E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie terapii

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Plan terapii zajęciowej dostosowany do potrzeb i możliwości uczestnika terapii

GRA EDUKACYJNA

1
11
Instrukcja do gry edukacyjnej

Gra edukacyjna “Plan terapii zajęciowej dostosowany do potrzeb i możliwości uczestnika terapii” rozpoczyna się ekranem startowym. Za pomocą przycisku Start, gracz przechodzi do ekranów z opisem celów, zasad gry i wyboru postaci, którą będzie. Poruszanie się między tymi ekranami umożliwiają przyciski Dalej.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Zadaniem gracza jest opracowanie planu terapii zajęciowej na podstawie diagnozy uczestnika, jego możliwości oraz ograniczeń. Gra składa się z trzech etapów. Na początku każdego etapu gry są prezentowani uczestnicy zajęć prowadzonych w ramach terapii zajęciowej. Gracz zapoznaje się też z diagnozą terapeutyczną uczestników. Na podstawie opisu uczestnika oraz jego diagnozy ma spośród możliwych opcji terapeutycznych, wybrać te właściwe dla danego uczestnika.

Po kliknięciu przycisku Dalej na planszy z zasadami, gracz przechodzi do ekranu Menu. Na początku aktywny jest jedynie poziom pierwszy. Gracz podejmuje decyzje dotyczące jednej postaci. Po kliknięciu przycisku Dalej, pojawiają się warianty odpowiedzi na pytanie nawiązujące do opisu. Po zaznaczeniu wybranej odpowiedzi, gracz otrzymuje informację zwrotną dotyczącą poprawności wyboru. Rozpoczynając etap, użytkownik ma dwie próby. Za każdym razem, gdy udzieli nieprawidłowej odpowiedzi, traci jedną próbę i wraca do tego samego pytania. Po utracie wszystkich prób, zostaje przeniesiony do ekranu Menu, gdzie może spróbować raz jeszcze przejść dany etap lub zakończyć grę. W trakcie gry nie ma możliwości pominięcia żadnego pytania. Za każdą prawidłową odpowiedź w pierwszej próbie, gracz otrzymuje 3 punkty, w drugiej – 1 punkt, w każdej następnej – 0 punktów. W grze pojawiają się elementy zaskoczenia, pytania oznaczone ikoną gwiazdki. Za udzielenie za pierwszym razem prawidłowej odpowiedzi, gracz otrzyma 5 punktów.

Po ukończeniu etapu pierwszego, aktywny staje się poziom drugi. Po ukończeniu drugie, aktywne są wszystkie poziomy. Gracz postępuje analogicznie, jak w etapie pierwszym.

Aby ukończyć grę, gracz musi ukończyć trzy poziomy.

RfCtxJB2EmkId
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R5d2i1R8wKnZU1
Plan terapii zajęciowej dostosowany do potrzeb i możliwości uczestnika terapii
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zanim przejdziesz do zadań, zapoznaj się z Samouczkiem.

Samouczek

  • Zespół Downa - zespół wad wrodzonych spowodowany obecnością dodatkowego materiału genetycznego chromosomu 21 (trisomia chromosomu 21). Osoby z zespołem Downa borykają się często z szeregiem problemów zdrowotnych, a także obniżeniem zdolności poznawczych, zwykle w zakresie od lekkiego do umiarkowanego.

  • Udar mózgu - zagrażający życiu i wymagający natychmiastowej pomocy stan związany z zaburzeniami krążenia mózgowego, utrzymujący się dłużej niż 24 godziny.

  • Niedowład - częściowa utrata funkcji ruchowej danej części ciała (np. kończyny górnej czy dolnej) z powodu uszkodzenia lub choroby układu nerwowego.

Uczestnik pierwszy

Leszek - lat 24, zespół Downa, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym.

Dane osobowe

Leszek Kruczyński, lat 24, zespół Downa, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, jest nowym uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej, ukończył osiem klas szkoły podstawowej specjalnej. Lubi rysować i malować, interesuje się motoryzacją, komputerami i elektroniką oraz grami planszowymi, nie przepada za gotowaniem.

Diagnoza terapeutyczna

  1. Problemy fizyczne

    • Nadwaga i niechęć do aktywności fizycznej.

    • Niestabilność stawów.

  2. Problemy psychiczne

    • Trudności z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem.

    • Labilność emocjonalna.

  3. Problemy społeczne

    • Niechętnie nawiązuje kontakty społeczne.

  4. Zasoby i możliwości

    • Czyta i pisze w podstawowym zakresie.

    • Interesuje się motoryzacją, komputerami i elektroniką.

    • Lubi malować i rysować.

    • Lubi gry planszowe.

Charakterystyka środowiska rodzinnego i lokalnego

Pan Leszek był wychowywany przez dwoje rodziców, jest pod ich opieką. Ma siostrę bliźniaczkę, która jest zdrowa. Z informacji od mamy wiadomo, iż siostra Pana Leszka często jest zazdrosna o to, że rodzice poświęcają mu więcej uwagi. Wcześniej Pan Leszek nie uczestniczył w warsztatach terapii zajęciowej, ale rodzice zapewniali mu dużo aktywności w domu. Obecnie tata stracił pracę i sytuacja finansowa rodziny się pogorszyła.

Znasz już diagnozę podopiecznego, wiesz, jakie ma problemy. Spróbuj teraz zaplanować odpowiednią dla niego terapię zajęciową. Zacznij od aktywizacji fizycznej.

Ćwiczenia

R10AeZ8fPNj8i1
Ćwiczenie 1
Wybierz odpowiedni dla tego uczestnika środek aktywizacji fizycznej.
R1U9nz8dlGKTL2
Ćwiczenie 2
Wybierz odpowiednie pomoce dydaktyczne oraz materiały i narzędzia do realizacji aktywizacji fizycznej poprzez terapię ruchem. Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
R158koBcrYKfZ1
Ćwiczenie 3
Pan Leszek lubi grać w gry stolikowe. Warto wykorzystać to do jego aktywizacji psychicznej. Wybierz grę odpowiednią dla tego uczestnika.
Rvbw38FbKhgan1
Ćwiczenie 4
Niestety podczas terapii podopieczny zaczął się zachowywać w nietypowy sposób. Okazało się, że Pan Leszek bardzo źle znosi sytuację, w której przegrywa. Złości się wtedy na wszystkich i staje się agresywny. Wybierz odpowiednią grę, by zmodyfikować terapię i aby uniknąć tych wybuchów złości.
R1dOXem0n5z4V2
Ćwiczenie 5
Zaplanuj odpowiednie dla tego uczestnika działania terapeutyczne w ramach aktywizacji społecznej. Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
RpkskSGlTRHLC2
Ćwiczenie 6
Wybierz odpowiednie dla tego uczestnika zajęcia w ramach aktywizacji zawodowej. Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.

Uczestnik drugi

Andrzej - lat 54, stan po udarze niedokrwiennym mózgu, skutkiem udaru jest niedowład połowiczy lewostronny.

Dane osobowe

Andrzej Dula, lat 54, stan po udarze niedokrwiennym mózgu, skutkiem udaru jest niedowład połowiczy lewostronny. Mężczyzna obecnie przebywa w szpitalu na oddziale rehabilitacji neurologicznej, gdzie prowadzona jest również terapia zajęciowa. Pacjentowi trudno pogodzić się z utratą sprawności. Porusza się samodzielnie bez kul, ale chód jest powolny i mało wydajny, co nie podoba się Panu Andrzejowi. Nie przepada za pracami plastycznymi i rękodzielnictwem. Do czasu udaru był ogrodnikiem, lubi majsterkować.

Diagnoza terapeutyczna

  1. Problemy fizyczne

    • Trudności w poruszaniu się (niedowład nogi).

  2. Problemy psychiczne

    • Obniżenie nastroju i poczucia własnej wartości.

  3. Problemy społeczne

    • Związana z niedowładem kończyny górnej zależność od innych osób podczas ubierania się.

  4. Zasoby i możliwości

    • Czyta i pisze.

    • Jest ogrodnikiem.

    • Lubi majsterkować.

    • W szpitalu jest basen.

Charakterystyka środowiska rodzinnego i lokalnego

Pan Andrzej jest żonaty, ma dwójkę dorosłych dzieci. Zarówno żona, jak i dzieci wykazują się opiekuńczością, relacje między Panem Andrzejem a rodziną są dobre, ale mężczyzna wyraźnie nie akceptuje swojego stanu. Pan Andrzej wraz z żoną mieszkają w domu jednorodzinnym, są w dobrej sytuacji finansowej.

Znasz już diagnozę podopiecznego, wiesz, jakie ma problemy. Spróbuj teraz zaplanować odpowiednią dla niego terapię zajęciową. Zacznij od aktywizacji fizycznej. Pamiętaj, że na poziomie zaawansowanym więcej niż jedna odpowiedź może być poprawna.

Ćwiczenia

RoNKQXM9eKe1d2
Ćwiczenie 7
Wybierz środki aktywizacji fizycznej dla tego uczestnika. Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
RqpGGiQ0FcyUr2
Ćwiczenie 8
Wybierz odpowiednie pomoce dydaktyczne oraz materiały i narzędzia do realizacji zaplanowanych form aktywizacji fizycznej poprzez terapię ruchem. Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
R8wZ43UrTxtnf1
Ćwiczenie 9
Niestety w trakcie zajęć w wodzie okazało się, że u pacjenta występuje nietrzymanie moczu. Co prawda można przeprowadzić zajęcia w basenie z pacjentem mającym tę dolegliwość, ale jest to bardzo kłopotliwe. Wobec tego wybierz inne zajęcia dla uczestnika.
R2wuHstJ1V1f41
Ćwiczenie 10
Wybierz odpowiednie dla tego uczestnika środki aktywizacji psychicznej.
Rb2v9vr3W4vIM1
Ćwiczenie 11
Wybierz odpowiednie pomoce dydaktyczne oraz materiały i narzędzia.
RkFT6eR7LIOcU2
Ćwiczenie 12
W celu poprawy funkcjonowania pacjenta i eliminowania jego problemów z ubieraniem się należy zastosować trening czynności dnia codziennego – właśnie ubierania się. Jakie narzędzia oraz materiały i pomoce dydaktyczne należy przygotować do tego typu zajęć? Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
R1Vd7p8RM6ztp2
Ćwiczenie 13
Wybierz odpowiednie dla tego uczestnika środki aktywizacji zawodowej. Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.

Uczestnik trzeci

Dane osobowe

Sylwia - lat 32, pacjentka oddziału psychiatrycznego, od miesiąca hospitalizowana z powodu schizofrenii Dane osobowe Sylwia Skwarek, lat 32, pacjentka oddziału psychiatrycznego, od miesiąca hospitalizowana z powodu schizofrenii. Obecnie objawy psychotyczne praktycznie ustały, ale pacjentka jest apatyczna i szybko się męczy, najprawdopodobniej w skutek długotrwałego pozostawania w łóżku. Pani Sylwia nie lubi swojego ciała, szczególnie blizny po poparzeniu, którą ma na dekolcie. Przed epizodem schizofrenii chętnie słuchała muzyki i tańczyła. Pacjentka z trudnością komunikuje emocje innym. Pani Sylwia pracuje w agencji reklamowej. Obecnie jest na zwolnieniu w związku z hospitalizacją.

Diagnoza terapeutyczna

  1. Problemy fizyczne

    • Brak kondycji, ogólne osłabienie.

  2. Problemy psychiczne

    • Brak akceptacji własnego ciała.

    • Trudności w radzeniu sobie ze stresem.

  3. Problemy społeczne

    • Trudności w okazywaniu emocji.

  4. Zasoby i możliwości

    • Potrafi tańczyć, lubi muzykę.

Charakterystyka środowiska rodzinnego i lokalnego

Pani Sylwia mieszka sama w wynajmowanym mieszkaniu. Jej rodzice mieszkają w innym mieście.

Ćwiczenia

R1LU7DhD7NisK1
Ćwiczenie 14
W celu poprawy kondycji fizycznej pacjentki dobrym pomysłem mogą być spacery. Jakie narzędzia oraz materiały i pomoce dydaktyczne należy przygotować?
Rj5v9VU6d6Oyg2
Ćwiczenie 15
Niestety w trakcie terapii podopieczna zaczęła się zachowywać w nietypowy sposób. Okazało się, że u Pani Sylwii podczas spacerów z terapeutą dookoła szpitala pojawiają się lęki. Wobec tego wybierz dla niej inne aktywności.
R16gniBG1gIPy2
Ćwiczenie 16
Wybierz odpowiednie dla tego uczestnika środki aktywizacji psychicznej. Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi.
RSGGBwMQVJGUP2
Ćwiczenie 17
Wybierz odpowiednie pomoce dydaktyczne oraz materiały i narzędzia do realizacji aktywizacji psychicznej. Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
R137GGW5PnwlT2
Ćwiczenie 18
Wybierz odpowiednie dla tego uczestnika środki aktywizacji społecznej. Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
R19CLSdsW0V0j1
Ćwiczenie 19
Wybierz odpowiednie dla tego uczestnika środki aktywizacji zawodowej.

Powiązane ćwiczenia