Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Podstawowe różnice między kosztem
a wydatkiem

      • zapoznanie uczniów z pojęciem kosztu i wydatku,

      • wykazanie różnic między kosztem a wydatkiem,

      • wyjaśnienie układów rodzajowego i funkcjonalnego.

b. Umiejętności

  • podzielenie poznanych kosztów na rodzajowe, materiałowe.

2. Metoda i forma pracy

Wykład.

3. Środki dydaktyczne

Brak**.**

4. Przebieg lekcji

Nauczyciel sprawdza listę obecności, a następnie wyjaśnia pojęcie: koszty.

Koszty stanowią wyrażone w ujęciu wartościowym celowe zużycie przedmiotów pracy, środków pracy, usług oraz wynagrodzenia za pracę w określonym czasie.

Nauczyciel pyta uczniów: jakie rodzaje kosztów znacie?

Uczniowie odpowiadają: zużycie materiałów, wynagrodzenia

Nauczyciel: Od pojęcia „koszt” trzeba odróżnić wydatek.

Wydatek jest to rozchód środków pieniężnych na określony cel.

Wydatek może występować:

- równocześnie z powstaniem kosztu, np. wydanie materiałów do zużycia
w momencie ich zakupu,

- przed powstaniem kosztu, np. wydatek na zakup materiałów, które zostaną zużyte
w określonym okresie,

- po powstaniu kosztu, np. zapłata za zużyte wcześniej materiały.

Nauczyciel pyta uczniów: z jakimi wydatkami najczęściej mamy do czynienia
w działalności gospodarczej?

Uczniowie odpowiadają: zakup materiałów, zapłata za energię, wypłata wynagrodzeń

Nauczyciel mówi: Koszty w księgowości są grupowane w następujących układach:

- rodzajowym,

- funkcjonalnym.

Układ rodzajowy odpowiada na pytania: „Ile kosztów zostało poniesionych?” i „Jakiego rodzaju koszty zostały poniesione?”.

Układ, w którym grupuje się koszty poszczególnych funkcji działalności nazywa się układem funkcjonalnym.

Układ rodzajowy grupuje koszty na dwie grupy:

1) koszty materialne,

2) koszty niematerialne

Nauczyciel pyta: jak myślicie, jakie koszty zaliczamy do kosztów materialnych?

Uczniowie odpowiadają: koszty zużycia materiałów, środków trwałych, energii.

Nauczyciel dyktuje:

Do kosztów materialnych zaliczamy:

- zużycie materiałów,

- zużycie środków trwałych,

- zużycie energii,

- zużycie usług obcych.

Nauczyciel pyta: jakie koszty zaliczamy do kosztów niematerialnych:

Uczniowie odpowiadają: wynagrodzenia, kredyty bankowe.

Nauczyciel mówi:

Do kosztów niematerialnych zaliczamy:

- wynagrodzenia,

- narzuty na wynagrodzenia (składniki ZUS, odpisy na fundusze specjalne),

- odsetki od pożyczek i kredytów,

- pozostałe koszty o charakterze niematerialnym, np. opłaty za szkolenie pracowników, prenumerata.

Nauczyciel mówi:

Dla każdego rodzaju kosztu otwieramy odrębne konto.

Koszty księgujemy zawsze po stronie Wn (Debet).

Nauczyciel mówi: mamy jeszcze inny podział kosztów na koszty stałe i zmienne; jak myślicie, jakie są koszty stałe?

Uczniowie odpowiadają: takie, których wartość jest stała, od niczego nie zależą.

Nauczyciel objaśnia:

Do kosztów stałych zalicza się koszty, które niezależnie od zmian wielkości produkcji pozostają na prawie jednakowym poziomie.

Jako przykład kosztów stałych można wymienić koszty zarządu jednostki, na które składają się pensje personelu kierowniczego i administracyjnego, czynsze, dzierżawy, amortyzacja środków trwałych.

Nauczyciel mówi: Kosztami zmiennymi są te koszty, które w miarę wzrostu rozmiarów produkcji rosną, a w miarę jego spadku – maleją.

Nauczyciel mówi: wymieńcie rodzaje kosztów zmiennych.

Uczniowie wymieniają: zużycie materiałów, energii, towarów, paliwa.

Nauczyciel mówi: Typowym przykładem kosztów zmiennych jest wartość zużycia na cele produkcyjne surowców oraz płac pracowników na akordzie.

Zakończenie lekcji

Nauczyciel zamyka dziennik i wychodzi z sali.

Ri0O1onsNra33

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 47.50 KB w języku polskim