Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Podstawowe składniki żywności i ich rola w organizmie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to są makroelementy i mikroelementy,

  • zna podstawowe składniki żywności,

  • wie, jakie pierwiastki podstawowe występują w organizmie człowieka,

  • wie, w jaki sposób należy przechowywać żywność.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi określić rolę poszczególnych składników żywności w organizmie człowieka,

  • umie podać przykłady produktów spożywczych, zawierających określony składnik żywności,

  • umie wyjaśnić, w jakim celu dodaje się środki oznaczone symbolem E do produktów spożywczych,

  • potrafi objaśnić zasady prawidłowego żywienia.

2. Metoda i forma pracy

Słowna – dyskusja, pogadanka; praktyczna – ćwiczenia uczniowskie, wiodąca – problemowa „kula śniegowa”.

3. Środki dydaktyczne

Wykazy z nazwami do dodatków do żywności oznaczonych symbolem E

Karta pracy ucznia

Opakowania z produktów spożywczych

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje karty pracy (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prowadzi dyskusję na temat: Czym kierują się ludzie, planując posiłki?

Uczniowie przypominają z lekcji biologii podstawowe składniki żywności i określają ich funkcje w organizmie.

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje karty pracy (załącznik 1).

Uczniowie uzupełniają tabelę, po czym następuje omówienie wyników pracy poszczególnych grup.

  1. Prowadzący zajęcia prosi o dokonanie podziału składników żywności. Uczniowie dzielą składniki żywności na organiczne i nieorganiczne.

  2. Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat utrwalania żywności.

  3. Uczniowie pracują w grupach analizując etykiety różnych produktów.

Grupa I: Barwniki

Grupa II: Środki konserwujące

Grupa III: Przeciwutleniacze

Grupa IV: Zagęszczacze

  1. Uczniowie identyfikują dodatki wymienione na etykietach produktów spożywczych na podstawie otrzymanych wykazów środków E.

  2. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: W jaki sposób dochodzi do skażenia żywności? Uczniowie odpowiadają na wcześniej otrzymanych kartkach. Metodą „kuli śnieżnej” uczniowie analizują problem, prezentując w grupach przygotowany przez siebie materiał (metoda ta umożliwia każdemu uczniowi wyrażenie swojego zdania, kształci umiejętność formułowania myśli, uzgadniania stanowisk, negocjowania).

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prowadzi dyskusję na temat: Jak należy rozumieć określenia: zdrowa żywność i zdrowe żywienie?

  2. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów na lekcji, nagradzając ich ocenami.

5. Bibliografia

J. Czapski, A. Wieland, Dodatki do żywności: przyjaciel czy wróg? Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań 1992.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Podstawowy składnik żywności

Funkcja danego składnika w organizmie

Produkt spożywczy zawierający dany składnik żywności

Mięso, sery, jaja

Tłuszcze

Miód, owoce, mąka, kasza, ziemniaki

Sole mineralne

Witaminy

Woda

Każdy produkt spożywczy zawiera wodę

b) Zadanie domowe

Zaplanuj jednodniowy jadłospis dla szesnastoletniego ucznia. Przy wyborze produktów uwzględnij zasady prawidłowego żywienia.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1JFQ8onsWJWw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.51 KB w języku polskim
RqVgA71BIulEv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim