Plotkujemy o … Stasiu
Plotkujemy o … Stasiu.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń
wie, czym jest plotka i jakie mogą być jej efekty
zna zasady redakcji charakterystyki
pracuje z tekstem literackim
b) Umiejętności
Uczeń
potrafi scharakteryzować postać literacką
wyjaśnia motywy działania bohatera
potrafi argumentować
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstam, zbiorowa, grupowa, rozmowa dydaktyczna
3. Środki dydaktyczne
Tekst W pustyni I w puszczy H. Sienkiewicza, polecenia dla grup
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Rozmowa z uczniami o plotce i plotkowaniu.
2. Przypomnienie uyczniom, że plotka może wyrządzić ogromne i nieodwracalne szkody.
b) Faza realizacyjna
1. Wyjaśnienie, że podczas dzisiejszych zajęć będziemy plotkować o postaci literackiej.
2. Podział klasy na grupy i rozdanie poleceń. (załącznik 1)
3. Przedstawiciele grup przedstawiają wyniki pracy.
4. Przypomnienie zasad redagowania charakterystyki .
5. Uporządkowanie materiału w postaci notatki. (załącznik 2)
c) Faza podsumowująca
1. Podanie i wyjaśnienie pracy domowej.
5. Bibliografia
1. Sienkiewicz H., W pustyni i w puszczy, PIW, Warszawa 1976.
2. Nagajowa M., Jak uczyć języka polskiego w klasach 4‑6, WSiP, Warszawa 1995.
3. Murdzek A., Język polski.Między nami. Książka dla nauczyciela, GWO, Gdańsk 2005.
6. Załączniki
Załącznik 1
Grupa I- pracując z tekstem powiedzcie, jakie są wady i zalety Stasia według pana Tarkowskiego.
Grupa II- pracując z tekstem zbierzcie, co mógłby o zaletach i wadach Stasia powiedzieć Grek Kaliopuli
Grupa III- co o Stasiu powidziałaby Nel
Grupa IV- jakie wady i zalety Stasia wymieniliby Kali i Mea
Grupa V- odnajdźcie fragmenty dotyczące wyglądu głównego bohatera. Wypiszcie je własnymi słowami.
Załącznik 2
Pan Tarkowski- porywczy, dobry syn, czasem nieposłuszny, kochający, samodzielny
Kaliopuli- niemądry, zbyt dumny, nierozważny, naraził siebie i Nel
Nel- mój obrońca, odważny, mądry, opiekuńczy, czasen przerażający, dobry,
Kali i Mea- mądry, ale czasem zbyt nierozważny, nie zawsze rozumieliśmy motywy postępowania, nie wierzy w duchy, czasem dziwny
Wygląd zewnętrzrny- jasne włosy, bystre oczy, wysportowany, zwinny, jasna skóra itp.
Zadanie domowe
Chciałbym mieć takiego przyjaciela. Rozwiń temat, stosując elementy charakterystyki.
7. Czas trwania lekcji
45 min.
8. Uwagi do scenariusza