Scenariusz lekcji – SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA KLASY 3 LICEUM PROFILOWANEGO

Dział programu:

Atrakcje turystyczne krajów angielskiego obszaru językowego – podróże i zwiedzanie ciekawych miejsc. Problematyka lekcji: Across the World – poznajemy kraje anglojęzyczne.

Temat lekcji: Places to see in London – opracowanie przewodnika po Londynie.

Uczeń:

  • zna wyrażenie „there is”, „there are”, konstrukcję i użycie czasów gramatycznych Simple Present, Simple Past i Present Perfect w stronie czynnej i biernej, czasownik „can”, słownictwo związane z podróżowaniem (czasowniki „visit, sightsee, admire, have a look at”, itp, nazwy miejsc i zabytków „castle”, „museum”, „gallery”, „garden”, „palace”, itp. oraz przymiotniki „exciting”, „great”, „outstanding”, „marvellous”, itp.), czasowniki regularne i nieregularne;

  • odpowiada na pytania ogólne i szczegółowe;

  • rozwiązuje quiz dotyczący Londynu;

  • wyraża teraźniejszość i przeszłość;

  • nazywa miejsca na mapie;

  • rozumie oryginalne teksty anglojęzyczne bez korzystania ze słownika;

  • pisze notatkę;

  • opisuje ilustracje i pocztówki;

  • opowiada o miejscach atrakcyjnych pod względem turystycznym;

  • rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów;

  • poznaje zabytki i inne miejsca warte odwiedzenia w Londynie;

  • jest zainteresowany kulturą innych krajów;

  • samodzielnie poszukuje informacji i dokonuje ich selekcji;

  • dokonuje autorefleksji i samooceny;

  • opracowuje ilustrowany przewodnik Londynu.

  • kształtowanie sprawności językowych w zakresie czytania oryginalnych tekstów anglojęzycznych, pisania prostych tekstów na podany temat, mówienia oraz rozumienia tekstu mówionego dotyczącego typowych sytuacji dnia codziennego;

  • zainteresowanie uczniów różnorodnymi aspektami życia w obcych krajach;

  • rozwijanie umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji w różnych źródłach wiedzy oraz ich selekcji;

  • pogłębianie wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego.

Metoda i forma pracy

Metody: Miniprojekt, jigsaw, asocjogram,praca z oryginalnym tekstem anglojęzycznym.

Formy pracy: indywidualna.

Środki dydaktyczne

mapa, ilustracje, oryginalne teksty anglojęzyczne uzyskane z internetu, quiz, ćwiczenia dodatkowe przygotowane przez nauczyciela.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Rozgrzewka językowa: Nauczyciel zadaje pytania typu: Have you ever been abroad? What foreign countries have you visited? What places did you see? Did you like these places? What was interesting about the country you visited? What foreign country would you like to visit in future?.

Pytania nauczyciela dotyczą podróży zagranicznych uczniów i ich wrażeń z tych podróży.

Uczniowie rozumieją wypowiedzi nauczyciela i udzielają odpowiedzi na pytania ogólne „Yes, I have”, „No, I haven’t, Yes, I did” i na pytania szczegółowe np.: I have been to France, I saw the Eiffel Tower in France, I liked the architecture/food/people there, I would like to visit Mexico.

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

Praca z mapą Londynu.

Nauczyciel rozdaje mapki Londynu uczniom i pyta o miejsca, których nazwy są uczniom znane. Pytania zadawane przez nauczyciela to „What places in London do you know?”, „What is Big Ben?”, „What is Hyde Park famous for?”.

Uczniowie nazywają znane sobie miejsca podając ich nazwy oraz udzielając odpowiedzi typu „Big Ben is a clock”, „Hyde Park is famous for its Speakers’ Corner”.

Praca z oryginalnymi tekstami anglojęzycznymi uzyskanymi z internetu.

Nauczyciel przydziela poszczególnym uczniom miejsca w Londynie i prosi o przeczytania krótkich tekstów, które ich dotyczą oraz sporządzenie notatek, które będą stanowiły część ilustrowanego przewodnika po Londynie. Trzech uczniów, którzy wykazują najwyższy poziom umiejętności językowych w grupie, otrzymuje zadania trudniejsze:

uczeń 1 – wykorzystując informacje z internetu napisz krótki wstęp do przewodnika zawierający informacje ogólne o Londynie tj. położenie, liczba ludności, podział administracyjny, itp.

uczeń 2 – wykorzystując informacje z internetu napisz krótki tekst dotyczący osobliwości Londynu i Londyńczyków.

uczeń 3 – wykorzystując znane ci fakty i informacje z internetu napisz krótki tekst zachęcający turystów do odwiedzenia Londynu.

Uczniowie czytają ze zrozumieniem oryginalne teksty anglojęzyczne uzyskane z internetu, nie korzystając ze słownika; wybierają z nich informacje, które zamieszczają w notatkach i piszą część wstępną oraz krótkie fragmenty przewodnika po Londynie.

Prezentacja prac.

Nauczyciel prosi o dokonanie prezentacji prac poszczególnych uczniów.

Korzystając z notatek uczniowie dokonują ustnej prezentacji prac (opowiadają o miejscach, które warto w Londynie odwiedzić, zachęcają do odwiedzenia Londynu, opowiadają o jego osobliwościach i miejscach, które warto odwiedzić).

Przeprowadzenie quizu dotyczącego Wielkiej Brytanii.

Nauczyciel prosi o rozwiązanie quizu sprawdzającego stopień znajomości słownictwa i konstrukcji gramatycznych używanych na lekcji.

Uczniowie rozwiązują quiz – test wielokrotnego wyboru .

Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji.

Nauczyciel ocenia aktywność i efekty pracy uczniów oraz prosi o wypełnienie ankiety ewaluacji lekcji.

Uczniowie dokonują samooceny i autorefleksji wypełniając ankietę ewaluacji lekcji.

Bibliografia

www.anglik.net

http://republika.pl/ukcountries

http://www.planetware.com

http://www.londontown.com

http://www.visitlondon.com

Nauczyciel zadaje pracę domową (zadanie otwarte – list do kolegi z Anglii zachęcający do odwiedzenia wybranego miejsca w Polsce).

RGYp7qYexjL1F

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 42.50 KB w języku polskim