Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „PLANETY UKŁADU SŁONECZNEGO”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Planety Układu Słonecznego.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (11.2) [uczeń] wymienia nazwy planet Układu Słonecznego i porządkuje je w kolejności od Słońca.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Definiuje pojęcia: planeta, gwiazda, księżyc, satelita, planetoida, meteoryt, kometa

Rozpoznaje słońce jako centralny punkt układu planetarnego

Nazywa planety Układu Słonecznego oraz szereguje je względem odległości od Słońca

Tłumaczy zjawisko ruchu obiegowego planet

Wyjaśnia różnice między gwiazdą a planetą

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

rozumie zjawisko ruchu obiegowego planet wokół Słońca oraz ruchu obrotowego planet wokół własnej osi

pojmuje Słońce jako źródło energii niezbędnej do istnienia życia na Ziemi

rozumie istnienie różnicy w wielkości planet i potrafi podzielić je na małe i olbrzymie

potrafi uporządkować planety Układu Słonecznego względem odległości od Słońca

zna metody obserwacji planet

objaśnia różnicę między gwiazdą a planetą

potrafi wymienić inne ciała niebieskie znajdujące się w Układzie Słonecznym

pojmuje wszechświat jako skupisko galaktyk

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • Kompetencje informatyczne

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel przyczepia do tablicy przygotowane wcześniej plansze z wyrazami: Melancholijny, Wujek, Zamiast, Marudzić, Jutro, Sam, Usmaży, Naleśniki. Prosi uczniów, by ułożyli z nich zdanie. Uszeregowane wyrazy wiszą na tablicy jeden pod drugim – będą wykorzystane w późniejszym etapie.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel pyta uczniów:

  • czy ich zdaniem może istnieć życie poza Ziemią?

  • czy potrafią wymienić nazwy innych planet?

Tłumaczy różnicę między gwiazdą a planetą. Przedstawia Słońce jako centralny punkt naszego układu planetarnego, dający ciepło, światło i energię do życia. Na podstawie filmu: „Ruch planet” tłumaczy zjawisko ruchu obiegowego planet wokół Słońca oraz opowiada o Mikołaju Koperniku jako autorze teorii heliocentrycznej.

Nauczyciel prowadzi dyskusję na temat metod oglądania gwiazd i planet oraz źródeł informacji o ciałach niebieskich.

Kolejno, przedstawia prezentację „Obserwacje planet”, dzieląc planety na małe skaliste oraz planety olbrzymy. Wyjaśnia, co to są księżyce, satelity, planetoidy, meteoryty, komety.

Prosi uczniów o wymienienie nazw nowopoznanych planet Układu Słonecznego. Wybrani uczniowie dopisują je obok wiszących już na tablicy wyrazów zaczynających się na tę samą literę. Ułożone na początku lekcji zdanie stanowi mnemotechniczną pomoc w zapamiętaniu kolejności planet względem Słońca. Uczniowie notują zdanie w zeszycie.

Nauczyciel przedstawia film „Lot na Neptuna”.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie podsumowują wiadomości o nowopoznanych planetach. Podkreślają znaczenie Słońca jako centralnego elementu układu krążących wokół niego planet oraz jako źródło energii niezbędnej do istnienia życia.

Środki dydaktyczne

  • Plansze mnemotechniczne

  • Materiały multimedialne: prezentacja „Obserwacje planet”

  • Film animowany: „Lot na Neptuna”

Metody nauczania

  • Wykład

  • Pogadanka

  • Dyskusja

  • Obserwacja

Formy pracy

  • System klasowo‑lekcyjny

  • Praca zbiorowa

Praca domowa

  1. Wymień planety utworzone ze skał oraz planety olbrzymy.

  2. Wymień małe ciała niebieskie, które mogą zderzać się z planetami

  3. Co oznacza powiedzenie „wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię” i do kogo się odnosi?

Zadanie dla chętnych

  1. Na podstawie encyklopedii lub Internetu wyszukaj nazwiska astronautów, którzy jako pierwsi polecieli w kosmos.

  2. Na podstawie encyklopedii lub Internetu wymień, które z planet Układu Słonecznego mają swoje księżyce.

  3. Prowadź przez 3 dni obserwacje nieba. Spróbuj odnaleźć gwiazdozbiory wymienione w tabeli. Czy warunki pogodowe pozwoliły na przeprowadzenie obserwacji? Zaznacz, które gwiazdozbiory udało Ci się odszukać na niebie. Posłuż się atlasem nieba bądź mapką drukowaną w niektórych czasopismach popularno‑naukowych.

Najłatwiej zacząć od wyszukania Wielkiego Wozu, który jest fragmentem gwiazdozbioru Wielkiej Niedźwiedzicy o charakterystycznym kształcie. Odszukaj następnie Małą Niedźwiedzicę, Cefeusza, Gwiazdozbiór Kasjopei. Zaznacz w tabeli, które obiekty udało Ci się dostrzec.

Dzień obserwacji

Gwiazdozbiór

Widoczność

1

Wielka Niedźwiedzica

Mała Niedźwiedzica

Cefeusz

Kasjopeja

2

Wielka Niedźwiedzica

Mała Niedźwiedzica

Cefeusz

Kasjopeja

3

Wielka Niedźwiedzica

Mała Niedźwiedzica

Cefeusz

Kasjopeja

Lista załączników multimedialnych

Film animowany „Lot na Neptuna”

Prezentacja multimedialna „Obserwacje planet”

RfgvukQZnYxzk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 110.50 KB w języku polskim
RsTGQy07YVUNu

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.66 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3