Pływanie – nauka skoku startowego
Pływanie – nauka skoku startowego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
przepisy dotyczące startów,
technikę wykonania skoku startowego,
niebezpieczeństwa wynikające ze skoków „na główkę” do płytkiej lub nieznanej wody.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi samodzielnie wykonać rozgrzewkę pływacką,
potrafi wykonać skok startowy,
doskonali pływanie określonymi stylami.
c) Postawy
Uczeń:
przejawia wytrwałość w dążeniu do celu,
stosuje samokontrolę podczas wykonywania zadań,
wspomaga słabszych uczniów w wykonywaniu zadań.
c) Sprawność motoryczna
Uczeń:
zwiększa wydolność organizmu,
rozwija orientację podczas pływania pod wodą,
wzmacnia siłę mięśni obręczy barkowej i kończyn dolnych.
2. Metoda i forma pracy
Indywidualna, strumieniowa, metoda realizacji zadań ruchowych: naśladowcza, zadaniowa; metoda nauczania ruchu: kompleksowa, syntetyczna.
3. Środki dydaktyczne
Deski do pływania
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zbiórka klasy, podanie zadań lekcji.
Rozgrzewka na brzegu basenu. W postawie wykonujemy krążenia ramion w tył (praca ramion do grzbietu). Przechodzimy do opadu w przód – pracujemy ramionami jak w pływaniu kraulem (krążenia w przód). W siadzie na desce, na podłodze, pracujemy nogami jak w pływaniu stylem grzbietowym (zwracamy uwagę na obciągnięcie stóp i zwrócenie ich ku środkowi) oraz stylem klasycznym. W siadzie na brzegu basenu wznosimy nogi w górę – „nożyce”. Wykonujemy serię skłonów w przód i w bok. W postawie, wznosząc ramiona, bierzemy krótki, ale głęboki wdech ustami – następnie wydychamy powietrze ze skłonem w przód i opuszczeniem ramion.
b) Faza realizacyjna
Dzieci pływają. Wykonują ćwiczenia doskonalące technikę pływania, wybrane przez nauczyciela w zależności od stopnia zaawansowania grupy.
Nauka skoku startowego. Uczniowie wykonują serię przeskoków przez liny torowe. Zwracamy uwagę na kolejność zanurzania poszczególnych części ciała (ramiona, głowa, tułów, nogi).
Pozycja wyjściowa – siad na brzegu basenu, stopy zaczepione o przelew, ramiona w górze, głowa między ramionami. Pochylamy się w przód. Unosząc lekko biodra i tracąc równowagę odpychamy się lekko od ściany i wykonujemy wślizg do wody. Pod powierzchnią wody wytrzymujemy poślizg i wypływamy na powierzchnię. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.
Ćwiczenie jak wyżej, jednak teraz pozycją wyjściową jest klęk jednonóż.
To samo zadanie wykonujemy z przysiadu.
Wydłużamy fazę lotu. Wykonujemy wślizg do wody z półprzysiadu. Zwracamy uwagę, by ciało było usztywnione w czasie lotu.
Z półprzysiadu (palce stóp zaczepione o krawędź basenu, ramiona z tyłu) wykonujemy odbicie z równoczesną zamachową pracą ramion. Po fazie lotu (ciało napięte, wyprostowane) zanurzamy się w odległości ok. 2 m od ściany, wytrzymujemy pod wodą poślizg, wynurzamy się.
Wykonujemy skok startowy z brzegu, po czym staramy się jak najdalej dopłynąć poślizgiem.
Przechodzimy na słupek startowy. Zaczepiamy palce stóp o krawędź słupka, ciało pochylamy nieco w przód, lekko uginamy nogi, ramiona w przodzie. Wykonujemy skok startowy przez tracenie równowagi ciała.
Pozycja wyjściowa taka sama jak w poprzednim ćwiczeniu. Jednak teraz próbujemy odbić się od słupka i wydłużyć fazę lotu. W czasie ćwiczenia zwracamy uwagę, by dzieci nie unosiły głowy, ponieważ uderzają wtedy klatką piersiową o powierzchnię wody. Częstym błędem jest też brak naprężenia ciała i uginanie nóg w czasei lotu. Bezpośrednio po wynurzeniu udzielamy wskazówek kolejnym ćwiczącym.
Nauczyciel stojący na brzegu basenu trzyma drążek – uczniowie wykonują skok startowy przez drążek.
Po skoku startowym wykonujemyruchy lokomocyjne jak w pływaniu kraulem, stylem motylkowym i klasycznym.
c) Faza podsumowująca
Ćwiczenia uspokajające. Wyławianie krążków z wody lub dowolna zabawa w wodzie.
Wyjście z wody, zbiórka w dwuszeregu. Omawiamy lekcję, chwalimy dzieci, które najładniej wykonywały ćwiczenia. Przypominamy uczniom, jakie zagrożenia czekają na nieostrożnych pływaków skaczących „na główkę”. Pożegnanie.
5. Bibliografia
Bartkowiak E., Pływanie. Program Szkolenia Dzieci i Młodzieży, COS Warszawa, Warszawa 1997.
Bartkowiak E., Pływanie sportowe, COS Warszawa, Warszawa 1999.
Dybińska E., Wójcicki A., Wskazówki metodyczne do nauczania pływania, AWF Kraków, Kraków 2002.
Kalinowski A., Roszko R., Pływanie – poradnik metodyczny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986.
Wiesner W., Nauczanie – uczenie się pływania, AWF Wrocław, Wrocław 1999.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla uczniów klasy V szkoły podstawowej.
Konspekt nie zawiera ćwiczeń doskonalących technikę pływania, gdyż każdy z nauczycieli powinien dobrać je w zależności od zaawansowania grupy, którą prowadzi.