Podróże typowe i nietypowe
Podróże typowe i nietypowe
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- poznaje nowe słownictwo dotyczące podróżowania,
- utrwala słownictwo dotyczące środków transportu,
- poszerza wiedzę z zakresu kultury.
b) Umiejętności
Uczeń:
- potrafi zaplanować podróż,
- potrafi opowiedzieć o swoich wakacjach, perypetiach,
- zna specyficzne słownictwo z zakresu turystyki.
2. Metoda i forma pracy
Burza mózgów, praca w grupie, praca indywidualna, czytanie, mówienie, pisanie.
3. Środki dydaktyczne
- tablica,
- minimum 2 słowniki: polsko‑francuski i francusko polski,
- kserokopia tekstu Grandes réserves et parcs, Pays Masaï, Unité 1.3, exercice 12 patrz: Le nouveau Sans Frontières 2, Cahier d’exercices,
- kserokopia dodatku (rysunek pustej walizki)do fiszki 21, Mille et une idées pour se parler,
- kartki z napisami dotyczącymi miejsca, sposobu spędzania czasu czy rodzaju aktywności: camping, escalade, jungle, survival, kayak, bateau, désert, safari.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wita się z klasą. Sprawdza obecność, podaje temat lekcji. Rozdaje dodatek do fiszki 21. Jest to kopia A4 rysunku pustej walizki. Nauczyciel oznajmia: Vous partez en vacances, faites vos valises!. Prosi by „pakowanie” odbyło się indywidualnie i przybrało formę rysunków lub napisów. Na życzenie uczniów można dodać inne reguły czy zasady, liczy się spontaniczny odruch.
Następnie uczniowie w parach wymieniają się „walizkami” i usiłują zgadnąć, gdzie druga osoba wyjeżdża, na jak długo, czy czegoś jej nie brakuje, itd.
B) Faza realizacyjna
Pytania skierowane do uczniów. Jaki jest najczęstszy sposób podróżowania? Najchętniej wybierane przez was miejsca i sposób spędzania wakacji? Krótka wymiana zdań w parach. Fiszka nr 41 lub 42 Voyager, activités lexicales 1 (środki transportu, czasowniki związane z podróżowaniem).
Nauczyciel rozdaje puste karteczki i prosi, by uczniowie podali nazwę albo miejsca, albo sposobu spędzania czasu czy podróżowania: Zbiera kartki, sprawdza czy miejsca lub nazwy się nie dublują - jeśli tak się zdarza, nauczyciel dodaje kartki z propozycjami, które ma w pogotowiu.
Po wymieszaniu kartek ponownie je rozdaje i prosi, by uczniowie - pracujący od tej chwili dla Biura Podróży „Vacances Aventures” - przygotowali program pobytu w jednym z tych miejsc czy sposób spędzania czasu/podróżowania. Limit czasowy tego „pobytu” wynosi od 3 dni do 2 tygodni. Należy podać cenę, wyposażenie, koszty dodatkowe, atrakcje, warunki uczestnictwa, środki transportu, opis zwiedzanych miejsc, krajobrazów, itd.
Uczniowie pracują w parach przy przygotowywaniu programów. Następnie odczytują swe programy. Pozostali uczniowie zadają pytania.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie opinii: w którą z omówionych podróży się wybierzesz? Nie można udzielić odpowiedzi „w żadną”, natomiast każdy wybór należy uzasadnić.
Nauczyciel podaje zadanie domowe.
5. Bibliografia
Plum C., Dominique P., Girardet J., Le nouveau Sans Frontières 2, Cahier d’exercices. CLE International, Paris 1989.
Vincent É., activités lexicales 1, Pierre Bordas, Eli 2001.
Vincent É., activités lexicales 2, Pierre Bordas, Eli 2003.
Praca zbiorowa, Mille et une idées pour se parler, Collectif d’Alphabétisation, Bruxelles 1995.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wykonać ćwiczenie 2, 3 , Fiszka 31, activités lexicales 1.
Przeczytać kserokopię tekstu Grandes réserves et parcs, Pays Masaï, Unité 1.3, exercice 12 patrz: Le nouveau Sans Frontières 2, Cahier d’exercices. Napisać kartkę pocztową do przyjaciół z 9. dnia podróży.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak