Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Podstawowe narzędzia programu Paint.

  • Uczeń zna budową okna roboczego i przeznaczenie poszczególnych narzędzi edytora (przybornik, paleta kolorów, pasek menu);

  • Uczeń wskazuje elementy okna edytora grafiki i objaśnia ich zastosowanie;

  • Uczeń wybiera kolory z palety barw oraz potrafi je zmieniać;

  • Uczeń dołącza napisy do rysunków na przezroczystym lub kolorowym tle;

  • Uczeń dobiera kolor napisu, rodzaj czcionki i jej atrybuty.

  • Uczeń włącza komputer.

  • Uczeń uruchamia program Paint.

  • Uczeń poprawnie zamyka program Paint.

  • Uczeń wyłącza poprawnie komputer.

    1. Indywidualna.

    2. Ćwiczenia do wykonania na komputerze.

    3. Uzupełnianie kart pracy.

  1. Komputer.

  2. Edytor grafiki Paint.

  3. Karty pracy.

  4. Prezentacja multimedialna.

  • Nauczyciel przeprowadza czynności porządkowo‑organizacyjne: sprawdzenie obecności, poprawne włączenie sprzętu komputerowego, ewentualnie zalogowanie do systemu.

  • Rozmowa wstępna:

    • Jakie poznaliśmy do tej pory typy programów? /odpowiedzi uczniów: programy do pisania/

    • Jaka jest wspólna nazwa programów służących do pisania? /edytory tekstu/.

    • Jakie znacie programy przy pomocy których możemy redagować teksty? /np. Word, Notatnik, WordPad, ewentualnie uczniowie mogą wymienić jeszcze inne/.

  • Dzisiaj na zajęciach poznamy program, który służy do rysowania lub malowania. Wszystkie programy, które służą do takich celów noszą wspólną nazwę EDYTORY GRAFIKI.

    • Czy znacie jakieś programy, przy pomocy których rysujemy czy malujemy, czyli czy znacie jakieś programy EDYTORY GRAFIKI? /możliwe, że uczniowie znają Paint i wymienią go/

  • Nauczyciel przedstawia uczniom prezentację multimedialną, ukazującą główne narzędzia programu.

Slajd 2 – program Paint jest bardzo prosty w obsłudze, jest on aplikacją Windows, czyli należy do systemu Windows. Każdy komputer wyposażony w system Windows posiada program Paint. Podobnie jak aplikacją Windows jest kalkulator czy notatnik. Istnieją jeszcze inne proste edytory grafiki, np. Kredka.

Slajd 3 – podstawowe okno programu składa się z: obszaru roboczego, przybornika, palety kolorów, pola wyboru cech oraz wskaźnika kolorów.

  • Rozdajemy uczniom karty pracy i prosimy o wykonanie zadania 1, które polega na opisaniu podstawowego okna programu /możemy dla lepszego sprawdzenia uczniów wyłączyć w tym czasie prezentację z ekranu monitora/

Slajd 4 – ważną rzeczą jest, aby na samym początku, zanim zaczniemy rysować, ustalić czy nasz rysunek ma być kolorowy czy czarno‑biały oraz jakie mają być jego wymiary. Ustawiamy to: menu obraz – atrybuty i zaznaczamy potrzebne nam opcje.

Slajd 5 – wskaźnik i paleta barw – ważne jest to na początku, wtedy gdy chcemy aby tło naszego rysunku było innego koloru niż biały. Jak zmieniać kolory? Lewy przycisk myszy zmienia kolor rysowania, a prawy – kolor tła. Do wyboru mamy 28 kolorów, ale zawsze kolory możemy zmieniać i edytować, wystarczy podwójnie kliknąć w paletę barw i zdefiniować kolory niestandardowe.

Slajd 6 – do wypełniania figur używamy kałamarza, oczywiście wcześniej zmieniając barwę w palecie barw, a następnie kliknąć w obszar, który chcemy zmienić.

Slajd 7 – na dzisiejszych zajęciach jednak najważniejszy będzie przybornik oraz narzędzia, które się w nim znajdują i ich funkcje.

Slajd 8 – na początku zajmiemy się linią. Wiele elementów rysunku składa się z linii, możemy zmieniać jej grubość w polu wyboru cech, mamy do dyspozycji 5 grubości linii.

Slajd 9 – inna przydatna linia podczas rysowania to krzywa. Tutaj także mamy do wyboru 5 grubości tej linii.

Slajd 10 – w czasie rysowania bardzo potrzeba jest gumka. Program Point również dysponuje takim narzędziem. Możemy wybrać wielkość gumki – 4 wielkości są do wyboru. Należy jednak pamiętać, że gumka zamalowuje wszystko na kolor tła. Jeśli rysunek jest na białym tle, to linie czarne będą zamalowane na biało – wydaje się nam wtedy, że gumka wymazuje. Używając gumki z wciśniętym prawym przyciskiem myszki, wymalowujemy tylko fragmenty rysunku w wybranym kolorze rysowania, widocznym na wskaźniku kolorów. Jeśli chcemy usunąć cały obrazek to w menu obraz – wyczyść obraz, pozostanie pusty obszar roboczy.

Slajd 11 – czasami potrzeby jest kolor linii lub tła z rysunku, wtedy przydaje się narzędzie weź kolor.

Slajd 12 – przydatna może okazać się lupa. Przy jej pomocy możemy powiększać fragmenty rysunku, wtedy możemy dopracować nawet drobniejsze elementy rysunku.

Slajd 13 – rysować możemy przy pomocy ołówka, tak jak na kartce papieru lub przy pomocy pędzla. Pędzel ma kilka końcówek, przez co wygląd rysunku też jest inny.

Slajd 14 – ciekawym narzędziem jest aerograf. Przy jego pomocy możemy rozpylać kolor ma ekranie. Mamy do dyspozycji 3 gęstości rozpylania.

Slajd 15 – do rysowania kwadratów czy prostokątów oraz wielokątów też jest narzędzie. Musimy jednak określić sposób wypełnienia figur, czyli czy ma być kontur w kolorze rysowania lub tła, czy samo wypełnienie bez konturu, czy może kontur w kolorze rysowania a wypełnienie w kolorze tła.

Slajd 16 - Elipsa i zaokrąglony prostokąt – dzięki nim możemy narysować np. idealne koło lub kwadrat z zaokrąglonymi brzegami.

Nauczyciel pyta uczniów: Jaki klawisz na klawiaturze należy wcisnąć, aby otrzymać idealne koło lub kwadrat? /uczniowie powinni pamiętać z poprzednich slajdów, że chodzi o SHIFT/

Slajd 17 – narzędzie zaznacz – pozwala zaznaczyć dowolny kształt lub prostokąt, w polu wyboru cech musimy wybrać opcję czy styl ma być przezroczysty czy z tłem.

Slajd 18 – ostatnie już narzędzie to tekst. Bywa, że chcemy rysunek podpisać. Wtedy właśnie bardzo przydatny okaże się tekst. Tutaj, podobnie jak w poprzednim narzędziu, powinniśmy określić styl w polu wyboru cech. Możemy zmieniać atrybuty czcionki, czyli wygląd i rozmiar liter.

Faza podsumowująca

Nauczyciel: Powróćmy zatem do kart pracy i sprawdźmy co zapamiętaliśmy z prezentacji multimedialnej. Pamiętajcie, że zawsze pomocny może okazać się podręcznik, zachęcam by z niego korzystać.

Karta pracy zadanie 2 – należy uzupełnić nazwy narzędzi z przybornika.

Karta pracy zadanie 3 – należy uzupełnić nazwy pól wyboru cechy niektórych narzędzi z przybornika.

Następne zadania musicie wykonać przy pomocy komputera. Uczniowie otwierają program Paint. Wykonują pozostałe zadania z karty pracy.

R1HjjG7Q7jzb5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 49.00 KB w języku polskim