Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Planowanie i tworzenie prezentacji multimedialnej

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Poznanie zasad planowania dobrej prezentacji.

  2. Poznanie pojęć: układ slajdu, szablon projektu, pole tekstowe, animacja.

  3. Poznanie zasad wstawiania i modyfikacji obiektów graficznych: clipartu, zdjęcia z internetu lub aparatu cyfrowego, wykresu.

  4. Poznanie zasad przemieszczania się między slajdami, usuwania, kopiowania i sortowania.

b) Umiejętności

  1. Kształcenie umiejętności dobierania formy slajdu do jego treści.

  2. Kształcenie umiejętności planowania i pracy w grupie.

  3. Doskonalenie staranności modyfikowania obiektów określonych typów.

2. Metoda i forma pracy

  • Poglądowa.

  • Pokaz.

  • Dyskusja problemowa.

  • Praca w grupach tekstem wiodącym.

3. Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja multimedialna – Tworzenie prezentacj w programie Power Point.

  2. Karta pracy ucznia – Planowanie i tworzenie prezentacji multimedialnej.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Odczytanie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.

b) Faza realizacyjna

Dyskusja – nauczyciel wyjaśnia znaczenie przekazu słownego, wzrokowego i łączonego dla przyswajania wiedzy: „jak wynika z badań, ludzie zapamiętują 70% tego co jednocześnie widzą i słyszą, a tylko 30% treści oglądanych i zaledwie 20% słyszanych”.

Uczniowie przedstawiają własne doświadczenia i własny sposób rozumienia znaczenie przekazu wzrokowego. (3 min)

Nauczyciel prezentuje pokaz multimedialny – wykład ilustrowany prezentacją multimedialną: Tworzenie prezentacji w programie Power Point. Kolejne slajdy przedstawiają zasady pracy nad tworzeniem prezentacji w programie PowerPoint. Podczas prezentacji nauczyciel wyjaśnia, jak planować prezentację, wstawić nowy slajd, wybrać odpowiedni układ slajdu, wybrać szatę graficzną z szablonów projektu oraz zastosować animację obiektów.

Uczniowie słuchają wykładu i oglądają prezentację.

Notują do zeszytu nowe pojęcia:

/definicja grafiki praezentacyjnj – notatka 1/ „Grafika prezentacyjna - rodzaj grafiki komputerowej, polegający na tworzeniu zestawów kolejno wyświetlanych slajdów, ilustrujących w systematyczny sposób jakieś zagadnienie. Najbardziej znane programy w środowisku MS Windows to Microsoft PowerPoint, Corel Presentations, Freelance Graphics (Lotus), Harvard Graphics, Impress -, wchodzący w skład pakietu biurowego OpenOffice.org (Linux). (12 min)

Podsumowanie prezentacji, pytanie skierowane do uczniów: Jak zaplanować pokaz o planowanej wycieczce szkolnej?

Uczniowie proponują ważne slajdy do pokazu oraz źródła informacji. (5 min)

Nauczyciel przedstawia zadanie i rozdaje karty pracy ucznia – opis w karcie pracy Planowanie i tworzenie prezentacji multimedialnej.

Uczniowie zapoznają się z zadaniem. (5 min)

Dyskusja – jak zmodyfikowałbyś proponowany w karcie plan prezentacji? Czy zmieniłbyś kolejność slajdów, dodał inne, niektóre usunął lub zmodyfikował?

Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, przystępują do wykonania zadania zgodnie z poleceniami z karty pracy. Uczniowie pracują w grupach i dokonują modyfikacji planu prezentacji. (10 min)

UWAGA: Ta część zadania powinna zakończyć się przed przerwą międzylekcyjną.

Nauczyciel prosi o uruchomienie programu i rozpoczęcie pracy nad prezentacją.

Grupy uruchamiają program i przystępują do wykonania zaplanowanej prezentacji. Nauczyciel służy radą i pomocą. (30 min)

c) Faza podsumowująca

Grupy prezentują swoje pokazy, czas dla grupy 2 – 3 minuty.

5. Bibliografia

  1. Syllabus ECDL;

  2. Intel, Nauczanie ku przyszłości – Poznań 2002;

  3. Śmigielska Anna, Technologie informacyjne i komunikacyjne w pracy nauczyciela, wyd. Mikom, 2002.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

Planowanie i tworzenie prezentacji multimedialnej.

b) Zadanie domowe

Przygotuj w zeszycie projekt prezentacji: „Wycieczka klasowa – moja propozycja”.

RRFI4yYa2uzSl

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 46.50 KB w języku polskim