Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Podstawowe elementy współczesnej ekonomii

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi wymienić cechy gospodarki rynkowej,

  • wie, na czym polega działalność banków,

  • wie, co oznaczają pojęcia: gospodarka rynkowa, spółka, akcje, monopol, kredyt, lokata, rynek,

  • potrafi wymienić cele działalności Baku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • rozumie różnice między gospodarką centralnie zarządzaną a gospodarką rynkową,

  • doskonali umiejętność pracy z podręcznikiem,

  • doskonali umiejętność pracy w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Opowiadanie, pogadanka (rozmowa nauczająca), praca z podręcznikiem, dyskusja. Praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel kontroluje stan wiedzy uczniów na temat podstawowych elementów współczesnej ekonomii – pogadanka (rozmowa nauczająca). Nauczycie sprawdza, czy uczniowie rozumieją znaczenie pojęć: gospodarka, spółka, akcja, rynek, kredyt. Przedstawia tematykę lekcji oraz omawia sposób realizacji tematu.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie gospodarka rynkowa oraz wymienia jej główne cechy.

  2. Nauczyciel wyjaśnia znaczenie pojęć: spółka jawna, spółki komandytowe, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, akcje, monopol. Podaje uczniom krótkie definicje do zeszytów.

  3. Uczniowie pracują w kilkuosobowych grupach. Ich zadaniem jest wyszukanie informacji na temat usług świadczonych przez banki. Nauczyciel opowiada o roli banków w gospodarce rynkowej. Wyjaśnia pojęcia: ROR, NBP, lokata, fundusz inwestycyjny, kredyt, karta kredytowa.

  4. Uczniowie wyszukują w podręczniku informacje na temat rodzajów rynków. Nauczyciel charakteryzuje każdy z nich (rynek walutowy, kapitałowy, rynek papierów wartościowych). Pyta uczniów, na czym polega działalność giełdy papierów wartościowych. Uczniowie dyskutują na temat inwestowania na giełdzie.

  5. Nauczyciel charakteryzuje międzynarodowe systemy: walutowy i gospodarczy. Wymienia cele działalności Banku Światowego oraz Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

c) Faza podsumowująca

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie wykonują ćwiczenie, polegające na połączeniu strzałkami informacji z kolumn A i B (załącznik 1).

5. Bibliografia

J. Bonecki, Z. Smutek, A. Telicka‑Bonecka, Historia i wiedza o społeczeństwie, Operon, Gdynia 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

A B

rynek kapitałowy można tam kupować i sprzedawać akcje i obligacje

monopol jego działalność polega na udzielaniu przez banki kredytów długoterminowych oraz gromadzeniu środków na kredyty

Narodowy Bank Polski papiery wartościowe świadczące o nabyciu praw w spółce

spółka jawna bank centralny w Polsce

akcje spółka, w której wszyscy udziałowcy odpowiadają swoim majątkiem za zobowiązania firmy

giełda papierów wartościowych forma rynku, na którym działa tylko jeden producent

b) Zadanie domowe

Wypisz nazwy banków, których placówki znajdują się w twoim mieście (w przypadku dużych miast należy podać kilka nazw).

Wyjaśnij pojęcie żywność transgeniczna.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1ORlYio4VexB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 121.98 KB w języku polskim
RnJQzpr2KGyfp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim