Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

1. Uczeń zna:

  • zasady pisowni „nie” z różnymi częściami mowy (rzeczownikami, przymiotnikami, przysłówkami, zaimkami, liczebnikami, czasownikami),

  • niektóre wyjątki dotyczące zasad pisowni różnych części mowy z partykułą „nie”,

2. Uczeń poszerza swoją wiedzę dotyczącą zasad ortograficznych.

b) Umiejętności

  1. Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić pisownię różnych części mowy z partykułą „nie”,

  • posługiwać się właściwymi regułami ortograficznymi,

  • wskazać błędy w zapisie.

  1. Uczeń utrwala nazywanie części mowy i części zdania.

2. Metoda i forma pracy

podająca, ćwiczenia wprowadzające i utrwalające

3. Środki dydaktyczne

tablica, kolorowe flamastry, ksero z krzyżówką obrazującą niektóre wyjątki w pisowni z „nie”, kartki z fragmentami Balladyny Słowackiego

4. Przebieg lekcji

  1. Jeden z uczniów uzupełnia na tablicy tabelę obrazującą pisownię „nie” z różnymi częściami mowy (wykorzystuje kolorowe flamastry, aby odróżnić łączną pisownię z „nie” od rozłącznej). Pozostali uczniowie także biorą udział w tym zadaniu. Każda część mowy ma być poparta przykładem.

Pisownia NIE

Łącznie z:

Osobno z:

- rzeczownikami (np. niewygoda, niepalenie)

- czasownikami (np. nie będę, nie zadzwonimy)

- przymiotnikami w stopniu równym (np. niedobry, nieżyciowy)

- przysłówkami, które nie pochodzą od przymiotników (np. nie bardzo)

- imiesłowami przymiotnikowymi (np. nieugięty, nieoceniony)

- przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym (np. nie lepiej, nie najszybciej)

- przysłówkami odprzymiotnikowymi w stopniu równym (np. niedobrze, nietaktownie)

- imiesłowami przysłówkowymi (np. nie ociągając się)

- niektórymi zaimkami mającymi zupełnie inne znaczenie z partykułą „nie” i bez partykuły (np. nieco, niejaki)

- wyrażeniami przyimkowymi (np. nie w lesie)

- liczebnikami (np. nie raz, nie czworo)

- zaimkami (np. nie mój, nie każdy)

  1. Nauczyciel podaje niektóre wyjątki w pisowni różnych części mowy z „nie”. Rozdaje uczniom ksero z krzyżówką dotyczącą niektórych z nich (uczniowie rozwiązują krzyżówkę samodzielnie, a następnie konsultują rozwiązanie z nauczycielem).

3. Nauczyciel krótko omawia wyjątki z krzyżówki (niejeden – piszemy łącznie, mimo że „jeden” to liczebnik, nie przyjaciel – chodzi o wyraźne lub domyślne przeciwstawienie, dlatego piszemy osobno, mimo że wyraz „przyjaciel” jest rzeczownikiem, itd.)

4. Wyznaczani uczniowie rozwiązują na tablicy kolejne ćwiczenia. (W razie wątpliwości korzystają z wiedzy nauczyciela, kolegów oraz informacji ze Słownika ortograficznego.)

  1. Wybierz właściwą formę:

    1. On zostawił (nieporządek, nie porządek) w swoim pokoju.

    2. To (nie ja, nieja) zniszczyłem twój sweter.

    3. Jesteś jakiś (nieswój, nie swój).

    4. (Nie mam, Niemam) aż tyle pieniędzy.

  2. Uzupełnij przeczeniem „nie”. Ułóż z tymi wyrazami wypowiedzenia.

    1. ….robił

    2. …pokój

    3. …mój

    4. …dobry

    5. …którzy

    6. …jeden, lecz dwa

  3. Niektóre formy wyrazów z partykułą „nie” zostały zapisane niepoprawnie. Odszukaj błędy i popraw je. Z których tekstów literackich pochodzą przywołane cytaty? (samodzielna praca, uczniowie dostają kartki z przygotowanymi fragmentami z Balladyny Słowackiego).

  4. Wyjaśnij pisownię:

nie większy

nie ja

nie zawsze

nie dziś

niemoc

Uczniowie zapisują przykłady w zeszytach.

5. Bibliografia

  1. Czarniecka‑Rodzik Z., Gramatyka języka polskiego: podręcznik dla gimnazjum, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2000.

  2. Gierymscy B. i K., Ortografia na bardzo dobry, Gram, Warszawa 1999.

  3. Polański E., Słownik ortograficzny, PWN, Warszawa 2002.

  4. Słowacki J., Balladyna, Prószyński i S‑ka, Warszawa 1999*.*

6. Załączniki

a) Karta pracy nr 1 (z krzyżówką)

N

I

E

J

E

D

E

N

N

I

E

D

O

M

A

G

A

Ć

N

I

E

P

R

Z

Y

J

A

C

I

E

L

N

I

E

C

I

E

R

P

L

I

W

I

Ć

S

I

Ę

a) Wyraz, który zawiera partykułę „nie”, używany w znaczeniu: „wielu”.

b) Synonim od „chorować”.

c) Uzupełnij:

…….., lecz wróg.

d) Inaczej – „nie móc się doczekać”.

b) Karta pracy nr 2 (z fragmentem Balladyny J. Słowackiego)

„A cień blady

Nieraz tam błądzi, gdzie zawieszone smutnie

Nad grobowcami brzozy, jako lutnie

Od słowikowej trącane gromady,

Płaczą i szumią listkowymi struny”.

„Jak dzieci nie rozumne cieniów się lękacie.

Ten starzec słowa moje łączy, składa, zbiera,

I mówi: być niemoże, ta kobieta młoda

Nie zabiła”.

„Ja nieuboga. ─ Siwa, siwa, siwa

Jak gołąbeczek. ─ Nie wiesz, co się stało?

Grafini, moja córka, wielka pani,

A ja na wietrze z głową taką białą

Mówię piorunom: bijcie! Bijcie we mnie!”

c) Zadanie domowe

Zastąp podane wyrazy synonimami. Nie używaj przy tym przeczenia „nie”.

nieporządek –

nieludzki –

nierozważnie –

nieatrakcyjny –

nieposłuszny –

niedościgniony –

niezbadany –

nieoceniony –

nieprzyjemnie –

nierzadko –

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przewidziana dla I klasy gimnazjum.

R1Q2HF9HK4nYD

Plik PDF o rozmiarze 100.77 KB w języku polskim
R1dpRM3d8uWaE

Plik DOC o rozmiarze 32.00 KB w języku polskim