Pochodne węglowodorów
SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Pochodne węglowodorów”
Chemia, III etap edukacyjny
Temat: Pochodne węglowodorów.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (9.2) [uczeń] bada właściwości etanolu; opisuje właściwości i zastosowania metanolu i etanolu; zapisuje równania reakcji spalania metanolu i etanolu; opisuje negatywne skutki działania alkoholu etylowego na organizm ludzki.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ: | Wie, co to są alkohole, zna ich wzór ogólny |
Zna wzory sumaryczne, półstrukturalne, strukturalne najprostszych alkoholi | |
Wie, co to jest szereg homologiczny alkoholi | |
Zna właściwości chemiczne i fizyczne metanolu i etanolu | |
Zna zastosowanie metanolu i etanolu w życiu codziennym | |
Zna negatywne skutki działania alkoholu etylowego na organizm ludzki |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ: | Tworzy nazwy alkoholi |
Pisze wzór sumaryczny, półstrukturalne oraz strukturalne dowolnego alkoholu | |
Buduje modele cząsteczek dowolnych alkoholi | |
Pisze, uzgadnia i odczytuje reakcję spalania metanolu i etanolu | |
Potrafi zaprojektować doświadczenie, w których bada właściwości etanolu | |
Wykonuje doświadczenie zgodnie z instrukcją | |
Rysuje schemat doświadczenia, obserwuje przebieg oraz analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzanych doświadczeń | |
Posługuje się w sposób bezpieczny odczynnikami chemicznymi, sprzętem i szkłem laboratoryjnym |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje naukowe;
Porozumiewanie się w języku ojczystym;
Umiejętność uczenia się;
Umiejętność pracy w grupie;
Etapy lekcji
Wstęp:
Nauczyciel sprawdza obecność oraz wiadomości uczniów z poprzedniej lekcji. Podaje temat zajęć.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu lekcji. W trakcie pogadanki omawia budowę alkoholi, podaje zasady tworzenia nazw tych związków. Zapisuje na tablicy wzór ogólny, zaznacza grupę alkilową oraz grupę funkcyjną. Uczniowie zapoznają się z szeregiem homologicznym alkoholi.
Wybrani uczniowie rysują na tablicy szkolnej dowolnie wybrane wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne alkoholi.
Nauczyciel poleca zapoznanie się z ilustracją interaktywną „Cząsteczka etanolu”.
Klasa dzieli się na sześć zespołów i przystępuje do wykonania doświadczeń. Celem jest badanie właściwości etanolu. Uczniowie rysują schemat doświadczenia, zapisują obserwacje, formułują wnioski. Nauczyciel podsumowuje doświadczenia wykonane przez uczniów.
Uczniowie korzystając z podręcznika, encyklopedii lub Internetu próbują opisać właściwości chemiczne i fizyczne metanolu.
W trakcie rozmowy kierowanej przez nauczyciela uczniowie podsumowując wiadomości starają się wymienić ogólne właściwości alkoholi.
Nauczyciel na tablicy szkolnej przedstawia zapis równania reakcji spalania metanolu i etanolu.
Uczniowie dzielą się na zespoły dwuosobowe. Każda para ma za zadanie napisać równania reakcji spalania propanolu i butanolu. Wybrany uczeń odczytuje równania chemiczne.
Uczniowie w trakcie „burzy mózgów” wymieniają najważniejsze zastosowania metanolu i etanolu. Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną pt. „Zastosowania pochodnych węglowodorów”.
Uczniowie zapisują na tablicy szkolnej negatywne skutki działania alkoholu etylowego na organizm ludzki.
Instrukcja przeprowadzenia obserwacji
1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:
Etanol to lotna ciecz. Jest bezbarwny, ma charakterystyczny zapach, miesza się z wodą.
Ulega reakcjom spalania - spala się niebieskim płomieniem. Etanol można otrzymać metodą biochemiczną w procesie fermentacji alkoholowej. Silnie działa na białko powodując jego ścięcie. Zmiana barwy dichromianu (VI) potasu w obecności stężonego kwasu siarkowego (VI) w etanolu wskazuje, że mamy do czynienia z tym właśnie alkoholem.
2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:
Celem doświadczenia jest badanie niektórych właściwości etanolu oraz obserwacja reakcji charakterystycznej dla tego alkoholu.
3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):
Doświadczenia są prowadzone podczas lekcji chemii w klasie. Klasa dzieli się na sześć zespołów. Potrzebny jest następujący sprzęt oraz odczynniki: białko jaja kurzego, denaturat, dichromian potasu, kwas siarkowy (VI), gorąca woda, alkohol etylowy, duża butla, zlewka, probówki, szalka Petriego.
4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:
Przykładowe doświadczenia do przeprowadzenia przez uczniów:
Doświadczenie nr 1 – Wpływ alkoholu na białko
Do naczynia z białkiem jaja kurzego wlej denaturat, (czyli 92% skażony alkohol etylowy).
Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski.
Doświadczenie nr 2 – Spalanie etanolu
Do dużej butli wprowadź 10ml roztworu alkoholu etylowego. Naczynie zamknij korkiem i opłucz naczynie pod bieżącą wodą. Po minucie otwórz korek i zbliż do wylotu butli zapalone łuczywko.
Doświadczenie nr 3 - Wykrywanie obecności etanolu
Do probówki wlej etanol następnie dodaj 2 krople dichromianu potasu oraz kroplę kwasu siarkowego (VI). Probówkę umieść w zlewce z gorącą wodą. Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski.
Podsumowanie:
Nauczyciel podsumowuje najważniejsze wiadomości. Ocenia pracę uczniów. Wyjaśnia pracę domową.
Środki dydaktyczne
Podręcznik, encyklopedia
Komputery połączone z Internetem
Odczynniki oraz sprzęt i szkło laboratoryjne
Ilustracja interaktywna „Cząsteczka etanolu”
Prezentacja multimedialna „Zastosowania pochodnych węglowodorów”
Metody nauczania
Pogadanka
„Burza mózgów”
Doświadczenia laboratoryjne
Formy pracy
Praca indywidualna
Praca zbiorowa
Praca domowa
Co to jest fermentacja alkoholowa?
Zadanie dla chętnych
Narysuj plakat, w którym ostrzeżesz przed zgubnym wpływem alkoholu.
Lista załączników multimedialnych
Ilustracja interaktywna „Cząsteczka etanolu”
Prezentacja „Zastosowania pochodnych węglowodorów”