Podstawowe elementy współczesnej ekonomii
Podstawowe elementy współczesnej ekonomii
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
potrafi wymienić cechy gospodarki rynkowej,
wie, na czym polega działalność banków,
wie, co oznaczają pojęcia: gospodarka rynkowa, spółka, akcje, monopol, kredyt, lokata, rynek,
potrafi wymienić cele działalności Baku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego.
b) Umiejętności
Uczeń:
rozumie różnice między gospodarką centralnie zarządzaną a gospodarką rynkową,
doskonali umiejętność pracy z podręcznikiem,
doskonali umiejętność pracy w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Opowiadanie, pogadanka (rozmowa nauczająca), praca z podręcznikiem, dyskusja. Praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel kontroluje stan wiedzy uczniów na temat podstawowych elementów współczesnej ekonomii – pogadanka (rozmowa nauczająca). Nauczycie sprawdza, czy uczniowie rozumieją znaczenie pojęć: gospodarka, spółka, akcja, rynek, kredyt. Przedstawia tematykę lekcji oraz omawia sposób realizacji tematu.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia pojęcie gospodarka rynkowa oraz wymienia jej główne cechy.
Nauczyciel wyjaśnia znaczenie pojęć: spółka jawna, spółki komandytowe, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, akcje, monopol. Podaje uczniom krótkie definicje do zeszytów.
Uczniowie pracują w kilkuosobowych grupach. Ich zadaniem jest wyszukanie informacji na temat usług świadczonych przez banki. Nauczyciel opowiada o roli banków w gospodarce rynkowej. Wyjaśnia pojęcia: ROR, NBP, lokata, fundusz inwestycyjny, kredyt, karta kredytowa.
Uczniowie wyszukują w podręczniku informacje na temat rodzajów rynków. Nauczyciel charakteryzuje każdy z nich (rynek walutowy, kapitałowy, rynek papierów wartościowych). Pyta uczniów, na czym polega działalność giełdy papierów wartościowych. Uczniowie dyskutują na temat inwestowania na giełdzie.
Nauczyciel charakteryzuje międzynarodowe systemy: walutowy i gospodarczy. Wymienia cele działalności Banku Światowego oraz Międzynarodowego Funduszu Walutowego.
c) Faza podsumowująca
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie wykonują ćwiczenie, polegające na połączeniu strzałkami informacji z kolumn A i B (załącznik 1).
5. Bibliografia
J. Bonecki, Z. Smutek, A. Telicka‑Bonecka, Historia i wiedza o społeczeństwie, Operon, Gdynia 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
A B
rynek kapitałowy można tam kupować i sprzedawać akcje i obligacje
monopol jego działalność polega na udzielaniu przez banki kredytów długoterminowych oraz gromadzeniu środków na kredyty
Narodowy Bank Polski papiery wartościowe świadczące o nabyciu praw w spółce
spółka jawna bank centralny w Polsce
akcje spółka, w której wszyscy udziałowcy odpowiadają swoim majątkiem za zobowiązania firmy
giełda papierów wartościowych forma rynku, na którym działa tylko jeden producent
b) Zadanie domowe
Wypisz nazwy banków, których placówki znajdują się w twoim mieście (w przypadku dużych miast należy podać kilka nazw).
Wyjaśnij pojęcie żywność transgeniczna.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak