Plural forms – this, that – these, those
Scenariusz lekcji – Plural forms – this, that – these, those
Cele lekcji
Uczeń wie, jak tworzy się w języku angielskim liczbę mnogą w sposób regularny i nieregularny – poznaje tym samym nowy zasób słownictwa i strukturę gramatyczną.
Uczeń zna zastosowanie liczby mnogiej i potrafi budować zdania z jej użyciem.
Uczeń zna pary przeciwieństw rzeczowników liczby pojedynczej i mnogiej tworzonych w sposób nieregularny.
Dziecka zna również wyjątki i zmiany w pisowni w przypadku części rzeczowników majacych liczbę mnogą tworzona w sposób regularny.
Uczeń wie, kiedy stosować formy this, that, these i those wraz z odmienionym czasownikiem ‘to be’
Uczeń ćwiczy umiejętność konstruowania zdań z użyciem this, that, these i those.
Uczeń umie tworzyć pytania i przeczenia oraz tzw. krótkie odpowiedzi z użyciem konstrukcji this/that + liczba pojedyncza i these/those + liczba mnoga.
Uczeń ćwiczy tworzenie opisów zewnętrznych miejsc i przestrzeni używając wspomnianych konstrukcji, a także struktury there is/ there are z rzeczownikami w liczbie pojedynczej i mnogiej.
Uczeń ćwiczy budowanie zdań z czasownikami ‘to be’ i ‘to have’.
Metoda i forma pracy
Metoda: notowanie, metoda podająca, rozwiązywanie ćwiczeń, układanie zdań, tworzenie opisów, oglądanie ilustracji.
Forma pracy: praca indywidualna, praca w parach i grupowa.
Nauczyciel stosuje metodę podającą - tłumaczy temat lekcji (zastosowanie, formy liczby mnogiej: regularne i nieregularne). Przykłady form liczby mnogiej wraz z zaklasyfikowaniem ich do odpowiedniej grupy są wypisywane przez nauczyciela, a potem zanotowane w zeszytach przez dzieci. Następnie wspólnie z nauczycielem dzieci układają kilka zdań z nowopoznanymi formami liczby mnogiej. Ćwiczone jest użycie głównie czasownika ‘to be’w różnych typach zdań (twierdzenia, pytania, przeczenia) i struktur z wyrazami this, that, these i those oraz there is/ there are. Następnie nauczyciel może rozdać dzieciom przygotowane wcześniej zdjęcia miejsc, przestrzeni (np. wycięte z gazet zdjęcie pokoju, domu, itp.), które dzieci opisują w parach. Opisy są notowane w zeszytach, niektóre z nich mogą być odczytane na forum klasy.
Pod koniec lekcji dzieci rozwiązują ćwiczenia i uzupełniają karty pracy.
Karta pracy ‘ Plural I’.
Karta pracy ‘Plural II’.
Zdjęcia pomieszczeń lub przestrzeni wycięte z gazet.
Omówienie form liczby mnogiej; powtórka dotychczasowo poznanych rzeczowników; przypomnienie odmiany czasownika ‘to be’ jeżeli jest taka potrzeba.
Omówienie zasad tworzenia liczby mnogiej w sposób regularny, z uwzględnieniem zmian w pisowni w kilku przypadkach (rzeczowniki zakończone na –x, -sh, -ch, -s i te zakończone na –y), wypisanie przykładów i tłumaczenie.
Zanotowanie tematu lekcji w zeszytach.
Układanie zdań z formami liczby mnogiej rzeczowników.
Omówienie zastosowania i użycie wyrazów this, that, these i those oraz konstrukcji there is/ there are.
Tworzenie opisów pomieszczeń i innych.
Wypełnianie kart pracy i rozwiązywanie ćwiczeń.
Rozwiązywanie ćwiczeń i zdań związanych z tematem lekcji. Układnie zdań.
Karta pracy ‘ Plural I’.
Karta pracy ‘Plural II.
Zadanie domowe
W domu uczniowie mogą stworzyć opisy miejsc (np. wyciętych z gazet zdjęć) lub opisują swój pokój, klasę szkolną itp.
Praca domową mogą być również ćwiczenia do rozwiązywania z książek. Dzieci uczą się na pamięć form nieregularnych liczby mnogiej.