zakładają bezinteresowne działanie na rzecz innych.
W tym miejscu warto wprowadzić takie pojęcia jak: altruista, filantrop. Może je wyjaśnić prowadzący, można skorzystać z definicji w słowniku.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pytanie, czy można Prometeusza nazwać dobroczyńcą ludzkości i kogo jeszcze można obdarzyć tym tytułem. Dzieci wymieniają postacie, które według nich zasługują na miano dobroczyńcy ludzkości. Oczywiście uczniowie powinni uzasadnić swój wybór.
Nauczyciel powinien nieco ukierunkować uczniów, by wskazali rzeczywiście postacie, które zasłynęły z niezwykłych dokonań.
5. Bibliografia
J. Parandowski, Mitologia Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1979.
6. Załączniki
a) Dokonania Prometeusza
załącznik 1
PROMETEUSZ
wykradł ogień pomagał poświęcił się cierpiał dzięki niemu
ludziom dla ludzi dla ludzi ludziom żyło się łatwiej
troszczył się
o ludzi, pragnął
ich szczęścia
doradzał ludziom
stracił wolność dla ludzi
znosił męki cielesne
udoskonalił człowieka
b) Karta pracy ucznia
załącznik 2
Ćwiczenie 1
Do podanych wyrazów i zwrotów dopisz rzeczowniki. Zaznacz te, które pasują do osobowości Prometeusza.
Mądry –
Odważny –
Skąpy –
Zazdrosny –
Przebiegły –
Zawistny –
Pazerny –
Lojalny –
Kochający ludzi –
Cierpiący za innych –
Poświęcający się dla ludzi –
Ćwiczenie 2
Oddziel przecinkami podane cechy, a następnie połącz z przykładami zachowań.
dobry posiadał wiele pożytecznych umiejętności
sprytny przechytrzył Zeusa, bo chciał pomóc ludziom
odważny znosił karę wyznaczoną przez Zeusa to, że wykradł ogień dla ludzi
życzliwy dzielił się swą wiedzą i umiejętnościami
mądry miał ogromną wiedzę w różnych dziedzinach
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 5.