Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy.
Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
1. Uczeń zna:
zasady pisowni „nie” z różnymi częściami mowy (rzeczownikami, przymiotnikami, przysłówkami, zaimkami, liczebnikami, czasownikami),
niektóre wyjątki dotyczące zasad pisowni różnych części mowy z partykułą „nie”,
2. Uczeń poszerza swoją wiedzę dotyczącą zasad ortograficznych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyjaśnić pisownię różnych części mowy z partykułą „nie”,
posługiwać się właściwymi regułami ortograficznymi,
wskazać błędy w zapisie.
Uczeń utrwala nazywanie części mowy i części zdania.
2. Metoda i forma pracy
podająca, ćwiczenia wprowadzające i utrwalające
3. Środki dydaktyczne
tablica, kolorowe flamastry, ksero z krzyżówką obrazującą niektóre wyjątki w pisowni z „nie”, kartki z fragmentami Balladyny Słowackiego
4. Przebieg lekcji
Jeden z uczniów uzupełnia na tablicy tabelę obrazującą pisownię „nie” z różnymi częściami mowy (wykorzystuje kolorowe flamastry, aby odróżnić łączną pisownię z „nie” od rozłącznej). Pozostali uczniowie także biorą udział w tym zadaniu. Każda część mowy ma być poparta przykładem.
Pisownia NIE | |
Łącznie z: | Osobno z: |
- rzeczownikami (np. niewygoda, niepalenie) | - czasownikami (np. nie będę, nie zadzwonimy) |
- przymiotnikami w stopniu równym (np. niedobry, nieżyciowy) | - przysłówkami, które nie pochodzą od przymiotników (np. nie bardzo) |
- imiesłowami przymiotnikowymi (np. nieugięty, nieoceniony) | - przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym (np. nie lepiej, nie najszybciej) |
- przysłówkami odprzymiotnikowymi w stopniu równym (np. niedobrze, nietaktownie) | - imiesłowami przysłówkowymi (np. nie ociągając się) |
- niektórymi zaimkami mającymi zupełnie inne znaczenie z partykułą „nie” i bez partykuły (np. nieco, niejaki) | - wyrażeniami przyimkowymi (np. nie w lesie) |
- liczebnikami (np. nie raz, nie czworo) | |
- zaimkami (np. nie mój, nie każdy) |
Nauczyciel podaje niektóre wyjątki w pisowni różnych części mowy z „nie”. Rozdaje uczniom ksero z krzyżówką dotyczącą niektórych z nich (uczniowie rozwiązują krzyżówkę samodzielnie, a następnie konsultują rozwiązanie z nauczycielem).
3. Nauczyciel krótko omawia wyjątki z krzyżówki (niejeden – piszemy łącznie, mimo że „jeden” to liczebnik, nie przyjaciel – chodzi o wyraźne lub domyślne przeciwstawienie, dlatego piszemy osobno, mimo że wyraz „przyjaciel” jest rzeczownikiem, itd.)
4. Wyznaczani uczniowie rozwiązują na tablicy kolejne ćwiczenia. (W razie wątpliwości korzystają z wiedzy nauczyciela, kolegów oraz informacji ze Słownika ortograficznego.)
Wybierz właściwą formę:
On zostawił (nieporządek, nie porządek) w swoim pokoju.
To (nie ja, nieja) zniszczyłem twój sweter.
Jesteś jakiś (nieswój, nie swój).
(Nie mam, Niemam) aż tyle pieniędzy.
Uzupełnij przeczeniem „nie”. Ułóż z tymi wyrazami wypowiedzenia.
….robił
…pokój
…mój
…dobry
…którzy
…jeden, lecz dwa
Niektóre formy wyrazów z partykułą „nie” zostały zapisane niepoprawnie. Odszukaj błędy i popraw je. Z których tekstów literackich pochodzą przywołane cytaty? (samodzielna praca, uczniowie dostają kartki z przygotowanymi fragmentami z Balladyny Słowackiego).
Wyjaśnij pisownię:
nie większy
nie ja
nie zawsze
nie dziś
niemoc
Uczniowie zapisują przykłady w zeszytach.
5. Bibliografia
Czarniecka‑Rodzik Z., Gramatyka języka polskiego: podręcznik dla gimnazjum, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2000.
Gierymscy B. i K., Ortografia na bardzo dobry, Gram, Warszawa 1999.
Polański E., Słownik ortograficzny, PWN, Warszawa 2002.
Słowacki J., Balladyna, Prószyński i S‑ka, Warszawa 1999*.*
6. Załączniki
a) Karta pracy nr 1 (z krzyżówką)
N | I | E | J | E | D | E | N | |||||||||
N | I | E | D | O | M | A | G | A | Ć | |||||||
N | I | E | P | R | Z | Y | J | A | C | I | E | L | ||||
N | I | E | C | I | E | R | P | L | I | W | I | Ć | S | I | Ę |
a) Wyraz, który zawiera partykułę „nie”, używany w znaczeniu: „wielu”.
b) Synonim od „chorować”.
c) Uzupełnij:
…….., lecz wróg.
d) Inaczej – „nie móc się doczekać”.
b) Karta pracy nr 2 (z fragmentem Balladyny J. Słowackiego)
„A cień blady
Nieraz tam błądzi, gdzie zawieszone smutnie
Nad grobowcami brzozy, jako lutnie
Od słowikowej trącane gromady,
Płaczą i szumią listkowymi struny”.
„Jak dzieci nie rozumne cieniów się lękacie.
Ten starzec słowa moje łączy, składa, zbiera,
I mówi: być niemoże, ta kobieta młoda
Nie zabiła”.
„Ja nieuboga. ─ Siwa, siwa, siwa
Jak gołąbeczek. ─ Nie wiesz, co się stało?
Grafini, moja córka, wielka pani,
A ja na wietrze z głową taką białą
Mówię piorunom: bijcie! Bijcie we mnie!”
c) Zadanie domowe
Zastąp podane wyrazy synonimami. Nie używaj przy tym przeczenia „nie”.
nieporządek –
nieludzki –
nierozważnie –
nieatrakcyjny –
nieposłuszny –
niedościgniony –
niezbadany –
nieoceniony –
nieprzyjemnie –
nierzadko –
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przewidziana dla I klasy gimnazjum.