Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Podstawowe sposoby tworzenia i formatowania tekstu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna sposoby wprowadzenia tekstu do edytora tekstowego MS Word,

  • zna podstawowe procedury paska narzędzi formatowania: czcionka, styl czcionki, rodzaj czcionki, wyrównanie tekstu itp.,

  • rozumie przeznaczenie i zasady działania programu do edycji tekstu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wprowadzić, a następnie sformatować nieskomplikowany rodzaj tekstu,

  • potrafi umiejętnie korzystać z narzędzi do obróbki tekstu,

  • potrafi wykorzystać możliwości programu MS Word do swoich potrzeb,

  • zdobywa umiejętności pracy indywidualnej.

2. Metoda i forma pracy

Objaśnienie, pogadanka, praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Komputer

Program do edycji tekstu MS Word

Karta pracy z tekstem do sformatowania

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką lekcji i uświadamia im cele zajęć. Nauczyciel przedstawia uczniom kryteria oceniania.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi o włączenie komputerów i uruchomienie programu MS Word.

  2. Nauczyciel objaśnia sposoby wprowadzenia tekstu do edytora tekstowego.

  3. Nauczyciel omawia podstawowe procedury paska narzędzi formatowania:

  • formatowanie czcionki: rodzaj, styl, kolor, rozmiar,

  • formatowanie akapitów: akapit wyśrodkowany, wyjustowany, z lewej, z prawej.

  1. Nauczyciel rozdaje kartę pracy z tekstem i prosi o jego sformatowanie (załącznik 1). Uczniowie wprowadzają, a następnie formatują widoczny przed sobą tekst, wykorzystując poznane elementy paska narzędzi edytora tekstowego.

  2. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i w razie pojawiających się wątpliwości udziela rad i wskazówek.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel wyrywkowo zadaje uczniom pytania związane z tematem lekcji: „W jaki sposób zmieniamy kolor czcionki?”, „Co to jest styl czcionki?”, „Jakie narzędzie służy do wyrównywania tekstu?”

  2. Nauczyciel stawia oceny osobom najbardziej aktywnym.

5. Bibliografia

  1. Jagielski M., Zrozumieć i polubić komputer, Świat Książki, Warszawa 1999.

  2. Kula A., ABC Word 2003 PL, Helion, Gliwice 2004.

  3. Saint‑Exupéry A., Mały Książę, Siedmioróg, Wrocław 1997.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

ĆWICZENIE:

Wprowadź a następnie sformatuj tekst

Zdarzyło się, że po długiej wędrówce przez piaski, skały i śniegi MAŁY KSIĄŻĘ odkrył w końcu drogę. A wszystkie drogi prowadzą do ludzi.

- Dzień dobry – rzekł.

Był to ogród pełen kwitnących róż.

- Dzień dobry – odpowiedziały róże.

MAŁY KSIĄŻĘ przyglądał się im. Były wszystkie podobne do jego róży.

- Kim jesteście? – zapytał pełen zdumienia.

- Jesteśmy róże – odpowiedziały kwiaty.

- Ach! – wykrzyknął Mały Książę.

Poczuł się bardzo NIESZCZĘŚLIWY. Jego róża zapewniała go, że jest jedynym takim kwiatem na świecie. A oto pięćset, zupełnie podobnych, w jednym jedynym ogrodzie.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz stanowi 1 godzinę lekcyjną wchodzącą w cykl zajęć dotyczących edytora tekstowego MS Word.

Rp6tXIdxVdTUD

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 148.19 KB w języku polskim
RIsV4RjbxRlYu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim