Pod rządami Francji. Historia Algierii w latach 1830-1962
Pod rządami Francji. Historia Algierii w latach 1830‑1962
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
zna genezę nazwy: Algieria,
zna przyczyny i przebieg kolonizacji francuskiej w Algierii,
wie, co to jest osadnictwo francuskie w Algierii,
zna historię wojny o niepodległość Algierii,
zna dzieje kryzysu politycznego we Francji wywołanego kryzysem algierskim,
wie, czym jest OAS – Tajna Organizacja Wojskowa
zna postanowienia porozumienia z Evian i dzieje proklamowania niepodległej Algierii.
b) Umiejętności
Uczeń:
analizuje politykę Charles’a de Gaulle’a w stosunku do Algierii w jej pragmatycznym i wizjonerskim aspekcie,
dostrzega w działalności OAS tragizm ludzi nierozumiejących rzeczywistości,
dostrzega zależność między wojną o niepodległość Algierii a początkiem potężnego ruchu dekolonizacyjnego w Afryce w latach 60.
2. Metoda i forma pracy
W formie referatu: syntetyczne przedstawienie ogólnych wiadomości na temat Algierii.
W formie wykładu: nauczyciel przedstawia przyczyny i przebieg wojny o niepodległość Algierii.
W formie przygotowanej przez ucznia notki biograficznej: zapoznanie się z sylwetką Charles’a de Gaulle’a.
3. Środki dydaktyczne
Mapa obejmująca państwa basenu Morza Śródziemnego.
Dane statystyczne obrazujące liczbę Francuzów w Algierii w poszczególnych okresach (od połowy XIX wieku do czasów współczesnych).
Zdjęcia Charles’a de Gaulle’a.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Jeden z uczniów przedstawia podstawowe dane dotyczące Algierii (m.in. terytorium, warunki klimatyczne i geograficzne, liczba ludności, gospodarka). Zarysowuje historię kraju do początku wieku XIX. Opowiada, kim byli Berberowie, jakie wyznanie dominuje w Algierii. Przedstawia genezę nazwy kraju.
b) Faza realizacyjna
Początki kolonizacji francuskiej w Algierii. Jeden z uczniów opowiada o afroncie jaki spotkał konsula Francji na dworze deja Algieru, co miało stać się przyczyną ataku wojsk francuskich i w ostateczności kolonizacji tego afrykańskiego państwa.
Wspólne prześledzenie statystyk dotyczących liczby osadników francuskich
w Algierii.Geneza wybuchu i przebieg wojny o niepodległość Algierii.
Przybliżenie postaci Charles’a de Gaulle’a w formie notki biograficznej przygotowanej przez jednego z uczniów.
Zakończenie konfliktu w Algierii i proklamowanie niepodległego państwa.
Wyjaśnienie skrótu OAS, geneza powstania organizacji i jej działalność.
Podkreślenie wagi powstania algierskiego dla zapoczątkowania ruchów narodowowyzwoleńczych w Afryce w latach 60.
Znaczenie sformułowania „rok Afryki”.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zarysowuje sytuację panującą we współczesnej Algierii. Zwraca szczególną uwagę na niestabilność polityczną państwa. Przybliża sytuację gospodarczą i społeczną.
5. Bibliografia
Kasznik‑Christian A., Wojna algierska 1954‑1962. U źródeł niepodległej państwowości, Ibidem, Łódź 2001.
Kukułka J., Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945‑1994, Scholar, Warszawa 1997.
Prost A., Zarys historii Francji w XX wieku, przekł. J. Błońska, Universitas,
Kraków 1997.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Powtórz wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Algieria nie jest dla nas krajem egzotycznym, ale z pewnością mało znanym. I nie ma w tym nic szczególnego, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że państwo to pojawia się gdzieś na obrzeżach uwagi świata tylko w chwilach wyjątkowo krwawych starć, do których dochodzi tam dość często na płaszczyźnie polityczno‑społecznych konfliktów. Być może wspomni ktoś o Algierii przy okazji omawiania twórczości Alberta Camusa. I to wszystko. Dobrze jest więc postawić tu pytanie o cele, dla których warto zrealizować lekcję o historii tego afrykańskiego kraju.
Powodów jest kilka, ale jeden wydaje się szczególnie ważny. Tak jak dla Polski istotne są sprawy Ukrainy, tak dla Francji problemy Algierii. Czasem się dziwimy, a niekiedy wręcz oburzamy na obojętność Zachodu wobec tego, co dzieje się w Kijowie czy w Mińsku. Ale czy nas kiedykolwiek interesowała sytuacja społeczno‑polityczna Algierii? Wydaje się, że od momentu naszego przystąpienia do UE powinniśmy (podobnie społeczeństwa krajów członkowskich) nawzajem się siebie uczyć i poznawać. A nawiązując do niniejszego scenariusza, nie ma wątpliwości, że Algieria nie tylko dla historii, ale i dla współczesnej Francji ma znaczenie niepoślednie.