Poczet dynastii i cesarzy rzymskich – powtórzenie
Argumentum: Poczet dynastii i cesarzy rzymskich – powtórzenie.
* Uczeń wie, jakie dynastie panowały w starożytnym Rzymie (np. julijsko‑klaudyjska, Flawiuszów), zna daty panowania poszczególnych władców oraz najważniejsze wydarzenia z nimi związane.
Umiejętności
* Uczeń umie skatalogować informacje dotyczące poszczególnych dynastii i ich władców.
Metoda i forma pracy
Bezpośrednie - zapisanie numeru i tematu lekcji na tablicy; powitanie uczniów.
Praca z grupą – uczniowie pracują w grupach, klasyfikując władców do konkretnych dat ich panowania; następnie (również w grupach) odgadują władców przedstawionych na poszczególnych ilustracjach.
Pogadanka - za pomocą pytań uczniowie sami poznają niektóre zagadnienia.
Metoda oglądowa - praca z ilustracją; uczniowie próbują odgadnąć, kogo przedstawia dana fotografia.
Środki dydaktyczne
Cegielski T., Lengauer W., Tymowski M., Ludzie, społeczeństwa, cywilizacje. Historia - starożytność i średniowiecze, WSiP, Warszawa 2002
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Czynności wstępne - Witam uczniów; zapisuję numer, temat lekcji na tablicy, sprawdzam listę obecności.
Wprowadzenie nowego materiału oraz sprawdzenie i utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć:
Krok I:
Poszczególni cesarze rzymscy panujący do początku kryzysu w III wieku.
Dzielę klasę na grupy, a następnie proszę o wypisanie imion władców przy datach ich panowania, po czym kolejno reprezentant każdej grupy podchodzi do tablicy, na której zapisuje wyniki pracy swojego zespołu:
Grupa I:
Dynastia julijsko‑klaudyjska:
27 p.n.e. – 14 n.e. Oktawian August
14 n.e. – 37 n.e. Tyberiusz
37 n.e. – 41 n.e. Kaligula
41 n.e. – 54 n.e. Klaudiusz
54 n.e. – 68 n.e. Neron
Grupa II:
Wojny domowe – „rok czterech cesarzy” (69 n.e.):
68 n.e. – 69 n.e. Galba
69 Otho
69 Witeliusz
Dynastia Flawiuszów:
69 – 79 Wespazjan
79 – 81 Tytus
81 – 96 Domicjan
Grupa III:
Dynastia Antoninów:
96 –98 Nerwa
97 - 117 Trajan
117 – 138 Hadrian
138 – 161 Antonin Pius
161 – 180 Marek Aureliusz (w latach 161–169 panował wspólnie z Lucjuszem Werusem)
180 – 192 Kommodus
Grupa IV:
Okres wojen domowych:
Pertinaks, Didiusz Julianus, Septimiusz Sewer
193 – 194 Pescenniusz Niger
193 197 Klodiusz Albinus
Dynastia Sewerów
193 – 211 Septymiusz Sewer
211 – 217 Karakalla
217 –218 uzurpacja Makryna
218 – 222 Heliogabal
222 – 235 Aleksander Sewer
Następnie proszę uczniów, aby przy każdym władcy kolejno dopisali na tablicy jakieś hasło (wydarzenie, budowlę, bitwę, miasto, ustrój polityczny), które kojarzy im się z tym władcą, np. Oktawian August - pryncypat; Kaligula – szalony cesarz, planował powierzenie urzędu konsula koniowi; Klaudiusz – został otruty przez Agrypinę; Neron – prześladowanie chrześcijan; Trajan – kolumna Trajana, Marek Aureliusz - cesarz filozof, autor „Rozmyślań”.
Pod koniec lekcji każda z czterech grup dostaje fotografię jednego władcy. Zadaniem grup jest rozpoznanie osoby ze zdjęcia. Pytam uczniów, czym się kierowali, „obstawiając” danego władcę, z jakiej wiedzy korzystali? Co było im pomocne?
Grupa I:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Caligula_bust.jpg
Kaligula
Grupa II:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Vespasian_01.jpg
Wespazjan
Grupa III:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Trajan‑Xanten.JPG
Trajan
Grupa IV:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Marcus_aurelius_bust.jpg
Marek Aureliusz
Faza podsumowująca
Utrwalenie wiadomości - Pytam uczniów, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe*.*
Zadanie pracy domowej - Jako pracę domową zadaję uczniom przyswoić informacje podane w czasie lekcji, a także wybrać jednego władcę i napisać pean na jego cześć.