Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Plotkujemy o … Stasiu.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń

  • wie, czym jest plotka i jakie mogą być jej efekty

  • zna zasady redakcji charakterystyki

  • pracuje z tekstem literackim

b) Umiejętności

Uczeń

  • potrafi scharakteryzować postać literacką

  • wyjaśnia motywy działania bohatera

  • potrafi argumentować

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstam, zbiorowa, grupowa, rozmowa dydaktyczna

3. Środki dydaktyczne

Tekst W pustyni I w puszczy H. Sienkiewicza, polecenia dla grup

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Rozmowa z uczniami o plotce i plotkowaniu.

2. Przypomnienie uyczniom, że plotka może wyrządzić ogromne i nieodwracalne szkody.

b) Faza realizacyjna

1. Wyjaśnienie, że podczas dzisiejszych zajęć będziemy plotkować o postaci literackiej.

2. Podział klasy na grupy i rozdanie poleceń. (załącznik 1)

3. Przedstawiciele grup przedstawiają wyniki pracy.

4. Przypomnienie zasad redagowania charakterystyki .

5. Uporządkowanie materiału w postaci notatki. (załącznik 2)

c) Faza podsumowująca

1. Podanie i wyjaśnienie pracy domowej.

5. Bibliografia

1. Sienkiewicz H., W pustyni i w puszczy, PIW, Warszawa 1976.

2. Nagajowa M., Jak uczyć języka polskiego w klasach 4‑6, WSiP, Warszawa 1995.

3. Murdzek A., Język polski.Między nami. Książka dla nauczyciela, GWO, Gdańsk 2005.

6. Załączniki

Załącznik 1

Grupa I- pracując z tekstem powiedzcie, jakie są wady i zalety Stasia według pana Tarkowskiego.

Grupa II- pracując z tekstem zbierzcie, co mógłby o zaletach i wadach Stasia powiedzieć Grek Kaliopuli

Grupa III- co o Stasiu powidziałaby Nel

Grupa IV- jakie wady i zalety Stasia wymieniliby Kali i Mea

Grupa V- odnajdźcie fragmenty dotyczące wyglądu głównego bohatera. Wypiszcie je własnymi słowami.

Załącznik 2

Pan Tarkowski- porywczy, dobry syn, czasem nieposłuszny, kochający, samodzielny

Kaliopuli- niemądry, zbyt dumny, nierozważny, naraził siebie i Nel

Nel- mój obrońca, odważny, mądry, opiekuńczy, czasen przerażający, dobry,

Kali i Mea- mądry, ale czasem zbyt nierozważny, nie zawsze rozumieliśmy motywy postępowania, nie wierzy w duchy, czasem dziwny

Wygląd zewnętrzrny- jasne włosy, bystre oczy, wysportowany, zwinny, jasna skóra itp.

Zadanie domowe

Chciałbym mieć takiego przyjaciela. Rozwiń temat, stosując elementy charakterystyki.

7. Czas trwania lekcji

45 min.

8. Uwagi do scenariusza

RTfvfTT5X0WMM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.57 KB w języku polskim
RX3Qvp2vmJ9de

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.50 KB w języku polskim