Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Początki panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pierwszy rozbiór Polski

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • zna okoliczności wstąpienia na tron Stanisława Augusta Poniatowskiego,

  • potrafi opisać początki panowania ostatniego króla Rzeczypospolitej,

  • zna przebieg konfederacji barskiej,

  • potrafi opisać okoliczności pierwszego rozbioru Polski.

b) Umiejętności

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • potrafi wskazać na mapie ziemie utracone w wyniku pierwszego rozbioru Polski,

  • rozumie przyczyny pierwszego rozbioru,

  • potrafi dokonać oceny uczestników konfederacji barskiej, a także ocenić postawę Stanisława Augusta Poniatowskiego i jego politykę,

  • sprawnie pracuje z mapą, atlasem historycznym, podręcznikiem,

  • potrafi dokonywać oceny postaci historycznych, wypowiadać własne zdanie, wyciągać wnioski.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, opis, opowiadanie, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z podręcznikiem, mapą, atlasem historycznym.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, mapa, atlasy historyczne, literatura pomocnicza.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów na temat unii polsko‑saskiej.

Przykładowe pytania:

  • W jaki sposób doszło do elekcji Fryderyka I Augusta z dynastii Wettinów?

  • Kim był Stanisław Leszczyński?

  • Jak przebiegało panowanie Augusta III?

Nauczyciel przedstawia problematykę lekcji. Opisuje sytuację międzynarodową panującą pod koniec XVIII wieku.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel omawia sytuację panującą w Rzeczypospolitej po śmierci Augusta III Sasa.

Przedstawia, jak doszło do elekcji Stanisława Augusta Poniatowskiego i w jaki sposób król podejmował próby przeprowadzenia reform wewnętrznych. Wspomina o powołaniu Szkoły Rycerskiej w 1765 roku, mówi, dla kogo była ona przeznaczona, wymienia jej wychowanków.

Uczniowie wyszukują w podręczniku informacje na temat okoliczności zawiązania konfederacji barskiej. Mają na to przeznaczone 10 minut. Po upływie tego czasu wypowiadają się na temat przyczyn i przebiegu konfederacji, a następnie wybrani przez nauczyciela uczniowie odpowiadają na pytanie, czy gdyby byli szlachcicami i żyli w tamtych czasach, przystąpiliby do konfederacji.

Uczniowie dyskutują na ten temat. Wypowiadają własne opinie.

Nauczyciel, korzystając z mapy, omawia okoliczności i skutki pierwszego rozbioru Polski.

Pokazuje utracone ziemie. Uczniowie śledzą mapki w atlasach historycznych.

Nauczyciel omawia reformy sejmu porozbiorowego, podkreśla ważność utworzenia w 1773 roku Komisji Edukacji Narodowej.

c) Faza podsumowująca

W ramach podsumowania i powtórzenia wiadomości z lekcji uczniowie biorą udział w dyskusji.

Przykładowe pytania:

  • Jakie były bezpośrednie i pośrednie przyczyny pierwszego rozbioru Polski?

  • Czy rozbiorowi można było zapobiec?

  • Na terenie jakich państw znajdują się obecnie terytoria utracone przez Rzeczpospolitą
    w I rozbiorze?

5. Bibliografia

  1. Atlas historyczny dla szkół średnich, red. J. Konarski, A. Daniluk, Nowa Era, Warszawa 2000.

  2. Burda B. i inni, Historia 2. Czasy nowożytne. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2003.

  3. Cegielski T., Kądziela Ł., Rozbiory Polski 1772‑1793‑1795, WSiP, Warszawa 1990.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

  • Przygotuj informacje na temat Sejmu Wielkiego.

  • Wyszukaj wiadomości na temat Szkoły Rycerskiej i Komisji Edukacji Narodowej.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1ICSDUEEkehD

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.88 KB w języku polskim
R1JTYd71QA0Fl

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim