Początki reformacji w Europie
Początki reformacji w Europie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
wie, co to była reformacja,
zna przyczyny reformacji,
wie, kim był Marcin Luter i czego dokonał,
zna program Marcina Lutra,
zna pojęcia: annaty, nepotyzm, odpusty, ekskomunika, dyspensa.
b) Umiejętności
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
analizuje sytuację panującą w Kościele katolickim u schyłku XV wieku,
czyta ze zrozumieniem i analizuje tekst źródłowy.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, dyskusja, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z mapą, podręcznikiem, literaturą pomocniczą, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, mapa, encyklopedia historyczna, teksty źródłowe.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel w formie pytań do klasy sprawdza ogólną wiedzę uczniów na temat reformacji.
Omawia problematykę bieżącej lekcji. Wspólnie z uczniami formułuje definicję reformacji. Uczniowie zapisują ją do zeszytów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia przyczyny reformacji w Europie. Wyjaśnia trudniejsze pojęcia: annaty, nepotyzm, odpusty, ekskomunika, dyspensa.
Uczniowie wypisują przyczyny reformacji na tablicy, a następnie przepisują je do zeszytów.
Nauczyciel czyta uczniom fragmenty książki: R. Friedenthala pod tytułem Marcin Luter. Jego życie
i czasy.
Uczniowie sporządzają notatki do zeszytów. Dyskutują na temat Marcina Lutra.
Nauczyciel omawia okoliczności wystąpienia Lutra w 1517 roku. Opowiada o jego działalności
i poglądach.
Uczniowie czytają z podręcznika ze strony 224. tekst źródłowy: Tezy Marcina Lutra z 1517 roku.
Po przeczytaniu tekstu uczniowie odpowiadają na podane wcześniej przez nauczyciela pytania:
Dlaczego poglądy Marcina Lutra budziły niepokój w kościele katolickim?
Co zawierają tezy Lutra?
Które tezy krytykują moralność dostojników duchownych?
Nauczyciel opowiada, co stało się z Marcinem Lutrem po 1517 roku.
c) Faza podsumowująca
W ramach podsumowania uczniowie wymyślają pytania do Marcina Lutra, które chcieliby mu zadać, gdyby żyli w jego czasach.
5. Bibliografia
1. Burda B. i inni, Historia 1. Część II. Średniowiecze. Zakres rozszerzony, Operon, Gdynia 2004.
2. Friedenthal R., Marcin Luter. Jego życie i czasy, tłum. Cz. Tarnogórski, PIW, Warszawa 1991.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Odpowiedz pisemnie na pytanie: Dlaczego poglądy Marcina Lutra zyskały tak wielką rzeszę zwolenników?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak