Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Podbój czasu i przestrzeni
– media w kulturze

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Wiedza o kulturze

Wymagania szczegółowe:

(I.5) charakteryzuje podstawowe media kultury (słowo, obraz, dźwięk, widowisko);

(I.6) wymienia różne formy mediów kultury (słowo mówione, pismo, książka, obraz malarski, fotografia, film, program telewizyjny, spektakl teatralny) oraz użycia (nowe media, media masowe, media interaktywne, multimedia);

Temat lekcji:

Podbój czasu i przestrzeni – media w kulturze

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna pojęcie mass mediów,

  • wie, co to są nowe media,

  • wymienia różne formy mediów zaobserwowane w życiu codziennym.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi wskazać wady i zalety dla wskazanych mediów,

  • rozpoznaje cechy właściwe dla nowych mediów,

  • charakteryzuje specyfikę mediów telewizyjnych.

postawy:

  • kształtowanie własnego wizerunku,

  • świadomość bezpośredniego udziału w kulturze masowej,

  • rozwijanie możliwości poruszania się w obszarze kultury nowych mediów.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

Czasopisma, gazety, foldery reklamowe, plakaty

zestaw ilustracji ukazujący cechy charakterystyczne dla rozwoju nowych mediów (komercjalizacja, moda, wpływ kultury masowej, dominacja rozrywki, wpływ nowego środowiska medialnego

w tym zasoby multimedialne:

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(10 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: co to są mass media? Podczas burzy uczniowie zapisują propozycje na tablicy

  3. Nauczyciel przedstawia krótką historię mediów, wskazuje na ich znaczenie jako elementu kultury masowej. Wprowadza pojęcie mediów.

faza realizacyjna:

(25 min.)

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy.

  2. Nauczyciel prezentuje klasie: tradycyjną gazetę w formie papierowej, wyświetla przykład dowolnej e‑prasy, włącza fragment audycji radiowej, talk show, pokazuje reklamę w formie plakatu lub gazetki oraz wyświetla reklamę telewizyjną. Uczniowie w kartach pracy wpisują zalety oraz wady zaprezentowanych mediów.

  3. Po wykonaniu zdania chętni uczniowie odczytują wyniki swoich prac. Jako wnioski uczniowie podają wyparcie tradycyjnych mediów poprzez coraz to nowsze rozwiązania techniki.

  4. Nauczyciel wprowadza pojęcie nowych mediów. Wymienia cechy nowych mediów: interaktywność, hipertekstowość, intermedialność, digitalność. Informuje uczniów o ich znaczeniu jako swoistego języka wypowiedzi artystycznej (video‑art., grafika cyfrowa, video‑malarstwo, videoinstalacje, projekcje. Wskazuje też Internet jako medium informacji i komunikacji służące tworzeniu i odbieraniu informacji. Uczniowie wymieniają formy przekazywania informacji za pomocą Internetu (strona www, e‑mail, forum, post w serwisie społecznościowym, blog, booksprint itp.

faza podsumowująca:

(10 min.)

  1. Nauczyciel wyświetla zestaw ilustracji, ukazujący wpływ na rozwój nowych mediów: zdjęcia wystawy na święta Bożego Narodzenia, przykład tandetnej mody, naczynia z obrazami Gustawa Klimta, zdjęcie wejścia do dyskoteki/pubu, zdjęcie z reality show

  2. Na podstawie wyświetlanych obrazów uczniowie wymieniają cechy komercjalizacji (moda, kultura masowa, dominacja rozrywki, wpływ nowego środowiska medialnego)

  3. Zadanie domowe: w grupach nie więcej niż 4‑osobowych nagraj spot reklamowy dowolnego produktu.

Karta pracy do lekcji:

Podbój czasu i przestrzeni – media w kulturze

Rodzaj mediów

Cechy przekazu

wady

zalety

Gazeta w formie

e‑prasa

audycja radiowa

talk show

reklama w formie plakatu/gazetki

reklama w tv

RujMvELyGAE0n

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 90.00 KB w języku polskim
RkM5eDv5jrbbm

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.50 KB w języku polskim