Planowanie i tworzenie prezentacji multimedialnej
Planowanie i tworzenie prezentacji multimedialnej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Poznanie zasad planowania dobrej prezentacji.
Poznanie pojęć: układ slajdu, szablon projektu, pole tekstowe, animacja.
Poznanie zasad wstawiania i modyfikacji obiektów graficznych: clipartu, zdjęcia z internetu lub aparatu cyfrowego, wykresu.
Poznanie zasad przemieszczania się między slajdami, usuwania, kopiowania i sortowania.
b) Umiejętności
Kształcenie umiejętności dobierania formy slajdu do jego treści.
Kształcenie umiejętności planowania i pracy w grupie.
Doskonalenie staranności modyfikowania obiektów określonych typów.
2. Metoda i forma pracy
Poglądowa.
Pokaz.
Dyskusja problemowa.
Praca w grupach tekstem wiodącym.
3. Środki dydaktyczne
Prezentacja multimedialna – Tworzenie prezentacj w programie Power Point.
Karta pracy ucznia – Planowanie i tworzenie prezentacji multimedialnej.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Odczytanie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.
b) Faza realizacyjna
Dyskusja – nauczyciel wyjaśnia znaczenie przekazu słownego, wzrokowego i łączonego dla przyswajania wiedzy: „jak wynika z badań, ludzie zapamiętują 70% tego co jednocześnie widzą i słyszą, a tylko 30% treści oglądanych i zaledwie 20% słyszanych”.
Uczniowie przedstawiają własne doświadczenia i własny sposób rozumienia znaczenie przekazu wzrokowego. (3 min)
Nauczyciel prezentuje pokaz multimedialny – wykład ilustrowany prezentacją multimedialną: Tworzenie prezentacji w programie Power Point. Kolejne slajdy przedstawiają zasady pracy nad tworzeniem prezentacji w programie PowerPoint. Podczas prezentacji nauczyciel wyjaśnia, jak planować prezentację, wstawić nowy slajd, wybrać odpowiedni układ slajdu, wybrać szatę graficzną z szablonów projektu oraz zastosować animację obiektów.
Uczniowie słuchają wykładu i oglądają prezentację.
Notują do zeszytu nowe pojęcia:
/definicja grafiki praezentacyjnj – notatka 1/ „Grafika prezentacyjna - rodzaj grafiki komputerowej, polegający na tworzeniu zestawów kolejno wyświetlanych slajdów, ilustrujących w systematyczny sposób jakieś zagadnienie. Najbardziej znane programy w środowisku MS Windows to Microsoft PowerPoint, Corel Presentations, Freelance Graphics (Lotus), Harvard Graphics, Impress -, wchodzący w skład pakietu biurowego OpenOffice.org (Linux). (12 min)
Podsumowanie prezentacji, pytanie skierowane do uczniów: Jak zaplanować pokaz o planowanej wycieczce szkolnej?
Uczniowie proponują ważne slajdy do pokazu oraz źródła informacji. (5 min)
Nauczyciel przedstawia zadanie i rozdaje karty pracy ucznia – opis w karcie pracy Planowanie i tworzenie prezentacji multimedialnej.
Uczniowie zapoznają się z zadaniem. (5 min)
Dyskusja – jak zmodyfikowałbyś proponowany w karcie plan prezentacji? Czy zmieniłbyś kolejność slajdów, dodał inne, niektóre usunął lub zmodyfikował?
Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, przystępują do wykonania zadania zgodnie z poleceniami z karty pracy. Uczniowie pracują w grupach i dokonują modyfikacji planu prezentacji. (10 min)
UWAGA: Ta część zadania powinna zakończyć się przed przerwą międzylekcyjną.
Nauczyciel prosi o uruchomienie programu i rozpoczęcie pracy nad prezentacją.
Grupy uruchamiają program i przystępują do wykonania zaplanowanej prezentacji. Nauczyciel służy radą i pomocą. (30 min)
c) Faza podsumowująca
Grupy prezentują swoje pokazy, czas dla grupy 2 – 3 minuty.
5. Bibliografia
Syllabus ECDL;
Intel, Nauczanie ku przyszłości – Poznań 2002;
Śmigielska Anna, Technologie informacyjne i komunikacyjne w pracy nauczyciela, wyd. Mikom, 2002.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Planowanie i tworzenie prezentacji multimedialnej.
b) Zadanie domowe
Przygotuj w zeszycie projekt prezentacji: „Wycieczka klasowa – moja propozycja”.