Podstawa słowotwórcza i formant

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna znaczenie pojęć z zakresu słowotwórstwa,

  • zna definicję podstawy słowotwórczej i formantu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać podstawę słowotwórczą i formant,

  • analizować wyraz pod względem budowy słowotwórczej.

c) Postawy

Uczeń świadomie posługuje się językiem polskim, dba o poprawność swych wypowiedzi.

2. Metoda i formy pracy

Metoda praktycznych ćwiczeń językowych.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy, kolorowe wstążki o długości 1 m.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na wstępie nauczyciel omawia znaczenie wprowadzanych na lekcji dwóch nowych pojęć:

podstawy słowotwórczejformantu.

Zapisuje na tablicy grupę wyrazów, uczniowie przepisują ją do zeszytów.

nauka, nauczyciel, naukowiec, nauczać, nauczyć, naukowy

Nauczyciel poleca uczniom wskazanie we wszystkich wyrazach tej części, która się powtarza. W tej rodzinie wyrazów będzie to cząstka nauk- lub naucz- .

W niektórych wyrazach głoski mogą wymieniać się podobnie, jak pojawiają się oboczności

w tematach rzeczowników. Potem nauczyciel wprowadza definicje:

Podstawa słowotwórcza to ta część wyrazu, która występuje we wszystkich wyrazach należących do danej rodziny wyrazów.

Cząstka, którą dodajemy do podstawy, nosi nazwę formantu słowotwórczego, który to zmienia znaczenie wyrazów.

b) Faza realizacyjna

Następnie nauczyciel omawia ćwiczenia zawarte w karcie pracy (załącznik 1). Uczniowie wykonują ćwiczenia.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie lekcji nauczyciel sprawdza, czy uczniowie zapamiętali wprowadzone pojęcia.

Uczniowie zostają podzieleni na 3 zespoły i otrzymują kartoniki z wyrazami (załącznik 2). Każdy zespół powinien liczyć tylu uczniów, ile jest kartoników.

Uczniowie mają zapoznać się ze swymi materiałami (wyrazy na kartonikach stanowią rodzinę wyrazów) i przygotować schemat ilustrujący związki pomiędzy poszczególnymi wyrazami.

Uczniowie ustawiają się zgodnie z tym schematem, a połączeni są za pomocą kolorowych wstążek lub taśm.

5. Bibliografia

E. i F. Przyłubscy, Język polski na co dzień, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

załącznik 1

KARTA PRACY

  1. Od podanego rzeczownika utwórz jak najwięcej wyrazów pokrewnych

Dom

...................................................................................................................................

...................................................................................................................................

...................................................................................................................................

  1. Podane wyrazy połącz w pary składając się z wyrazu podstawowego i pochodnego.

Podkreśl podstawę słowotwórczą.

siła, siłować się, siłacz, siłownia, silny, silnie, przesilenie, nasilać się, przesilać, nasilenie

  1. Wyrazy pokrewne wpisz w odpowiednie miejsca. Podkreśl podstawy słowotwórcze,

Zaznacz formanty. Narysuj schemat rodziny wyrazów.

Rodzina wyrazów:

śpiewać, śpiewak, śpiewaczka, śpiewanie, śpiew,

–––––––––--

––––––-- –––––––--

–––––––- - –––––––--

  1. W podanych wyrazach wyodrębnij podstawę słowotwórczą i formant.

Formanty wypisz pod tekstem.

szkoła, szkolić, szkolenie, szkolny, szkółka, przedszkolny, przedszkolak, przedszkolanka, przyszkolny

Formanty:

-.........................................

-.........................................

-.........................................

-.........................................

-.........................................

-.........................................

załącznik 2

ROBOTNIK

ROBOTA

ROBIĆ

ROBÓTKA

ROBOTNY

ROBOTNICZY

ZROBIĆ

ROBOTNICA

KRĘCIĆ

ZAKRĘCIĆ

ZAKRĘTKA

ZAKRĘCAĆ

KRĘTACZ

ZAKRĘT

POKRĘCIĆ

POKRĘTŁO

POKRĘTNIE

POKRĘCONE

MALOWAĆ

NAMALOWAĆ

MALARZ

MALARKA

MALOWANIE

MALUNEK

MALARSKI

MALOWANY

WYMALOWANA

POMALOWANA

ZAMALOWANA

MALARSTWO

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 6.

R14pgmUZFJI5S

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 130.73 KB w języku polskim
R3XRlQ7DEY5LD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.50 KB w języku polskim