Podróż po Europie
Scenariusz zintegrowanych zajęć edukacyjnych
Osoba prowadząca: Iwona Kępa
Nazwa i nr programu: Program edukacji wczesnoszkolnej „Już w szkole” Wydawnictwa Nowa Era, nr w zestawie DKW‑4014‑149/99.
Temat zajęć: Podróż po Europie
Klasa: III
Liczba godzin: 2 jednostki lekcyjne
Cel ogólny zajęć: Dostarczenie dzieciom ogólnych informacji o wybranych państwach należących do Unii Europejskiej. Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania informacji
i korzystania z różnych źródeł wiedzy.
Cele szczegółowe zajęć w postaci zoperacjonalizowanej:
Uczeń:
- wskazuje na mapie kilka krajów europejskich,
- wymienia stolice państw,
- nazywa największe zabytki poznanych państw,
- zapisuje nazwy własne i nazwy państw wielką literą,
- rozróżnia państwa na podstawie krótkiej charakterystyki,
- rozpoznaje słowa i melodię „Ody do radości” (hymn UE),
- rozpoznaje symbole UE,
- rozwiązuje zadania tekstowe o złożonej strukturze,
- stosuje algorytmy działań pisemnych,
- przelicza euro na złotówki i złotówki na euro.
W czasie lekcji będą kształtowane następujące umiejętności ponadprzedmiotowe:
- umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się,
- umiejętność samodzielnego poszukiwania informacji i korzystania z różnych źródeł wiedzy.
Metody i techniki pracy:
pogadanka, objaśnienie, stacje uczenia się ze strukturą otwartą.
Do zajęć będą potrzebne następujące środki dydaktyczne:
mapa polityczna Europy, nagranie hymnu Unii Europejskiej, atlasy geograficzne, książki, albumy, przewodniki, zdjęcia, pocztówki, karty pracy 1 – 6, załączniki do kart pracy 1 – 4, karty odpowiedzi, żółte gwiazdki (dość dużo), niebieskie kartki A4 dla każdego ucznia.
Uzupełniające źródła informacji dla ucznia: atlasy geograficzne, książki, albumy, przewodniki, zdjęcia, pocztówki, podręcznik.
Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela:
- A. Nehring, Mały Europejczyk, Wydawnictwo Aksjomat, Toruń.
- „Życie Szkoły” 5/2005.
Sposób uzyskiwania informacji zwrotnej od uczniów po zakończonych zajęciach:
- prezentacje zadań z poszczególnych stacji, wyklejone flagi Unii Europejskiej.
PREBIEG LEKCJI
Zaangażowanie
Wysłuchanie hymnu Unii Europejskiej.
Rozmowa wstępna:
- ustalenie, skąd uczniowie znają ten utwór;
- przypomnienie o jakich innych symbolach była mowa na zajęciach;
- przypomnienie hymnu, flagi i godła Polski.
Umiejętności w tym etapie:
- Komunikacja nauczyciel – uczniowie.
Badanie
Zaproszenie do podróży po Europie. Nauczyciel objaśnia zasady pracy na zajęciach.
Wędrówka po stacjach.
Na stolikach przygotowane są różne zadania oraz materiały pomocnicze. Nauczyciel objaśnia kolejno zadania każdej stacji. Uczniowie sami mogą zdecydować, zgodnie ze swoimi możliwościami i zainteresowaniami, które zadania chcą rozwiązywać.
Umiejętności w tym etapie:
- komunikacja nauczyciel – uczniowie oraz uczeń – uczeń;
- umiejętność planowania, samodzielnego uczenia się.
Przekształcanie
Rozwiązywanie zadań:
Uczniowie wybierają stacje uczenia się. Rozwiązują zadania zawiązane z daną stacją. Sprawdzają poprawność wykonania zadania w punkcie samokontroli. Po wykonaniu zadania
przekazują kartę pracy nauczycielowi, który zdobyte punkty wymienia na gwiazdki
(przeliczenie: 2 punkty = 1 gwiazdka). Każdy uczeń powinien zaliczyć tyle stacji, aby wystarczyło mu gwiazdek na wyklejenie flagi Unii Europejskiej.
Umiejętności w tym etapie:
- umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się;
- umiejętność samodzielnego poszukiwania informacji i korzystania z różnych źródeł wiedzy;
- twórcze rozwiązywanie problemów.
Prezentacja
Podsumowanie:
Wybrani uczniowie prezentują wyniki swojej pracy na poszczególnych stacjach.
Oceniają, które zadania okazały się łatwe, a które sprawiły sporo trudności.
Umiejętności w tym etapie:
- komunikowanie się: uczeń – klasa – nauczyciel;
- analizowanie i ocena wyników pracy.
Refleksja
Ewaluacja zajęć. Uczniowie na niebieskich kartkach wyklejają flagę Unii Europejskiej.
Pogadanka prowadząca do refleksji:
- Jak pracowałem na zajęciach?
- Czy byłem wystarczająco aktywny? (Ile zdobyłem gwiazdek.)
- Jeśli nie wystarczyło mi gwiazdek na wykonanie flagi, to co powinienem zrobić?
Wykorzystanie wykonanych flag do dekoracji klasy.
Umiejętności w tym etapie:
- umiejętność oceniania własnego uczenia się;
- komunikacja nauczyciel – uczniowie.
UWAGA
Poszczególne stacje i karta pracy znajdują się w oddzielnym pliku.