Podstawowe składniki żywności i ich rola w organizmie
Podstawowe składniki żywności i ich rola w organizmie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to są makroelementy i mikroelementy,
zna podstawowe składniki żywności,
wie, jakie pierwiastki podstawowe występują w organizmie człowieka,
wie, w jaki sposób należy przechowywać żywność.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi określić rolę poszczególnych składników żywności w organizmie człowieka,
umie podać przykłady produktów spożywczych, zawierających określony składnik żywności,
umie wyjaśnić, w jakim celu dodaje się środki oznaczone symbolem E do produktów spożywczych,
potrafi objaśnić zasady prawidłowego żywienia.
2. Metoda i forma pracy
Słowna – dyskusja, pogadanka; praktyczna – ćwiczenia uczniowskie, wiodąca – problemowa „kula śniegowa”.
3. Środki dydaktyczne
Wykazy z nazwami do dodatków do żywności oznaczonych symbolem E
Karta pracy ucznia
Opakowania z produktów spożywczych
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje karty pracy (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prowadzi dyskusję na temat: Czym kierują się ludzie, planując posiłki?
Uczniowie przypominają z lekcji biologii podstawowe składniki żywności i określają ich funkcje w organizmie.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje karty pracy (załącznik 1).
Uczniowie uzupełniają tabelę, po czym następuje omówienie wyników pracy poszczególnych grup.
Prowadzący zajęcia prosi o dokonanie podziału składników żywności. Uczniowie dzielą składniki żywności na organiczne i nieorganiczne.
Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat utrwalania żywności.
Uczniowie pracują w grupach analizując etykiety różnych produktów.
Grupa I: Barwniki
Grupa II: Środki konserwujące
Grupa III: Przeciwutleniacze
Grupa IV: Zagęszczacze
Uczniowie identyfikują dodatki wymienione na etykietach produktów spożywczych na podstawie otrzymanych wykazów środków E.
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: W jaki sposób dochodzi do skażenia żywności? Uczniowie odpowiadają na wcześniej otrzymanych kartkach. Metodą „kuli śnieżnej” uczniowie analizują problem, prezentując w grupach przygotowany przez siebie materiał (metoda ta umożliwia każdemu uczniowi wyrażenie swojego zdania, kształci umiejętność formułowania myśli, uzgadniania stanowisk, negocjowania).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prowadzi dyskusję na temat: Jak należy rozumieć określenia: zdrowa żywność i zdrowe żywienie?
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów na lekcji, nagradzając ich ocenami.
5. Bibliografia
J. Czapski, A. Wieland, Dodatki do żywności: przyjaciel czy wróg? Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań 1992.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Podstawowy składnik żywności | Funkcja danego składnika w organizmie | Produkt spożywczy zawierający dany składnik żywności |
Mięso, sery, jaja | ||
Tłuszcze | ||
Miód, owoce, mąka, kasza, ziemniaki | ||
Sole mineralne | ||
Witaminy | ||
Woda | Każdy produkt spożywczy zawiera wodę |
b) Zadanie domowe
Zaplanuj jednodniowy jadłospis dla szesnastoletniego ucznia. Przy wyborze produktów uwzględnij zasady prawidłowego żywienia.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak