Pippi Pończoszanka – najbardziej niezwykła dziewczynka na świecie!
Pippi Pończoszanka – najbardziej niezwykła dziewczynka na świecie!
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady opisywania postaci,
zna i rozumie problematykę książki.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyszukiwać w tekście odpowiednie informacje,
stosować słownictwo opisujące i oceniające postać literacką,
uzasadniać swoje sądy i opinie.
2. Metoda i forma pracy
praca w grupach, praca z tekstem, debata
3. Środki dydaktyczne
egzemplarze książki Pippi Pończoszanka, karty pracy grup
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zastanawiamy się, które informacje powinny się znaleźć w opisie bohatera. Ustalamy plan opisu postaci.
b) Faza realizacyjna
Praca według planu – wyszukiwanie odpowiednich fragmentów książki, zapis notatki
Kim była Pippi? (Przedstawienie postaci: 9‑letnia dziewczynka, mieszka samotnie w Willi Śmiesznotce, tata jest królem murzyńskim, mama – wśród aniołów.)
Jak wyglądała? (Opis: rude włosy, sterczące warkoczyki, nos jak kartofel, liczne piegi, własnoręcznie uszyta sukienka, różnokolorowe podkolanówki, za duże buty.)
Cechy charakteru Pippi. (Praca w grupach – uzupełnianie tabeli. Dzielimy klasę na cztery grupy: dwie charakteryzują Pippi z punktu widzenia dorosłych mieszkańców miasteczka, a dwie – z punktu widzenia dzieci. Na zakończenie nauczyciel ocenia, które z grup zebrały więcej informacji.)
Pippi w oczach dorosłych.
Cechy charakteru | Uzasadnienie, przykłady zachowań |
Kłamliwa Niegrzeczna Itd. | Zmyśla niestworzone historie Nie potrafi zachować się w towarzystwie, źle zachowuje się wobec policjantów, mówi „ty” do nauczycielki |
Pippi w oczach dzieci.
Cechy charakteru | Uzasadnienie, przykłady zachowań |
Pomysłowa Ma bogatą wyobraźnię Itd. | Zawsze wymyśla świetne zabawy Opowiada ciekawe, śmieszne historie |
Czy Pippi budzi naszą sympatię? (Próba oceny bohaterki.)
c) Faza podsumowująca
Debata: czy Pippi należy odesłać do domu dziecka? Grupy, które zbierały materiał do charakterystyki Pippi z punku widzenia dorosłych, przygotowują argumenty przemawiające za oddaniem dziewczynki do domu dziecka. Grupy, które charakteryzowały Pippi z punktu widzenia dzieci, bronią jej prawa do pozostania w Willi Śmiesznotce. Uczniowie mają 10 minut na przygotowanie argumentów. Samorząd klasowy może pełnić funkcję Rady Miasta i ocenić, która ze stron przygotowała bardziej przekonujące uzasadnienie swojego stanowiska.
5. Bibliografia
Lindgren A., Pippi Pończoszanka, Warszawa, Nasza Księgarnia 1996 r.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Pippi w oczach dzieci / Pippi w oczach dorosłych
Cechy charakteru | Uzasadnienie, przykłady zachowań |
b) Zadanie domowe
Napisz przemówienie, w którym przekonasz Radę Miasta, aby Pippi oddać do domu dziecka lub pozostawić w Willi Śmiesznotce.
7. Czas trwania lekcji
90 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcję zaplanowano dla klasay IV szkoły podstawowej.