Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pippi Pończoszanka – najbardziej niezwykła dziewczynka na świecie!

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady opisywania postaci,

  • zna i rozumie problematykę książki.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wyszukiwać w tekście odpowiednie informacje,

  • stosować słownictwo opisujące i oceniające postać literacką,

  • uzasadniać swoje sądy i opinie.

2. Metoda i forma pracy

praca w grupach, praca z tekstem, debata

3. Środki dydaktyczne

egzemplarze książki Pippi Pończoszanka, karty pracy grup

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zastanawiamy się, które informacje powinny się znaleźć w opisie bohatera. Ustalamy plan opisu postaci.

b) Faza realizacyjna

  1. Praca według planu – wyszukiwanie odpowiednich fragmentów książki, zapis notatki

    1. Kim była Pippi? (Przedstawienie postaci: 9‑letnia dziewczynka, mieszka samotnie w Willi Śmiesznotce, tata jest królem murzyńskim, mama – wśród aniołów.)

    2. Jak wyglądała? (Opis: rude włosy, sterczące warkoczyki, nos jak kartofel, liczne piegi, własnoręcznie uszyta sukienka, różnokolorowe podkolanówki, za duże buty.)

    3. Cechy charakteru Pippi. (Praca w grupach – uzupełnianie tabeli. Dzielimy klasę na cztery grupy: dwie charakteryzują Pippi z punktu widzenia dorosłych mieszkańców miasteczka, a dwie – z punktu widzenia dzieci. Na zakończenie nauczyciel ocenia, które z grup zebrały więcej informacji.)

      1. Pippi w oczach dorosłych.

Cechy charakteru

Uzasadnienie, przykłady zachowań

Kłamliwa

Niegrzeczna

Itd.

Zmyśla niestworzone historie

Nie potrafi zachować się w towarzystwie, źle zachowuje się wobec policjantów, mówi „ty” do nauczycielki

  1. Pippi w oczach dzieci.

Cechy charakteru

Uzasadnienie, przykłady zachowań

Pomysłowa

Ma bogatą wyobraźnię

Itd.

Zawsze wymyśla świetne zabawy

Opowiada ciekawe, śmieszne historie

  1. Czy Pippi budzi naszą sympatię? (Próba oceny bohaterki.)

c) Faza podsumowująca

Debata: czy Pippi należy odesłać do domu dziecka? Grupy, które zbierały materiał do charakterystyki Pippi z punku widzenia dorosłych, przygotowują argumenty przemawiające za oddaniem dziewczynki do domu dziecka. Grupy, które charakteryzowały Pippi z punktu widzenia dzieci, bronią jej prawa do pozostania w Willi Śmiesznotce. Uczniowie mają 10 minut na przygotowanie argumentów. Samorząd klasowy może pełnić funkcję Rady Miasta i ocenić, która ze stron przygotowała bardziej przekonujące uzasadnienie swojego stanowiska.

5. Bibliografia

Lindgren A., Pippi Pończoszanka, Warszawa, Nasza Księgarnia 1996 r.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Pippi w oczach dzieci / Pippi w oczach dorosłych

Cechy charakteru

Uzasadnienie, przykłady zachowań

b) Zadanie domowe

Napisz przemówienie, w którym przekonasz Radę Miasta, aby Pippi oddać do domu dziecka lub pozostawić w Willi Śmiesznotce.

7. Czas trwania lekcji

90 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcję zaplanowano dla klasay IV szkoły podstawowej.

R12GsshbvEKOP

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.64 KB w języku polskim
R1VRwBq08sMxJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim