Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Pochodne węglowodorów”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Pochodne węglowodorów.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (9.2) [uczeń] bada właściwości etanolu; opisuje właściwości i zastosowania metanolu i etanolu; zapisuje równania reakcji spalania metanolu i etanolu; opisuje negatywne skutki działania alkoholu etylowego na organizm ludzki.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Wie, co to są alkohole, zna ich wzór ogólny

Zna wzory sumaryczne, półstrukturalne, strukturalne najprostszych alkoholi

Wie, co to jest szereg homologiczny alkoholi

Zna właściwości chemiczne i fizyczne metanolu i etanolu

Zna zastosowanie metanolu i etanolu w życiu codziennym

Zna negatywne skutki działania alkoholu etylowego na organizm ludzki

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Tworzy nazwy alkoholi

Pisze wzór sumaryczny, półstrukturalne oraz strukturalne dowolnego alkoholu

Buduje modele cząsteczek dowolnych alkoholi

Pisze, uzgadnia i odczytuje reakcję spalania metanolu i etanolu

Potrafi zaprojektować doświadczenie, w których bada właściwości etanolu

Wykonuje doświadczenie zgodnie z instrukcją

Rysuje schemat doświadczenia, obserwuje przebieg oraz analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzanych doświadczeń

Posługuje się w sposób bezpieczny odczynnikami chemicznymi, sprzętem i szkłem laboratoryjnym

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe;

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • Umiejętność uczenia się;

  • Umiejętność pracy w grupie;

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel sprawdza obecność oraz wiadomości uczniów z poprzedniej lekcji. Podaje temat zajęć.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu lekcji. W trakcie pogadanki omawia budowę alkoholi, podaje zasady tworzenia nazw tych związków. Zapisuje na tablicy wzór ogólny, zaznacza grupę alkilową oraz grupę funkcyjną. Uczniowie zapoznają się z szeregiem homologicznym alkoholi.

Wybrani uczniowie rysują na tablicy szkolnej dowolnie wybrane wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne alkoholi.

Nauczyciel poleca zapoznanie się z ilustracją interaktywną „Cząsteczka etanolu”.

Klasa dzieli się na sześć zespołów i przystępuje do wykonania doświadczeń. Celem jest badanie właściwości etanolu. Uczniowie rysują schemat doświadczenia, zapisują obserwacje, formułują wnioski. Nauczyciel podsumowuje doświadczenia wykonane przez uczniów.

Uczniowie korzystając z podręcznika, encyklopedii lub Internetu próbują opisać właściwości chemiczne i fizyczne metanolu.

W trakcie rozmowy kierowanej przez nauczyciela uczniowie podsumowując wiadomości starają się wymienić ogólne właściwości alkoholi.

Nauczyciel na tablicy szkolnej przedstawia zapis równania reakcji spalania metanolu i etanolu.

Uczniowie dzielą się na zespoły dwuosobowe. Każda para ma za zadanie napisać równania reakcji spalania propanolu i butanolu. Wybrany uczeń odczytuje równania chemiczne.

Uczniowie w trakcie „burzy mózgów” wymieniają najważniejsze zastosowania metanolu i etanolu. Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną pt. „Zastosowania pochodnych węglowodorów”.

Uczniowie zapisują na tablicy szkolnej negatywne skutki działania alkoholu etylowego na organizm ludzki.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:

Etanol to lotna ciecz. Jest bezbarwny, ma charakterystyczny zapach, miesza się z wodą.

Ulega reakcjom spalania - spala się niebieskim płomieniem. Etanol można otrzymać metodą biochemiczną w procesie fermentacji alkoholowej. Silnie działa na białko powodując jego ścięcie. Zmiana barwy dichromianu (VI) potasu w obecności stężonego kwasu siarkowego (VI) w etanolu wskazuje, że mamy do czynienia z tym właśnie alkoholem.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:

Celem doświadczenia jest badanie niektórych właściwości etanolu oraz obserwacja reakcji charakterystycznej dla tego alkoholu.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):

Doświadczenia są prowadzone podczas lekcji chemii w klasie. Klasa dzieli się na sześć zespołów. Potrzebny jest następujący sprzęt oraz odczynniki: białko jaja kurzego, denaturat, dichromian potasu, kwas siarkowy (VI), gorąca woda, alkohol etylowy, duża butla, zlewka, probówki, szalka Petriego.

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:

Przykładowe doświadczenia do przeprowadzenia przez uczniów:

Doświadczenie nr 1 – Wpływ alkoholu na białko

Do naczynia z białkiem jaja kurzego wlej denaturat, (czyli 92% skażony alkohol etylowy).

Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski.

Doświadczenie nr 2 – Spalanie etanolu

Do dużej butli wprowadź 10ml roztworu alkoholu etylowego. Naczynie zamknij korkiem i opłucz naczynie pod bieżącą wodą. Po minucie otwórz korek i zbliż do wylotu butli zapalone łuczywko.

Doświadczenie nr 3 - Wykrywanie obecności etanolu

Do probówki wlej etanol następnie dodaj 2 krople dichromianu potasu oraz kroplę kwasu siarkowego (VI). Probówkę umieść w zlewce z gorącą wodą. Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel podsumowuje najważniejsze wiadomości. Ocenia pracę uczniów. Wyjaśnia pracę domową.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik, encyklopedia

  • Komputery połączone z Internetem

  • Odczynniki oraz sprzęt i szkło laboratoryjne

  • Ilustracja interaktywna „Cząsteczka etanolu”

  • Prezentacja multimedialna „Zastosowania pochodnych węglowodorów”

Metody nauczania

  • Pogadanka

  • „Burza mózgów”

  • Doświadczenia laboratoryjne

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca zbiorowa

Praca domowa

Co to jest fermentacja alkoholowa?

Zadanie dla chętnych

Narysuj plakat, w którym ostrzeżesz przed zgubnym wpływem alkoholu.

Lista załączników multimedialnych

Ilustracja interaktywna „Cząsteczka etanolu”

Prezentacja „Zastosowania pochodnych węglowodorów”

RPwdTlKUp5W5S

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 98.50 KB w języku polskim
ROT9sWqyUZe04

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.44 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3