Płeć a rodzaj gramatyczny wyrazów

Mogłoby się wydawać, że gramatyczny rodzaj wyrazu będzie zawsze jednoznacznie powiązany z płcią nazywanych istot. Okazuje się jednak, że w różnych językach liczba rodzajów nie jest identyczna, a 'płeć' rodzajową mają nawet przedmioty (na przykład w języku polskim: 'ten stół', ale 'ta ławka'). W językach europejskich na ogół wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje: męski, żeński i nijaki. Znane są jednak języki (np. włoski lub francuski), w których rodzaj nijaki zanikł i dziś występują tylko dwa rodzaje: męski i żeński. Czasem zestaw rodzajów bywa jednak bardziej skomplikowany.
Określ rodzaj gramatyczny następujących wyrazów: szkoła, zaradny, towarzystwo, pilnowały, trzeci, markotni, szukałam.
Rodzaj gramatyczny wyrazów
Rodzaj to jedna z najważniejszych cech odmiennych części mowy. Przez rodzaj odmieniają się: czasowniki (w niektórych formach, np. w czasie przeszłym i trybie przypuszczającym), przymiotniki, liczebniki porządkowe i niektóre zaimki. W liczbie pojedynczej tych części mowy pojawiają się formy rodzaju męskiego, żeńskiego i nijakiego, a w liczbie mnogiej – męskoosobowego i niemęskoosobowego. Poniżej znajduje się tabela, która obrazuje omówiony podział.
Rodzaj czasownika, przymiotnika, liczebnika i zaimka
Liczba pojedyncza | męski | żeński | nijaki | |
Liczba mnoga | męskoosobowy | niemęskoosobowy | ||
Przyjrzyj się formom przymiotników, liczebników, zaimków i czasowników w poniższej tabeli, reprezentującym różne rodzaje gramatyczne.
Liczba pojedyncza
rodzaj męski | rodzaj żeński | rodzaj nijaki |
wesoły uczeń, pies | wesoła uczennica | wesołe dziecko |
pierwszy uczeń, pies | pierwsza uczennica | pierwsze dziecko |
ten uczeń, pies | ta uczennica | to dziecko |
uczeń, pies stał | uczennica stała | dziecko stało |
Liczba mnoga
rodzaj męskoosobowy | rodzaj niemęskoosobowy |
weseli uczniowie | wesołe psy, uczennice, dzieci |
pierwsi uczniowie | pierwsze psy, uczennice, dzieci |
ci uczniowie | te psy, uczennice, dzieci |
uczniowie stali | psy, uczennice, dzieci stały |
Warianty rodzaju męskiego
Rzeczownik nie odmienia się przez rodzaj, ale ma go na stałe. Można wyróżnić trzy rodzaje rzeczownika: męski, żeński i nijaki. Należy ten podział jednak doprecyzować, dla rzeczowników rodzaju męskiego istotne jest bowiem to, czy dany wyraz jest nazwą osoby, istoty żywej (zwierzęcia), czy też rzeczy (przedmiotu). Rodzaj męski rzeczownika występuje w trzech wariantach: osobowym, zwierzęcym i rzeczowym. Dla uproszczenia zostaną one oznaczone skrótami M1, M2 i M3.
Poniżej znajduje się zestawienie wszystkich rodzajów rzeczownika w języku polskim.
1) Rodzaj męski, w którym wyodrębnia się trzy warianty:
M1: męski, typowy dla osób (osobowy) – mają go najczęściej wyrazy nazywające mężczyzn, np. 'uczeń', 'strażak', 'przyjaciel';
M2: męski, typowy dla zwierząt (zwierzęcy) – mają go najczęściej wyrazy, które nie są osobami (zwierzęta), np. 'pies', 'królik', 'słoń';
M3: męski, typowy dla rzeczy (rzeczowy) – mają go wyrazy w rodzaju męskim nazywające przedmioty i zjawiska, np. 'piórnik', 'film', 'rower', 'hałas'.
2) Rodzaj żeński – mają go najczęściej wyrazy odnoszące się do istot płci żeńskiej, ale też nazwy przedmiotów i zjawisk, np. 'koleżanka', 'lwica', 'deskorolka', 'nienawiść'.
3) Rodzaj nijaki – mają go najczęściej nazwy wielu rzeczy i zjawisk, ale też istot młodych czy niedorosłych, np. 'okno', 'biurko', 'pole', 'kocię', 'niemowlę'.
Każdy rzeczownik ma swój rodzaj na stałe i nie zmienia go w liczbie mnogiej.
Omówioną klasyfikację rodzajów gramatycznych rzeczownika obrazuje poniższa tabela.
Wszystkie formy gramatyczne danego rzeczownika | rodzaj męski | rodzaj żeński | rodzaj nijaki | ||
M1 (rodzaj osobowy) | M2 (rodzaj zwierzęcy) | M3 (rodzaj rzeczowy) | |||
Rodzaj gramatyczny rzeczownika można rozpoznać po tym, jak ten rzeczownik się odmienia i jak wpływa na wyrazy, które go określają. Oznacza to, że przykładowe słowa 'chłop', 'pies', 'stół' reprezentują trzy różne typy rodzaju męskiego, ponieważ przyjmują inne formy w zdaniach:
Dopełniacz liczby pojedynczej:
Nie widzę
wysoki‑ego chłop‑a
wysoki‑ego ps‑a
wysoki‑ego stoł‑u
Zauważ, że przymiotnik ma tę samą formę, ale rzeczowniki mają różne końcówki. Końcówkę -a w tych przykładach mają rzeczowniki nazywające istoty żywe (osoby i zwierzęta: 'chłop', 'pies').
Biernik liczby pojedynczej:
Widzę
wysoki‑ego chłop‑a
wysoki‑ego ps‑a
wysok‑i stół (brak końcówki)
Nastąpił podział rzeczowników: nazwy istot żywych mają biernik równy dopełniaczowi, w nazwach rzeczy natomiast biernik jest równy mianownikowi. W ten sam sposób przybrał formę przymiotnik 'wysoki': końcówkę dopełniacza ma określenie istot żywych, końcówkę mianownika – określenie rzeczy.
Biernik liczby mnogiej:
Widzę
wysok‑ich chłop‑ów
wysoki‑e ps‑y
wysoki‑e stoł‑y
Powyższy zapis wskazuje, że tylko nazwy osób mają biernik równy dopełniaczowi. Nazwy zwierząt i rzeczy mają biernik taki sam jak mianownik.
Wniosek:
Ogólny rodzaj rzeczownika najlepiej poznać po formie wyrazu określającego (przymiotnika lub słowa 'ten/ta/to'), np. 'ten chłop/pies/stół, ta kobieta, to dziecko'.
Konkretny typ rodzaju męskiego najlepiej rozpoznać, obserwując formy słowa 'ten/ta/to' w dwóch biernikach (liczby pojedynczej i mnogiej). Na przykład:
Widzę
tego chłopa, tych chłopów – rodzaj męski osobowy wskazuje para 'tego‑tych';
tego psa, te psy – rodzaj męski zwierzęcy – para 'tego‑te';
ten stół, te stoły – rodzaj męski rzeczowy – para 'ten‑te';
tę kobietę, te kobiety – rodzaj żeński – para 'tę‑te';
to okno, te okna – rodzaj nijaki – para 'to‑te'.
Dlaczego rozróżnienie trzech typów rodzaju męskiego jest ważne?
Po pierwsze – dzięki temu powinniśmy mówić i pisać poprawniej.
Po drugie – pamiętając o podziale na osoby, zwierzęta i rzeczy – możemy się czegoś dowiedzieć o naszej kulturze i o nas samych.
Pierwszy przykład to nazwy zwłok – 'trup, denat'. 'Trup' nie jest rzeczownikiem rodzaju męskiego osobowego. Wyraz ten odmieniamy według wzoru typowego dla zwierząt.
Warto też wspomnieć o tym, że czasami nadawcy świadomie w odniesieniu do osób płci męskiej posługują się formami charakterystycznymi dla zwierząt i rzeczy. Taki zabieg daje efekt humorystyczny ('Och, te studenty!' zamiast: 'Och, ci studenci!') lub stosowany jest do podkreślenia naszej negatywnej lub lekceważącej oceny osób, o których się pisze ('Te dyrektory tylko siedzą w swoich biurach i piją kawę!' zamiast: 'Ci dyrektorzy tylko siedzą w swoich biurach i piją kawę!').

Do końca XV wieku wszystkie rzeczowniki męskie mogły mieć te same końcówki. Stąd w tekstach staropolskich możemy odnaleźć takie formy jak: 'stołowie', 'psi/psowie', 'ptacy/ptakowie' (dzisiejsze: stoły, psy, ptaki). Od XVI wieku nasi przodkowie zaczęli oddzielać wyrazy rodzaju męskiego zwierzęcego od męskiego rzeczowego, dlatego 'stół' w liczbie mnogiej to już od XVI wieku stoły, ale pies ciągle przybierał formę 'psi' lub 'psowie', a 'ptak – ptacy' lub 'ptakowie'. Grupa rzeczowników męskich osobowych wyodrębniła się dopiero w XVIII wieku i od tego czasu aż do dziś wyrazy stół, pies i ptak w liczbie mnogiej to 'stoły, psy, ptaki'. To właśnie między innymi opisane tu zmiany stanowią kryterium podziału dziejów polszczyzny na etap staropolski (od X do XV wieku), średniopolski (od XVI do połowy XVIII wieku) i nowopolski (od połowy XVIII wieku).
Rodzaj gramatyczny a rodzaj naturalny
Rzeczowniki w języku polskim najczęściej mają rodzaj gramatyczny zgodny z rodzajem naturalnym, czyli z płcią osób lub zwierząt, do których się odnoszą. Na przykład – do nazw męskich zaliczamy rzeczowniki: 'sprzedawca, górnik, kot, ogier', do żeńskich natomiast wyrazy: 'sprzedawczyni, wróżka, kotka, łania'.
Część rzeczowników odnoszących się do osób może nazywać osobniki obu płci, np. 'pan profesor' i 'pani profesor; mały skarżypyta' i 'mała skarżypyta; ten sierota' i 'ta sierota'. Część męskich nazw zawodów, zajęć, godności i funkcji nie ma odpowiedników żeńskich, np. 'konserwator zabytków, starosta' (pamiętaj, że 'starościna' to żona starosty, a nie kobieta pełniąca funkcję starosty). Współcześnie coraz częściej (na wzór innych języków, np. niemieckiego) tworzy się żeńskie odpowiedniki nazw, które dotąd uchodziły za związane z płcią męską. Jedne zostały powszechnie zaakceptowane, jak: 'dyrektorka, kierowniczka, nauczycielka', inne,
np.: 'biolożka, językoznawczyni, prezydentka, ministra', ciągle są traktowane przez wielu Polaków jako mniej prestiżowe i uważane przez część językoznawców za niepoprawne lub dozwolone wyłącznie w sytuacjach nieformalnych. Podkreśla się przecież, że używając w zdaniu rzeczowników męskich w odniesieniu do kobiet, płeć wskazujemy formą ich określeń. Na przykład – ze zdania 'Nowy profesor przyszedł na zajęcia' wynika, że mamy na myśli mężczyznę, a w zdaniu 'Nowa profesor przyszła na zajęcia' mowa jest o kobiecie.

W języku polskim istnieją takie rzeczowniki, które mogą występować w dwóch rodzajach, np. 'anioł, diabeł' – w rodzaju męskim osobowym (w liczbie mnogiej przyjmują formę 'aniołowie, diabłowie') lub w rodzaju męskim zwierzęcym (liczba mnoga to 'anioły, diabły'). Zdarza się, że ten sam przedmiot nazywają dwa wyrazy: jeden z nich zaliczamy do rodzaju męskiego, a drugi do rodzaju żeńskiego, np. ta 'kluska' i 'ten klusekklusek'; ten 'podkoszulek' i 'ta podkoszulka'; 'ten rodzynek' i 'ta rodzynka'. Czasami jednak różnica między wyrazami jest związana przede wszystkim z innym znaczeniem, np. 'list' i 'lista', 'cud' i 'cudo', 'szmat' i 'szmata, 'por' i 'pora'.
Różnica między rodzajami rzeczownika widoczna jest m.in. w bierniku liczby pojedynczej. Dla wyrazów rodzaju męskiego osobowego i męskiego zwierzęcego biernik jest równy dopełniaczowi ('widzę sąsiada, widzę słonia'), a dla rzeczowników rodzaju męskiego rzeczowego – biernik jest taki sam jak mianownik ('widzę kościół'). Niektóre wyrazy, które odnoszą się do rzeczy, w odmianie zachowują się jak rzeczowniki nazywające osoby lub zwierzęta, np. nazwy tańców, samochodów, papierosów, grzybów, większości jednostek monetarnych, niektórych istot nadprzyrodzonych, kwiatów, owoców, potraw, gier, zabaw i chorób, np. 'zatańczyć oberka, znaleźć prawdziwka, oglądać dolara, grać w krykieta, zjeść ogórka'. Podobnie odmieniamy wyrazy takie jak 'e‑mail' czy 'SMS'. Coraz częściej mówimy wysłać 'e‑maila, odebrać SMS‑a' (zamiast 'wysłać e‑mail, odebrać SMS'). Używanie formy dopełniacza w bierniku dla tych wyrazów dopuszczalne jest w komunikacji codziennej, swobodnej i nieoficjalnej. W sytuacjach formalnych jednak uważa się tę formę za mniej poprawną.
O nazwiskach
Nazwiska w odmianie możemy traktować jak rzeczowniki pospolite:
Anna Nowak i Adam Nowak to państwo Nowakowie.
Danuta Chrzanowicz i Grzegorz Chrzanowicz to państwo Chrzanowiczowie.
Teresa Miodek i Jan Miodek to państwo Miodkowie.
Marzena Brat i Marcin Brat to państwo Bratowie.
Paulina Zając i Paweł Zając to państwo Zającowie.
Małgorzata Kładoczna i Piotr Kładoczny to państwo Kładoczni.
Aleksandra Słodowa i Andrzej Słodowy to państwo Słodowi.
W języku polskim coraz rzadziej używa się żeńskich form nazwisk innych niż przymiotnikowe. O ile nazwisko 'Szymański' odnosi się do mężczyzny, a 'Szymańska' – do kobiety, o tyle nazwisko 'Sienkiewicz' jest używane w odniesieniu do obu płci. Od tego typu nazwisk można tworzyć formy żeńskie, np. pani 'Kłak', jeśli jest żoną pana 'Kłaka', może nosić nazwisko 'Kłakowa', a żona pana 'Skargi' to pani 'Skarżyna'. Cząstki '-ówna' lub '-anka' natomiast dodawane do nazwiska ojca odnoszą się do córek, np. 'Kłakówna' to córka 'Kłaka', a 'Skarżanka' to córka 'Skargi'.

Zadaniowo I
W poniższych zdaniach wpisz w odpowiedniej formie wyrazy ujęte w nawias.
............ (Mały) chłopcy bawili się w piaskownicy.
............ (Nasz) nauczyciele zorganizowali zabawę karnawałową.
............ (Syty) nie zrozumieją głodnych.
............ (Wysoki) uczniowie musieli usiąść w ostatnim rzędzie.
............ (Złoty) medaliści igrzysk olimpijskich to prawdziwi bohaterowie.
.............. (Rozumny) urzędnicy zawsze pomagają petentom.
............ (Tamten) sąsiedzi skosili już trawę w swoich ogrodach.
Dopisz w tabeli brakujące formy rzeczownika, a następnie formie liczby mnogiej przyporządkuj odpowiedni zaimek.
| Liczba pojedyncza | Liczba mnoga | ci | te |
|---|---|---|---|
| doktor | doktorzy | + | |
| gitara | |||
| żołędzie | |||
| ksiądz | |||
| brat | |||
| chomik | |||
| kuzyn | |||
| poeta | |||
| kot | |||
| Czech | |||
| szczenię | |||
| Amerykanie | |||
| Kot (nazwisko) | |||
| dominikanin | |||
| łabędzie |
Przyporządkuj rzeczowniki do odpowiedniej grupy.
organista, Lew (imię), ogrodzenie, czarodziej, słowik, imię, ludożerca, zwyczaj, gospodyni, muzeum, lew (zwierzę), radość, neon, lustro, byk, rękopis, ludojad, krewny, strumień, grabież, prosię, organistka
| Rodzaj męski osobowy | |
|---|---|
| Rodzaj męski zwierzęcy | |
| Rodzaj męski rzeczowy | |
| Rodzaj żeński | |
| Rodzaj nijaki |
Korzystając z Wielkiego słownika języka polskiego (dostępnego też na stronie www.wsjp.pl), uzupełnij poniższą tabelkę.
kogut, akwarium, ratusz, fabryka, łobuz, ciasto, film, cudzoziemiec, kaczka, festyn
| Rodzaj męski osobowy | |
|---|---|
| Rodzaj męski zwierzęcy | |
| Rodzaj męski rzeczowy | |
| Rodzaj żeński | |
| Rodzaj nijaki |
Spośród form podanych w nawiasie wybierz jedną poprawną.
(Pomarańcz, Pomarańcza, Pomarańczy, Pomarańczą) ...................... zawiera dużo witaminy C, potasu i żelaza.
(Strucla, Strucel, Strucli, Struclę) .............. to podłużne, słodkie, nadziewane ciasto drożdżowe.
(Strudli, Strudlę, Strudla, Strudel) .............. to kruche, wielowarstwowe ciasto, podobne do półfrancuskiego, ze słodkim nadzieniem.
W nadchodzącym tygodniu czeka nas (kontrol, kontrola, kontrolę, kontrole) ................ urzędu skarbowego.
(Winogronie, Winogron, Winogrono, Winogronu) .................. to kulisty albo owalny owoc koloru zielonego, żółtego, czerwonego, a nawet granatowego.
Zadaniowo II
Jak nazywamy mieszkańców poszczególnych państw?
| Nazwa państwa | Nazwa mieszkańców |
|---|---|
| Włochy | Włosi |
| Rosja | |
| Austria | |
| Dania | |
| Czeczenia | |
| Belgia | |
| Białoruś | |
| Kazachstan | |
| Finlandia | |
| Holandia | |
| Słowenia | |
| Wielka Brytania | |
| Słowacja | |
| Australia | |
| Azerbejdżan |

W poniższych zdaniach zamień formy rzeczowników i ich określeń użytych niezgodnie z zasadami poprawności językowej na takie, które odpowiadają regułom gramatycznym. Wyjaśnij, w jakim celu autorzy zdań posłużyli się tymi formami.
Wczoraj moje kochane chłopy poszły kopać ziemniaki.
Posły marnowały czas, zamiast popracować nad ustawą o szkolnictwie.
Policjanty z naszego małego miasteczka już od miesiąca próbują odnaleźć złodzieja.
Wyszukaj i wypisz przykłady rzeczowników nazywających zawody, stanowiska, stopnie naukowe odnoszących się do obu płci.
Wyszukaj i wypisz przykłady wyrazów zabarwionych emocjonalnie, odnoszących się do obu płci.
Od podanych poniżej nazw męskich utwórz żeńskie.
mnich – ..............
powiernik – .................... lub ........................
zdobywca – ......................
chrześcijanin – ............................
tygrys – ..................
filozof – ..................
siostrzeniec – ........................
złośnik – ....................
Zapoznaj się ze stanowiskiem Rady Języka Polskiego w sprawie żeńskich form nazw zawodów i tytułów (dostępnym na stronie internetowej: Rada Języka PolskiegoRada Języka Polskiego). Jakie jest twoje zdanie na temat stanowiska przyjętego przez Radę Języka Polskiego?
Zasięgnij opinii językoznawców na temat poprawności takich żeńskich odpowiedników nazw męskich, jak psycholożka, filolożka, premiera, burmistrzyni. Z pytaniem możesz się zwrócić do jednej z poradni językowych działających w Polsce. Oto przykładowe adresy stron poradni językowych działających w Polsce, na których możesz znaleźć adres e‑mailowy lub numer telefonu:
1) Poradnia językowa PWNPoradnia językowa PWN;
2) Poradnia językowa Uniwersytetu ŚląskiegoPoradnia językowa Uniwersytetu Śląskiego.
Spośród form: „pojechał”, „pojechała”, „pojechali”, „pojechały” wybierz poprawną (też: bardziej logiczną) i wstaw do poniższych zdań.
Młodzież gimnazjalna .................... na zimowisko.
Gimnazjaliści .................. do muzeum.
Grupa uczniów .................... na wycieczkę.
Chłopcy .................. na zawody.
Drużyna chłopców .................... na zawody.
Dzieci .................... na zieloną szkołę.
Marcel i Kamila .................. do babci na święta.
Marcel z Kamilą .................. do cioci w odwiedziny.
Kamila z Marcelem .................... do kuzynów na wakacje.
Ola ani nawet jej rodzice nie .................. na pogrzeb wujka.
Marcin i jego rodzina nie .................. w tym roku w góry.
Moja koleżanka, tak jak i jej ojciec, .................... do Niemiec.
Słoniątko i lwiątko .................... do zoo.
Określ rodzaj gramatyczny wyrazów: 'żołądź', 'piszczel'.
W poniższych zdaniach wstaw wyrazy z nawiasu w odpowiedniej formie.
Do zupy dodaj .................................................. (seler, pietruszka i por).
Muszę wybrać najlepszą ............ (pora) na wyjazd wakacyjny.
Wpisz się na ............ (lista) obecności.
Napisz ............ (list) do kolegi.
Możesz liczyć na ............ (cud).
Nie było ............ (cud) – wymarzonego ............ (cudo) nie wylosowałem.
Ułóż po jednym zdaniu z następującymi wyrazami: 'list', 'lista', 'cud', 'cudo', 'szmat', 'szmata'.
W następujących zdaniach wybierz właściwą formę spośród słów podanych w nawiasie.
1. W sobotnie popołudnia gram z przyjaciółmi w (tenisem, tenisie, tenis, tenisa) .............
2. Mój młodszy brat zjadł na podwieczorek (banan, banana, bananem, bananie) .............
3. Czy Twój ojciec wysłał (faks, faksa, faksie, faksów) ............ do pracy?
4. Na akademii zagrano (walc i polonez, walca i poloneza, walc i poloneza, walca i polonez) ...................................
5. Rośliny w ogrodzie potrzebują wody, a ja nie mam odpowiedniego sprzętu, więc muszę kupić (wąż ogrodowy, węża ogrodowego, wąże ogrodowe, wężowi ogrodowemu) .............................
6. Córka naszych sąsiadów bardzo chciała mieć jakieś zwierzę, więc rodzice kupili jej na urodziny (wężowi, wąż, węża, wężu) ............. Teraz mają duży kłopot, ponieważ muszą karmić go specjalnym pożywieniem.
Która z następujących wypowiedzi jest poprawna? Uzasadnij swój wybór.
'Czujesz stracha'? – 'Czujesz strach?'
'Piszę bloga' – 'Piszę blog'.
'Wysyłam esemesa' – 'Wysyłam esemes'.
Zadaniowo (III)
Napisz życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia w imieniu Joanny Kot i Macieja Kota. Podpisz je nazwiskiem nadawców w liczbie mnogiej.
Napisz życzenia urodzinowe w imieniu Marty Jankowskiej i Jacka Jankowskiego. Podpisz je nazwiskiem nadawców w liczbie mnogiej.
Napisz pozdrowienia z wakacji nad Bałtykiem w imieniu Alicji Ludek i Pawła Ludka. Podpisz je nazwiskiem nadawców w liczbie mnogiej.
Napisz zaproszenie na zabawę andrzejkową w imieniu Beaty Piłsudskiej i Grzegorza Piłsudskiego do Agnieszki Kapusty i Damiana Kapusty. Podpisz je nazwiskiem nadawców i adresatów w liczbie mnogiej.
„Aptekarzowa” to…
- kobieta pracująca w aptece.
- żona aptekarza.
- właścicielka apteki.
- córka aptekarza.
„Sędzina” to…
- kobieta wykonująca zawód sędziego.
- córka sędziego.
- kobieta kierująca sądem.
- żona sędziego.
„Kowalczykówna” to…
- córka Kowala.
- żona Kowala.
- córka Kowalczyka.
- żona Kowalczyka.
Pani „kowalowa” to...
- żona Kowalczyka.
- żona kowala.
- żona Kowala.
- kobieta wykonująca zawód kowala.
Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Proponowane słowa klucze: płeć, rodzaj gramatyczny, odmiana wyrazów.

