Piszemy opowiadanie odtwórcze na podstawie mitu o Dedalu i Ikarze
Piszemy opowiadanie odtwórcze na podstawie mitu o Dedalu i Ikarze
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, na czym polega pisanie opowiadania odtwórczego,
zna mit o Dedalu i Ikarze,
podaje definicję mitu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
opowiedzieć treść mitu,
zamieniać formy dialogowe na formę opowiadania,
przedstawiać chronologię wydarzeń,
wskazać i objaśnić przyczynowo‑skutkowe powiązania między zdarzeniami,
samodzielnie napisać opowiadanie odtwórcze.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, ćwiczenia gramatyczno‑stylistyczne, dyskusja, ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia kompozycyjne, praca samodzielna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik do kształcenia literackiego, ćwiczenia i materiały przygotowane przez nauczyciela.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Lekcję poprzedza praca domowa, uczniowie mieli za zadanie zapoznać się z treścią mitu o Dedalu i Ikarze. Nauczyciel rozpoczyna od przypomnienia pracy domowej. Podaje temat i cel lekcji.
[Podręcznik: K. Grajewska, E. Wower, Oglądam świat. Język polski 5. Podręcznik do kształcenia literackiego, Wydawnictwo Arka, Poznań 2000, s. 154‑157.]
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których znajdują się pytania do tekstu oraz polecenia do ćwiczeń, mających na celu przygotowanie uczniów do napisania opowiadania odtwórczego. W trakcie pracy prowadzący pomaga uczniom w wykonaniu poleceń, zadaje pytania pomocnicze, udziela wskazówek kompozycyjnych, pomaga w doborze słownictwa.
c) Faza podsumowująca
Po wykonaniu zadań, nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat: dlaczego Ikar zginął i jaka nauka wypływa z tej historii.
5. Bibliografia
Grajewska K., Wower E., Oglądam świat. Język polski 5. Podręcznik do kształcenia literackiego, Wydawnictwo Arka, Poznań 2000.
Nagajowa M., A, B, C metodyki języka polskiego, Warszawa 1990.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Zadanie 1. Określ miejsce i czas wydarzeń rozgrywających się w micie.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
[Przykładowa odpowiedź:
Miejsce: miasto Knossos na wyspie Krecie. Najpierw wydarzenia dzieją się
w królestwie Minosa, potem miejsce zostaje dokładnie określone: w zbudowanym przez Dedala labiryncie.
Czas: Czas wydarzeń obejmuje kilka lat: od momentu ślubu Dedala, poprzez narodziny jego syna, zbudowanie labiryntu, śmierć żony, do momentu ucieczki z Krety]
Zadanie 2. Dobierz słownictwo, które pozwoli ci: oddać następstwo wydarzeń, ożywić opowiadanie i określić okoliczności, ocenić zachowanie bohaterów.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
[Przykłady:
przed laty, dawno temu, równolegle, w tym samym czasie, po kilku latach, upłynęło wiele lat, minęło trochę czasu, później, podczas gdy, kilka dni później, doszło do tragedii
nagle, niespodziewanie, wbrew jego woli, szczęśliwie, na szczęście, w tajemnicy,
w ukryciu, piękne, zaskakujące, zjawiskoweokrutny, bezwzględny, dobry, niecierpliwy, spokojny, mądry, zdolny, utalentowany, pomysłowy, wzruszony, podniecony, nieroztropny ]
Zadanie 3. Wybierz z tekstu dwa krótkie fragmenty (3–4 zdania): jeden zawierający dialog, drugi – narrację. Formę dialogu przekształć na tekst narracyjny, zaś wycinek narracji na formę dialogową.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 4. Opisz lot Ikara. Zwróć szczególną uwagę na emocje i uczucia, które towarzyszyły młodzieńcowi, użyj jak najwięcej wyrazów je określających.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
[Przykład:
Ikar był niezwykle podniecony i wzruszony. Możliwość wzbicia się w niebo wzbudzała nieznane mu dotąd uczucia. Tę ogromną radość zakłócały jedynie słowa ojca, który przestrzegał go przed zbyt bliskim kontaktem ze słońcem. W końcu nadszedł upragniony moment i młodzieniec poszybował do góry. Wreszcie poznał tak długo wyczekiwany smak wolności. Szczęśliwy, nie mógł doczekać się momentu, w którym ujrzy Ateny. W jego sercu zapanowała ogromna radość. Niczym ptak szybował coraz wyżej i wyżej. Odurzony pięknem widoków i słonecznego ciepła, popadał w coraz większy zachwyt. Niestety, ta euforia całkowicie przysłoniła mu ojcowskie przestrogi.]
b) Zadanie domowe
Napisz opowiadanie odtwórcze ukazujące losy Dedala i Ikara. Pamiętaj, aby w jego tekst wkomponować powstały na lekcji opis lotu młodzieńca.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak