Piszę do Ciebie, Romeo...
Piszę do Ciebie, Romeo...
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady redagowania listu,
na zasady pisowni zwrotów grzecznościowych,
zna treść Romea i Julii,
wie, jakie są zasady pracy w grupie.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
czytać ze zrozumieniem tekst literacki,
redagować list,
nazywać uczucia i przeżycia bohaterów,
wyszukać informacje w tekście,
czytać z podziałem na role, właściwie intonować tekst literacki,
współpracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, czytanie z podziałem na role, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne.
3. Środki dydaktyczne
Tekst literacki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i wyjaśnia cel zajęć. Lekcję rozpoczyna odczytanie sceny balkonowej z podziałem na role. Przed rozpoczęciem lektury nauczyciel prosi czytających o adekwatną do prezentowanej sytuacji intonację głosu. Jeśli czas na to pozwoli, można zrobić mini konkurs na najbardziej przekonującą interpretację.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie w grupach wypisują uczucia i przeżycia Julii, jakie wywołało w niej spotkanie z ukochanym. Swoje wnioski mogą zilustrować odpowiednio dobranymi cytatami.
Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoich zespołów. Porównują spostrzeżenia, uzupełniają. Można też zapisać na tablicy najczęściej pojawiające się w prezentacjach sformułowania.
Prowadzący w krótkiej pogadance wyjaśnić, czym jest list.
List, nazywany też epistołą, jest wypowiedzią skierowaną do jednego lub większej liczby adresatów, najczęściej nieobecnych. Może być także formą podawczą w dziełach literackich. Wśród listów można wyróżnić: literacki, otwarty, poetycki, list z podróży, list‑dedykację oraz inne.
Potem uczniowie pod kierunkiem nauczyciela przypominają zasady redagowania i kompozycji listu. Można je zapisać w zeszytach w formie punktów jako zalecenia. Prowadzący przypomina o pisowni zwrotów skierowanych do adresata. Sugeruje, by treść listu była pełna ekspresji jak prezentowany fragment lektury. Pomocą w spełnieniu tego warunku będą efekty wykonanego uprzednio w grupach polecenia. Prowadzący proponuje, by wykorzystać znane uczniom środki stylistyczne (epitety, przenośnie, porównania).
Następnie prowadzący dzieli klasę na kilkuosobowe zespoły, które redagują list miłosny do Romea w imieniu Julii.
c) Faza podsumowująca
Reprezentanci zespołów odczytują pracę na forum klasy, nauczyciel dokonuje korekty językowej i merytorycznej. W informacji zwrotnej szczególną uwagę zwraca na ekspresję wypowiedzi oraz przestrzeganie formy listu. Można też dokonać wyboru najbardziej interesującego listu, a jego autorów nagrodzić ocenami.
5. Bibliografia
Janik - Płocińska B., Pawlic - Rafałowska E., Formy wypowiedzi pisemnej, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005.
Szekspir W., Romeo i Julia, Greg, Kraków 2001.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 1999.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcję powinna poprzedzić praca domowa polegająca na przygotowaniu się do głośnego czytania sceny balkonowej. W przypadku zdolnej klasy czytanie z podziałem na role można zastąpić metodą dramy.