Pisanie ‘the letter of inquiry’
Pisanie ‘the letter of inquiry’
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność pisania pod kątem przygotowania do pisemnego egzaminu maturalnego, pisząc list z prośbą o informacje.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny pisemnego egzaminu maturalnego
strategie związane z pisaniem dłuższej formy użytkowej (listu z prośbą o informacje)
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi napisać list z prośbą o informacje
rozumie polecenie do zadania
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność pisania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji symulacji egzaminu
stosuje strategie pisania
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas pisania, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze, klasie
radzi sobie ze stresem w sytuacji symulacji egzaminu
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, ćwiczebna, pogadanka, symulacja
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (jeden uczeń odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie pisać list z prośbą o informacje.”
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta o zasady pisania listu i kryteria jego oceny. Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel uzupełnia ich wiedzę. Zapisuje najważniejsze zasady budowy listu na tablicy (w załączniku a).
Uczniowie czytają model listu w podręczniku na stronie 146 i analizują go wspólnie z nauczycielem.
Nauczyciel dyktuje uczniom polecenie (w załączniku b), wyjaśnia je i prosi o napisanie planu (szkicu) listu. Brudnopis ten ma zawierać oficjalny zwrot do adresata, cel listu, 1‑2 akapity na pytania o informacje, wyrazy łączące, oficjalne zwroty, typowe zdania kończące listy, zwrot grzecznościowy kończący list oraz podpis (xyz), nie może natomiast zawierać skrótów. Uczniowie pracują indywidualnie, a nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudności.
Nauczyciel zbiera prace.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Budowa listu oficjalnego
Początek - Dear Sir/Madam
Wstęp – cel listu, przedstawienie siebie
Zakończenie – I look forward to hearing from you, thank you, yours faithfully
Polecenie
Chcesz wyjechać do szkoły językowej do Londynu. Napisz e‑mail z zapytaniem o interesujące cię szczegóły oraz przedstaw swoje wymagania dotyczące:
warunków zakwaterowania,
planu zajęć,
wyżywienia,
podróży.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś wiadomości. Rozwiń pisemnie plan w list. Limit słów: 120‑150.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy zmotywować uczniów do pracy zwróceniem ich uwagi na to, że ćwiczą typowe zadania maturalne. Należy od każdego ucznia wymagać napisania planu listu na lekcji. Osoby, które nie będą zdawać języka angielskiego na maturze, nie muszą wykonywać pracy domowej.