Podstawowe różnice w budowie instalacji automatyki chłodniczej w pojazdach i budynkach
Podstawowe różnice między instalacjami automatyki chłodniczej w pojazdach i instalacjami automatyki chłodniczej w budynkach opierają się przede wszystkim na skali, złożoności, sposobie zasilania, wykorzystywanych komponentach i układach oraz na sposobach kontroli i monitorowania. Istotne są także różne warunki zewnętrzne, w których pracują instalacje automatyki chłodniczej w pojazdach i budynkach.
Skala i złożoność
Instalacje automatyki chłodniczej montowane w budynkach są najczęściej dużo większe oraz bardziej skomplikowane i rozbudowane względem tych instalowanych w pojazdach. Należy pamiętać, że w budynkach znajduje się wiele pomieszczeń i stref, które wymagają niezależnego sterowania temperaturą i klimatyzacją. W przypadku pojazdów instalacje są zwykle mniejsze i skoncentrowane na chłodzeniu danego obszaru, np. komory chłodniczej samochodu‑chłodni lub kabiny.
Zasilanie
W przypadku budynków instalacje automatyki chłodniczej są zazwyczaj zasilane z sieci elektrycznej budynku. Natomiast instalacje automatyki chłodniczej montowane w pojazdach mogą być zasilane z akumulatorów pojazdu lub zasilania silnikowego. Podczas postoju, kiedy silnik pojazdu jest wyłączony, używa się specjalnej wtyczki, dzięki której można zapewnić dostawę prądu potrzebnego do zachowania właściwej temperatury w komorze chłodniczej.
Warunki zewnętrzne
Pojazdy najczęściej muszą prawidłowo funkcjonować w różnych warunkach atmosferycznych i ruchu, takich jak m.in. zmienne temperatury, wilgotność, drgania oraz wstrząsy. Instalacje automatyki chłodniczej montowane w pojazdach muszą być więc znacznie bardziej odporne na tego typu ekstremalne zmiany czynników zewnętrznych. W przypadku budynków warunki atmosferyczne są stabilniejsze, a instalacje automatyki chłodniczej są chronione przed bezpośrednim narażeniem na czynniki zewnętrzne.
Komponenty i układy
W przypadku instalacji automatyki chłodniczej montowanych w pojazdach najczęściej korzysta się z bardziej kompaktowych i specjalistycznych komponentów, takich jak np. kompresory przenośne, układy chłodzenia ciekłego, układy regulacji temperatury. W budynkach instalacje automatyki chłodniczej mogą być bardziej rozbudowane i wykorzystywać większych rozmiarów chłodnice, pompy, układy wentylacyjne oraz systemy zarządzania HVAC (ang. heating, ventilation, air conditioning, branża inżynierii sanitarnej zajmująca się ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją).
Kontrola i monitorowanie
Instalacje automatyki chłodniczej montowane w pojazdach posiadają najczęściej prostsze układy sterowania, z podstawową automatyzacją i możliwością programowania. Elektroniczny układ sterujący składa się z modułu sterującego oraz panelu HMI. Panel umożliwia kierowcy sterowanie urządzeniem chłodniczym zamontowanym w chłodni. W przypadku budynków instalacje automatyki chłodniczej są zazwyczaj zintegrowane z zaawansowanymi systemami zarządzania budynkiem, umożliwiającymi programowanie, monitorowanie i zdalne sterowanie chłodzeniem w różnych strefach budynku.
Wróć do spisu treściWróć do spisu treści
Powrót do filmu edukacyjnegoPowrót do filmu edukacyjnego
Powrót do materiału głównegoPowrót do materiału głównego