"Początek" Andrzeja Szczypiorskiego jako refleksja o totalitaryzmie.
Początek Andrzeja Szczypiorskiego jako refleksja o totalitaryzmie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść książki Początek Andrzeja Szczypiorskiego,
rozumie pojęcia: totalitaryzm, system, refleksja, początek, analiza, moralność, holocaust, stalinizm, faszyzm, komunizm,.
rozumie tendencje systemów totalitarnych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wyjaśnić pojęcie totalitaryzm,
potrafi budować definicję w oparciu o zdobytą wcześniej wiedzę,
potrafi korzystać z różnego rodzaju słowników,
potrafi wymienić cechy systemu totalitarnego,
potrafi wypowiadać własne zdanie,
zdobywa umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
2. Metoda i forma pracy
dyskusja, praca z tekstem – analiza, mapa mentalna, burza mózgów
3. Środki dydaktyczne
szablony słowne
książka Początek Andrzeja Szczypiorskiego
Słownik terminów historycznych
Słownik wyrazów obcych
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji. Wyjaśia, że praca nad tematem rozpocznie się od wyjaśnienia terminu – totalitaryzm.
Uczniowie staraja się zdefiniować totalitaryzm na podstawie posiadanej wiedzy i treści książki Początek. Następnie nauczyciel prosi o dopełnienie informacji ze Słownika języka polskiego oraz Słownika historycznego (załącznik 1 – definicja totalitaryzmu).
Nauczyciel prosi o uporządkowanie rozsypanki znajdującej się na tablicy – mapa mentalna. Wśród wyrazów odnoszących się do zjawiska totalitaryzmu znajdują się nieprawdziwe (załącznik 2 – przykład mapy mentalnej). Zadaniem uczniów jest ich wykluczenie z mapki.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie jak należy rozumieć pojęcie totalitaryzmu w jegodwóch odmianach ukazanych w powieści : niemieckiej - faszyzm i rosyjskiej – stalinizm (załącznik 3). Uczniowie posługując się znajomością książki charakteryzują oba pojęcia.
Uczniowie z pomocą nauczyciela starają się rozważyć kwestię poruszone w lekturze: religia i stosunek do Boga, wierność tradycji, odpowiedzialność za dziedzictwo narodowej kultury, zło i dobro w odniesieniu do systemów totalitarnych. Wywiązuje się dyskusja. Uczniowie starają się w niej oddzielić rzeczy dobre od złych.
Jako podtrzymanie dyskusji nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie refleksji na temat czy książka ta może być pomocna w ustosunkowaniu się do minionego etapu historycznego a może przestrogą na przyszłość?
c) Faza podsumowująca
Próba odgadnięcia znaczenia tytułu. Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne dokonanie analizy słowa początek. Uczniowie mają za zadanie napisać skojarzenia związane z tym słowem (załącznik 4 - notatka dla nauczyciela).
Następnie wnioski uczniów nauczyciel stara się odnieść do książki. Należy także uwzględnić słowo początek w odniesieniu do zjawiska totalitaryzmu.
5. Bibliografia
Jażdżewska‑Goldsteinowa Ewa, Początek Andrzeja Szczypiorskiego, WSiP, Warszawa 1995*.*
Jażdżewska‑Goldsteinowa Ewa, Wstęp [w:] Szczypiorski Andrzej, Początek , Odra, Poznań 1996.
Słownik historyczny, pod red. A. Chwalby i T. Gąsowieckiego, Księgarnia Akademicka, Kraków 1994.
Słownik języka polskiego, pod red. Mieczysław Szymczaka, PWN, Warszawa 1994.
Żbikowska L., Początek, ale dlaczego? Próba interpretacji powieści Andrzeja Szczypiorskiego „ Początek”, [w:] Wśród starych i nowych lektur szkolnych. Zbiór analiz i interpretacji, pod red. P. Żbikowskiego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1994..
6. Załączniki
a). załącznik 1 - definicja totalitaryzmu
Totalitaryzm to wedługg Słownika języka polskiego i Słownika historycznego ustrój, w którym wszystko znajduje się pod kontrolą władzy, jest ona wszechmogąca i nieograniczona. Wszelkie formy kontroli społecznej zostały zlikwidowane. Państwo ingeruje we wszystkie dziedziny życia społecznego, kulturalnego i politycznego. Jednostka jest pozbawiona większości praw, a elementy zagrażające systemowi są likwidowane. Moim zadaniem będzie teraz odnalezienie powyższych elementów w literaturze. Zbrodnie hitlerowskie na Ziemiach Polskich – mówi się na to holocaust. Słowo to pochodzi z języka greckiego i oznacza „spalam ofiarę w całości”. Z hebrajskiego z kolei przyjęło się, mówić na to shoah. Jeszcze inni tłumacząc hitlerowski dokument zbrodni „Endlosung” używają terminu „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”. Wszyscy mówią o tym samym – o mordzie narodu Żydowskiego.
Powieść Początek jednoznacznie obnaża zło systemów totalitarnych, skierowanych przeciwko człowiekowi, stosujących nieludzkie metody, wyniszczających przeciwników . Losy bohaterów książki, którzy ocaleli z wojennej zawieruchy, obrazują różnorodność postaw – Joasia, Artur.
b). załącznik 2. – przykład mapy mentalnej
Państwo totalitarne:
praca u podstaw
demokracja
propaganda
podporządkowanie
terror
liberalizm
kontrola policyjna
monopol ideologii
człowieczeństwo
troska o losy człowieka
wiele poglądów
jedna partia
nazizm
stalinizm
łapanka
egzekucje uliczne
Uczniowie powinni usunąć zmapki następujące cechy:
praca u podstaw
demokracja
człowieczeństwo
troska o losy człowieka
wiele poglądów
liberalizm
c). załącznik 3
Niemcy zostali w utworze pokazani w kontrastowym zestawieniu Stucklera z Mullerem. Pierwszy jest typowym przykładem funkcjonariusza faszystowskiej machiny, który kieruje się wyłącznie rozkazami i obowiązującą go ideologią. Nie analizuje służbowych zadań w aspekcie moralnym. Muller zaś jest Niemcem wyjątkowym. Zachowując pozory „ prawdziwego Niemca” zostaje „ prawdziwym człowiekiem”. W tle zdarzeń totalitaryzm niemiecki to zbrodniarstwo ślepo realizujące plany wodza.
Podobnie jest z odmianą rosyjską tego systemu – stalinizmem. Rosjanie są przebiegli, podstępni i prowokacyjni. Potrafią być fałszywie przymilni i delikatni, a za chwilę agresywni i niebezpieczni. Trzeźwość myślenia i skrupulatność Niemców jest tu przeciwstawiona nieprzewidywalnym reakcjom i obłudzie Moskali.
d). załącznik 4 - notatka dla nauczyciela
Propozycja skojarzeń ze słowem początek:
przyczyna
geneza
źródło
narodziny
odrodzenie się
start
rozpoczęcie
zalążek
podstawa
zapoczątkowanie
zapowiedź
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak