Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Początki reformacji w Europie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • wie, co to była reformacja,

  • zna przyczyny reformacji,

  • wie, kim był Marcin Luter i czego dokonał,

  • zna program Marcina Lutra,

  • zna pojęcia: annaty, nepotyzm, odpusty, ekskomunika, dyspensa.

b) Umiejętności

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • analizuje sytuację panującą w Kościele katolickim u schyłku XV wieku,

  • czyta ze zrozumieniem i analizuje tekst źródłowy.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, dyskusja, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z mapą, podręcznikiem, literaturą pomocniczą, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, mapa, encyklopedia historyczna, teksty źródłowe.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel w formie pytań do klasy sprawdza ogólną wiedzę uczniów na temat reformacji.

Omawia problematykę bieżącej lekcji. Wspólnie z uczniami formułuje definicję reformacji. Uczniowie zapisują ją do zeszytów.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel omawia przyczyny reformacji w Europie. Wyjaśnia trudniejsze pojęcia: annaty, nepotyzm, odpusty, ekskomunika, dyspensa.

Uczniowie wypisują przyczyny reformacji na tablicy, a następnie przepisują je do zeszytów.

Nauczyciel czyta uczniom fragmenty książki: R. Friedenthala pod tytułem Marcin Luter. Jego życie
i czasy.

Uczniowie sporządzają notatki do zeszytów. Dyskutują na temat Marcina Lutra.

Nauczyciel omawia okoliczności wystąpienia Lutra w 1517 roku. Opowiada o jego działalności
i poglądach.

Uczniowie czytają z podręcznika ze strony 224. tekst źródłowy: Tezy Marcina Lutra z 1517 roku.

Po przeczytaniu tekstu uczniowie odpowiadają na podane wcześniej przez nauczyciela pytania:

  • Dlaczego poglądy Marcina Lutra budziły niepokój w kościele katolickim?

  • Co zawierają tezy Lutra?

  • Które tezy krytykują moralność dostojników duchownych?

Nauczyciel opowiada, co stało się z Marcinem Lutrem po 1517 roku.

c) Faza podsumowująca

W ramach podsumowania uczniowie wymyślają pytania do Marcina Lutra, które chcieliby mu zadać, gdyby żyli w jego czasach.

5. Bibliografia

1. Burda B. i inni, Historia 1. Część II. Średniowiecze. Zakres rozszerzony, Operon, Gdynia 2004.

2. Friedenthal R., Marcin Luter. Jego życie i czasy, tłum. Cz. Tarnogórski, PIW, Warszawa 1991.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Odpowiedz pisemnie na pytanie: Dlaczego poglądy Marcina Lutra zyskały tak wielką rzeszę zwolenników?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RfcE3PXCY1fuW

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.38 KB w języku polskim
RcQS3B0C0TT7C

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim