Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pierwszy dobroczyńca ludzkości. Poznajemy mit o Prometeuszu

1.Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wydarzenia mitu,

  • wymienia dokonania Prometeusza,

  • podaje, na czym polega postawa dobroczyńcy, altruisty.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zanalizować dzieje Prometeusza,

  • wyjaśnić, jakimi cechami musi wyróżniać się dobroczyńca, altruista,

  • dokonać oceny Prometeusza.

c) Postawy

Uczeń:

  • doskonali postawę bezinteresowności,

  • pracuje nad swoją motywacją i zaangażowaniem w działania na rzecz innych.

2. Metoda i formy pracy

Praca z tekstem, praca ze słownikiem.

3. Środki dydaktyczne

Słowniki, treść mitu.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na początku zajęć nauczyciel prosi o przypomnienie zdarzeń opowiedzianych w micie o Prometeuszu. Można je zapisać w formie mapy skojarzeń, na której umieścimy wszystkie dokonania boga (załącznik 1).

Następnie nauczyciel prosi o wskazanie przykładów potwierdzających, iż Prometeusz zrobił to wszystko dla ludzi.

Po omówieniu i przerysowaniu schematu prowadzący wraz uczniami zastanawia się, jakimi cechami charakteru można byłoby określić Prometeusza. Nauczyciel poleca wykonanie ćwiczenia 1 (załącznik 2).

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wyszukują uzasadnienia, argumenty na poparcie swojego wyboru cech. Wykonują ćwiczenie 2 (załącznik 2). Dzieci same zapewne zauważą, iż ten grecki bóg bardzo kochał ludzi, poświęcił dla nich własne życie.

  2. Następnie nauczyciel poleca uczniom odnaleźć w słowniku języka polskiego wszystkie rzeczowniki, które rozpoczynają się od słowa dobro:

dobrodziej

dobroduszność

dobroczynność

dobrodziejstwa

dobrotliwość

Wszystkie te wyrazy określają bardzo pozytywne, wartościowe zachowania. Łączy je jedna cecha, że zakładają bezinteresowne działanie na rzecz innych.

  1. W tym miejscu warto wprowadzić takie pojęcia jak: altruista, filantrop. Może je wyjaśnić prowadzący, można skorzystać z definicji w słowniku.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel zadaje pytanie, czy można Prometeusza nazwać dobroczyńcą ludzkości i kogo jeszcze można obdarzyć tym tytułem. Dzieci wymieniają postacie, które według nich zasługują na miano dobroczyńcy ludzkości. Oczywiście uczniowie powinni uzasadnić swój wybór.

Nauczyciel powinien nieco ukierunkować uczniów, by wskazali rzeczywiście postacie, które zasłynęły z niezwykłych dokonań.

5. Bibliografia

J. Parandowski, Mitologia Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1979.

6. Załączniki

a) Dokonania Prometeusza

załącznik 1

PROMETEUSZ

wykradł ogień pomagał poświęcił się cierpiał dzięki niemu

ludziom dla ludzi dla ludzi ludziom żyło się łatwiej

troszczył się

o ludzi, pragnął

ich szczęścia

doradzał ludziom

stracił wolność dla ludzi

znosił męki cielesne

udoskonalił człowieka

b) Karta pracy ucznia

załącznik 2

Ćwiczenie 1

Do podanych wyrazów i zwrotów dopisz rzeczowniki. Zaznacz te, które pasują do osobowości Prometeusza.

Mądry –

Odważny –

Skąpy –

Zazdrosny –

Przebiegły –

Zawistny –

Pazerny –

Lojalny –

Kochający ludzi –

Cierpiący za innych –

Poświęcający się dla ludzi –

Ćwiczenie 2

Oddziel przecinkami podane cechy, a następnie połącz z przykładami zachowań.

dobry posiadał wiele pożytecznych umiejętności

sprytny przechytrzył Zeusa, bo chciał pomóc ludziom

odważny znosił karę wyznaczoną przez Zeusa to, że wykradł ogień dla ludzi

życzliwy dzielił się swą wiedzą i umiejętnościami

mądry miał ogromną wiedzę w różnych dziedzinach

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 5.

RY55G7sosKPs2

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.17 KB w języku polskim
RlrQ8qQ8BL8ze

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.00 KB w języku polskim