Piosenka
Posłuchaj piosenki i jej tłumaczenia.Posłuchaj piosenki i jej tłumaczenia.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D8xtApPmy
Nagranie piosenki o spokojnym tempie, jednostajnym rytmie i pogodnym nastroju.
Tekst piosenki:Tekst piosenki:
ZwierzątkaZwierzątka
To je bùczka, to je kòza, to są kònie kòle wòza.
(czytaj: To je byćka, to je kłeza, to są kłenie kłele łeza)
To są tósze, to są pùjczi, tu ùcékô miedwiédz w chójczi.
(czytaj: To są tusie, to są płyci, to łycykien miedwid w chójci.)
To je mùża abò krowa, kùra, kùrón, kôłp i sowa.
(czytaj: To je muulża abłe krowa, kłyra, kłyrun, kyłp i sowa.)
Kùra, kùrón, kôłp i sowa, mùża, krowa, miedwiédz w chójczi, tósze, pùjczi.
(czytaj: Kłyra, kłyrun, kyłp i sowa, muulża, krowa, miedwid w chójci, tusie, płyci.)
To są kònie kòle wòza, to je bùczka, a to kòza.
(czytaj: To są kłenie kłele łeza, to je byćka, a to kłeza.)
To je òwca abò pùga, to je lës, a to papùga.
(czytaj: To je łewca abłe płyga, to je less, a to papłyga.)
To je mëga, to je mrówka, to je dzëk, a to wieszczówka.
(czytaj: To je mega , to je mrówka, to je dzek, a to wieeściówka.)
Dzëk, wieszczówka, mëga, mrówka, lës, papùga, òwca, pùga.
(czytaj: Dzek, wieeściówka, mega, mrówka, less, papłyga, łewca, płyga.)
Kùra, kùrón, kôłp i sowa, mùża, krowa, miedwiédz w chójczi, tósze, pùjczi.
(czytaj: Kłyra, kłyrun, kyłp i sowa, muulża, krowa, miedwid w chójci, tusie, płyci.)
To są kònie kòle wòza, to je bùczka, a to kòza.
(czytaj: To są kłenie kłele łeza, to je byćka, a to kłeza.)
Tłumaczenie piosenki:Tłumaczenie piosenki:
To jest świnka, to jest koza, to są konie obok wozu.
To są pieski, to są koty, tu ucieka niedźwiedź pomiędzy sosnami.
To jest mućka albo krowa, kura, kogut, łabędź, sowa.
Kura, kogut, łabędź, sowa, mućka, krowa, niedźwiedź między sosnami, pieski, kotki.
To są konie obok wozu, to jest świnka, a to koza.
To jest owca, czyli „pùga”, to jest lis, a to papuga.
To jest komar, to jest mrówka, to jest dzik, a to wiewiórka.
Dzik, wiewiórka, komar, mrówka, lis, papuga, owca, „pùga”.
Kura, kogut, łabędź, sowa, mućka, krowa, niedźwiedź między sosnami, pieski, kotki.
To są konie obok wozu, to jest świnka, a to koza.To jest świnka, to jest koza, to są konie obok wozu.
To są pieski, to są koty, tu ucieka niedźwiedź pomiędzy sosnami.
To jest mućka albo krowa, kura, kogut, łabędź, sowa.
Kura, kogut, łabędź, sowa, mućka, krowa, niedźwiedź między sosnami, pieski, kotki.
To są konie obok wozu, to jest świnka, a to koza.
To jest owca, czyli „pùga”, to jest lis, a to papuga.
To jest komar, to jest mrówka, to jest dzik, a to wiewiórka.
Dzik, wiewiórka, komar, mrówka, lis, papuga, owca, „pùga”.
Kura, kogut, łabędź, sowa, mućka, krowa, niedźwiedź między sosnami, pieski, kotki.
To są konie obok wozu, to jest świnka, a to koza.
Wymień, w języku kaszubskim i polskim, pięć zwierząt występujących w piosence.Wymień, w języku kaszubskim i polskim, pięć zwierząt występujących w piosence.
Przeczytaj w języku kaszubskim pierwszą zwrotkę piosenki.Przeczytaj w języku kaszubskim pierwszą zwrotkę piosenki.
Wysłuchaj ponownie pierwszej zwrotki piosenki i powtarzaj za lektorem.
Wyjaśnij znaczenie posiadania własnego języka dla poczucia wyjątkowości Kaszubów.Wyjaśnij znaczenie posiadania własnego języka dla poczucia wyjątkowości Kaszubów.