Pisanie listu prywatnego ‘personal letter’
Pisanie listu prywatnego ‘personal letter’
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność pisania pod kątem przygotowania do pisemnego egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym (pisanie listu prywatnego).
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny pisemnego egzaminu maturalnego
strategie związane z pisaniem dłuższej formy użytkowej (listu prywatnego) oraz jej budowę i występujące w nim zwroty
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi napisać list prywatny
rozumie polecenie do zadania
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność pisania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji symulacji egzaminu
stosuje strategie pisania
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas pisania, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze, klasie
nie stresuje się podczas symulacji egzaminu
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pogadanka, ćwiczebna, symulacja
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, „rozsypanki”
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (jeden uczeń odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie pisać list prywatny.”
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i rozdaje im „rozsypankę”, z której mają oni ułożyć przykładowy list prywatny. Po ułożeniu, uczniowie omawiają list, a nauczyciel na tablicy zapisuje w punkach elementy jego budowy (w załączniku a) i uzupełnia wiedzę uczniów.
Uczniowie zapoznają się z dodatkowymi informacjami na temat listu na stronach 145‑6 w podręczniku i streszczają je nauczycielowi, odpowiadając na jego pytania.
Nauczyciel dyktuje uczniom polecenie (w załączniku b), wyjaśnia je i przydziela każdej parze (grupie) napisanie innej części listu (wstęp, 4 informacje, zakończenie). Uczniowie pracują, a nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudności.
Nauczyciel zbiera prace i omawia je z uczniami, czytając po kolei fragmenty i zapisując je na tablicy. Poprawia błędy i podkreśla najważniejsze elementy i strategie pisania listu. Sprawdza każdemu uczniowi notatkę (cały list) w zeszycie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Budowa listu prywatnego
Początek - Dear xyz, hi, hello, - powitanie
Wstęp – zdanie otwierające list odnoszące się do adresata
Rozwinięcie – 1 akapit na 1 informację
Zakończenie – zdanie, w którym prosi się o pozdrowienie kogoś, wyrażenie nadziei, że się z kimś zobaczymy/usłyszymy, wyrażenie typu love, all the best (nieformalny zwrot grzecznościowy)
Polecenie
Jedziesz na wakacje do Anglii. Napisz list do kolegi, który tam mieszka z prośbą o pomoc w zaaklimatyzowaniu się:
opisz, co będziesz tam robić,
zapytaj, co musisz zabrać ze sobą,
poproś o pomoc w znalezieniu pracy, mieszkania itp.,
wyraź nadzieję, że wszystko będzie dobrze.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś wiadomości. Napisz list prywatny. Polecenie na stronie 145 w podręczniku. Zmień jak najwięcej faktów tak, aby dopasować list do twoich planów bądź wakacji. Limit słów: 120‑150.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy zmotywować uczniów do pracy zwróceniem ich uwagi na to, że ćwiczą typowe zadanie maturalne. Należy od każdego ucznia wymagać przepisania całości listu do zeszytu na lekcji. Osoby, które nie będą zdawać języka angielskiego na maturze, mogą nie wykonywać pracy domowej. „Rozsypankę” można skserować z podręcznika strona 145 lub innych materiałów.