Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Piszę do Ciebie, Romeo...

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady redagowania listu,

  • na zasady pisowni zwrotów grzecznościowych,

  • zna treść Romea i Julii,

  • wie, jakie są zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać ze zrozumieniem tekst literacki,

  • redagować list,

  • nazywać uczucia i przeżycia bohaterów,

  • wyszukać informacje w tekście,

  • czytać z podziałem na role, właściwie intonować tekst literacki,

  • współpracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, czytanie z podziałem na role, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne.

3. Środki dydaktyczne

Tekst literacki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i wyjaśnia cel zajęć. Lekcję rozpoczyna odczytanie sceny balkonowej z podziałem na role. Przed rozpoczęciem lektury nauczyciel prosi czytających o adekwatną do prezentowanej sytuacji intonację głosu. Jeśli czas na to pozwoli, można zrobić mini konkurs na najbardziej przekonującą interpretację.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie w grupach wypisują uczucia i przeżycia Julii, jakie wywołało w niej spotkanie z ukochanym. Swoje wnioski mogą zilustrować odpowiednio dobranymi cytatami.

  2. Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoich zespołów. Porównują spostrzeżenia, uzupełniają. Można też zapisać na tablicy najczęściej pojawiające się w prezentacjach sformułowania.

  3. Prowadzący w krótkiej pogadance wyjaśnić, czym jest list.

List, nazywany też epistołą, jest wypowiedzią skierowaną do jednego lub większej liczby adresatów, najczęściej nieobecnych. Może być także formą podawczą w dziełach literackich. Wśród listów można wyróżnić: literacki, otwarty, poetycki, list z podróży, list‑dedykację oraz inne.

Potem uczniowie pod kierunkiem nauczyciela przypominają zasady redagowania i kompozycji listu. Można je zapisać w zeszytach w formie punktów jako zalecenia. Prowadzący przypomina o pisowni zwrotów skierowanych do adresata. Sugeruje, by treść listu była pełna ekspresji jak prezentowany fragment lektury. Pomocą w spełnieniu tego warunku będą efekty wykonanego uprzednio w grupach polecenia. Prowadzący proponuje, by wykorzystać znane uczniom środki stylistyczne (epitety, przenośnie, porównania).

  1. Następnie prowadzący dzieli klasę na kilkuosobowe zespoły, które redagują list miłosny do Romea w imieniu Julii.

c) Faza podsumowująca

Reprezentanci zespołów odczytują pracę na forum klasy, nauczyciel dokonuje korekty językowej i merytorycznej. W informacji zwrotnej szczególną uwagę zwraca na ekspresję wypowiedzi oraz przestrzeganie formy listu. Można też dokonać wyboru najbardziej interesującego listu, a jego autorów nagrodzić ocenami.

5. Bibliografia

  1. Janik - Płocińska B., Pawlic - Rafałowska E., Formy wypowiedzi pisemnej, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005.

  2. Szekspir W., Romeo i Julia, Greg, Kraków 2001.

  3. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 1999.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcję powinna poprzedzić praca domowa polegająca na przygotowaniu się do głośnego czytania sceny balkonowej. W przypadku zdolnej klasy czytanie z podziałem na role można zastąpić metodą dramy.

R11J7j8CQL2lQ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.74 KB w języku polskim
RbkiI0zawIVM9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim