Plusy i minusy zawodu
Poniżej zostały przedstawione przykładowe plusy i minusy zawodu technik żeglugi śródlądowej. Zapoznaj się z nimi, a następnie przejdź do gry.
Plusy
żegluga śródlądowa jako dziedzina transportu przeżywa dynamiczny rozwój w krajach UE (w strategii UE zapisanej w Białej Księdze Transportu do roku 2030 przewidziany jest 30% udział w transporcie ogółem, zaś do 2050 – ponad 50%),
transport rzeczny jest bardzo konkurencyjną alternatywą w porównaniu do transportu drogowego i kolejowego,
Rząd RP zatwierdził plan strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce z perspektywą do 2030 (Krajowy Program Żeglugowy (KPŻ) do 2030 roku) oraz ratyfikował ONZ‑owską konwencję AGN, czyli Europejskie Porozumienie w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu (ang. European Agreement on Main Inland Waterways of International Importance). Zobowiązuje to Polskę do dostosowania głównych dróg wodnych do co najmniej IV klasy żeglowności i włączenia ich do transeuropejskich korytarzy transportowych UE,
atrakcyjny poziom zarobków oraz dodatkowo, w ramach pracy, darmowe zakwaterowanie na statku i wyżywienie,
łatwość znalezienia pracy — kształcenie w zawodzie daje możliwość pracy na statkach żeglugi śródlądowej i morskiej oraz w większości służb administracyjnych obsługujących transport i szlaki wodne,
możliwość wykonywania zawodu w różnorodnych podmiotach gospodarczych — bardzo gwałtownie wzrasta również rozwój przemysłu.
Minusy
długookresowa izolacja rodzinna — praca wykonywana jest często w znacznym oddaleniu od miejsca zamieszkania, nie ma zatem możliwości codziennego powrotu po pracy do domu,
długotrwałe przebywanie w zamkniętej przestrzeni w wąskim gronie społecznym, często wśród załogi wielonarodowej o różnicach kulturowych oraz mentalnych,
duży poziom hałasu, drgań i wibracji na statku,
niedogodności i utrudnienia spowodowane częstym przebywaniem na wolnym powietrzu przy wciąż zmieniających się warunkach pogodowych (mróz, upał oraz zmiany wilgotności powietrza),
przymusowe zasypianie w godzinach niezgodnych z cyklem biologicznym przy systemie wachtowym pracy na statku,
obciążenie psychiczne (mogą pojawić się stany negatywnego napięcia emocjonalnego, wynikające m.in. z powodu przebywania przez dłuższy okres w zamkniętym obszarze ograniczonym małymi wymiarami statku, izolacji rodzinnej, seksualnej i kulturowej, jak również z powodu istnienia ciągłego zagrożenia utraty życia lub zdrowia w okresie zamustrowania na statku).
Gra edukacyjna
W grze znajdują się stwierdzenia dotyczące pracy w zawodzie technik żeglugi śródlądowej. Do wyboru są dwie odpowiedzi: prawda lub fałsz. Zaznacz właściwą odpowiedź.