Pisanie ‘the letter of inquiry’

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawność pisania pod kątem przygotowania do pisemnego egzaminu maturalnego, pisząc list z prośbą o informacje.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat i kryteria oceny pisemnego egzaminu maturalnego

  • strategie związane z pisaniem dłuższej formy użytkowej (listu z prośbą o informacje)

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi napisać list z prośbą o informacje

  • rozumie polecenie do zadania

  • odpowiada na pytania związane z tematem

  • ćwiczy sprawność pisania

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji symulacji egzaminu

  • stosuje strategie pisania

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas pisania, w kontaktach z kolegami i nauczycielem

  • współpracuje w parze, klasie

  • radzi sobie ze stresem w sytuacji symulacji egzaminu

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, ćwiczebna, pogadanka, symulacja

Forma: praca indywidualna i w parach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (jeden uczeń odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie pisać list z prośbą o informacje.”

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta o zasady pisania listu i kryteria jego oceny. Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel uzupełnia ich wiedzę. Zapisuje najważniejsze zasady budowy listu na tablicy (w załączniku a).

  2. Uczniowie czytają model listu w podręczniku na stronie 146 i analizują go wspólnie z nauczycielem.

  3. Nauczyciel dyktuje uczniom polecenie (w załączniku b), wyjaśnia je i prosi o napisanie planu (szkicu) listu. Brudnopis ten ma zawierać oficjalny zwrot do adresata, cel listu, 1‑2 akapity na pytania o informacje, wyrazy łączące, oficjalne zwroty, typowe zdania kończące listy, zwrot grzecznościowy kończący list oraz podpis (xyz), nie może natomiast zawierać skrótów. Uczniowie pracują indywidualnie, a nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudności.

  4. Nauczyciel zbiera prace.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Budowa listu oficjalnego

Początek - Dear Sir/Madam

Wstęp – cel listu, przedstawienie siebie

Zakończenie – I look forward to hearing from you, thank you, yours faithfully

Polecenie

Chcesz wyjechać do szkoły językowej do Londynu. Napisz e‑mail z zapytaniem o interesujące cię szczegóły oraz przedstaw swoje wymagania dotyczące:

  • warunków zakwaterowania,

  • planu zajęć,

  • wyżywienia,

  • podróży.

Zadanie domowe

Naucz się poznanych dziś wiadomości. Rozwiń pisemnie plan w list. Limit słów: 120‑150.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy zmotywować uczniów do pracy zwróceniem ich uwagi na to, że ćwiczą typowe zadania maturalne. Należy od każdego ucznia wymagać napisania planu listu na lekcji. Osoby, które nie będą zdawać języka angielskiego na maturze, nie muszą wykonywać pracy domowej.

R13lyj83Px9On

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.83 KB w języku polskim
R1Qy4htkQlKUK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim