Plama barwna – wiosenna łąka pełna kwiatów
Wprowadzenie
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
definiować pojęcie plamy barwnej,
rozpoznawać rodzaje narzędzi malarskich, za pomocą których został stworzony określony rodzaj plamy barwnej,
rozróżniać rodzaje plam barwnych na podstawie przykładów wizualnych,
określać dominujące rodzaje plam barwnych w danym dziele,
przyporządkowywać rodzaje plam barwnych do podanych dzieł,
wybierać odpowiednie cyfrowe narzędzia malarskie do zilustrowania na płaszczyźnie określonych rodzajów plam barwnych (technika niedokończonego dzieła),
ilustrować na płaszczyźnie wyobrażenie zainspirowane bodźcem wizualnym (przypadkowym kształtem plamy barwnej),
ilustrować na płaszczyźnie wiosenną łąkę pełną kwiatów z zastosowaniem cyfrowych narzędzi plastycznych umożliwiających uzyskanie jak największej różnorodności plam barwnych,
projektować dowolny wzór na koszulce i/lub torbie klasyczną techniką malarską (malowanie farbami akrylowymi na tkaninie),
tworzyć wspólnie z grupą wspólne dzieło złożone z pojedynczych realizacji (Wiosenna łąka pełna kwiatów),
prezentować przed grupą wytwory (wyświetlane z zastosowaniem tablicy interaktywnej realizacje cyfrowe z tworzenia interaktywnego),
przygotowywać korytarz w przestrzeni szkoły do zorganizowania pokazu toreb i koszulek połączonego z kiermaszem.
Plamy barwne
Plama barwnaPlama barwna to ślad na podłożu o zróżnicowanym kształcie, wielkości i barwie, powstały w wyniku naniesienia pigmentupigmentu za pomocą wybranego narzędzia malarskiego.
Plamy barwne można uzyskać poprzez nałożenie farby pędzlem, szpachlą, odciskanie farby za pomocą stempla, tkaniny, rozpryskiwanie sprayem, a także rozlewanie. Zobacz, jak powstają plamy.
Rodzaje plam barwnych zależą od wykorzystanych materiałów i narzędzi plastycznych, a także sposobu ich zastosowania przez artystę. Przyjrzyj się rodzajom plam barwnych.





1. Plama o miękkich brzegach.
2. Plama o ostrych brzegach.
3. Plama o zróżnicowanej powierzchni i krawędziach.
4. Plama lawowana, rozpływająca się.
Zadania




1. Jackson Pollock „Konwergencja”, 1952, www.jackson-pollock.org, CC by 3.0
2. Joan Miro, „Uśmiech ekstrawaganckich skrzydeł”, 1953, www.joan-miro.net, CC by 3.0
3. Joseph Fernand Henri Léger, „Kobieta z dzieckiem”, 1952, www.artnet.com, CC by 3.0
Przeciągnij poniższe nazwy schematów kompozycyjnych tak, aby pasowały do danych reprodukcji.
plama kryjąca, plama przeźroczysta


Obraz powyżej składa się z:
- plam barwnych o ostrych krawędziach
- miękkich plam barwnych
- plam farby kryjącej

Obraz powyżej składa się z:
- farby nałożonej szpachlą
- farby rozpryskiwanej sprayem
- farby nałożonej pędzlem
Do podanej definicji dopisz pojęcie, któremu odpowiada.
.............. substancja barwiąca nierozpuszczalna w wodzie i olejach, używana do wyrobu farb.
Rodzaje plam barwnych zależą od:
- środowiska w których są tworzone
- sposobu zastosowania materiałów i narzędzi plastycznych przez artystę
- obie odpowiedzi są poprawne
Plama barwna to ślad na podłożu o zróżnicowanym:
- wielkości
- kształcie
- kształcie, wielkości i barwie
Zamieszczone poniżej dzieła są niedokończone.
Przyjrzyj się rodzajom plam, ich kształtom, wielkości i barwie. Pobierz wybraną ilustrację. W tym celu kliknij na ilustracji prawym przyciskiem myszy, z menu rozwijanego wybierz opcję „Zapisz obraz jako...”, a następnie zapisz na dysku komputera. Za pomocą aplikacji MiniPaint, dostępnej pod galerią dzieł, otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera).
Uzupełnij puste pole tak, aby domalowany przez Ciebie fragment pasował do obrazu.
Przyjrzyj się plamie po kawie na obrusie i za pomocą wybranych narzędzi uzupełnij ilustrację tak, by powstał wiosenny kwiat.
Pobierz ilustrację. W tym celu kliknij na ilustracji prawym przyciskiem myszy, z menu rozwijanego wybierz opcję „Zapisz obraz jako...”, a następnie zapisz na dysku komputera. Do wykonania polecenia skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera).
Zastanów się z jakimi barwami kojarzy Ci się wiosna, a następnie wybierz kolory z palety do zilustrowania swojego wyobrażenia. Wypróbuj różne narzędzia, aby sprawdzić, jak możesz uzyskać różnorodne plamy barwne.

Wyobraź sobie, że stoisz w pokoju. Przed Tobą znajduje się betonowa ściana. Stwórz na niej wiosenną łąkę pełną kwiatów.
Pobierz ilustrację. W tym celu kliknij na ilustracji prawym przyciskiem myszy, z menu rozwijanego wybierz opcję „Zapisz obraz jako...”, a następnie zapisz na dysku komputera. Do wykonania polecenia skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera).

Posługując się poznanymi nazwami plam (np. plama ostra, miękka, obwiedziona konturem), zastanów się, jaki rodzaj plamy zastosowałeś/aś w swojej pracy?
Pomyśl, co chciałbyś robić na tej łące w słoneczny dzień. Może pomysł ten zainspiruje Cię do zatytułowania pracy.
Rozpoznajesz już różne rodzaje plam i wiesz, za pomocą jakich narzędzi je stworzyć. Możesz teraz zabawić się w projektanta. Zastanów się, jak można ozdobić koszulkę i/lub torbę?
Pobierz ilustrację. W tym celu kliknij na ilustracji prawym przyciskiem myszy, z menu rozwijanego wybierz opcję „Zapisz obraz jako...”, a następnie zapisz na dysku komputera. Do wykonania polecenia skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera).
Czy chciałbyś/chciałabyś podarować komuś ozdobioną torbę lub nosić taką koszulkę? Jeżeli tak, to zrealizuj projekt za pomocą farb akrylowych na prawdziwej torbie i/lub koszulce.
Słownik pojęć
to ślad na podłożu o zróżnicowanym kształcie, wielkości i barwie, powstały w wyniku naniesienia pigmentu za pomocą wybranego narzędzia malarskiego. Plamy barwne można uzyskać poprzez nałożenie farby pędzlem, szpachlą, odciskanie farby za pomocą stempla, tkaniny, rozpryskiwanie sprayem, a także rozlewanie.
substancja barwiąca nierozpuszczalna w wodzie i olejach, używana do wyrobu farb.
Źródło: www.sjp.pwn.pl